Já jsem rád za to, jaký to je. Neříkám, že situace s e-knihami je ideální a knihu s DRM si určitě nekoupím, ale je to lepší, než v hudebním průmyslu. Zatímco v hudbě (filmy to samé) se s nástupem MP3 přehrávačů nic nezměnilo, vydavatelé knih se aspoň snaží a to se jim musí přičíst k dobru. Proto kupujme knihy se sociální ochranou a ukažme kameníkům!
Problém vaší úvahy vidím v tom, že poměrně rychle přibývá uživatelů, kteří prostě papírovou knihu nechtějí a naprosto jim vyhovuje čtečka...
Důvodů je řada - pro někoho je e-ink "cool", někdo má u papírových knih postupem času problém s místem (tohle je mimochodem velký argument pro mnoho lidí!), ale důvodů je více. Já třeba na čtečce velmi oceňuji možnost většího písma - věk se nedá zastavit a papírovou knihu už musím číst s brýlemi, zatímco Kindle ne.
A myslím si, že procento lidí, kteří raději zvolí ebook než papír (případně dokonce chtějí výhradně ebook) už dosáhlo bodu, kdy to je obchodně významné. A tahle změna jde nesmírně rychle - ještě tak před dvěmi lety preferovalo ebook pár nadšenců, před rokem už to bylo více, ale pořád asi obchodně nepodstatná skupina, dnes už to ale přehlížet nelze ani náhodou. Bohužel ale vydavatelé stále reagují příliš pomalu, spousta věcí v ebook dostupná není vůbec - pak se ale nelze divit tomu, jak rychle se "zaběhne" pirátství...
Naco OCR? V historii snad není DRM, které by bylo potřeba odstranit a nešlo by to. Jakmile by byla potřeba odstranit DRB z Wooky, tak to někdo udělá. Vůbec nejlepší by pochopitelně bylo, kdyby to nějaký nadšenec udělal preventivně. Jenže Wooky je natolik pochybná platforma, že se do ní rozumně uvažující člověk vůbec nepustí.
pokud stoji vas paperback 140kc pak je to ok, ale nesnazte se nam tvrdit, ze delate vsechny pripravy pro ebook extra a paperback take. pokud vydavate papirovou mate 95% priprav pro ebook hotovych a tudiz vydani ebooku vas uz prakticky nic navic nestoji.
na pile vam take nelzou ze kdyz porezou kubik dreva a maji 5kg odpadu pilin ze vam je musi strelit za cenu jakou ma drevo protoze ty piliny "delaji" zvlast a maji s nima vicenaklady. proste vam je prodaji jako odpad/side product a tomu odpovida i cena.
pokud byste vydaval pouze ebook tak muzeme diskutovat, ale paperback + jako bonus ebook za vic jak 50% ceny je nerealny prodat.
Mezi veřejností pořád převládá názor, že největší náklady u papírové knihy jsou na tiskárnu a tudíž může být e-book násobně levnější. Ale to není pravda! To dělá třeba jen 20 %. Takže poměrně vysoká cena e-booků je daná u překladové literatury za práva (jednorázová částka za nákup práv + poplatek z každého prodaného kusu) a pak za distribuci. Distributoři by určitě mohli zlevnit, ale to platí prakticky o jakémkoliv zboží na trhu, že by určitě mohlo být ještě levnější. V každém případě trh s e-booky letos zažívá průlom (asi jako mobilní telefony někdy v roce 1998).
Jenže tohle právě není tak pravda... Hudební vydavatelé (až na celkem krátké období magoření s různými "Cactusy") přeci celou dobu prodávali nahrávky v digitální podobě triviálně zkonvertovatelné do jakéhokoli přehrávače. Ano - mám na mysli CD, kdo chtěl koupit legálně, tak mohl a konverze do MP3 byla na jeden klik celkem rychle. U knih tomu tak ale není - pokud chcete legálně knihu do čtečky, tak prostě u řady titulů nemáte šanci (v češtině je to vysloveně většina titulů, ale mezery najdete i v USA). Už jsem to psal v jiné diskusi - letos mě zaujaly v češtině asi 4 novinky, které bych klidně zaplatil, ale ani jedna (opravdu ani jedna!) není dostupná jako ebook (dokonce ani s DRM). A koupenou papírovou knihu si do čtečky jednoduše nedám - to je právě ten zásadní rozdíl proti CD, kde ta možnost zakoupit fyzické médium a pak triviálně převěst byla...
Píšete nesmysly... Hudby je dnes dostupné legálně spoustu - zdaleka ne jen iTunes bez DRM. ale i Amazon a x dalších obchodů ve světě, včetně specialitek jako hdtracks. U nás doma třeba v současnosti perfektně funguje supraphonline, teď přibyl Bonton (oba také bez DRM). Prostě se dá legálně koupit skoro cokoli.
Převod CD do MP3 je právně možná na diskusi (liší se výklady v různých zemích), skutečně jsem ale neslyšel o jediném případě, kdy by to někdo někde při konverzi pro vlastní poslech řešil a napadal, případné právní spory byly vždy až kolem nějaké formy sdílení. Podstatné je ale to, že tu tato možnost vždy byla a tudíž nebyl tak přímý důvod k tomu, si hudbu "sehnat nějak jinak". U knih je ale nabídka dost problematická všeobecně a v ČR je spíše k smíchu - je hezká představa, že to vydavatelé za dalších x let doženou, otázkou ale je, kdo na ně bude čekat...
Co jsem zatím kupoval eBooky (oreilly.com, manning.com, apress.com, packtpub.com, amazon.com), tak si nepamatuji, že by někdo musel "vyřizovat objednávky". Vybral jsem knihu, zaplatil kartou/PayPalem a knihu jsem si mohl hned stáhnout, buď přímo na webu, nebo z odkazu, co jsem dostal mailem.
Myslím si, že tohle se dá krásně automatizovat, jednou se to naprogramuje a pak se o to už nikdo moc starat nemusí. Ano, někdo musí přidávat nové knihy - ale nějaký popis ke každé knížce musí obvykle někdo napsat tak jako tak. A když bych byl jen prodejce, tak bych očekával, že mi takový popis dodá vydavatel. Mít import těchto údajů od vydavatelů také nějak automatizovaný (nebo aspoň co nejvíce zjednodušený) mi taky nepřijde tak složité...
Proti posílání papírových knih (balení, drbání se s poštou nebo jinými dopravci) je to myslím celkem pohoda. :-)
Jo, za e-knihu nemůžou chtít ty samé peníze jako za papír. Ale zase tu lze předpokládat, že jich prodají víc.
Pokud ale vyšší prodeje nebudou, tak se to nevyplatí. Navíc je na papír nižší daň.
Musí si to vyzkoušet. A sečíst si, kolik jim tam kniha vydělala jako celek.
Ovšem vydavatelé by podle mě neměli dělat exkluzivitu a prodávat jen u jednoho prodejce. Protože se taky může lehce stát, že tu zbyde jeden-dva - a ti si nasadí příliš divokou marži.
Proto prodávat něco exkluzivně na Wooky či palmknihách mi přijde sebezničující.
Podotkl bych, že všechny knihy, na které jsem narážel ve svém příspěvku, že mne zaujaly, ale prostě elektronicky nejsou, spadají mezi novinky, nejde tedy o dodatečné dokupování práv...
Že nejsou k dispozici starší tituly bych do jisté míry chápal, zejména u zahraničních titulů. U českých autorů bych spíš čekal, že se vydavatel a autor docela snadno domluví, protože pokud se nedá čekat nové vydání, tak jaksi autor nedostane nic, zatímco když povolí ebook placený třeba jen procentem z prodeje, tak si přivydělá aspoň něco.
vytocena piva v Horni Kadlčkově za prvni kvartal roku 1981. Jakapak je prumerna cena knihy? Ja v ramci vyzkumenho grantu o manzelky jsem zakoupil 80-7254-225-7, jsem pod prumerem nebo nad?
Co o e-knihach rikaji nakladatele v sobotu na chalupe pri setkani s prateli a po 4 pivech a 65km cyklovýletu? V roce 2008 se tomu smali, az se za bricho popadali, ja je ale varoval, ze trend je neuprosny a za dva roky uz mozna nebudou papirove knihy v prevaze. To v Americe jsou jini kanoni.
Mohu se zeptat, z jakych dat autor clanku vychazi, kdyz tvrdi:
Pokud bychom situaci zjednodušili tím, že bychom brali v úvahu čtyři velké distributory e-knih, měla by Wooky v prvním čtvrtletí tržní podíl necelých 35 procent, což je podstatně více než odhad z tiskové zprávy tří zbývajících distributorů, kteří jí v květnu na základě údajů od nakladatelů přisuzují tržní podíl 10 až 15 procent.
Z vlastní zkušenosti vím, že lidi po celém světě se zdráhají platit za eknihu podobné peníze jako za papírovou.
Přitom skutečné náklady na papírovou knihu jsou větší jenom o pár desetikorun oproti eknize.
V mém případě jestli si zákazník koupí eknihu a nebo mu nechám poslat paperback, tak je rozdíl +60 až 70 Kč.
Jenže zákazník, když má platit za eknihu -60 Kč od ceny paperbacku tak řve jako tur a hází tisíce argumentů proč je to moc. S paperbackem o 60 Kč dražším je ale naprosto spokojen :-).
Takže z mého pohledu jako podnikatele a autora, eknihy se prostě moc nevyplatí.
Dokud to půjde, zůstanu u papíru :-)
převod CD na MP3 není legální, přesto že ochrana funkční není, stále tam je. Navíc to není online distribuce. Pravda je, že spousta knih zatím legálně dostupná není, za to ale vydavatelé vydávají knihy nové. To je určitě posun. Teď je asi nejdůležitější, aby nákupy e-knih přesvědčily ostatní vydavatele. Bude to ale trvat minimálně rok až dva. Hudba stále legálně v digitální podobě (MP3, FLAC) není dostupná. Pokud je, tak s DRM a nebo na iTunes.
Jiří to napsal dobře. Lidi si stěžují, že nakupují eknihy prakticky ve stejné hodnotě jako knihy tištěné. Jenže málo se ví, že nákupem licence pro vydání v tištěné podobě, není automaticky získána licence pro vydání v el. podobě. Tu je nutno koupit zvlášť. Podle některých zdrojů je tato licence až dvojnásobně dražší než licence pro tištěnou podobu. Když si vezmeme náš malý trh, nákup 2 licencí, tak můžeme být rádi, že tu vůbec něco elektronicky vyjde. Neplatí to vždy, ale ve většině případů ano.
1) zadny knihkupec u e-booku neeexistuje - nebo mi chcete tvrdit, ze ebook je treba dat na regal, platit svetlo, teplo ... a prodavacku, ktera ho proda?
2) distribude temer neexistuje - nebo ebook nekde skladujete, voziteho tam azpet, zajistujete remitendu ... ? Aha, misto toho si zaplatite (nebo v pripade prepoctu na jeden ebook spis nezaplatite, ale dostanete) nejaky ten hostink a na nej date html s odkazem ... ktere tam muze viset stovky let ...
Naklady na vydani papirove knihy (korektor, vydavatel ...) + co vydela autor + samo fyzicka realizace jsou prave tech 20+30% z jeji koncove ceny. Tudiz presne toto jsou naklady na e-book a to naprosto maximalne, protoze z toho odpada jeste tisk.
S principem souhlasím, ale prosím, nepoužívejte tak snadno napadnutelné argumenty:
1) Knihkupec je součást distribučního řetězce.
2) Distribuce existuje i u e-knih, a bere si zhruba stejně jako papírová. Akorát je to jiný subjekt.
3) Pokud jsme dokupy na 70-80 % a přidáme 14 % DPH (papírové knihy), tak už toho na náklady, které (podle vás) jsou u e-booku i papíru, moc nezbývá. Autor to zřejmě napsal zadarmo, redaktor to zadarmo opravil, vydavatel také asi nemá žádné náklady (ani na tu sekretářku a kafe) atd.?
protože trh se pohybuje pořád na velice nízkých číslech. Existuje tedy dostatečně velký počet lidí, kteří se nachytají na "lacinou" čtečku a nedojde jim, že si knížky z ní nebudou schopni přečíst na ničem jiném (a řadu jiných na ní), což je podstatou DRM.
Člověk, který už ledacos v digitální éře zažil (a párkrát se i spálil), bude k projektům typu: "Všechno máte v našem cloudu (případně s naším DRM" podstatně skeptičtější.
Je zajímavé, že ještě nikoho nenapadlo, že obrázek stránek na čtečce půjde daleko snadněji OCRkovat, než nějaký umolousaný papír, takže převod takovéto knihy do skutečné digitální podoby by mohl být podstatně jednodušší.
Obchodně významné to není, to by jste to musel násobit asi stem. Asi jako není dobrý dojezd elektromobilu 3,4 km, ale 340km už ujde. Zatím je to v CZ na hraní, takovéto ježdění okolo laboratoře. Jednou to ale přijde. Ale teď rozhodne ne.
Mimochodem... progres vidím jinde, dnes jsem viděl celkem 5 kuřáku a všichni kouřili e-cigaretu. Před rokem jsem ji viděl poprvé, před půl rokem jsem ji viděl u 10% kuřáků. To je nástup ;-)
To není jen o dohánění! Autorská práva na vydání knihy platí obvykle jen cca 4-5 let. Tedy pokud bude chtít například Talpress vydat elektronicky staré díly Terryho Pratechetta, například, bude si muset koupit nová práva. tedy například zaplatit 5.000 euro jednorázově a pak poplatek z každého prodaného kusu. A prodá jich elektronicky třeba 500 ks. Tím se náklady ani náhodou nezaplatí a je to začarovaný kruh. U nových knih se kupují oboje práva papírové a elektronické, takže mohou vycházet souběžně. U českých autorů je to s honoráři a autorskými právy samozřejmě mnohem jednodušší, ale zase od českých autorů se prodává knih až na „bulvární“ výjimky (Wievegh, Monyová) méně než přeložených thrillerů a detektivek.
za poslední měsíc jsem přečetl 4 knížky a ani jedna z nich se nedala oficiální cestou sehnat jako ebook. Vzhledem k tomu, že od té doby co mám čtečku odmítám už z principu (na co bych si jinak tu čtečku měl) papírové knihy kupovat, přišli prodejci v mém případě zhruba tak o 15 stovek. Je to jejich smůla, ale dokud bude mizerná nabídka, tak bude i mizerná poptávka.
Nejsem velkej ctenar, ale chtel jsem precist jednu knihu, tak jsem kouknul na net, ze bych ji koupil v el podobe, Ale jako e-knihu ji nevydali, nevadi, projel jsem googla a na jednom ulozisti se objevila a to zcela zdarma. :-) Pak vysel druhej dil, hodne jsem to chtel precist, tak jsem to koupil v papirove podobe, ale protoze e-kniha neni, tak premejslim o tom, ze to naskenuju a na nejaky to uloziste to prsknu ja. Jinymi slovy nevydas-li to dneska v e-formatu, muze se ti stat, ze to udela nekdo jinej a zcela zdarma. ;-)
Chci tvrdit ze pokud je priprava knihy spolecna pro paperback i ebook, pak se naklady na tuto spolecnou cast pripravy maji rozpocitat na ebook i paperback, ne rikat ze kniha byla pripravena na paperback ktery ji zaplati, a ebook to tudiz ma zadarmo, lolku. Tudiz ze paperback by mohl naopak zlevnit.