Navic, pokud mu zakazeme mailovani, bude telefonovat, nebo se treba dloubat v nose.
Kazdy podnikatel by se mel predevsim podivat, zda ridici slozky (=management) plni svoji funkci.
Teprve az bude mit jasno v teto zakladni otazce je pripadne na miste "pilovat detaily".
Celkove je clanek, bohuzel, relativne zretelna soft-promotion. Sice nelže, ale ze vsech moznych aspektu vytahal prave ty, ktere se mu hodi na vytvoreni urciteho vyslednekho obrazu. Jen mi neni jasne, jestli je autorka clanku pachatelem, nebo jen obeti kdyz nekriticky prevzala cizi nazor. Zatim jeji clanky podobnymi ustrely netrpely ...
Samozrejme, ze takove "nevyslovene smlouvy" prinasi nebezpeci chybne interpretace (prinejmensim uz v zakladni otazce, zda v konkretni veci vubec nejaka dohoda existuje), nicmene, ve chvili, kdy kterakoliv ze stran takovy rozpor zjisti, je vhodny cas se o prislusne veci pobavit a upravit ji "smlouvou vyslovenou".
Nepochybne se lze na "soukromy zivot" v pracovni dobe zjednodusene divat tak, ze vzdy jde o cas ukradeny zamestnavateli. Ale mozna jsou (v konkretnich pripadech) i jina, podstatne mene kriminalizujici vysvetleni - napriklad nejaka konkretni cinnost (treba rozhovor s mimoradne neprijemnym klientem) byla natolik narocna, ze okamzite pokracovani v podobne cinnosti prinasi vysokou pravdepodobnost spatnych pracovnich vysledku - a tedy skod, jejichz vyse muze prekricit hodnotu "ukradenych" peti minut, ktere zamestnanec venoval na "konsolidaci pred dalsim vykonem". A jestli se konsolidoval psanim soukromeho emailu, pitim kavy ci cumenim z okna, je v zasade jedno. Domnivam se, ze pro zamestnavatele by mel byt podstatny predevsim celkovy vykon. Lide nejsou stroje a nelze je zbavit individualnich vlastnosti. A je velmi nerozumen prehlizet realitu sveta, i kdyby se mi zrovna prilsi nehodila. Verim, ze dobry vedouci si uvedomuje, ze lide patrne budou mit lidske vlastnosti, a ze je prakticky nemozme je jich zbavit. Jsme presvedcen, ze strategie, kterou dobry vedouci zvoli, budou na tento fakt brat zretel. Dobry vedouci dokaze sestavit dobry team - a z lidi, kteri jsou v nem vymackne to nejlepsi, co z nich je principielne mozne dostat. Dokaze to tim lepe, cim lepe dokaze pusobit na kazdeho z nich. Jestli jeden zamestnanec z bezne pracovni dobu spotrebuje hodinu na soukrome emaily - ale presto ve vysledku dosahuje lepsich vysledku nez ten, ktery sice poctive pracuje nepretrzite, ale jeho prace je znehodnocena mnozstvim chyb, je zpozdile toho prvniho omezit a (pripadne) jeho vykon dostat na uroven toho druheho, horsiho. Naopak, za zvazeni stoji, zda tomu druhemu nenaridit povinne prestavky - ci zda ho zcela nevymenit za nekoho, kdo dokaze pracovni dobu vyuzivat efektivneji.
Spatny vedouci - typicky takovy vedouci, ktery ridi lidi podle prirucek "pro uspesne managery" samozrejme muze mit zasadni problem s tim, ze realni lide neodpovidaji zadne kategorii popsane v prirucce - a ten nepochybne bude mit tendenci lidi tem z prirucky prizpusobit. Ne proto, aby z nich dostal vetsi vykon - ale proto, aby mu zapadli "do supliku" a byl schopen na ne mechanicky aplikovat vyctene teorie.
Jsme ochoten nepochybovat nad vysledky citovaneho pruzkumu. Povazuji ale za krajne zjednodusujici ucinit si z takovych cisel rychle zavery typu "zabranim-li zamestnancum uzivat email/kourit/pit kafe/chodit na zachod usetrim rocne az 1 (2,5,7,28) pracovnich sil". Tak, jak jste to udelala vy. Samotna data pruzkumu vas k takovym zaverum rozhodne neopravnuji. Pruzkum se zabyval tim, kolik z pracovni doby je vyuzito pro soukrome ucely, nezabyval se ale dopady takto (zne/vy)uzite doby na celkovy prinos zamestnance pro zamestnavatele. V tomto aspektu (v tom, ze zamestnanci "kradouci cas" pusobi zamestnavateli skodu) slo, rekl bych, o vase vlastni zavery, ktere z pruzkumu nepochazely. Pro takove zavery jste ale, podle vseho, nemela zadna relevantni zdrojova data a slo z vasi strany predevsim o "pocit".
Diskutabilni pak je nejen "ekonomicky" rozmer problemu, tak jak jsem prave naznacil, ale dokonce i vami akcentovane hledisko moralni. Jestlize zamestnanec k (celkove) zvysenemu vykonu potrebuje nejakou cast pracovni doby "promrhat" pak mi pripada i moralne vhodnejsi, aby to udelal a zamestnavateli tak prinesl vyssi prospech, nez uzkoprse a slepe pracoval "jen pro nej", ale celkove dosahoval horsiho vysledku. Domnivam se, ze "pracovat co nejlepe" lze povazovat za soucast "dobre moralky" zamestnance a pokud je to pro dosazeni vyssiho vykonu nutne, pak je moralni povinnosti zamestnance potrebne penzum soukromych emailu vyridit.
Tim ani v nejmensim nechci naznacit, ze u vsech ve vyzkumu oslovenych respondentu melo vyuzivani pracovni doby k soukromum ucelum tuto vedomou motivaci, nebo alespon nevedome tento ucinek. Timto aspektem se vyzkum skutecne nezabyval a ani ja bych pro takovy zaver nemel zadne podklady. Domnivam se jen, ze dovodit skutecne dopady neni tak pruzracne jednoduche, jak jste to ucinila v clanku. A ze stejneho duvodu si nelze ucinit jednoduchy zaver o moralnim rozmeru celeho problemu ...