Skutečně zasloužíte uznání :) Znám spoustu lidí, co kontrolují třeba i svůj mobil každých pět minut kvůli smsce od kamaráda, tak nevím, proč my nemůžeme kontrolovat poštu kvůli obchodním jednáním, aspoň to máme zaplacený :))
Tak se sveho pritele zeptejte kolik ma telefonich hovoru. A pak napiste glosu, ze se stal zajatcem telefonu. Nebo radsi to vemte z gruntu a napiste o zajatcich informacnich technologii, to se poslednich par let nosi.
ach jo - email je prece stejne tak pracovnim nastrojem jako telefon, fax nebo internet a dulezite je naucit se jej ovladat. Mel by byt dobrym sluzebnikem, ne zlym panem ... (kde ja tu uz cetl? Aha, UTFG :-) )
A onen pritel 'pracuje' ve financni sfere? Snad jedine jako bezny urednik ... sam pouzivam sluzeb financnich poradcu, pravniku a ostatnich odborniku mimo IT a predstava, jak spolu domlouvame treba jinak bezny pravni dokument nebo treba financni transakci JEN na zaklade telefonickeho hovoru je proste absurdni. Stejne tak, ze bych na pozadovanou zmenu v dokumentu mel cekat do druheho dne, az si to pravnik precte anebo opisoval dulezite URL z faxu? Jiste, je tu moznost osobnich navstev - jsem z Ostravy, makler sedi v Olomouci a oblibeny pravnik je z Brna ...
Netušil jsem , že mít otevřenýho mail klienta pořád je úchylka. Přeji si být okamžitě internován a léčen i proti své vůli.:o) A už mi začíná být jasné, proč mě tak nebetyčně rozčilují lidi co nedokáží odpovědět na mail v orzumném čase, to jest v čase ideláně kratším než osm hodin. Oni jsou asi normální a já nemocný zoufalec jim to závidím.:o)
přesně tak, jsem na tom stejně, email se stal už obecně nástrojem komunikace stejně jako telefon a už většina lidí se dožaduje okamžité reakce a já sám jsem v obdobné situaci, že nechápu když někdo není schopen odpovědět do několika hodin :-)
Okamžitá reakce? E-mail přeci vychází z kombinace IM, pošty a telefonu (čas zkontrolovat co píši a provést korekce vs. okamžitost přenosu informace).
Pokud neodepíši hned, no a co?! Kdo přijde na to že jsem si e-mail už přečetl? Stejně tak nemám rád, když někdo napíše SMS a za deset minut telefonuje, proč dotyčný neodpověděl...
Jo a taky je nenormální být pořád na telefonu, normální člověk ho přece přepíná na záznamník a vzkazy si poslechne až večer. A na pracovišti se zamyká o dveře otevírá jen jednou za hodinu.
V clanku me zaujala cast o lidech, kterym se musi odepsat hned. Bohuzel tohle neni pouze v emailech. Obcas me stve nekdo, kdo si mysli, ze protejsek na druhe strane, se kterym komunikuje, ma na starost pouze jeho a vyzaduje vsechno hned, odpoved, radu nebo pomoc. Moc ty lidi nechapu. Mam pocit, ze se jedna o ty, kteri jsou zamereni pouze na jednu cinnost a nechapou, ze ten druhy muze mit na praci daleko vic, nez jen je. Asi je treba pomoci ingnoranstvi tyhle lidi trosku privychovat :)
Kolikrat je lepsi nechat email/dotaz trosku pohnit - mame zakaznika, kterej ma ve zvyku posilat urgentni maily, ve kterych se pta na neco, co si muze v dokumentaci najit driv nez dopise mail. Pokud mu clovek neodpovi do pul hodiny, nakonec tu dokumentaci skutecne otevre a odpovi si sam:-)
Podle mě i podle netikety je slušností na e-mail odpovědět co nejdřív, nejlépe ještě týž den (přinejhorším aspoň "dostali jsem váš mail, zpracujeme, odpovíme do 3 pracovních dní" - ale odpovědět). To je hlavní výhoda e-mailu, okamžité doručení a možnost okamžité reakce. Jestli se někdo nedokáže s nějakou technickou novinkou nebo technologií duševně vypořádat, má problém a měl by se obrátit na odborníka. Ne to nějak zevšeobecňovat.
Az na to, ze email vubec nemusi byt dorucen, natoz okamzite. Obzvlast kdyz se v posledni dobe rozmahaji prilohy radu desitek MB, to pak MTA nevi co driv. Pri beznem nastaveni se o nedoruceni mailu dozvite za 2 dny.
:) Pri beznom nastaveni sa o nedoruceni mailu s prilohou o 10MB dozvies prakticky ihned, nakolko MTA ti odpovie, ze message could not be delivered (size exceeded) ze :).. samozrejme po tom, co to u slusnejsich mailserverov prechruma masineria Amavis-clamav-spamassassin, prip. alternativne riesenia :).. Takze neviem neviem..
Pokud to je e-mail na obecnou adresu, tak prosím, ale pokud je to e-mail na moji pracovní adresu? Sorry, nesedím celý den u počítače a opravdu mám na práci mnohem důležitější věci. Chtít okamžitou reakci e-mailem, to je jako bych to hodil někomu do poštovní schránky v kanclu (tu si kontroluju vždy když jdu na záchod, takže určitě dost často) a pak se divil, že mi ještě neodpověděl.
Hoří to? Mám telefon, dá se zavolat a rád sdělím, že to udělat nemůžu a ať mi to zadá standardně nebo ať přesvědčí mého šéfa, že je třeba přehodnotit priority. Nebo mám čas a řeknu, že až se dostanu k e-mailu, tak se tím budu zabývat.
Spousta lidí nechápe, že e-mail není chat a že do ICQ si pustím jen ty, u kterých vím, že mně nebude dvakrát denně otravovat se zprávou typu "jak se máš". Málokdo z nich ale zavolá aby se zeptal, jestli se tím zabývám nebo ne - je to z jejich strany alibismus - pošlou e-mail a tím to považují za vyřízené. A pak se diví, že není a ohánějí se kopií e-mailu...
Hlavní výhoda elektronické pošty je v tom, že snižuje časové náklady vzniklé přepravou informace. To se ale automaticky neváže s okamžitou odpovědí; zlepšení technických podmínek neznamená, že se současně s tím zlepší (v tomto případě zrychlí) i lidé.
Někteří lidé, kteří tráví u e-mailu velkou část svého času (pracovního/volného...), očekávají to samé od ostatních. Pro ten účel začnou pro ostatní vytvářet obrázek plný konvencí vedoucích ke stejné náplni času pro ostatní.
Někteří lidé tyto konvence přijmou propadajíce zmíněnému obrázku.
Je ale zajímavé, že když se někdo zamyslí a řekne si, že daná dohoda vlastní nemusí být většinová a že ho nikdo nemá právo nutit k trávení nemalé části času u e-mailu, je prohlášen za duševně a technologicky zaostalého člověka.
Vzhledem k velmi časté praktikovanosti této metody (asi nejmarkantější to je v médiích) lze také snadněji rozpoznat její argumentační hodnotu.
Přesně z tohoto důvodu nemám žádného klienta, a emaily stahuji tak 3x denně přímo z webu.
Bohužel mi to ale vynahrazuje Skype, takže ho někdy raději ani nezapínám.
Nedávno mě ale velice pobavil email, který mi přišel asi v deset ráno a pisatel po mě chtěl něco vyřešit "do pěti minut", vzhledem k tomu, že jsem si email stáhnul asi v devět večer další den, tak ani nemělo cenu odepisovat...
Teď zas budeme na Lupě číst měsíc jak je e-mail špatný.
Vše je o domluvě. Mail mám zapnutý celý den, ale filtry si třídím poštu na důležitou (okruh adresátů), kdy mi vyskočí upozornění a já se snažím reagovat AQAP a ostatní, která padá do určených složek a věnuju se jí, až je čas.
Taky si člověk musí naučit své partnery (ať osobní, či pracovní), že na některé věci se nereaguje hned.
Jinak mi jako menší vyrušení připadá mail, který čekám. Od dodavatele mi vyběhne mail "Přišlo vám objednané zboží, ale chybí to a to, přijde zítra. Stavíte se zítra najednou nebo dnes jen pro to co přišlo?" No a já odpovím "Zítra stačí, děkuju." Nikoho nás to nestálo ani korunu, nedrnčí telefon, zbytečně se nevykecáváme a nemusím k telefonu utíkat z druhé místnosti.
Od r.1990, kdy jsem se poprve pripojil na BBS, travim ctenim elektronickych zprav (konferenci) nekolik hodin denne. Poslednich 5 let se mi to dari snizit z 5h pod 1h - objem je stejny, jen rychleji ctu.
Primo osobni email je z toho cca 2%. Nicmene mam klienta spusteneho 24h denne a zjistovani nove posty kazdou minutu. Po prijeti emailu mi pocitac vyda typicky zvuk, ale ani zdaleka to neznamena, ze bych okamzite zpravu oteviral nebo dokonce na ni odpovedel. Je to proste jen upozorneni, ze az budu mit cas a chut, ma smysl se tam podivat.
ICQ a spol. do meho pocitace NESMI. Uplne mi staci nekolikrat za hodinu se koukat na displej mobilu, kdo ze to po mne zase touzi (ale zvedam jen vyjimecne, kdyz hovor cekam nebo kdyz mam cas a chut s dotycnym se bavit), nepotrebuji k tomu jeste dalsi vyskakovaci okna v pocitaci.
Lidi se holt stale nanaucili vybrat pro komunikaci vhodne medium. A jedna vec je mi zahadou: Jak to, ze se dneska jeste pouziva fax? Jakou to ma vlastne vyhodu posilat obrazek nebo dokonce text v kvalite 100x150 dpi a cernobile? Dokonce INTERNETOVY provider (COL) po mne nedavno zadal doklad o danovem registracnim cisle faxem. Trvalo to 2 mesice mailovani, nez jsem je presvedcil, ze staci, kdyz jim to cislo napisu emailem a oni si to overi v internetovem rejstriku, tak, jak to dela kazdy. Je dost mozne i to, ze si baba vytiskla na DeskJetce truecolor 300 dpi obrazek, co jsem poslal jako prilohu k jednemu z mailu. Nechteli pochopit, ze jiz nekolik let nemam pevnou linku, natoz fax, ktery bych kvuli nim pripojoval. Ale mozna zabrala az vyhruzka, ze na ne postvu kontrolu z bernaku, protoze mi odmitaji vydat radny danovy doklad...
S názorem na fax nikoliv.
- Standardní rozlišení je 100x200 dpi, na texty zcela stačí, na obrázky se používá 200x200 dpi, stejně tak v případě posílání faxů přímo z počitače. Kvalita je zcela vyhovující.
- Je zaručené, jak stránka vypadá.
- Příjemce má (zpravidla) ve svém faxu vytištěný papír bez jakékoliv vlastní aktivity, zpravidla není nutné nějak extra řešit nepřítomnost konkrétního adresáta. (Výjimkou je individuální příjem faxů do PC - to je katastrofa).
- Má vytištěný fax ihned a nemusí kontrolovat e-mailovou schránku.
- Je možné jakýkoliv dokument počmárat poznámkami a obrázky a bez jakékoliv další činnosti (scannování) ho odeslat. Udělat totéž přes e-mail je stále neohrabanější.
- Faxového spamu je o několik řádů méně než e-mailového, takže hrozí menší nebezpečí nežádoucího přehlédnutí zaslané zprávy.
Samozřejmě záleží na konkrétní situaci, ale pokud mají obě strany fax, nejlépe na obyčejný papír, tak může být poslání faxu místo e-mailu v některých případech správné rozhodnutí.
coz vystavuje otazku - proc se probuh nedelaji scanery, ktere by byli jak laminovacka. 10x mene mista na stole. mezikusem je ten blok co ma spodek s tabletu jsem s nim naprosto spokojen, jen je blbe zeje to B5tka
Rekl bych, ze je to jen tenky led osobniho nazoru. Ja mam napr. mnohem radeji e-mail nez telefon. Telefon me vetsinou vyrusi, zatimco e-mail, byt mam Mail pusteny porad, mohu cist, az kdyz mam chvilku. Rekl bych, ze problem, ktery chtel autor nastinit, neni ani tak v e-mailu, jako v mnozstvi zbytecnych informaci, ktere jeho prostrednictvim prichazi. To lze resit tridenim posty jen castecne, ale i tak je e-mail velkou vymozenosti a nebylo by hezke svalovat na nej ciste psychologicke aspekty jeho zneuzivani: delani dojmu, ze odesilatel pracuje a grafomanske zabijeni casu.
Podle me email neni spatny nastroj, stejne jako telefeon, jen se zde nacahzi jista skupina tupcu, co tyto nastroje nevyuziva, ale zneuziva.
Lidi, kteri chteji odpoved ihned proto z 95% nemaji absolutne zadny duvod. E-mail je absolutne muj nejoblibenejsi nastroj, ctu jej 2x denne a vetsinu zprav vyridim do druheho dne, to same ocekavam od ostatnich. U e-mailu je navic vyhoda, ze jich ma clovek nekolik, napriklad pracovni e-mail ctu zasadne v praci, doma jej ani nemam nastaveny, takze proste jej ctu jen v praci a doma ctu zas jen osobni.
Pokud je nekdo toho stesti, a z prace mi posle postu na osobni mail, automaticky se hodi do kose a posle do prace, na tohle si preci nemuzou lidi zvykat, ze budou zneuzivat muj osobni mail.
To same se da rict o telefonech. Telefony temer zasadne neberu, jedina moznosst kontaktu je, ze prijdu k telefonu a kdyz mam cas, prozvonim nekoho nazpet, at mi ted zavola, nebo poslu SMS. Technika preci slouzi me a ne ja ji.
ICQ je take muj bezvadny nastroj. Kdyz me clovek prilis casto otravuje blbostmi, dostane se do invisible listu a ma smulu. Uz si proste necekne.
A jak me kontaktovat? To je snadny, pokud vim, ze clovek vola/pise/icq kvuli dulezite veci a ne kazdych 5 minut, vzdy mu odpovim rychle a beru ho na vedomi. Jinak se proste muzou jit vsichni zahrabat, protoze s timhle pristupem lidi si nikdo nedokaze efektivne zorganizovat cas.
Lidi jsou z toho sice divny, ale zvyknou si na to, a pak uz neotravuji. Vedi proc, protoze jsem dost neprijemny, kdyz nejsou schopni vzit si papir, sepsat si co chtej, jakou to ma prioritu a pak prijit, pricemz ja to pokladam za samozrejmost. Nikam zasadne nevolam, proste poslu mail stylem nekdy nejak odpovezte, jak se to hodi, a teprve kdyz do 24 hodin nic nedorazi, tak zavolam. Kdyz se pak nic nedeje, tak zacnu byt hodne neprijemny a hodne otravovat, ale vzdy lidem nechavam prvni moznost odezvy
Ja to delam tak a tak a to same ocekavam od ostatnich.
To je pristup naproste vetsiny lidi. Nekdo cte maily okamzite pote co prijdou a vetsinou je i okamzite vyrizuje. A povazuje to za normalni stejne jako nekdo kdo vyrizuje maily jednou za den povazuje za normalni to co dela on.
To, ze spousta lidi pozaduje aby se jejich problem resil okamzite a ne az do druheho dne, je bohuzel realita, ktere ale s e-mailem souvisi pouze okrajove.
Jestli nezvedate telefony, tak mate velmi tolerantniho sefa, nebo jsou vase schopnosti natolik vyjimecne, ze vam toto chovani toleruje. Vetsina lidi to stesti nema.
Nezvedání telefonů šéf řeší tak, že zavolá kolegovi vedle mě :-) Jinak sorry, ale když vám někdo z firmy zavolá v sobotu ve 22:00 proto, aby si ujasnil podnikové cíle, nedivte se, že pak telefony neberu.
Zásadně ignoruji lidi, co mi posílají a telefonují kvůli blbostem, na to si svého času opravdu cením. Když mě někdo potřebuje, volá 5x, pak vím že to není blbost a snad to i vezmu, když se mi chce.
Nepsal jste, ze nezvedate telefony jenom ve 22:00 v sobotu (to je nezveda vetsina lidi, pokud nema duvod domnivat se, ze to bude nalehave). A nejde jenom o to, aby se vam dovolal sef, a ze to muze resit pres vaseho kolegu, ktery z toho musi byt nadseny a asi vas miluje. Aby se vam dovolali take kolegove (kteri vas patrne taky miluji) a nekteri spolupracovnici z firem s kterymi spolupracujete na projektu ve vztahu partner-parnter, nebo zakaznik-zadavatel.
Anebo jsou vase komunikacni dovednosti takove, ze je sef rad, ze vam nemusi primou komunikaci zakazovat a nutit vas resit vse pres nejakou proxy osobu :-). Nic ve zlem.
Odpověď má být opravdu okamžitá! Speciálně ve firmách (těch kvalitních) by měla být...
--
Jasně, že šéfové to nemůžou zvládat, ale mají (měli by mít) oddělení service, sekretářky atd. atd. a pokud to nezvládají, tak nemají zákazníkům, obchodním partnerům atd. mail poskytovat nebo mají rovnou tam, kde e-mail uvádí napsat, že odpoví až za x hodin, dnů... a nejlepší ještě je, zapnout bota, kterej takto každému odesílateli pošli automatickou odpověď, že mu odpovíte až za nějakou dobu :-))
--
Já mailového klienta mám zaplého minimálně :-)) Ale mám zapnutý oznámení o mailech formou SMS na mobil, takže o nich vím pořád a v případě nutnosti se dá okmažitě reagovat...
Pokud někdo něco dělá v oboru, že mu na čase nezáleží, tak mu jistě stačí si poštu stahovat jednou za 3 dny, ale když se snažíte podnikat někde, kde stačí pár minut a zakázku získá konkurence (protože i komunikace se zákazníkem vypovídá o stavu firmy a já osobně bych si raději vybral firmu odpovídající na mé dotazy/požadavky atd. okamžitě, než tu, co mi pošle strohou odpověď za několik dní), tak vám na rychlosti odpovídání klientům sakra záleží!!
Nakonec i to patří do "image" stejně jako umyté pěkné nové auto, pěkný nábatek v kanceláři a slušnej oblek :-)) A taky si to každý započítá do ceny koncových produktů - tak proč tam nezahrnout i kvalitní podporu zákazníkům...
--
A kdo říká, že ho to ruší, tak přece není problém na webu uvést, že na dotazy e-mailem odpovídáme za x hodin nebo 12-14 hodin a to samé s IM...
--
Mimochodem ještě pro ty, co si čtou maily jednou za x dnů... tak už jsem se párkrát dostal do situace, v které kdybych skoro okamžitě neodpověděl, tak jsem přišel o pěkný prachy!
A na druhou stranu jsem dohazoval kšefty jednomu známýmu, už měl všechno připravený, jenom s těma lidma stačilo podepsat smlouvy, oni sami to chtěli - opravdu jsem mu klienty takřka servíroval a ten DEBIL KRETENSKA!! jim ani nebyl schopnej do několika dní odpovídat... nebo jim odpověděl stylem, že ted nema cas... no co udělali lidi? Přestali mít zájem a šli ke konkurenci... Zakázka celkem ve stovkách tisíc a debílek nemá čas odpovědět, jednak mi bylo líto peněz o který přišel vlastní blbostí a taky jsem mu měl chuť jít rozbít hubu, že ho doporušuju a on pak ze mě udělá blbce...
Takže maily si čtěte hned... ne každej je kravina :-)))
E-mail jsem dřív (kolem r. 2000) kontroloval co půlhodinu. Pak se v něm sem tam začaly objevovat spamy, takže jsem automatickou kontrolu vypnul a začal maily stahovat hromadně dvakrát denně (kolem r. 2001).
V momentě, kdy počet spamů dosáhl desítek denně a přidaly se k nim virové přílohy o velikosti 100KB, přestal jsem poštu kontrolovat úplně (kolem r. 2003) a pouze občas nárazově probral všechno to smetí a našel těch pár rozumných mailů.
Výsledkem je, že dnes se přihlašuju k e-mailu tak jednou za tři měsíce - vlastně jen proto, aby mi nezrušili účet kvůli zahlcení schránky (pravidelně mažu 4000 i více zpráv, pořídil jsem si utilitu která mi je umožňuje roztřídit bez stahování a mazat rovnou ze serveru).
Vzato kolem a dokola, e-mail mi vůbec nechybí. Konec konců, lidi, se kterými CHCI být v kontaktu, dostanou můj telefon... a ti ostatní se mne stejně snaží mailem akorát buzerovat. :-)