Ale pokud se vrátíme k podstatě věci, ono to možná nebude tak žhavé, neboť v přílušném Nařízení Řím I. (593/2008) se v příslušném článku 6, odst. 1 píše, cituji:
"smlouva ... se řídí právem země, v níž má
spotřebitel obvyklé bydliště, pokud:
a) obchodník provozuje svou profesionální nebo podnikatel-
skou činnost v zemi, kde má spotřebitel své obvyklé
bydliště, nebo
b) se jakýmkoli způsobem taková činnost na tuto zemi nebo
na několik zemí včetně této země zaměřuje"
Takže pokud tomu správně rozumím, jestliže budu nakupovat v e-shopu, který se "NEzaměřuje na Českou republiku", uvedené ustanovení se pro danou situaci neplatí, kupní smlouva se uzavře jako dosud podle práva platného v zemi provozovatele e-shopu, provozovatel e-shopu nemusí nic řešit a panika je zbytečná...
Najde se nějaký věci znalý právník, který by mou hypotézu potvrdil nebo vyvrátil? Ď.
Jestliže někdo investuje do české lokalizace svého e-shopu, nebude pro něj asi příslušné Nařízení představovat problém (a pokud ano, pak je otázka, jaké byly jeho úmysly :-).
Co však myslím opravdu reálně hrozí -- bude-li nová úprava vyžadována striktně od kohokoliv hlava nehlava -- že někteří drobní prodejci/výrobci raději prodej do Česka odmítnou, než aby riskovali problém vzniklý z neznalosti české právní úpravy...
No ono hlavním problémem bude DPH. V této chvíli vybíráte vždy DPH podle země kde má e-shop sídlo. Nyní se budete muset zaregistrovat k platbě DPH v dané zemi a to bude asi ta největší a nejhorší překážka, protože administrativa s tím spojená bude zajímavá jen a pouze v případě velkých obratů.
Právě naopak - když i celoevropsky uznaný katalogový podvodník, jehož management byl v létě ve Švýcarsku pozatýkán dokázal právě s využitím české právní úpravy vyhrát několik soudů - pak není ohledně české právní úpravy o co stát.
No já bych asi přijal výklad, že podnikatel se na Českou republiku zaměřuje vždy, když do ní prodává (posílá) své zboží.
Je tam totiž formulace "jakýmkoli způsobem" a ta je hodně přísná právě směrem k tomu, že rozhodným právem bude právo země, která je bydlištěm zákazníka.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).