Vlákno názorů k článku E-shopy: mýtus nízkých cen od Jiří Hlavenka - Jak autor článku, tak my provozujeme obchod s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 12. 2000 21:37

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Jak autor článku, tak my provozujeme obchod s velmi podobným zbožím na Internetu, takže bychom měli mít velmi podobné zkušenosti - ale souhlasím jenom v něčem. Dále mě - a jistě i kolegy čtenáře - při čtení článku musí napadat: aha, tedy objev. Takže teď si ten článek přečte Amazon.com, Barnesandnoble.com, CDNOw.com, borders.com atd. atd., a rychle zvýší ceny na úroveň kamenných obchodů, protože jim tady bylo přesvědčivě dokázáno, že to tak dlouho nemůže fungovat.

    Ta hra, na kterou hrají světové elektronické obchody, se jmenuje "economy of scale": tj. se zvyšujícím se obratem elektronického obchodu roste jeho efektivita. To u e-obchodů skutečně platí a neplatí to do takové míry u obchodů kamenných. Malý krámek v Hodoníně má jednoho zaměstnance a obrat tři milióny ročně, Kanzelsberger (řekněme) obrat padesátkrát větší, ale zaměstnává třicet lidí, navíc o třetinu vyššími platy, neboť v Praze na Václaváku.

    Uvedu příklad u Vltavy: marketujeme Vltavu zhruba stejnou intenzitou už třetí rok. V r. 1998 učinila vánoční objednávky za půl miliónu, loni za jeden a půl a letos za čtyři: to vše za stejných marketingových nákladů. Rovněž se zvyšuje obrat na zaměstnance Vltavy, tj. také růst efektivity, dosahujeme lepší obrátkovosti skladu, mohli jsme kvůli obratům vyjednat lepší rabaty od dodavatelů a máme lepší podmínky u dodavatelské (shipping) firmy. Rovněž se takto postupně lépe "amortizují" náklady na vývoj software, hardware a konektivitu.

    Souhlasím s panem Nebeským v tom, že elektronické obchody asi nebudou schopny nabízet nějak PODSTATNĚ nižší ceny než obchody kamenné; ale domnívám se, že vedoucí firmy na trhu budou schopny nabízet o něco (5-10%) nižší ceny než kamenné obchody a přesto profitovat.
  • 5. 12. 2000 23:29

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    Mno, pěkně jste to řekl :)

    Dovolím si to zase vzít z hlediska klienta: potřebuju nějakou knížku, řekněme o ASP, dojdu do pár obchodů, abych zjistil, že nemají, ale mohou objednat. Pak si sednu večer k počítači, najdu elektronické knihkupectví, objednám knihu o ASP a když jsem u toho, koupím i nějakou o JavaScriptu, a hele, tady je sleva na knížku o sociometrii a támhle mají ještě knížku o kaktusech. Objednávám, pak chvíli přemýšlím, co skutečně potřebuju, pár knížek zase zrušim (nikdo do mě nehučí, nekouká po mně, nebere mi knížky k zabalení), nakonec to sečteme: mám, co jsem chtěl, i něco navíc, knížky jsou o 50 Kč levnější a zaplatím 70 Kč za balný a poštovní a dostanu je pozítří, respektive za týden, protože pro ně jdu na poštu.

    A příště si objednám zase. Víte proč? Ze zvyku. A taky, že mají docela dobrý výběr, vaří k tomu skvělý kafe, můžu si knížky prohlížet s mastnejma rukama a nemusim poslouchat ezoterickou hudbu :)

    A hele, ta knížka o ASP není, co jsem chtěl :( ale JavaScript je výbornej, kaktusy dám mamince, teď stejně na nějaký pěstování nemám čas ... a neměl bych si objednat ten MacOS for Dummies, kterej mi nabízej v katalogu? Mno, nejdřív si prohlídneme to ukázkový číslo časopisu a kouknem na tu knižní premii. Tak mě napadá, že si budu muset pořídit v tom knihkupectví ještě jeden account. Když se přihlásím, vysype to na mě automaticky počítačovou literaturu, přitom bych si radši kupoval víc poezie nebo knížek v ruštině.

    ...snad vás ten automatickej text tolik nenudil :(
  • 5. 12. 2000 23:48

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Dovolím si s panem Hlavenkou nesouhlasit.

    "Economy of scale" - (dovolíte-li, použil bych raději "úspora z množství") není nic nového, nic, s čím by přišly elektronické obchody. Mám pocit (omlouvám se za svou nevzdělanost) že úspora z množství je jedním z výchozích předpokladů myšlenek Adama Smithe. Je naopak poměrně snadné prokázat, že moderní technologie úsporu z množství snižují, respektive že umožňují snížit náklady na činnosti v malém měřítku na úroveň blížící se nákladům na tutéž činnost ve velkém měřítku. Je to možná na širší diskuzi, které se nebráním.

    Podle mého názoru je Vltava pana Hlavenky ukázkovým příkladem slepé uličky (národní obchod s importovaným zbožím), a proto se mi jeho srovnávání se se sebou samým před rokem a před dvěma lety zdá irelevantní. V obecném případě je ale zjevné, že pracovník zákaznické podpory dokáže vyřídit během pracovní doby jen omezený počet dotazů a pokud se počet dotazů zvýší desetkrát, musí se desetkrát zvýšit i počet pracovníků zákaznické podpory. Počet jiných pracovníků se sice může zvyšovat nižší rychlostí než počet zákazníků, v kamenném světě je to ale stejné. V hypermarketech je také jeden zaměstnanec na více zákazníků než v samoobsluze na rohu.

  • 6. 12. 2000 9:20

    Michal Dobeš (neregistrovaný)
    Ano, váš obchod je ukázkový svým vývojem. S každou další objednávkou jsou čím dál větší problémy. Platit přes Expandii celkem snadno znamená nevratnou půjčku, protože se ani nenamáháte oznámit, že předem zaplacené zboží nemáte (natož se namáhat dodržovat termíny) atd. Už se sázím s kolegy, zda někdy na Váš popud dostanu peníze zpět nebo ne.

    Apropo, nic si z toho nedělejte. Má zkušenost s dalšími obchody je podobná. Zhrnuli to, není rozumné v jednom obchodě nakupovat víc než jednou, protože s každým dalším nákupem budou větší a větší problémy.
    Na inetu má smysl riskovat nakup jenom takových věcí, které nejdou normálně sehnat. A už vůbec neriskovat platby na způsob Expandie nebo platebních karet (u nás), protože se peníze zinkasují předem a pak je budete s námahou dolovat zpět. Některé zahraniční obchody jsou aspoň tak slušné, že peníze z karty strhnout až v okamžiku odeslání zboží (dopředu si obvykle jen zablokují jeden dolar jako test na platnost karty).
  • 6. 12. 2000 17:06

    David Petrla (neregistrovaný)
    Amazon má teď před Vánoci půl miliónu objednávek denně, což cca řádově přesahuje počty transakcí dosahované v jednotlivých velkých českých prodejních řetězcích.

    Přesto zdaleka nevydělává a vydělávat se ani moc nechystá.

    Na druhé straně si spousta menších e-obchodů (květiny, vstupenky, prasata) klidně a drze vydělává. :-)

    Takže jak je to s "economy of scale"? :-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).