Vlákno názorů k článku E-summitem proti Internetu od Petr Koubsky - Byl jsem jednim z diskutujicich na e-summitu a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 4. 2001 16:11

    Petr Koubsky (neregistrovaný)
    Byl jsem jednim z diskutujicich na e-summitu a nesouhlasim s jeho hodnocenim z pera pana Zekice. Za prve, Honza Pokorny to dle meho nazoru moderoval vyborne. Za druhe, M.I.A. patri Ceskemu Telecomu, ale na prubeh diskuse to melo jen ten vliv, ze pan Pilny vystoupil jako prvni, jinak zadny. Za treti a to predevsim, vetsina vystoupeni nebyla ani tak v pesimistickem, jako ve strizlivem tonu. Coz je, myslim, velice dobre. Pokud je pro nekoho Internet a jeho sireni cil a ne prostredek, pak muze byt takovym hlediskem zklaman, to chapu. Ale na e-summitu prevladali podnikatele, lide, kteri scitaji prijmy a vydaje a chteji mit na konci kladne cislo. Internet je pro ne jeden z nastroju, jak toho dosahnout. Jak jinak by se na to meli divat?
  • 12. 4. 2001 16:23

    Marko Zekič (neregistrovaný)
    Neni to jinak.

    Ti lide jen vzdalene tusili o cem je internet - pro ne ho predstavuje par zpravodajskych serveru. Jen mlhave tusi, ze existuje nejaka e-commerce, CRM via internet a B2B market a rozhodne nemaji predstavu jak tyto nastroje pouzit ve svuj prospech. O tom, ze by jim byli uzitecne a prinesli usporu nakladu pri spravne imlementaci snad nepochybujete ani Vy. Ale jak jsem se presvedcil osobne, oni devalvuji moznosti site na koupi vysavace listi, srovnavaji ho s televizi a zcela opomijeji jeho podstatu, jez by jim mohla byt prospesna.
  • 13. 4. 2001 9:54

    Michal Kubín (neregistrovaný)
    Bohužel pro český internet, musím s panem Zekičem souhlasit.
    ad1) Jan Pokorný byl podle mého názoru dost hrozný, ale na tom nesejde.
    ad2) To, že MIA patří Telecomu také není podstatné. Za podstatnou chybu považuji očividnou snahu MIA prodat vystavovací plochu a naplnit přednášky za každou cenu. Menší více cílená akce by budila menší rozpaky a nezpůsobila zklamání vystavovatelům, kteří očekávali vysokou návštěvnost.
    ad3) Úroveň přednášek byla, přes lákavé a atraktivní názvy a témata, VELMI SLABÁ. Pro odborníky směšně povrchní opakování známých věcí, pro laickou veřejnost zcela nepochopitelné. Opět opakuji že je to chyba MIA a špatného zacílení akce. A pokud někdo cudně nazývá skepsi přednášejících realismem, tak asi dobře neposlouchal. Nicméně, skepse přednášejících z českého internetu je PLNĚ OPRÁVNĚNÁ. Stále u nás dominuje snaha firem vydělat na oblastech, které jsou jinde již na druhé třetí koleji zájmu. A jestli je to něčí chyba, tak je třeba jednoznačně ukázat právě na pořadatele - Telecom. Všichní nyní sklízíme, co monopol Telecomu zasel. Dokud budou obyčejní lidé-spotřebitelé nedůvěřivě používat internet se stopkami v ruce, nic se nezmění, bez ohledu na počet portálů a zpravodajských serverů.

    -MK
  • 13. 4. 2001 10:49

    Petr Koubsky (neregistrovaný)
    Držme se faktů, jinak se nikam nedostaneme. "Ti lidé", o nichž mluví pan Zekič (tj. většinou buď představitelé počítačových firem, nebo velkých zákaznických organizací) mluvili hlavně o tom, co podle jejich názoru brání většímu rozvoji a nasazení Internetu v oblasti, v níž pracují - tak bylo postaveno téma, plus minus tak zněla otázka, kterou jim moderátor položil. Odpovídali podle toho, co si opravdu myslí. Jakýkoli komentátor podobné diskuse by se měl asi spíš zamyslet nad tím, proč skeptický pohled převažuje, než účastníkům diskuse vyčítat, že nemají stejný názor jako on sám. Pokud si někdo myslí, že nevidět problémy, nemluvit o nich a ubezpečovat se namísto toho, že jsme všichni pašáci, pak... mu přeju hodně štěstí. Stejně tak není poctivé všechno, co není u nás na Internetu v pořádku, svádět na Telecom. Ano, jeho postoj jistě zpomalil růst počtu uživatelů, ale nikdy to nebyl jediný problém českého Internetu a dnes to už není ani problém největší.
    Internet, "český" i celý, má spoustu problémů a k nejdůležitějším z nich patří propast neporozumění mezi nadšenci v dot-comech a jejich potenciálními zákazníky, tedy zbytkem světa. Dokud to ti nadšenci budou řešit prohlášením, že my ostatní jsme na jejich skvělé projekty příliš hloupí a nechápeme je, dotud se jim dobře nepovede. Podnikání na Internetu je byznys jako každý jiný: musí přesvědčit zákazníka, že má co nabídnout. Pokud se mu to nepovede, rozhodně to není chyba toho zákazníka.
    A k úrovni diskuse: Myslím, že jsem podobných akcí absolvoval opravdu již dost na to, abych mohl srovnávat. Tahle nebyla o nic lepší ani horší než většina jiných. Ano, pro mnohé je to, co se tam říkalo, jistě triviální a pro některé zas moc odborné, ale s tím se nedá nic moc dělat.
  • 13. 4. 2001 11:57

    Petr K. (neregistrovaný)
    Souhlasím s panem Koubským.
    Říci, že některé problémy byly už mockrát diskutovány a proto už neexistují, nám nemůže pomoci. Myslet si, že když nejlepší z nás uspěli v Americe, takže jsme za vodou, je taky k ničemu.
    Problémem skutečně je, že
    - sice 90% podniků má již připojení na Internet (e-mail) a 40% velkých podniků má svou web stránku, ale když se jich zeptáte jak a kdy chtějí Internet použít pro podporu svého podnikání, tak většinou mají jen velmi mlhavou představu (ke všemu v anketě byly zastoupeny vysoce aktivní a nadprůměrné podniky!!!)
    - 30% českých občanů už někdy Internet vidělo, ale jen 7% ho aspoň trochu systematicky používá

    z čehož vyplývá, že je naprosto převažující skupina podniků a lidí, kteří nevědí, jak na to, a zatím neumí překonat problémy, jak začít.

    Komunita těch, kteří to už zvládli, tyto problémy moc nechápe a hledí na ty druhé trochu pohrdavě. Přitom rozvoj celého Internetu a tedy i možnosti nás aktivnějších jsou velmi závislé na zapojení podstatně širší skupiny podnikových i domácích uživatelů, závisí na tom další akcelerace rozvoje všech internetových služeb. Jde o síťový fenomén: hodnota (a tím i přínosy, rozvoj infrastruktury, možnost podnikání, návratnost, zisk atd. atd.)stoupá s počtem uzlů (=aktivních uživatelů). Proto je třeba poslouchat, jaké mají podniky a lidé problémy, proto je třeba pořád hledat možnosti komunikace mezi "těmi, co vědí" a "těmi, co vědí méně a potřebují pomoci".


  • 13. 4. 2001 12:57

    Michal Kubín (neregistrovaný)
    Pan Koubský má zásadní pravdu v tom že počet aktivních uživatelů (skutečně aktivních), zejména domácností je velmi malý. Není divu.
    Pro srovnání, v Dallasu si platím stálý neomezený přístup k internetu přes DSL rychlostí 512kbps za 50$ měsíčně, tedy asi 1,5% mého platu. A co vy? Pokud máte řekněme slušný plat 35.000, který provider vám poskytuje obdobný přístup za 450 kč? Podobný "luxus" by vás přišel na plat celý. Takže v tom je tedy značný rozdíl. Dokud někdo neodstraníme "žábu na prameni", bude internet stále málo využíván protože JE velmi nákladný a JE pomalý a my zůstaneme národem nočních surfařů.
    Maskování stavu v ČR krizí dot-comů je pokrytecké, protože i po krizi zůstává v ".com" dobrý základ + stabilní služby a všichni víme že internet a obchod na něm jsou teprve na počátku. Prostě opadlo nesmyslné a neuvěřitelně přehnané nadšení a následují krachy. V téhle zemi ale internet a služby stagnují a to je vzhledem k celkové zaostalosti velmi vážné.

    Zatím je internet v ČR pouze sklenicí vody, dokud nebude alespoň rybníkem, budou veřejné komerční projekty v krizi.

    -MK
  • 13. 4. 2001 22:45

    Petr Koubsky (neregistrovaný)
    Pardon, jakou že to mám pravdu? To, s čím jste vyslovil souhlas, jsem vůbec neřekl, přesvědčte se sám. Já si nemyslím, že počet uživatelů Internetu v ČR je nějak výrazně malý. On tedy nikdo přesně neví, kolik to vlastně je, ale letošní odhady různých agentur mluví o 1,5 milionu lidí, tedy skoro 15 % populace, což zas tak málo není (i když já si myslím, že reálné číslo je nižší, tak 800 až 900 tisíc - a taky bychom si museli definovat, kdo to vlastně je uživatel, což není jednoduché). Vzhledem k celkové životní úrovni a kupní síle je to až až. Problém není v tom, že Telecom je drahý (teď v noci jsem připojený za 15 Kč za hodinu, providera mám zadarmo, to mi připadá celkem přijatelné), ale v tom, že jsme vedle Ameriky apod. prostě chudí. Nejde zdaleka jen o cenu připojení. Vy si, když dopočtu váš vlastní příklad, taky koupíte nové PC za cca 20 % měsíčního platu, což by u nás znamenalo nejmíň 125.000 na výplatní pásce. Stejně dopadne srovnání ceny spotřební elektroniky, auta, velkého nákupu v samoobsluze nebo, kdybych chtěl být obzvlášť demagogický, litru benzínu. Trochu jinak by to vypadalo s cenou nájmu bytu, s cenou odborného lékařského ošetření apod., to už jsme jinde, chci prostě říci, že srovnávat takto ceny ze dvou různých kontinentů nevypovídá zpravidla o ničem. Jo, já bych taky chtěl, aby byl Telecom levnější, aby byla levnější i pécéčka a abych měl vyšší plat. Ale řešení tohoto problému je úplně jinde než na Olšanské 3 - mnohem dál v prostoru i čase.
  • 14. 4. 2001 22:27

    Petr (neregistrovaný)
    S tím lze víceméně souhlasit s vyjímkou jedné věci. Že kupní síla obyvatelstva je tu zcela rozdílná od vyspělých státu je logické, ovšem co se týče Telecomu je problém jinde. Jeho pozice donekonečna hýčkaného drzého spratka je podporována vládou, která si z něho dělá výběrčího dalších daní výměnou za nedotknutelnost. Samozřejmě že cena slušného PC není nezanedbatelná, ovšem prodej počítačů není nijak řízen vládou. Pokud by byl ve vládě někdo s trochu větším IQ a menší senilitou, tak by pochopil že rozvoj informačních technologií (ačkoli to samozřejmě není všechno) může tomuto státu a občanům prospět. Z toho důvodu je řešení daleko více blíže k "Olšanské 3" než k prodejcům počítačů.
  • 15. 4. 2001 14:57

    Petr Koubsky (neregistrovaný)
    Jasně, že máte víceméně pravdu - obzvlášť důležité je uvědomit si, že za chování Telecomu nemůže ani tak on sám (ostatně, jaký "on" - na koho ukázat prstem?), ale jeho většinový vlastník, tedy stát. Ale pozor: představte si, že jste předsedou vlády (hrozná představa, já vím :-)). Máte nejlepší vůli napomoci k rozvoji informačních technologií, telekomunikací a Internetu u nás, máte dobré informace o tom, jak to chodí jinde. Co uděláte?
    Když se na to člověk podívá poctivě, není to jednoduchá otázka, že? A když se na to podívá obzvlášť poctivě, což ale je vzácný jev, pak zpravidla uzná, že tato vláda, aťsi jsou někteří její členové hluboce nesympatičtí, udělala pro rozvoj moderních technologií víc než jakákoli předchozí. Oni tam sedí mj. i lidé se slušným IQ a zanedbatelnou senilitou...
  • 16. 4. 2001 17:16

    Author (neregistrovaný)
    JAK TO ZE ZA TO NEMUZE NEKDO KONKRETNI?
    Primari rozhodnuti bylo za ministra Dyby, ktery stanovil Telecomu monopol. Je JASNE odpovedna osoba, ktera zpusobila, ze telecom se muze chovat arogatne a panovacne aniz ho za to popravu postihne reakce trhu. Mit tu hned od zacatku napr. Deutche Telecom (ktery sem chtel vstoupit jiz v 91., tak je zde velmi zhave konkurencni prostredi jako je to treba u Eurotelu a Paegasu.

    Jinak k tem informacim...
    Sam mam firmu, co dela pro nemecke a belgicke firmy B2B projekty a nebo pro velke bankovni domy, napr. burzovni indexy, clearing apod. a vim jak to PRESNE vypada v zapadni Evrope a vzdy jsem z toho VELMI rozcarovan kdyz se vracim domu, pripada mi, ze kazdym dnem DESNE ztracime (coz napr. v porovnani s takovou Indii kde je rust IT ve srovnani s nami udajne az 27x vyssi - je to podle IDG clanku co jsem cetl v nemeckem ComputerWorldu z konce roku 2000).

    Pomoc je podle me PRIMARNE v jednom bode, a to ze se zde zmeni politikove, je UPLNE jedno kdo to bude, je mi sumak jestli to bude ODS, CSSD, Unie (no komouse radsi uz neee ;)) ptz stejne je to vsechno stejny a jsou to jen opicky a namet pro lidi co chteji diskutovat v hospode.
    Primarne me tedy bude zajimat, kdy se tam objevi MLADI a NEPREDPOJATI lide co daji zelenou novym technologiim a budou je podporovat, ale ne tim, ze budou prispivat na to aby si firmy udelali website, z toho business neni, ale napr. ze budou delat...
    1) certifikace a akreditace firem co prodavaji sve zbozi do zahranici (jo uz slysim lidi z MO jak rikaji ze to delaji, ale jen si to zkuste za nima prijit, nepreju vam to!)
    2) presun komunikace s obcanem do digitalni sfery -> to pak nasledne donuti i firmy komunikovat po internetu ptz napr. dane nebo uredni veci budou resit pres net ptz to se jim OPRAVDU vyplati
    3) upravu zakona o bankach zohlednujici online transakce - ted si zkuste delat online transakce ve velkem, jsem napr. zvedav, kdy CNB nebo potazmo hospodarska policie vyleti po ilikeq.cz ptz nemaji povoleni CNB na provozovani bankovnich sluzeb potazmo ani obchodu s instrumenty (nazev pro komodity, securities atd.) coz ilikeq.cz dela

    No nebudu uz psat dal, i kdyz bych mohl hned z fleku prihodit asi dalsich 5 bodu, ale to bych uz mohl napsat clanek.
  • 13. 4. 2001 11:20

    Petr K. (neregistrovaný)
    Názory, použité k nastartování diskuse nebyly anketou o stavu českého internetu, ale konkrétními zkušenostmi, problémy a rozpoznanými riziky konkrétních lidí, manažerů velkých českých podniků, kteří byli osloveni, aby řekli, co jim nejvíc bránilo nebo brání při realizaci záměrů v oblasti e-commerce a rychlejším využití internetu.

    Účastníci v sále (představitelé našich největších poskytovatelů služeb) měli příležitost říci, zda znají na uvedené problémy řešení a ukázat, že oni mohou nabídnout zkušenost, službu, lidi atd (což někteří udělali a způsob, jak problémy řešit, ukázali).

    Výsledek měl ukázat, že řadu reálných dnešních problémů, které v podnicích pociťují jako překážku využití možností internetu pro podnikání, lze řešit nebo obejít s pomocí profesionálních dodavatelů služeb (IT firem, právníků, HR firem atd.) a že je možno s využitím nových technologií pokračovat bez ohledu na někdy až příliš medializované problémy.

    Je škoda, že mnozí z přítomných, kteří vědí jak na to, své zkušenosti a nabídky řešení neprezentovali -- tím mohl nakonec vzniknout chmurný dojem, že problémy převažují.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).