Vlákno názorů k článku Dobírka může s EET chytit druhý dech. Evidence ale přidá práci hlavně malým e-shopům od Milan König - cit.:"EET oblast upravuje několik právních norem a je...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 11. 2016 18:59

    Milan König

    cit.:"EET oblast upravuje několik právních norem a je potřeba se orientovat v celku "

    Je to pouze zákon 112/2016 (kde skoro nic není, ale je k němu zajímavá důvodová zpráva), 113/2016 (kde není prakticky vůbec nic) a Metodický pokyn (v kterém aby se prase vyznalo a značná z něj je opsaná z důvodové zprávy).

    Na právní kancelár se vykašlete.

    Je to poměrně jednoduché. Autor může požádat o závazné posouzení. Nepožádal, nebo ho nedostal. Souhlasným stanoviskem by se jistě pochlubil. Pokud ho nemá, nebo nepožádal.. Proč asi?

    Jak moc chcete jít do rizika? Případná prohra by mohla hodně bolet. A ke sporu dojde, protože kontrolor to prostě neuzná..

    Můžete požádat o závazné posouzení sami. Ta tisícovka není moc. Ale dlouho to trvá. Nebo si najdete auditora/danového poradce a nechte si od něj napsat metodický pokyn. Pak jde případná pokuta na účet jeho profesní pojistky.

    Ale osobně. Ten risk a problémy za to nestojí.

  • 11. 11. 2016 10:14

    Milan König

    A rád bych zdůraznil.. Není důležité, co chce zákazník. Účtenku musíte vytisknout a předložit zákazníkovi I KDYŽ TEN JI NECHCE. Takto je to výslovně uvedeno. Zákazník si ji vzít nemusí, ale musí mít možnost si ji vzít.

    A buďte si zatraceně jistý, že až přijde kontrola na kontrolní nákup, tak si bude chtít vzít.

  • 11. 11. 2016 19:05

    Milan König

    cit."Na e-shop si objednáte, ale často pak fyzicky je zboží zaměstnanci doručeno a platí se v hotovosti na místě. Tahat se s tiskárnou nikdo nechtěl a ani nikdo nechce... opsat pár znaků nám přijde ještě únosné."

    Zákon výslovně povoluje možnost tisknout účtenku předem. Nemusí to být až v okamžiku, kdy přijímáte tržbu. Tedy pokud při rozvozu víte kolik máte dostat (což asi víte), tak sebou nemusíte tiskánu tahat, ale doklady si připravíte předem. Ráno, nebo večer den předtím.

    Jste povinni účtenku vystavit NEJPOZDĚJI v okamžiku přijetí tržby.

    Na účtence musí být (a do systému se vykazuje) buď datum přijetí tržby, nebo datum tisku účtenky, podle toho co nastalo dříve.

    Je to samozřejmě trošku pakárna. Když zboží nedoručíte (nedostanete peníze), tak musíte vyrábět mínusové storno doklady. Ale řešení to je.

  • 11. 11. 2016 10:08

    Milan König

    :-) Hehe.. to bych rád viděl v praxi.

    EET účtenka opravdu může být vypsaná ručně. Tedy elektronicky se nahlásí (třeba mobilem) a pak se netiskne, ale ručně vypíše. Ale zkusme se na to podívat.

    Na účtence musí být pár údajů jako je číselný kód provozovny, kód pokladního zařízení, datum a čas a pár dalších.. To by asi šlo opsat..

    Ale následuje:

    Dvojice BKP a FIK. Bezpečnostní kód poplatníka a Fiskální kód. Tahle kombinace se použije v případě, že všechno dopadne dobře a v okamžiku transakce se "první dobrou" povede účtenku nahlásit a získat od serveru daňové správy FIK.

    Jestli si dobře pamatuju, tak FIK má 39 znaků, BKP 40 znaků. Vypadá to nějak takto (reálné příklady):

    BKP: 5B9527DF−F137­7BE8−AFEFBC50−C9D87B2­6−21E58C3
    FIK: e1612ca5−7bbe­−4c2e−a936−3b53fc4e5205−­ff

    V tomhle případě končí FIK na -ff, což znamená, že byl získaný na playgroundu. Jak vidno.. Tohle SPRÁVNĚ opsat už není triviální. Chyba znamená nesprávně vystavenou účtenku (v rozporu se zákonem) a pokutu. Ale řekněme, že to velmi, velmi pečlivě opíšete.

    Bohužel musíte počítat se situací, kdy se v reálném čase FIK získat nepovede. Problém s připojením, problém na serveru daňové správě, nějaký problém po cestě. Běžně se to bude stávat.

    Pak na účtence musí být kombinace BKP a PKP (PKP je podpisový kód poplatníka). PKP má délku 344 znaků. Kódy vypadají nějak takto (reálné příklady):

    BKP: 9D9B0586−05CD­A9A1−B4F524F9−E620B7F1−AB­BCBED3
    PKP:FC2LWRlw/­bAKQx8L10s3cPY­eZKOun5bBSNKS6vSC­/z47onKJOy+WA/h1E­pIcrnD79dRiOu­C0ZfzHxpKzi1mMbSI­Amuh+7E4281uC­mq4WD/XMJTppmqBc04aL­L1HXQU+3qhSvHVKe+18U2Y­olrWTJ6ge1agq8rHlNR/YV­Qtluts4f2AueD­HPG4WhhA/+lK3U­reXlp2U9yVUy9f3Oz­wvonHiowvv0EZ­Q2mm81syvRXo7Ul­dVrW2MUIlpfUu­MESqQIudjr52zhjG4L5O­QaMaK8HiVHDXJSP7hsxym­RJjUfJ+6DNGH2gob­zAQzuXPfgBUuY­un+iWmrDOi3eW9TmSq7Vb­nA==

    Jak vidno smyslu to dává méně než písmenková polévka. Až to budete opisovat, tak mi dejte vědět. Přijdu se podívat. A znovu zdůrazňuji. Chyba při opisování znamená chybně vystavenou účtenku a pokutu. To nikdo nedá.

  • 11. 11. 2016 18:24

    Milan König

    Pokud je to E-shop, tak tam v okamžiku tržby zákazník zpravidla nebude FYZICKY přítomen. Pak není problém vystavit účtenku elektronicky. Jenom nevím, proč si zbytečně komplikujete život a prostě mu ji nevygenerujete a nezašlete mailem. Ten mail při prodeji s největší pravděpodobností máte.

    Rozumějte. Zákon (metodický pokyn) rozlišuje situaci, kdy je zákazník fyzicky přítomen (pak vyžaduje fyzické vystavení účtenky) a případ, kdy tam není. Pokud tam zákazník není, tak výslovně uvádí možnost zaslat mu nějakým způsobem elektronicky. Ten mail je naprosto jednoduché řešení.

  • 11. 11. 2016 9:54

    Tom (neregistrovaný)

    A jaky bude problem vzit tuzku papirek a vypsat na papir to co je na uctence? Cena, kod EET.. bude to trvat 5 minut a zakaznik se na to vykasle a rekne ze to nechce a je po problemu. Zakon nerika jak to ma byt napsano a jak dlouho ma tvrat predani dokladu, tj jak dlouho se má "tisknoout"

  • 11. 11. 2016 17:34

    Karel IS (neregistrovaný)

    Opisovat nějaké dlouhé kódy není nutné vizte http://echo24.cz/a/i3AZC/nezapominejme-na-papir-a-tuzku . Zákon nehovoří, že EET účtenka musí býti papírová. Lze tedy na stávající účtenku papírovou napsat jen krátký odkaz tzv. sFIK, což by mělo být 7 znaků. Ten pak jednoznačně identifikuje další údaje jako FIK a BKP, což je uloženo v cloudu té firmy. V naší implementaci to využijeme (e-shop).

  • 11. 11. 2016 19:44

    Karel IS (neregistrovaný)

    Dík za tip s posouzením. Spadáme do druhé vlny (máme čas) a praxe případně ukáže, kdyby nastal nějaký problém. Osobně v tom riziko opravdu nevidím (zákon nic takového nezakazuje a ani to nedává smysl zakazovat), ale v nejhorším budeme posílat na dobírku.

  • 10. 11. 2016 13:40

    Milan König

    Tohle je silně na hraně zákona. Velmi bych to nedoporučoval.

    V metodickém pokynu je jeden paragraf, který by na to ušít šel (tedy to, že je možné zaslat účtenku elektronicky) a další, který je silně proti a hovoří o povinnostech v případě FYZICKÉ PŘÍTOMNOSTI zákazníka. Když si přečtete důvodovou zprávu k zákonu, tak se tam hovoří o tom, že když je zákazník fyzicky přítomen, je nutné mu účtenku FYZICKY předložit.

    cituji:"V případě fyzické přítomnosti původce tržby se „vystavením účtenky“ na straně poplatníka, který má tržbu evidovat, rozumí vystavit účtenku, bez výzvy ji fyzicky poskytnout zákazníkovi jejím umístěním na příslušné výdejní místo a neuskutečnit dispozici s účtenkou v rozporu se sdělenou vůlí původce plnění".

    Upozorňuji, že pokud dojde ke sporu a bude to řešit správní soud, tak k důvodové zprávě bude přihlížet.

    Autor řešení může za tisícovku zaslat prostřednictví svého správce daně žádost o závazné posouzení. Pak mu ministerstvo ZÁVAZNĚ napíše, jestli je to v souladu. Ale autor o takové posouzení nepožádal, nebo ho nedostal. Jinak by se s tím jistě pochlubil.

    Já bych do takového řešení rozhodně nešel. Je to příliš riskantní a autor zodpovědnost za pokuty neponese.

  • 11. 11. 2016 18:29

    Karel IS (neregistrovaný)

    EET oblast upravuje několik právních norem a je potřeba se orientovat v celku - ačkoliv se o to dost zajímám, tak by mě toto řešení nenapadlo. Vytržené věty bez kontextu mohou nejen laika zavést ke špatné úvaze. Naše řešení to není, ale líbí se nám, protože nám ulehčí práci. Přece jenom pokud na to dala palec Glatzová a spol. jedna z nejznámnějších právních kanceláří a Lamser bývalý ředitel banky, tak to snad bude OK. Nicméně v tomto státě není jisté nic a ani to, že EET bude vůbec fungovat a bude bezpečné - na to bych si tedy už vůbec nevsadil.

  • 10. 11. 2016 13:17

    Bat (neregistrovaný)

    Otázka není jestli se Vám ta implementace porouchá, ale kdy... a potom ty pokuty jsou šílené. Je to vaše odpovědnost.
    Zkuste si zařídít zdarma backup.
    Pokud máte i obyčejný tlačítkový telefon, tužku a umíte poslat SMS, bude Vám to stačit. Více na http://smseet.cz/

  • 11. 11. 2016 17:50

    Martin Pištora

    Zákon to sice nestanovuje, ale kousek výše zde p. König cituje metodický pokyn, kde se píše: "bez výzvy ji fyzicky poskytnout zákazníkovi". A zjevně se tím nemyslí nějaký odkaz na účtenku, ale účtenka se všemi údaji dle zákona o EET.
    Takže jsem zvědav, zda vaše řešení uhájíte.
    Problém je v tom, že to, co "je uloženo v cloudu té firmy" se může v čase měnit. Zákazník to nemá pod svou kontrolou. Takže např. můžete účtenku zaevidovat až v okamžiku, kdy se někdo na ten odkaz podívá (lze až dva roky zpětně) a dalo by se najít i více variant.

  • 11. 11. 2016 18:35

    Karel IS (neregistrovaný)

    Na e-shop si objednáte, ale často pak fyzicky je zboží zaměstnanci doručeno a platí se v hotovosti na místě. Tahat se s tiskárnou nikdo nechtěl a ani nikdo nechce... opsat pár znaků nám přijde ještě únosné.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).