Ehm, to mi povedz, ako môže nejaká cena nepodliehať trhu. Cena (bez ohľadu na to, či sa daná cena zdá Redingovej vysoká alebo nízka) je práve výsledok pôsobenia trhu.
Nechci ti brat iluze, ale zpusob pridelovani licenci byl v CR nastaveny davno pred tim, nez jsme se vyskytli v EU a ohledne licenci nas nikdo nijak nereguluje.
Jinak jestli mluvis o virtualnich operatorech, tak naopak tlak na zruseni propojovacich poplatku je presne to, co by mohlo jejich vzniku v CR vyznamne pomoct.
normalni regulace ceny, ktera nepodleha trhu. Je to uplne v poradku.
Jenom autor taknejak zapomel zminit, ze nejde o regulaci koncove ceny SMS, ale o regulaci propojovaciho poplatku. Takze nekterym prostym ctenarum zpusobil lehky chaos v makovickach ;-)
Kdyby nebyla tak striktní regulace přístupu na trh mobilních služeb - 3 operátoři v ČR jsou naprosto xmíchu - konkurence by ceny sama dotlačila na úroveň odpovídající rozumné efektivitě návratnosti investic i provozních nákladů.
Jenomže to by licence na mobilní služby musely vypadat jinak:
1) Jeden druh licence by byl na příděl kmitočtů v GSM pásmu pro provozování infrastruktury, případně ústředen - "infrastrukturní operátor"
2) Jiný druh licence by umožňoval prodávat telekomunikační služby koncovým zákazníkům a nákup infrastrukturních služeb by byl na svobodné volbě "koncového operátora"
Potom by samozřejmě nebyl problém, kdyby Ericsson nebo Nokia provozovaly infrastrukturní sítě roztáhlé přes půl Evropy (nebo celou) a v rámci své nadregionální sítě by pochopitelně neměli důvod příliš přehánět poplatky za propojení z jednoho regionu do druhého v rámci stejné sítě. Konkurence mezi "koncovými operátory" by pak dotlačila ceny "meziregionálních hovorů" na cenu na úrovni propojovacích poplatků v rámci infra-sítí plus nějaká rozumná marže.
Jenomže to by si euro-pytlíci museli vyměnit své euro-mozky za normální mozky a přestat parazitovat.