Když ono je třeba vzít v úvahu i časové hledisko - z hlediska kontroly. Čili - účetní přijme datově doklad s elektronickým podpisem - ověří jeho pravost - fajn, zaúčtuje. No, a za x let příjde kontrola, a řekne, ukažte mi podklady k tomuto dokladu. A účetní je v ..- digitální podpis je už dávno neplatný, certifikát podepsaného x let prošlý - jakpak se zatváří kontrolor ? A naopak , když bude kontrolor zběhlý v IT, může namítnout, že tenhle typ elektronického podpisu už je dávno proražen, takže si to moh účetní nabouchat sám..
Prostě, a jasně, ještě před skutečným rozjetím datových schránek (a a od příštího roku i mezi podniky), by si měl stát tuhle filozofii ujasnit, a říci co s tím...
Pořád se tady dokola probírá nesmysl, že faktura musí být podepsaná a časově dokola razítkována kvůli nějaké kontrole za 5 let. Nic takového. Obdržená faktura sama o sobě vůbec nedokladuje skutečný stav, který pak nastal, tedy že jsem zaplatil a obdržel službu či zboží. Nakonec pokud budu chtít dát kontrole podvrženou fakturu, použiju jednoduše nějakou papírovou s nějakým modrým klikyhákem a případně otištěnou bramborou.
V podstatě máte pravdu - podvrženou fakturu dát kontrole můžete. Tedy, pokud si jí připravíte a vytisknete předem. Jestli při kontrole revizor zjistí, že mu chybí faktura, a Vy jí poběžíte "hledat" vedle a vrátíte se s ní, ještě mokrou z tiskárny a podepsanou klikyhákem a podezřelým razítkem , asi bude nedůvěřivej...:):)
Ono jde spíš o to, že každá kontrola účetnictví je spíše preventivní, a jde v ní cokoliv uznat. Když ale dojde k nějakému průšvihu, a zahájí se vyšetřování a soudní řízení, tak už jde do tuhého, a strašně záleží na tom, jestli jde nebo nejde uznat zda někdo podepsal nějakou fakturu či dodací list. Ať ručně či elekronicky. Moudrý účetní si schovává všechny podepsané papíry zpátky. Neopatrnej důvěřuje lidem - a počítačům....
Nakonec, jak víte, tak se diskutuje zákon o 80%-100% zdanění nedoložených příjmů. A pak bude opravdu záležet na každé faktuře o výdaji či příjmu, kterou kontrolní orgány uznají či neuznají...Máme se na co těšit...
Jenže v tomto případě asi těžko bude neuznatelná faktura jen proto, že má prošlý e-podpis (což musí mít po letech z podstaty u nás zavedených e-podpisů). A argument, že e-podpis a časové razítko byly dávno prolomeny v tomto případě nebude problém kontrolovaného, ale zjevně problém celého systému.
Z logiky zákona vyplývá, že učetnictví musí zprávně odrážet realitu. Za to zodpovídá ten, kdo účetní záznam ať už v knize nebo v sw učetnictví vytváří, resp. povolí zapsání dat. Kde je v tomto místo pro zbytečný elektronický podpis?
Prostě je to problém účetního co povolí zaúčtovat. A je úplně jedno, jestli to přišlo natištěné na papíře, mailem jako pdf nebo přímo z eshopu do účetní aplikace.
Prostě jsou tu firmy, které vymýšlejí nesmysly neživotaschopné bez státních direktiv a úředníků. Všichni víme, že jde především o certifikační autority. Akčoli miliony klientů po celém světě využívají certifikační autority pro elektrinický podpis zdarma, tady se z toho stává státem podporovaná mafie.