Je zajímavé jak jedna zarputilá skupina tvrdí že eknihy díky pirátství výrazně poškodí knižní průmysl, druhá tvrdí i přes pirátství (ledaskdo bude i naznačovat pozitivní vliv pirátství) to bude znamenat výrazný boom prodeje, ale ani jedna ze stran nemá, krom své víry, žádnou podporu faktů pro své tvrzení.
Elektronické knihy jsou podle mně nezastavitelnou evoluční změnou a té se dá přizpůsobit a nebo zahynout. A až tak za tři roky uvidíme jaký bude mít tato evoluce dopad. Vzhledem k tomu že každý předvídá něco jiného, za ty tři roky se určitě najdou lidé kteří budou vyřvávat "já to říkal". Nicméně, jejich správná předpověď nebude věcí inteligence, ale prostého principu že někdo se do výsledku trefit musí :-)
Co se autorských práv týče, je to věc vymahatelnosti. Když si koupím elektronickou knihu, může si zákon říkat co chce, ale děti tu sbírku prostě zdědí, když ne de-iure, tak de-facto určitě (vzhledem k tomu že zajímavé knihy budou mít stejně ve svých čtečkách zkopírované :-) je to jen teoretická právní otázka)
To si nemyslím. Ačkoli u hudby je elektronická verze jasná, u knih je to jinak.
Nikdo ještě nevymyslel dostatečně pohodlnou elektronickou čtečku knih, aby se to přiblížilo pohodlí papírové knihy. To si ještě takových 5 let počkáme. iPad žádná revoluce není, je to jen konzervativní implementace toho, co tu už bylo mnohokrát, pravda s Barnumskou reklamou.
Podle mně skutečná dobrá čtečka teprve čeká a bude dílem budoucnosti. Podle mně dobrý styl ovládání e-čtečky ještě není vymyšlen – a čeká se na průkopníka.
Druhá věc je, že napsat knížku není sranda, tedy dobrou knížku. Vypustit jí jen tak mýrnix týrnix mezi lidi – to je něco, co je třeba doladit. To jí rovnou můžete rozdávat zdarma.
Ostatně elektronickými knihami se živí kdekdo. Takový organizace ISO Vám prodá elektronickou knihu – normu v pdf už mnoho let. Stejně tak jako řada organizací. Není pravda, že leektronické knihy by bylo něco nového, jak se dělá.
Možná se leze do zadku Applu a vytváří se mlha, že iPad je nějaký předěl a revoluce, a že kromě pár věcí tu nic nebylo a teď najednou bude, ale je to jen velké přání Apple pásek přes zrakový orgán.
Dokážu si představit třeba model, že papírová kniha bude obsahovat něco navíc oproti elektronické – což je u knih řádově snadnější, než u hudby. Nebo že se elektronická kniha vydá se zpožděním oproti papírové.
A jako čtenář dám přednost papírové knize. Je to i levnější, než na dovolené zničit e-čtečku za mnoho tisíc pískem pláže, apod. Nehledě na ten pocit a to ovládání papírové knihu, proti kterému je nějaký Kindle, či iPad zatím jen nemotora.
Nikdo ještě nevymyslel dostatečně pohodlnou elektronickou čtečku knih, aby se to přiblížilo pohodlí papírové knihy.
Nesmysl. Přečetl jsem desítky knih na 6 různých čtečkách a musím říct, že je to neskutečně pohodlnější než klasická kniha (upřimně řečeno - až jsem milovník tištěných knih, kromě vůně mě "pro ně" nenapadá jediný argument). Jediné co zatím brzdí jejich rozvoj je cena a nedodělky ve firmwaru. První je otázkou na výrobce (ale už teď jde sehnat čtečka za 2,5t kč) druhá je věcí měsíců...
Petr Kratochvíl
Chip
No, některé papírové knihy poslední doby mají "firmware" někdy docela tristní. Když jakž takž vyřešily "bug" s rozpadávající se vazbou, tak mají šílené chyby v "interface", (sazba, typografie, o pravopisných chybách nemluvím)
Ano, normální kniha je normální kniha. Nelze jich mít u sebe několik, bývají těžké a neskladné, cokoliv v nich hledat je obtížné, mít více záložek nepraktické. Nelze měnit velikost písma, je prasárna dělat si do nich poznámky...
U booků tohle neplatí.
S tím firmwarem to samořejmě platí - z hlediska lamek. Pokud vám bylo 12 a víte o počítačích aspoň něco málo, nebude vám dělat upgrade firmwaru problémy (což se dá u čtenáře lupy předpokládat).
Bohužel, lamek je drtivá většina (jak dokazují prodejní výsledky applu) a díky tomu bude ještě chvíli trvat než se e-booky rozšíří..
čtení je pro mě relax a příjemno. A protože čtu jak papírové tak i elektronické knihy tak znám výhody obou. Jak píšete slaná voda a písek nebo příliš horko je peklo pro cokoliv elektronického, také pocitově je papír lepší (dalším generacím to možná už nepříjde), jako poslední výhodu bych viděl váhu (relativně, 480 stran něčeho už je také kvicht).
Ale elektronická kniha není rozhodně nepohodlná. Když ji vypnu, tak se mi znovu otevře přesně tam kde jsem skončil. Můžu mít rozečtěno X textů a všechny se mi samy otevřou tam kde jsem skončil. Udělat si odskok na konkrétní slovo/ řádek/ odstavec je otázka dloubnutí prstem. Text je interaktivní (označím, zkopíruji vložím do výkladového slovníku). Když si čtu v postely vedle spící manželky, tak ji nebudím světlem lampičky. Když někam jedu mám sebou X knih (aktuálně 42) kapsu mi to rozhodně neurve. Nevím co bych měnil na stylu ovládání? (nenapadá mě co bych dalšího potřeboval)
A co se týká Apple, tak já právě doufám, že se mu podaří ten trh rozběhnout a zpopularizovat. Mají rozumně vyřešenou ochranu proti pirátění, jejich model je dobrý i pro malé nebo náhodné autory nebo kreativce. Ale hlavně pokud se jejich model osvědčí, vyrojí se jiní co vyplní trh a bude z čeho vybírat. Ve finále můžou být spokojení jak uživatelé tak i autoři.
Já si myslím, že není v zájmu Apple tento trh rozeběhnout, ale naopak zmonopolizovat pomocí AppStore a iTunes.
Výhodou elektronické knihy je samozřejmě malá váha, počet titulů v elektronice, atd. ale podle mně ovládání je zatím moc moc. Na čtení románu budiž.
Jinak já přečtu papírovou knihu klidně za svitu měsíce, takže nemusím nikoho rušit světlem. A pro jiné nevidím eventuálně problém ve stejně slabém podsvícení na papírovou knihu jako je displej nějaké čtečky.
Navíc papír a tisk je jeden formát – který přečtou všichni lidé. Není tam DRM. Staletí typografie, hledání úpravy knihy, atd. vyladilo způsob „ovládání“ do dokonalosti.
A pak je tu ta věc – elektronika je čím dál méně odolná a aby se o ní člověk bál.
A potrebuje tu nekdo knizni prumysl ? Totiz kdyz zacal Bata vyrabet boty ve velkem tak sevci taky hledali argumenty a zpusoby jak to zastavit, nakonec proste prakticky zmizeli.
Takze pokud se nakladatelum nevyplati vydavat knihy, at to jednoduse zabali, nebudou nikomu chybet. No a pokud bude poptavka, jiste se objevi i nabidka. Dnes si take muzete nechat usit boty na miru, jen vas budou stat desitinasobek ceny tech v obchodu. Nevidim zadny problem.
Je to totez jako pravoverni fotografove zehrajici na digitalni fotografii. Jiste, nekoho to bavi, nekdo se tim zabyva jako umenim ... no a vetsina to nepouzivat, protoze s digitalni fotkou se da delat totez a 100x rychleji + se daji delat veci, ktere se s filmem proste udelat nedaji.
Proste vydavatele knih se bud prizpusobi nebo umrou a je to tak dobre.
Co považujete za knižní průmysl? Vytištění papírové publikace?
Nebo si za tím umíte představit také všechnu potřebnou práci, u které je tisk jen posledním a nikoli nezbytným krokem. Cesta k publikaci elektronické i papírové knihy je úplně stejná, měníte jen poslední článek - místo tiskárny to půjde rovnou do nějaké centrální databíze k distribucí (protože si nenalhávejme, že lidé budou procházet tisíce vydavatelů, jestli tam je titul, který je zaujme, nebudou řešit různé platební brány atd. - uživatelé, alespoň většina, požadují jednoduchý, centrální přístup).
Takže vaše představa (či snad přání), že se knižní průmysl nějak zásadně změní, je naprosto mylná. Stále zde budou redaktoři, editoři, korektoři, sazeči (ten termín je zažitý a je jedno, že dnešní sazeč sedí u InDesignu a nikoli u písmové kasy, za rok může mít software úplně jiný)...
Pustit ke stažení rovnou autorský text je nereálné. Stejně jako dobrý muzikant nemusí umět dělat dobrou zvukařinu, nebývají dobří autoři dobří v editorské přípravě (mnoho autorů dělá neuvěřitelné chyby), natož aby byli schopni elektronické publikace (kdybyste viděl, v jaké stavu jsou texty...). A autoři to také vědí, že je pro ně výhodnější se věnovat tomu, co skutečně umí - tedy psaní a vše ostatní nechají zase anonymním profesionálům v tom svém oboru.
Vy proste odmitate vzit na vedomi fakt, ze vas cas skoncil. Prumerne zdatny autor zvladne vse co jste uvedl a korekturu necha udelat nekomu ve svem okoli, pripadne bude vydavat patche, stejne jako se to delat u SW. Proste to vyda, lidi mu nareportujou co je kde blbe a on to opravi.
Co se tyce centralnich nakupu, nevsiml jsem si, ze bych mohl u vydavatele neco centralne koupit. Ani u distributora ne. Proste kazdy obsluhuje nejakou cast trhu a kdyz si chci vybrat, tak musim obejit spoustu knihkupectvi, spoustu webu ....
Nevidim problem v tom aby si autor umistil odkaz na sve dilkho na web nekoho dalsiho, trebas za mirnou provizi, muze takovy odkaz umistit na stovky/tisice webu.
---
BTW: Vazne mam rad, kdyz nekdo zacne vykrikovat ze - neni pomlcka, ale minus, ze je to typograficky spatne, ze ... je neco jineho nez … ale koho to zajima ? Dulezity je obsah sdeleni, jeho forma je podruzna.
jojo, důležitý je obsah, forma je podružná. Takže budeme číst zprasené knihy nejen s typografickými chybami, ale pro jistotu i s hrubkami, vysázené nečitelným fontem, nejraději comics sans, z obrázků člověk pochopí, že autor umí pracovat s MS Brush. To je teda vyhlídka...
Ale prdlačku, většinu gramatických chyb opraví vhodný software už při psaní (to se bude jenom zlepšovat), jestli je font čitelný nebo nečitelný snad proboha pozná už autor a obrázky si třeba u beletrie můžete nastrkat za klobouk.
Správnost fontu autor většinou nepozná, protože se často jedná o typografického analfabeta.
A pokud nechcete u odborné literatury obrázky, tak je to vaše věc, ale já je celkem potřebuju.
Obrázky na čtečkách nebývají problém, pokud potřebujete jen černobílé - a eink se moc dobře čte, je to vážně totéž, co papír. Font si můžete změnit, když se vám nelíbí, co vybral tvůrce ebooku.
Jasně, takže změním font základního písma, typ zvýraznění, font nadpisů první úrovně, druhé úrovně, třetí úrovně, přičemž kniha nebude jasně strukturovaná, co je nadpis které úrovně, takže to budu muset dělat ručně. Těch věcí, které normální autor dokáže zprasit je takové množství, že škoda mluvit.
Tak samozřejmě, pokud je autor negramot a neumí ani s Wordem, ničeho nedosáhnete. Ale publikovat eknihu už je dnes o tom, že zformátujete text v základu ve Wordu (kurzívy, nadpisy atd) a při prevodu už má web jako Smaswords nastaveno, jaké budou standardní vzhledy. Řekl bych, že to dopadá na úrovni. Podívejte se na tu Flotilu na nějakém ebook readeru (ne v PDF a HTML) - věnoval jsem úpravě nula času, jen jsem zvládl označit nadpisy.
Sice nemám čtečku, ale to co jsem si prohlédl, tak nevypadalo nic moc. Číst to samozřejmě jde, ale ta typografická úprava je dost otřesná. Třeba odsazené jednořádkové odstavce jsou dost hrozné. Používat odsazení prvního řádku a zároveň meziodstavcové mezery (nebo jak se to správně typograficky nazývá) je taky typografická vražda.
Podívejte, je to spíš o tom, jak moc to berete do důsledků. Ano, některá pravidla jsou opravdu užitečná zcela prakticky, v tom se shodneme. Jenže zrovna tak je řada pravidel, která jsou všem čtenářům naprosto, ale fakt totálně ukradená a chyb v nich si všimnou právě jen a pouze profesionální typografové, kteří si na nich dokazují svou důležitost.
Budu-li si sám sázet ebook, tak mi v tom určitě najdete x prohřešků proti typografii, v tom si nedělám žádné iluze. Zároveň jsem si ale poměrně dost jistý, že jen minimum z nich bude patrných i pro cílového čtenáře. A pří vší úctě - knihy jsou pro štenáře, ne pro typografy :-)
Podle mě závažnější problém je redakční činnost a korektury, to by se podceňovat nemělo. Jenže tohle je problém již dnes - píšu dlouho recenze na knihy z oblasti fotografie a množství chyb v nich je nemalé. Typickým příkladem byla jedna jinak spíš nadprůměrná kniha českého autora - už na PDF ukázce pár stránek u vydavatele jsem na první kouknutí viděl několik faktických chyb (jednoznačných, nic na diskusi). Napsal jsem do diskuse, že mi to přijde jako docela škoda, že se nevěnuje pozornost oponentuře - člověk od vydavatele dost uraženě reagoval, že to redigovali 4 lidé. Fajn, třeba mluvil pravdu, ale pak byli v daném oboru buď silně podprůměrní anebo to odflákli (třeba nedostali dost času atd.). A v čem tedy bude to avizované zhoršení u hypotetických ebooků, když zcela standardní redakční prací pronikne tolik nedodělků?
A záleží na ,,správném" fontu? pokud je písmo čitelné a text zajímavý, tak zcela určitě ne. Pokud je kniha o ničem, tak ji typografická úprava, byť sebelepší, na prodejnosti nepřidá. Obrázky? Pokud do textu vložíte obrázek, pořízený mobilem a v nejmenším možném rozlišení, tak to koukatelné prostě nebude. Čili u E literatury je to o velikosti souboru; pokud se použije ,,blechaté" (čím víc řádek, tím méně stránek a tím menší datový obsah) písmo a nízké rozlišení vkládaných obrázků (čím méně pixelů a cm, tím menší datový obsah), bude to nepoužitelné, ať to bude na papíře, nebo na displeji. A pokud se ,,chce", dá se zmršit i klasický tisk.
Samozřejmě, že záleží na správném fontu. Zkuste si něco přečíst třeba v comics sans. Písmo je to čitelné.
Obrázky jsem měl na mysli spíš nějaké diagramy, které dost často vyžadují nějakou slušnou grafickou úpravu, a autoři dost často nedisponují schopnostmi takový diagram dobře upravit.
Klasický tisk se dá samozřejmě zmršit stejně dobře jako elektronický, nicméně u klasického tisku je standardní postup, kterým se tomuto vyhnete. Tj. dáte tu knihu typografovi, grafikovi a celému tomu procesu.
Trh to vyřeší. Vám se to nemusí líbit, můžete proti tomu protestovat, ale to je všechno, co proti tomu můžete udělat. A fonty si na čtečce každý nastaví jake chce.
Mám radši papírové knížky, ale pokud je knížka rok po vydání nedostupná a dotisk bude za pět let, nebo pokud musím někam jet a nemůžu táhnout 10 kg knížek, protože prostě nevím na co budu mít chuť, tak bohužel.
Odhaduji že se objeví různé iniciativy a ochranu papírových knížek, většinou placených z EU, ale to nepomůže.
Moc se mi líbí argumenty všeználků vašeho typu. Kolikrát já je už za ty roky slyšel... A vždy to bylo u oborů, o kterých ten dotyčný věděl naprosto kulový.
Jen by mne zajímalo, jestli také říkáte, že čas stavebních firem skončil, protože cihlu umí vzít do ruky každý a projekt vlastně taky není potřeba. Nebo jestli taky takhle žvaníte u truhláře o tom, jak si můžete koupit skříň v IKEA a sám si ji smontujete, takže čas truhlářů už skončil.
Ona ta typografie není jen otázkou pomlček, výpustek a podobných symbolů, které mimo jiné upožňují rychlejší pochopení sdělení, ale také otázkou úpravy, která nebude rušivá (dobrá typografie je taková, která není vidět, čtenář ji nevnímá, oči ho ze čtení nebolí, text se neslevá ani netříští, jsou jasně odlišitelné odstavce, úrovně atd.). Forma není ani v nejmenším podružná - forma zcela zásadně ovlivňuje obsah. Abych to předvedl na tom truhláři - je vám k prdu, když budete mít židli z nejlepšího dřeva, která bude tlačit. Stejně tak je k ničemu židle, která má ergonomický tvar (tedy dokonalou formu), ale bude to laciný plast, který praskne při prvním použití (tedy mizerný obsah). Obsah i forma jsou stejně důležité, i když platí, že formu můžete vylepšit snáze než ten obsah.
A vaše naivita o kvalitě textu od autorů i jejich zdatnosti už je opravdu těžko komentovatelná. Já podklady od autorů přebírám, vidím jejich úroveň a je to tristní. Navíc představa, že by snad upravovali text na základě čtenářských reakcí je opravdu velmi úsměvná - myslíte, že ti autoři nedělají nic jiného, než že čekají, až budou moci znovu a znovu upravovat svůj text, který vytvořili před týdnem, měsícem či několika lety? Zejména u odborné literatury platí, že autor je člověk, který se živí daným oborem a napsání jakékoli publikace je pro něj vedlejší činnost. Po předání textu udělá ještě tak jednu autorskou korekturu (a někteří autoři se musí dlouho uhánět) a tím to pro ně končí. Na další nemají čas. Kdybyste tak tušil, co vše je nutné po autorech upravovat... Pochopitelně nemluvím o spotřební literatuře typu červená knihovna. To je odpad z hlediska obsahu i formy už dnes a nelze předpokládat jakoukoli změnu. Jedná se o literaturu, kde je obsah zásadní a má alespoň minimální kvalitu. Tam je další zpracování textu naprosto nezbytné.
A tím rozhodně neříkám, že autoři jsou neschopní pitomci, protože neumějí napsat text bez chyb. To ani v nejmenším. Já si těch autorů velice vážím, protože to jsou lidé, kteří ve svém oboru skutečně něco dosáhli (pohybuju se kolem medicíny) a jsou to skutečně odborníci. Jejich texty jsou informačně hodnotné. Jen jsou plné překlepů, jen ti lidé doslova bojují s textovým editorem, na mnoha místech je vidět, že odstavec mnohokrát přeformulovali a zůstaly tam staré vazby, pády. Někde se vraceli a ztratili kontext. Mají tam občas hrubky, tápou v použití čárek, nedodržují jednotnou terminologii. To jsou věci, které se autorovi stát mohou a na jeho kvalitách to nic neubírá. Od toho je zde redaktor, aby text prošel, opravil, učesal a pokud tam jsou nejasnosti, aby se autora zeptal. Fakt bych si netroufnul autora uhánět, aby tohle řešil - on je odborníkem na jiné věci a jiní lidé jsou odborníky na češtinu, stylistickou úpravu, grafickou formu. Jsou to dělníci, řemeslníci jazyka, bez kterých by kvalitní kniha nevyšla.
Jsou to zamozřejmě lidé až za autorem, nijak to nepopírám, bez studu se řadím do této anonymní skupiny. Ale vím, že svou práci dělám dobře a je to práce pořebná. Stejně jako je potřebná práce mnoha jiných lidí, o kterých ani nevím, nevnímám ji, ale přesto vím, že bez nich to nejde.
A ohledně centrálního výběru - mluvilo se o elektronických knihách. Tam se časem vyprofiluje jen několik málo centralizovaných katalogů (iTunes, Amazon a podobní), ke kterým bude chodit naprostá většina uživatelů. Bude-li chtít vydavatel oslovit velkou skupinu čtenářů, nezbude mu, než využít jejich služeb. Pochopitelně zde i nadále bude řada malých vydavatelů, malých katalogů, budou zde specializované obory apod. Ovšem většina knih bude dostupná u těch několika největších pěkně pohromadě.
a) Pokud je autor dobytek, tak jednoduse nemuze psat. (tecka)
b) Pokud autor dela v oboru a psanim knih se nezivi, tak mu jiste nedela problem, jelikoz je to prakticky jeho konicek, tu knihu proste zverejnit.
c) V principu nemusi autor chyby ani opravovat, oni si je ctenari opravi sami.
d) No a pokud se to autorovi nelibi, tak ma proste smulu.
Proste smirte se stim, ze se bud prizpusobite nebo budete smeteni. Jina moznost neexistuje.
A co se tyce e-knih, znam lepsi zdroje nez amazon a spol. Zdroje, kde jedinym kliknutim stahnete stovky knih. Knih, ktere do elektronicke podoby prevadi !!!zadarmo!!! dobrovolnici. A verte ze je to zatracene tezka prace na desitky hodin, obzlast pokud se dotycny da do opravy toho, co vydavatel sprasil (posledni dobou sem snad nenarazil na knihu, kde by me hned na prvnich strankach neprastilo pres nos prave mnoztvi preklepu, pripadne mechanicky prevod z anglictiny ...).
BTW: Vsichni breci jak se pirati, tak nabidnete neco co se upiratit neda, trebas prave tu komunikaci s autorem. Nj, ale to by nekdo musel pouzivat mozek pripadne nekdo dalsi pracovat co ? A kdo to kdy videl aby zrovna "autori" museli pracovat.
Jak rika Nohavica, koncert nikdo neokopiruje a ma pravdu. On si sve $ vydelava svou praci. Vyrabeni tisicu kopii neni prace a dost tezko oduvodnite cenu ve stokorunach, kdyz vyroba a distribuce milionu kopii stoji halere.
BTW2: Pokud me skleroza neklame, tak vydavatelskym zlodejum platim za kazdou tiskarnu a za kazdou fakturu kterou vytisknu nebo si skopiruju. Moje prace, muj material, moje tiskarna a zlodeji nako vy me okradaji. Protoze vy si me penize nekopirujete, vy je kradete.
Naskenovat knihu - 1 hodina.
Provést OCR - 20 minut
Zbytek do těch "desítek hodin" je převod výstupu z OCR programu do použitelné podoby - sjednocení formátu, sjednocení typografie, doplnění metadat, oprava chyb...
Reknete prosim, kolik ceskych knih vyslo ciste jen v elektronicke podobe, vse zvladnul autor sam, a kolik na tom vydelal.
Alespon JEDEN priklad, prosim.
Autori maji moznost publikovat a prodavat sva prostrednictvim internetu uz minimalne 15 let. Je to podstatne jednodussi, nez delat totez v oblasti hudby, kde potrebuje minimalne to nahravaci studio. Tady vam staci obycejny textovy editor. Proc to ti autori nedelaji? Zkuste se zamyslet, nemelo by to byt pro vas obtizne.
"c) V principu nemusi autor chyby ani opravovat, oni si je ctenari opravi sami."
To vam reknu rovnou. Takovou knihu si strcte ROVNOU DO PRDELE. Knihu chci cist, popr. se z ni neco naucit, a ne suplovat praci autora. ANI OMYLEM.
"Pokud me skleroza neklame, tak vydavatelskym zlodejum platim za kazdou tiskarnu a za kazdou fakturu kterou vytisknu nebo si skopiruju"
"Proste smirte se stim, ze se bud prizpusobite nebo budete smeteni. Jina moznost neexistuje. "
Co mi jenom tahle věta připomíná? :-) (i když spíše :-( )
Ach ty analogie.
Analogie Bati k současnému stavu knižního trhu je totálně mimo. Holinky a hodinky, obojí se natahuje ...
Autoři sami vydávat nebudou. Zkusili to a nevedlo se jim. Stejná situace u hudby, nezávislé kapely prakticky nejsou (a tady už na to měli o dost více času). Vydavatelství samozřejmě přežijí, jsou potřebná (více než dokážete pochopit, ono jde i o marketing), ale je otázkou zda neutrpí kvalita obsahu knih. Pokud by je psaní knih neuživilo, řada autorů psát přestane a jejich místo nahradí rychlokvašky. Ale to uvidíme jak se budou vyvíjet prodeje elektronických knih, dnes lze těžko spekulovat.
Stovky ceskych autoru NEJSOU SCHOPNI DOKONCIT DILO, na ktere maji velmi slusne honorare v radu desetitisicu. Pravdu si myslite, ze lide nahle zacnou psat kvalitni dila, s nejistou odmenou + praci kolem? Na to lze rici jenom LOL.