Mají základní "přirozenou" obchodní vlastnost: platí za ně jen kdo chce, kdo platit nechce, tak si je velmi jednoduše ukradne.
Těch, kdo jsou stabilně a zaručeně ochotni platit, tj. s kým se dá kalkulovat v business plánech, je v česky mluvícím prostředí tak málo, že se autorům nevyplatí tvorba a nakladatelům vydávání (=redakční příprava a marketing).
To je to, co si nakladatelé spočítali už dávno a každý trochu ekonomicky gramotný potenciální autor si to spočítá taky.
Čistě teoretická šance je jen změna výše uvedeného "obchodního prostředí" dobrovolným a dlouhodobě prokazovaným rozhodnutím spotřebitelů.
Takže svým způsobem je to přesně obráceně. Nakladatelé problém nemají. Jsou to podnikatelé, takže budou podnikat jinde, kde se to vyplatí. Autoři taky nemají problém. Pokud chtějí publikovat pro peníze, včas se na to vykašlou. Pokud chtějí publikovat, aby se veřejně projevili, budou to dělat více či méně na své náklady. Problém má leda čtenář, který by si rád přečetl v češtině něco, co ho zajímá či baví, a co mu nikdo nenapíše ani nevydá.
Tedy kvalitní knihy v češtině končí, absolutně se nevyplatí investovat do celého procesu tvorby. Když to domyslíme, tak ještě nějakou dobu to bude kulhat (ušetří se na korekturách...), než se zastaví vydávání úplně. Čtenáři, učte se anglicky nebo se učte pochopit strojový překlad, jinak si nic nového nepřečtěte.
Tohle není moje úvaha, ale aktuální stav nakladatelů.
To je zákonitý dopad nabídky/poptávky + zvážení rizik daných dobou. Problém je, že některá témata si v angličtině (či jiné cizí řeči) prostě nepřečtete, protože v ní nevyšly - typicky obsah nějak vázaný na ČR - tedy s regionálním rozsahem (od geografického, až třeba po legislativní). Takže máte pravdu v tom, že kvalitním knihám v češtině a i od českých autorů zvoní umíráček. Ti se budou živit něčím jiným, kde nejsou taková rizika.
Přesně tak to je - a to není jen z mé hlavy, ale taktéž náhled jak nakladatelů, tak i některých autorů.
S nějakou dobrovolnou změnou spotřebitelských návyků bych v této zemi rozhodně nepočítal. Pár poctivých to nevytrhne, a nakladatelé i autoři se většinou musí chovat racionálně a ekonomicky.