Možná už jste se setkali s tím, že vás na Facebooku někdo oslovil s nabídkou přivedení fanoušků na vaši stránku. Ačkoliv se zdají ceny výhodné, může se tento obchod opravdu nevyplatit. Robert Artur Pierug uvádí pět důvodů, proč se tomuto budování fanouškovské základny na Facebooku raději vyvarovat.
„Nabízím Vám To se mi líbí, díky kterému se Vaše stránka posune o krok dál. Díky těmto Líbí se mi Vaše facebook stránka bude výše ve výsledkách vyhledávání. Získáte aktivní fanoušky a ještě se jim Vaše stránka bude sdílet na zdi, tudíž na ni, narazí i jejich přátelé. Moje nabídky tedy zní: 500 To se mi líbí za 400 Kč, 1000 To se mi líbí za 850 Kč, 1500 To se mi líbí za 1250 Kč, 2000 To se mi líbí za 1700 Kč.“ Třeba takto vypadá nabídka na nákup fanoušků na Facebooku, která může přijít i vám. Je skutečně tak výhodná?
Není! Mnohdy jde totiž o profily neexistujcích uživatelů, které zakládají hackeři či jiní lidé zneužívající neznalosti správců některých facebookových stránek. Vydělávají peníze na prodeji liků z těchto profilů nejrůznějším firmám, které chtějí za každou cenu zvýšit počet svých příznivců.
Ale pozor! Facebook maže falešné profily, poprvé to oficiálně potvrdil v září roku 2012, kdy některým stránkám zmizelo i několik tisíc fanoušků. V průměru mělo jít o zrušení zhruba 1 % účtů přihlášených ke každé stránce. Nenehte si tedy zkazit firemní stránky Robert Artur Pierug
1. Nakoupení fanoušci jsou mrtvé duše
Pokud zakoupíte fanoušky, jejichž profil je fiktivní, budou pravděpodobně neaktivní, tzv. mrtvé duše. Tím dojde ke zkreslení statistik od skutečných dat a aktivity na Facebooku už budete jen velmi těžko vyhodnocovat.
2. Naředíte si publikum
Velký problém nastane, pokud Facebook mrtvé duše, které jste si nakoupili, nesmaže. Zní to paradoxně, ale jinak se vám budou dále počítat do celkového počtu fanoušků a poměr aktivního a neaktivního publika se tím viditelně zhorší. Kvůli tomu vámi sdílené příspěvky uvidí méně uživatelů než před nákupem fanoušků.
S rozšířením vašeho publika o nakoupené fanoušky dojde k naředění relevantních uživatelů a nastává situace, kdy začnou mít příspěvky zveřejněné příslušnou stránkou menší míru odezvy. Při zveřejnění příspěvku Facebook totiž nejprve pošle obsah zlomku obecenstva, jejichž reakce je následně vyhodnocena. Pokud je u této části publika příspěvek lajknut, komentován a sdílen, Facebook ho následně zveřejní dalším odběratelům a dokonce jejich přátelům.
V případě že stránka obsahuje velké množství falešných To se mi líbí, klesá potenciál každého příspěvku a míry zapojení ze strany obecenstva.
3. Nedostanete informace k zákazníkům
Kvůli snížení dosahu příspěvků, nebudou o vašich novinkách, produktech či službách vědět relevantní fanoušci, kteří vyslovili důvěru vaší značce či produktům na základě normální reklamy nebo dokonce zcela přirozeně pomocí sociálních pluginů na vašem webu, newsletteru nebo na doporučení přátel.
Robert Artur Pierug