Vlákno názorů k článku Error 404 -- měřit či neměřit? Toť otázka. od Jirka Lahvička - "Tentokráte upadl pro změnu do podezření Atlas, kterému...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 4. 2002 8:46

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    "Tentokráte upadl pro změnu do podezření Atlas, kterému v iDotu nebývale stoupl počet jedinečných návštěvníků,"

    Jde o denní nárůst v jednotkách procent, tj. jako "nebývalý" ho může označit jen člověk, který buď nezná ani přibližné číslo, nebo nezná význam přídavného jména nebývalý. Nevím, co je pro psaní článků horší :-)



    "Freewebové služby jsou u provozovatele online měření internetové návštěvnosti iDot, společnosti Taylor Nelson Sofres, na "černé listině". Původně se započítávaly do celkové návštěvnosti portálů, ale v únoru loňského roku se metodologická komise (tehdy ještě iAuditu) usnesla na jejich vydělení. Jedná se totiž o stránky, kde není problém dosáhnout velmi vysoké návštěvnosti, protože vyjma bohulibého obsahu se zde nachází také pornografie, za kterou přichází zahraniční návštěvníci v celých hejnech a v jejímž potírání může být provozovatel portálu značně liberální. Sami jistě uznáte, že podobná čísla nemají v inzertních statistikách co pohledávat, protože pak by neměly žádný smysl."

    Těžko říct, co si vlastně TNS představuje pod pojmem WEBHOSTING, protože nám odmítají poslat přesnou definici :-( Pokud budete mít někdo větší štěstí, budu rád za přeposlání... mohu tedy jen usuzovat z různých náznaků.

    Existuje minimálně dost velký rozdíl mezi stránkami nabízejícími webhosting (tj. tím, co leží na http://www.mujweb.cz ) a samotnými hostovanými stránkami (http://mujweb.cz/www/nfs56/). Zatímco v prvním případě jdse o naprosto běžné stránky se stoprocentně vlastním obsahem, kde provozovatel prodává reklamu a kde NENÍ žádná velká návštěvnost, v druhém případě jde o vysoce navštěvované stránky s cizím obsahem a v drtivé většině případů bez jakékoliv reklamy poskytovatele prostoru. Je naprosto jasné, že případ dva nemá v auditu co dělat, TNS se však nelíbí ani stránky spadající pod případ jedna - což sice postrádá logiku, ale co se dá dělat - však oni si ti inzerenti zvyknou, že jedna ze sekcí serveru má výsledky úplně jinde než ostatní :-( Na druhou stranu zdá se nevadí, pokud bude někdo sčítat případ jedna a případ dva, ač výsledná čísla jsou úplně nanic.



    "Atlas se sice hájí tím, že stránka je v iDotu oddělena (atlas.cz - přehled služeb), ale do celkových statistik se samozřejmě započítává."

    Primární data iDotu jsou předpokládám výsledky za sekce. Protože chceme, aby z iDotu získali inzerenti co nejpřesnější informace, je tam Atlas rozdělen na desítky sekcí odpovídajících ceníku. Pokud tedy bude chtít někdo koupit reklamu na homepagi Atlasu, má veřejně k dispozici její přesnou návštěvnost (například Seznam takový údaj v iDotu nezveřejňuje). Inzerenti se nás pravidelně ptají, jakou návštěvnost má konkrétní sekce (řekněme finance nebo mapy), na návštěvnost celého Atlasu se neptal ještě nikdo.

    TNS se sice nelíbí, že teď máme samostatné výsledky za samostatnou a samostatně prodávanou stránku, ale nejsou schopni říci, jak ta stránka má být v iDotu zanesena, aby za ni byly ty výsledky v pořádku. Odmítli i počítat ji jako samostatný server. Na druhou stranu by zřejmě bylo v pořádku, kdybychom ji přičetli k MujWebu a totálně tak znehodnotili jeho údaje (pokud si někdo koupí reklamu na MujWebu - řekněme nějaký komerční poskytovatel webhostingu, webdesignové studio atd., samozřejmě jeho reklamu nebudeme pouštět na 404ku). Jinými slovy - nesmyslná čísla odpovídající metodice jsou upřednostňována před pro inzerenty relevatními a transparentními daty.
  • 18. 4. 2002 10:51

    Zdeněk (neregistrovaný)
    Obrana útokem - vedete si dobře. Člověk by skoro řekl, že v metodické komisi není žádný člověk z Atlasu :-). Nemusíte přece vše chtít po TNS, postačí se poradit s panem Bláhou,
    poradím Vám i jeho email: blaha@atlas-as.cz. Měl by jste ho znát, je to váš technický ředitel.



  • 18. 4. 2002 10:54

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Až bude moci jeden člověk ovlivnit rozhodnutí metodické komise, tak to bude bezvadná rada. Pokud si myslíte, že zástupce Atlasu hlasoval pro kterékoliv z těch absurdních rozhodnutí, tak pokud já vím, tak ne :-)
  • 18. 4. 2002 11:01

    Zdeněk (neregistrovaný)
    aha, vidím, že máte dokonce i velice pragmatický vztah k demokracii :-)

    Účel světí prostředky?

  • 18. 4. 2002 13:30

    Michal Blaha (neregistrovaný)
    Nikoliv kolego.
    problem je v tom, ze puvodne planovany vyznam iDOTu jako prostredku pro zpruhledneni udaju o serverech pro zadavatele reklamy se bohuzel stale vice - diky TNSofresu - posouva k umelemu deleni serveru do vselijakych kategorii.

    K aktualnimu problemu - ja jiz 2 dny opakovane zadam TNSofres o vyjadreni,jak mame iDOT implementovat tak, aby odpovidal aktualni metodice (nezverejnene) a obsahoval prehledy o tech uzivatelych, jak to reklamni agentury vyzaduji. Pres opakovane zadosti jsem stale nedostal odpoved.

    Takze my jsme v situaci, kdy nam TNSofres (presne metodicka komise, jejiz jsem clenem) oznamila, ze porusujeme metodiku, ale TNSofres - jako provozovatel - neni schopen rici, jak to ma byt spravne.


  • 19. 4. 2002 11:26

    jirka (neregistrovaný)
    Pane Bláho,
    proč rovnou neřeknete že při jednání o prodeji Atlasu potřebujete doložit maximální návštěvnost? Ber kde ber. Centrum a Seznam dělají totéž jen u Vás je to bohužel prostě víc vidět. Prodej portálu není jednoduchý a Telecom zjevně nechce koupit druhý Quick.
    Je to argument který se dá pochopit. Prostě se hledají škvíry v Auditu kde se dá. Nic víc.
  • 19. 4. 2002 11:28

    Michal Blaha (neregistrovaný)
    A vite ze vubec ne? Cisla o navstevnosti jsou u takovych jednani obvykle jen pro paradu, ten spravny boj je nad prijmy a naklady na dalsich x let.
  • 19. 4. 2002 12:45

    MK (neregistrovaný)
    A cisla v nakladech a prijmech vyplyvaji z byznysplanu. No a paklize nechystate prodat firmu s jinym byznysplanem, nez tim, nad kterym jste ten portal vybudovali, tak jsou cisla o navstevnosti relevatnim prispevkem do diskuse. :-)

    Tim ovsem nechci rict, ze byste nutne tu vec delali umyslne. Dovolil bych si tipnout, ze pricinou je bordel ci nedomysleni vsech souvstaznosti :-)

  • 19. 4. 2002 14:21

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Nepředpokládám, že by někdo, kdo se podívá do iDotu, nevěděl, že si může zobrazit server po sekcích. Atlas je rozdělen na více než 50 sekcí, u kterých je veřejně dostupná návštěvnost za každý jednotlivý den. "Sporná" stránka přehled služeb, která mimo jiné slouží i jako 404 na MujWebu, je oddělená sekce a je přesně vidět, jaký má přesně tahle stránka provoz. Veškerá data Atlasu mi tedy přijdou dostatečně detailní a transparentní. Rádi bychom vše měřili přesně podle představ TNS, to nám však není schopno přes opakované žádosti už několik dnů odpovědět, jak si to tedy vlastně představují :-( Každý byznysplán nutně musí počítat s tím, že server není homogenní, ale má různě navštěvované a prodávané sekce, tj. nějaký agreagát za všechny sekce dohoromady nelze brát jako nic jiného než zajímavé číslo bez většího významu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).