Názory k článku eTel přeoral internetovou divizi

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 2. 2002 9:05

    Root (neregistrovaný)
    Milose Zemana, ze tvrdi o novinarich to, co tvrdi. Jste 1. zoufale neinformovany, 2. zoufale neinformovany, 3. zoufale neinformovany. Zkusil jste si u Epicu overit sva tvrzeni o spolecnosti Dial Telecom?
    Ze vam nic nerekl? Divil bych se, kdyby ano. Varite z vody a z chybnych vstupnich udaju vyvozujete chybne zavery. Zmente misto a jdete do Blesku, tam zapadnete.
  • 20. 2. 2002 11:29

    Wep (neregistrovaný)
    Hele roote, proč neuvedeš nějaké konkrétní argumenty? Osobní invektivy na autora zvládne každý trouba, zkus být drobet konkrétnější v čem přesně se článek mýlí, díky.
  • 20. 2. 2002 12:58

    Root (neregistrovaný)
    Protoze netusim, nakolik jsou konkretni argumenty duvernymi udaji ruznych subjektu a uz si nepamatuju, kde vsude jsem podepsal ruzne dohody o duvernych udajich. Ale rozhodne vim, ze ani Super, ani Dial Telecom a patrne ani Atlas nejsou investicnimi debakly EPICu.
  • 20. 2. 2002 13:07

    Mirek Zeman (neregistrovaný)

    O tom svedci hluboka ztrata Atlasu a Superu, kterych se aktualne snazi zbavit. A pokud je mi znamo, tak zde byly tendence prodat Dial Telecom zpet eTelu.

    Vzdy jsem si myslel, ze investor prodava projekty az v okamziku, kdy je privede k zisku. EPIC me nekolikrat presvedcil, ze je to na zdejsi pomery asi naivni myslenka.

  • 20. 2. 2002 15:56

    Root (neregistrovaný)
    To, ze je firma ve ztrate, jeste neznamena, ze v ni zustane trvale. To je pripad Superu. I ztratova firma se da vyhodne prodat, vyplyva-li z vysledku, ze to neni spatna investice.
    Vasim informacim prodeji Dial Telecomu eTelu se muze kazdy jen a pouze smat, slova Milose Zemana o novinarich se opet potvrzuji, bohuzel, na ukor serioznich pocitacovych novinaru peterkova typu.
    Do kseftu EPICu hovorit nebudu. Stejne, jako nechci hodnotit vasi praci. Ale myslim si, ze kdyby kdokoli ze zucastnenych se rozhodl, ze Vas pripad preda pravnikum, tak ti by z vas stahli i vase posledni boty.
  • 20. 2. 2002 13:07

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    Naše firma se zabývá distribucí síťových řešení - kabeláží, aktivních prvků, prvků bezdrátových sítí atd. Celosvětově docela úspěšně se zabýváme i související logistickou podporou, kterou de-facto outsourcujeme určité služby našich zákazníků. V Čechách to ale nefunguje, jediné firmy, které to využívají jsou mezinárodní, kde je o výhodnosti přesvědčili z jiných zemí.
    Zatím totiž neumí naši obchodníci počítat s náklady. Cenu na vstupu počítají prostě jen kupní cenu, tržby za kolik to prodají. Ale neumí si započítat vlastní náklady na provoz.
    Příklad z mé praxe - ohromná firma, která nyní outsourcuje naše služby - dříve nakupovala kabeláž přímo od výrobce. Každá země zvlášť. Dodací lhůta měsíc až 3 měsíce, takže museli mít vlastní sklad v hodnotě asi 5 milionů pro řešení běžných poptávek.
    Nyní nakupují od nás. Dodací lhůta jeden den, sklad pro ně držíme my, nákupní cenu mají ale samozřejmě vyšší. Kdyby je k tomu nedonutili z jiných států, tak bychom asi neuspěli. Jejich náklady
    a) zbyl jim sklad neprodejných zastaralých věcí v hodnotě 3 milionů, které musí vyhodit
    b) platili skladníky, prostory
    c) měli problémy s dostupností atd., tj. ztráceli kšefty
    d) spousta peněz jim visela ve skladových zásobách, které se pomalu točily a neměli tak na investice do rozvoje obchodu.
    e) díky tomu, že pro ně distribuci zajišťujeme globálně, máme nižší ceny od výrobců, než měli oni
    atd.
    A tohle vše je teď stojí pouze mezi 0-15% z nákupní ceny navíc. Ale když by započetli výše uvedené náklady zjistí, že ušetřili dalších 20%.
    Někteří současní obchodníci mi připomínají obchodníka s houskami, který koupí housku za korunu, za korunu deset ji prodá a raduje se, že má 10% zisku. Ale to že musí svítit, platit zaměstnance a nájem atd. a že reálně dvacet halířů prodělal mu nedojde.
    Současná hospodářská recese napomáhá firmám si uvědomit i tyto dodatečné náklady. Outsourcing je jedna z nejsnadnějších cest jak šetřit a přitom neztrácet market share a zákazníky.
  • 20. 2. 2002 14:32

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Outsourcing je pekna vec, ale vetsinu outsourcingu, ktere jsem mel moznost videt nefungovalo - a ve mnoha pripadech to dopadlo tak, ze "materska" firma se stala otrokem outsourcive firmy na jejiz sluzbach byla zcela zavisla. Outsourcing muze fungovat jen tehdy, pokud prostredky firmy, ktera vam outsourcing dela sdilite s dalsimi - jinak by se vam spise vyplatilo danou cinoost provadet ve vlastni rezii. Outsourcing nesmi firmu, ktera jej pouziva uvrhnout do zavislosti na firme, ktera ho provadi - tj. vzdy musi byt realna (a ne nebetycne nakladna) moznost jak outsourcingovou firmu vykopnout a najit si jinou - pomerne beza je ale situace, kdy se pomerne rychle dostanete do znacne zavislosti, kdy zmena by byla opravdu velice nakladna (prizpusobili jste chod cele firmy tomuto outsourcingu a zmena by znamenala znovu zmenit chod cele firmy) - a od te chvile se prumerna kvalita poskytovanych sluzeb obvykle zacne postupne snizovat a cena postupne spise roste - ja tomu rikam "metoda postupne uvarene zaby". Nakonec materska firma plati jak diva, kolikrat skoro tolik kolik by ji stalo provadeni dane veci ve vlastni rezii a jeste musi svuj chod prizpusobovat pozadavkum sveho "dodavatele".

    A proto - outsourcing je uzitecna vec, kdyz se pouziva na rozumne veci a opatrne - ale neni to ani nahodou obecny lek na snizovani nakladu - a kdo ho pouzije spatne, ten na tom tezce prodela.

  • 20. 2. 2002 15:18

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    Nesouhlasím. Máte pravdu v tom, že to hrozí. Je to možná zvyk, možná zlozvyk, možná zkušenost Čechů ve všem tyto problémy. Ale nemohu s tímto scénářem souhlasit. Je to jako by se město Město Praha samo staralo např. o MHD jenom proto, že když by to dalo na starosti nějaké firmě, tak by jí hrozilo, že se bude zhoršovat kvalita atd.
    Je to samozřejmě hloupost a to z toho důvodu, že firma, jejíž hlavní čiností je dělat např. hardware nikdy nemůže dosáhnout kvality logistiky jako bude mít specializovaná logistická firma. Stejně jako by město nikdy nemohlo dosáhnout kvality dopravy jakou bude mít specializovaná dopravní firma (leda by zaměstanala stejný počet lidí atd.)
    Proto, aby podobný scénář nemohl nastat jsou důležité dvě věci
    1. vybrat kvalitního partnera. Abych se držel mého příkladu - město Praha by si určitě nevybralo firmu Ferda Vonásek s.r.o., ručící 100 000 s pěti zaměstnanci a žádnou historií. Partner musí být schopen své sliby dodržet. U mezinárodních společností je možné zkusit postupy v jednom státě a pak to případně rozšířit dál (to byl náš příklad). U malých firem a třeba outsourcingu správcovství sítě je nejlepší zajistit reference a obvolat je. Rozhodně nesloužit jako nějaký betatester (leda by vám dali velmi dobré podmínky a zajistili to dle bodu 2)
    2. velmi dobře to podložit smluvně. Nepřál bych si vám vidět ty podmínky a penále, kdybychom chtěli dělat nějaké fígle jako jste tu naznačoval vy.
    Uvědomte si, že vždy se poutáte - když něco kupujete, poutáte se na jednoho dodavatele - kdybyste nakupoval od více, máte horší ceny. Když máte vlastního zaměstnance na správu sítě, poutáte se na jeho schopnosti a vyhodit ho a nahradit když je špatný vás stojí 3 měsíce času nebo peněz.
    Jestli někomu fungoval outsourcing špatně, je to tedy především jeho vlastní chyba - buď si špatně vybral, nebo dojednal špatné podmínky.
    Vraťme se k tématu - jestli bude eTel outsourcovat internetové služby od servisního dodavatele - jak dlouho myslíte, že by jim trvalo jim ho změnit, kdyby byli nespokojeni? Vsadím se s vámi, že podstatně kratší dobu a stálo by je to méně peněz, než kdyby byli nespokojeni s vlastními zaměstnanci. Při jejich velikosti a objemu kontraktu, by nová firma mohla fungovat do týdne. Smlouvu už mají vymyšlenou - leda by tam připsali věci, se kterými nebyli spokojeni u první firmy. Takže jenom najít spolehlivější firmu, která to bude schopna udělat a podepsat to s nimi (v úvahu jich v Čechách připadá tak pět). Ten kdo by byl potom nahraný by byla ona původní servisní společnost - měla by spoustu lidí, ale žádnou práci. Tj. velmi pochybuji, že by k nějakým problémům došlo, protože by okamžitě skončili (navíc by určitě ještě podle smlouvy museli platit penále)
  • 20. 2. 2002 18:44

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Mate samozrejme pravdu, ze smlouva musi byt dobra - to znamena i to, ze je realne kontrolovatelne jeji plneni, musi byt realne a nesporne dokazatelne jeji poruseni a pokud to znamena sankce, musi byt tyto realne vymozitelne a rozhodne musi byt podstatne vetsi nez zisk, ktery porusitel porusenim ziskal - to vsechno jsou vlastnosti dobre smlouvy. Dobra - a neni to jinymi (a vice) slovy to, co ja rekl jednou vetou na zaver sveho prispevku ?

    Muj prispevek byl pouze doplnenim informaci z vaseho prispevku a nemel jsem dojem, ze zaklada duvod k jakemukoliv nesouhlasu. Vas prispevek zacina kategorickym "nesouhlasim", nebyt toho, nenapadlo by me, ze se mnou v necem nesouhlasite.

    Muj prispevek byl pomerne dlouhy - s cim tedy vlastne konkretne nesouhlasite ?

    S tim, ze k outsourcingu je nutne pristupovat velice opatrne tak, aby vam nakonec nezbyly naklady vyssi a oci pro plac, nebo s tim, ze me zkusenosti jsou, ze outsourcing v prilis mnoha pripadech nefunguje, protoze se takove podminky nepodari dohodnout a dlouhodobe udrzet ?

  • 21. 2. 2002 8:44

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    Z vašeho názoru mám pocit, že tím chcete poukázat na chybu outsourcingové firmy eBanky. Zkuste se ale chvilku zamyslet, jsou pouze dvě možnosti, takže by to nemělo být těžké.
    1. dopisy rozesílat sám
    2. nechat to dělat outsourcovaně
    V případě 1 byste musel nakoupit za pár milionů stroje na hromadné mailingy, měl byste o pár desítek lidí navíc a ve svém důsledku menší zisk (a zejména akciově důležitý zisk na zaměstnance). Navíc stejný počet lidí byste musel zaměstnávat celý rok a stroje i lidi by zaháleli, protože těch výpisů po celý rok je minimum.
    V případě dva prostě zaplatí 3 koruny za dopis, daj databázi a maj vystaráno.
    Jasně, může se stát že se někomu pošle omylem jiný výpis. Ale to je úplně stejně pravděpodobné v prvním i druhém případě. A zatímco v druhém můžete vymáhat nějakou pokutu, kterou třeba můžete předat tomu ublíženému, tak v případě jedna by byla prostě chyba na vaší straně. A navíc se ani nemůžete na nikoho vymlouvat.
    Z těchto důvodů neznám ani jeden bankovní ústav, pojišťovnu atd., ktery by se o hromadné mailování staral sám.
  • 21. 2. 2002 9:35

    Jan Friedel (neregistrovaný)
        brr, docela me zamrazilo - "A navíc se ani nemůžete na nikoho vymlouvat" - jestli je toto ta vec, kvuli ktere bych mel jit do outsourcingu, tak to radeji ne. snad jste to opravdu myslel jen "navic", snad.
        chtel jsem pouze poukazat na to, ze i kdyz se problem zada outsouorcingove firme, nemusi outsourcingova firma byti specialistou na danou vec, ale muze se za specialistu pouze vydavat. specialistovi by se takova faux pas stat nemela. to, ze se umim dobre prodat jeste nutne nemusi znamenat, ze jsem opravdu dobry.tzn. nestavel bych celou vec pouze smluvne, pokud bych opravdu chtel jit do out-s a nebyla by jina cesta, ale asi mozna take na na necem jinem. zkusenosti.
        nerikam ze outsourcovat nejde. jde, ale ztuha.

  • 21. 2. 2002 9:51

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    1. to že by se pak nemohli na nic vymlouvat je prostě fakt - kdyby chybu udělala eBanka sama, tak si skazí jméno podstatně více, než když se vymluví na jinou firmu. Může se nám to nelíbit, můžeme protestovat, ale to je tak jediné co s tím zmůžeme
    2. takovéhle faux-pas se může stát komukoliv, tomu nelze zabránit, lze to jen minimalizovat. A pokutovat.
    3. vracím se ke svému původnímu příspěvku - nikdy jsem neřekl pouze smluvně - psal jsem 1. kvalitní partner se zkušenostmi a za druhé smlouva.
    4. Outsourcovat jde velmi dobře, ale musí se u toho myslet. Je to obchodní rozhodnutí jako každé jiné, vyberete špatně a ztratíte peníze či zákazníky, vyberete dobře a získáte.
  • 21. 2. 2002 10:03

    Jan Friedel (neregistrovaný)
    ad 1) nez se na nekoho vymlouvat, radeji vezmu zodpovednost na sebe. asi to neni generalizovatelne na jakkoli velkou firmu, ale je to proste muj pristup k veci.

    ad 2) 3) 4) - souhlas.
  • 21. 2. 2002 23:57

    Filip Malina (neregistrovaný)
    Celkem s Vami pane Lukes souhlasim. Tomas Kapler uvedl trochu jinou formu outsourcingu, takze mam pocit ze kazdy uvazujete trochu neco jineho.¨
    Sam jsem spolumajitelem firmy kde outsourcing cini cca 90 % obratu a jedna se presne o outsourcing sluzeb pro ISP. Zrovna v oblasti vystavby mikrovlnnych last mile systemu je outsourcing hojne vyuzivan. Neznam snad zadneho velkeho providera, ktery by tyto sluzby neoutsourcoval. Skoda je vsak, ze se outsourcing tezko prosazuje do ostatnich sfer. Souvisi to ovsem i s nabidkou. V CR je malo firem s kvalitnim portfoliem sluzeb ktere vi jak nabizet a provozovat outsourcing sluzeb.
  • 22. 2. 2002 17:07

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Myslim, ze ty duvody jsou pomerne zrejme - ekonomicky ma outsourcing smysl tehdy, pokud dochazi ke sdileni zdroju (cim vic, tim lip) - nejefektivnejsi outsourcing muze vzniknout jen tehdy, kdyz vice firem chce naprosto totez za identickych predpokladu a podminek. Vyskyt takove situace je samozrejme daleko pravdepodobnejsi u jednodussich cinnosti - takze napriklad "uklizeni" nebo "ostraha objektu" jsou cinnosti, jejichz outsourcovani je i v CR znacne rozsireno (zde jde navic o cinnosti, kde se chod firmy jako takove musi takovemu outsourcingu prizpusobovat jen malo). Cim slozitejsi a odbornejsi vec, tim rozdilne pozadavky na konkretni detaly jejiho provedeni - coz smeruje proti maximalite sdileni a ma tedy negativni ekonomicke dopady, nebo tim nutnejsi prizpusobeni zadavatele dodavateli (coz zvysuje zavadeci naklady a budouci zavislost na dodavateli). Navic, samozrejme, cim odbornejsi vec tim mene "zakazniku", coz take smeruje proti maximalite sdileni. Proti prosazeni outsourcingu v obecne rovine pak take smeruje to, ze na CR trhu existuje jen malo spolecnosti, ktere by hledely (kterym by nekdo veril, ze hledi) do daleke budoucnosti - mnoho firem planuje svuj zisk v tomto roce, ale ne za pet let - a tyto drave a kratkodobe strategie se samozrejme na moznosti outsourcingu projevuji negativne - dochazi pak k tem jevum, ktere jsem popsal. Serioznich ceskych firem, ktere na trhu pusobi uz opravdu dlouho je pomalu (a mnoho jich ani byt nemuze, protoze pro podnikani u nas zadne "dlouho" jeste neexistuje) - coz plne koresponduje s vasi posledni vetou.

    Ja jsem opravdu nemel v umyslu tvrdit, ze outsourcing je naprosto zbytecny a nemozny (jak to pravdepodobne pochopil p. Kapler) - ja jen chtel upozornit, ze outsourcing neni kouzelne slovo - jde o nastroj, a kazdy nastroj ma svoje pole pouziti a svuj zpusob zachazeni, a se kterym si lze tezce ublizit je-li pouzit nespravne. A chyba neni samozrejme jen na firmach outsourcing nabizejicich ...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).