Vlákno názorů k článku Byla "vietnamská" kampaň I-legálně.cz za hranicí reklamní etiky? od David Antoš - Díky za pěkný článek. Rád bych zareagoval na některé...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 10. 2008 1:30

    David Antoš
    Díky za pěkný článek.

    Rád bych zareagoval na některé příspěvky v diskusi. Chtěl bych upozornit, že Rada pro reklamu není žádný úřad a jeho rozhodnutí k ničemu přímo nezavazují. Reklama i-legálně proto rozhodně nebyla "zakázána". RPR je jednoduše nezávislým arbitrem, který hodnotí, zda-li ta která reklama nepřesáhla pravidla v kodexu, který si ona sama vytvořila. Právě proto, že její rozhodnutí nemají dramatický dopad, může si dovolit aplikovat přísnější měřítko.

    Na místo zákazu se jedná "pouze" o apel na zadavatele, reklamní agentury a média, aby takovéto reklamy nevypouštěly do oběhu. i-legálně by jistě vymyslelo i jiný způsob, jak o své půjčovně hudby dát vědět, než je reklama s rasistickým podtextem.

    Rozhodnutí RPR je tedy možno hodnotit dvojím způsobem:
    1) Zda-li reklama opravdu překročila kodex RPR, což se mi zdá evidentní.
    2) Zda-li je tento kodex správný a co to slovo "správný" znamená. Domnívám se, že dobrovolná samoregulace reklamy, která ji očistí od extrémů, je pro společnost zdravá. Nevidím nic prospěšného ve vysílání šovinistických reklam, není to tedy podle mého soudu etické. Existuje-li mechanismus, který jejich výskyt tlumí, je to jen dobře.
  • 9. 10. 2008 10:07

    bez přezdívky
    Trefně řečeno. Jenom dodám, že Rada se skládá ze zástupců reklamních agentur, médií a zadavatelů - reklamy tedy posuzují "kolegové".

    Etika z definice pouze určuje hranice slušnosti anebo morální přijatelnosti. Nebýt takovéto samoregulace, musí nastoupit právo (mimochodem, Zákon o reklamě by rovněž šel aplikovat - je tam ustanovení zhruba o tom, že reklama nesmí snižovat důstojnost lidí).

    No a obecně - skutečně z rozhodnutí Rady nic právně závazného nevyplývá, ale vzpírat se jejím rozhodnutím není radno. Když si vás mediální agentury a zadavatelé dají na blacklist, umí hodně znepříjemnit život - třebas tím, že příští kampaň odmítnou vytvořit, zveřejnit, zadavatel se nedostane do asociace... Ale jde opět pouze o morální tlak, ne o oficiální opatření.
  • 9. 10. 2008 17:57

    Adam (neregistrovaný)
    Nebylo by v tomto případě lépe počkat, zda se třeba neozvou sami Vietnamci (resp. jiní Asiati), jestli jim takováto reklama vadí?

    Proč bychom měli říkat za ně, co pro ně je či není dobré? Nejsou to přeci malé děti, ať se rozhodnou sami, zda jim takováto reklama vadí a v případě, že nevadí, tak tady diskutujeme zbytečně.

    Přecitlivělé žalobníčky, kteří z nedostatku jiné intelektuální aktivity hájí domnělá práva jiných (která jim tím vnucuje bez jejich souhlasu), nechápu a nepodporuju.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).