Úředníci nemají co zasahovat do toho, co si kdo na svých drátech, svých routrech, svých serverech přenáší, dokud přímo nespáchá trestný čin, pak samozřejmě nastoupí justice. Je to zneužití politiky v konkurenčním boji. A obírají při tom uživatele a zákazníka o svobodu volby pod zástrěrkou krásných slov jako "neutralita" atd.
vyhledávání je ze své podstaty monopolní, protože aby fungovalo, musíte prohledat vše a nabízet to ostatním. Z tohoto pohledu je každý vyhledávač monopolní, rozdíly v tom co vyhledávače nabízí, by z principu neměly být žádné. Rozdíly jsou dány jen nedokonalostí prohledávání a třídění informací a v odhadu toho, jaké další informace byste ještě potřeboval (reklama). Noviny žádný obsah nevytváří, jen zaznamenávají co se stalo.
 
A to jste vymyslel hlavou? Vážně trváte na tom, že vyhledávání je deterministický proces v tom smyslu, že kdyby měl vyhledávač k dispozici veškerá data o obsahu celého internetu, bylo by vyhledávání jednoduché, na jeden dotaz by byla jasná jedna odpověď jako sada stránek? Opravdu všichni uživatelé hledají totéž? A i kdybyste získal těch správných 1000 stránek, jak je seřadíte (uživatele zajímá prvních pár desítek)? A jste si jist, že víte, co znamená slovo monopolní? A skutečně noviny "jen zaznamenávají co se stalo"?
ale o tom, že prohledávaná doména je pro všechny stejná, že si ji vyhledávače navzájem nerozdělují. A tedy když přejdete k jinému vyhledávači, v podstatě nic jiného nezískáte. A bohužel vyhledávání je hodně "deterministický" proces, takže lidé na stejné dotazy získávají stejné odpovědi, což omezuje inovace a povede k úpadku kultury, protože díky vyhledávání budou lidé ve větší míře uvažovat stejně. Naopak Google by měl do svého algoritmu zapracovat i chyby, které by zcela náhodně do výsledku přimíchávaly i něco jiného, aby náhodným spojením nějakých faktů, mohlo dojít k "osvícení" toho, kdo ty informace vyhledává. V situaci, kdy vyhledávání je personalizované a mimo to všichni dostanou stejné výsledky, se příliš silně buduje jakási informační konvencionalita, přesvědčení o tom co jak je. Je to dáno například vahou čtenosti dané informace, čtená blbost má větší renomé, než nový objev. Tak to sice funguje i na trhu, ale trh disponuje i jiným informačním kanálem, než je směna a který taky ovlivňuje cenu. To u vyhledávání chybí.
Vidim, ze jste se pustil do teoretizovani, ktere vas zavedlo pomerne daleko od reality. Proto radsi tu realitu pripomenu.
Situace ve vyhledavani je takova, ze staticky "objektivni" vyhledavaci algoritmus nelze vytvorit, protoze po jeho nasazeni by se okamzite objevily tzv. Google bomby (http://cs.wikipedia.org/wiki/Google_bomba), ktere by jeho vysledky zkreslily. V praxi to vypada tak, ze algoritmy vyhledavacu se prubezne modifikuji, aby reagovaly na nejnovejsi Google bomby. Ty jsou vytvareny napr. za ucelem zisku (reklama na "objektivne" nevyznamny vyrobek je protlacena do cela vysledku). Aby se vytvareni Google bomb ztizilo, nejsou vyhledavaci algoritmy publikovany. Tohle tvrdil zamestnanec Googlu na mezinarodni konferenci kolem roku 2008. Nepredpokladam, ze se od te doby situace vyrazne zmenila.
Dalsi problem s posouzenim objektivity predstavuje pouziti tretich firem. Napriklad dotaz na "online office" vrati odkazy na treti firmy. Objektivita je zachovana. Jenze naprosta vetsina tech tretich firem jsou "shodou okolnosti" partnery firmy X, ktera online office produkuje, a tak ty treti firmy odkazuji prave na ono reseni firmy X. Je objektivita porad jeste zachovana? Zalezi na tom, jak ji definujeme. Obavam se, ze snaha EP o dosazeni objektivity ve vyhledavani nakonec povede k prosazovani vyrobku a sluzeb velkych firem, protoze ty maji rozsahlou sit partneru.
No to je možné, mě šlo spíše o to, že by bylo lepší, kdyby jste na stejný dotaz nedostal nikdy stejnou odpověď. Což by rozšířilo vaše možnosti, ale taky by pomohlo reklamě a obchodu, protože lidé by byli tlačeni udělat rozhodnutí hned, protože podruhé by už nenašli totéž. Něco jako Borgesova Kniha z písku. Je ovšem otázka, zda taková strategie by si udržela své zákazníky. Ale rozhodně žádná státní regulace nikdy nic nevyřešila. Navíc Google souboj s Alta Vistou vyhrál právě proto, že poskytoval "zajímavější" odkazy. A nezvolil takovou strategii proto, že mu to nařídil nějaký úředník, ale proto, že tato strategie odpovídá lidskému jednání a proto byla úspěšná. Jinak samozřejmě, EP přijal tento zákon, aby "pomohl" německým vydavatelům, kteří si to zaplatí tím, jak budou o EU referovat. Nic jiného, než korupci, bych za tím nehledal.