Tento článek je však o aktuálním otevření Facebooku externím vývojářům, tedy o něčem, co žádný jiný komunitní portál nenabízí. Facebook rozšířil své API a umožnil svým uživatelům, aby se ke stávajícím aplikacím (sdílení fotek, inzeráty, diskuse apod.) přidaly další od svých partnerů - třeba Twitter, iLike (personalizované rádio) atp. Dokonce vývojářům umožnil, aby konkurovali jeho vlastním službám a nechal uživatele, aby je jimi nahrazovali. To je vskutku průlom, takhle otevřená není žádná webová služba. Facebook by se tak mohl stát takovým rámcem, výchozím bodem zastřešujícím používání webových aplikací. Ostatní komunity, zejméa MySpace - přitom spíše externí vývojáře potlačují, podmiňují jejich toleranci nekomerčností a umožňují jen vkládání nějakých widgetů - třeba videa z YouTube. Proto je asi článek jen o Facebooku. Osobně si myslím, že to je nejnadější počin za dlouhou dobu, ačkoliv vzhledem k nízkému povědomí o Facebooku to v Česku asi nedojde okamžitému docenění. Facebook se vydal na cestu tvorbu portálu, jeho strategie jde nyní docela jasně třeba proti Googlu. Navíc zatím odmítá nabídky na akvizice a postupně se připravuje na prodej akcií na burze, což by byla právě od Googlu první velké internetové IPO. Facebook má na to být víc než jen diskusní fórum s profily.
Škoda, že autor nezmínil i jiné úspěšné "social networking" systémy jako LinkedIn či openBC. Dle mého jsou pro neakademickou oblast daleko důležitější, jaký nabízejí interface, ale nevím.