...zajímavý a podnětný rozhovor s člověkem, o jehož existenci jsem dodnes vůbec nevěděl (a upřímně mě to mrzí).
Nesedí mi jen jedna věc: ta odtažitost k Wildersovi, Le Penové, Orbánovi a jim podobným. Vždyť oni se k současnému světovému řádu nestaví o nic kladněji. Například, žádný z nich by jistě nepřipustil, aby obchody přestaly přijímat hotovost. Žádný z nich by nedopustil, aby byla ve jménu "lidských práv menšin" likvidována občanská práva většiny. A ty úřady, které nás dnes sledují na každém kroku, nezakládal ani Wilders, ani Le Penová, ani Orbán, zakládali je jejich političtí oponenti, naši i jejich společní nepřátelé.
Dnešní facebookové šílenství se šíří globálně, ale lék na něj musí být aplikován lokálně. A k tomu je nutno obnovit roli národních států jakožto rezervoárů původní domorodé kultury: protože bez původní kultury zůstává prázdnota, která je ruče vyplňována facebooky a podobným globalizovaným bředem.
:Nesedí mi jen jedna věc: ta odtažitost k Wildersovi, Le Penové, Orbánovi a jim podobným. Vždyť oni se k současnému světovému řádu nestaví o nic kladněji
Podle me se jejich paradigmata lisi o 180 stupnu. Zjednodusene vzato, E.M. zastava sekularismus a individualismus, oni tradicionalismus a nacionalismus. Napr. v Charte 77 byli take lide s velmi ruznymi nazory, ktere spojoval jen odpor k rezimu.
Až na to, že kam vedou názory Le Penů, Orbánů a Wildersů máme mnohokrát historicky vyzkoušeno: od obviňování to jde ke křivdám, likvidaci názorových oponentů, pogromům - a až dojdou/omrzí vnitřní nepřátelé, tak k válkám. Což možná považujete za správné, možná za nevyhnutelné, ale pro humanistu (a tím Moglen je) to je nepřijatelné.
Jinými slovy: Humanista se snaží hledat jinou cestu. Neví, kudy ta lepší cesta vede ani jestli vůbec existuje, ale ty staré cesty jsou natolik odpudivé, aby to hledání a zkoušení mělo smysl (když se to nepovede, tak výrazně horší než dřív to stejně být nemůže).