Zaspal si století, už hodně dlouho se v písemném projevu používá hovorový jazyk a nikomu to nevadí. Teda až na několik bezvýznamných hnidopichů, jako jsi ty.
Ani ta není stoprocentně spolehlivá. Při zjišťování dostupnosti vysokorychlostního ADSL mi systém O2 opakovaně tvrdil, že zadané číslo neexistuje. Skoro bych tomu i věřil, nebýt toho, že mi od nich každý měsíc chodil účet.
Jo tak smlouvu u ruzoveho operatora jsem taky prodluzoval a uplne se stejnymi vysledky. Nakonec jsem na posledni pokus, systemem na debila (pomaloucku vsechno psat, mackat tlacitka na strankach misto entru a presunovani pomoci tab) sveho dosahl taktez. Skvele pripomenuti techto zazitku :)
Ad cestinova policie:
Ac jakkoliv nepopiram, ze by mel cech znat svuj rodny jazyk, v nekterych situacich opravdu jsou drobne ulety v ramci mezi. Samosebou do toho nespada zakladni pravopis ale spis mam na mysli vylozene bonbonky. V tomhle pripade ma urcite obsah prednost pred nejakou gramatikou. Nebudem si nalhavat, v nekterych ohledech je cestina pekne zapeklita, zejmena ve velkych a malych pismenech, s/z a dalsi. Pro vas vsechny, ktere to urazi doporucuji si zalozit nejake forum, napriklad, kde se muzete o sve zazitky a ulovky z diskuzi podelit a vyjadrovat se formalne, syntakticky, semanticky, grmaticky a buh vi jak jeste spravne a nam ostatnim dat pokoj. Dekuji. :)
Ten zacyklující problém s loginem na webu TMO sleduji už minimálně 3 týdny. Někdy to jde, někdy ne. Záleží zřejmě na okolní teplotě vzduchu a erupcích na Slunci.
To je dobrý. Některé Weby dokonce při použití diakritiky ohlásí Internal Server Error a na obrazovku vypíšou Stack Dump, včetně stavu všech proměnných a registrů procesoru (Takový ten errorscreen od Windows serveru).
Mam tu smůlu, ze Ozon (Kyslík) má u nás doma silnější signál, než ostatní operátoři, takže nemám na výběr. Co se týče jejich webu - zlata samoobsluha Oskara a nebo stříbrný web růžového operátora. Ozóni mají správy jejich služeb roztříštěné: ADSL; pevná linka, mobil. Cokoli přiobjednat a nebo změnit končí tím, ze volám operátorovi. Ale možná jsem jen nezkoušel ty služby, které testují...
Jediné co mi u nich víceméně fungovalo byla objednávka jako úplně nový zákazník...
Slušně řečeno, na takouhle češtinu seru. Zvysoka.
Jazyk musí mít určitá pravidla, strukturu. O tom se nehádám. Nicméně je tam plno slovíček a spojení při nichž některým hnidopichům naskočí husí kůže, ale je to úplně normální vyjádření které akceptují všichni (ehm, skoro. Všichni krom zmíněné skupiny ...)
Nejsou to synonyma? Jsem pro, aby se pouzivalo vsechno, co je mozne, jinak clanky zacnou byt plne obratu "titiz", tentyz", "tataz" - a to by bylo z blata do louze :-)
Onehdá jsem objednával takhle letenku. Když mi to potřetí hlásilo chybu ve jméně. pochopil jsem, že to není tím, že by systém věděl lépe nežli já jak se jmenuju, ale tím, že systém neumí pracovat s diakritikou.....
a) šel nadávat operátorovi, ať to za mě udělá když jim ta aplikace nefunguje
b) na prodlužování smlouvy se vykašlal a našel si jiného operátora
Do nedávna jsem měl velmi příjemné zkušenosti s Vodafone samoobsluhou - bohužel jsem minulý měsíc chtěl změnit nastavení tarifu - a ejhle ono to nejde :-), volání na operátora mám zpoplatněné, tak jsem zašel na pobočku - mladík za PC se omlouval že se mi to nepodařilo a změnu mi provedl na počkání. Nicméně image samoobsluhy je u mě v tahu. Ještě jeden podobný problém a asi sáhnu k b). Otázka je kterého operátora vybrat ... ke Kyslíku se mi zrovna moc nechce.
Výjimečně trefná glosa. Když potřebuji něco na stránkách T-Mobile, taky mne jímá zimnice už předem. Najít tam něco je téměř nemožné, proklikat se k nějakému nastavení trvá nekonečně dlouho, načež to skončí tak, že nějaká flashová superreklama buď zhodí prohlížeč, nebo alespoň překryje kus formuláře, takže pak nejde odeslat.
Nadruhou stranu naposledy u Vodafone mě donutili jít až na pobočku, kde mne jeden z přítomných metrosexuálů beztak pouze odkázal na telefonní automat na operátora. Taky služba k nezaplacení :-)
..."těmi stejnými." Možná to byli "titíž" lidé, ale určitě ne "ti stejní." Takový obrat čeština nezná, jde zřejmě o doslovný překlad anglického "the same," který v češtině neexistuje a nikdy neexistoval.
Ono nestačí, že je toho plná televize - my to musíme číst ještě na Lupě. :P
Pro blbce a skalní fanoušky brněnského dabingu ještě názorný slovníček:
ten stejný - tentýž n. týž
toho stejného - téhož
tomu stejnému - témuž
tom stejném - tomtéž n. témž
tím stejným - týmž n. tímtéž
ta stejná - tatáž n. táž
té stejné - téže
tou stejnou - touž n. toutéž
tu stejnou - tutéž
to stejné - totéž
ti stejní - titíž n. tíž
ty stejné - tytéž
těm stejným - týmž
těmi stejnými - týmiž (muži, ženami, psy)
těma stejnýma - týmaž (očima, nohama)
těch stejných - týchž
Bohuzel to je docela standardni, ze enter se chova jinak nez tlacitko pro odeslani dat. kdyz se web chova nestandardne, tak holt priste (v druhem kolecku) klepnu na tlacitko...
Poté, co jsem si vámi popisovanou zkušenost prožil tak, že jsem málem rozstřelil svého maca brokovnicí, už na stránky TMO nelezu. Jestli má idiocie zákaznických stránek nějaký etalon, pak jsou to stránky TMO.
Buďte rád, že nemáte zkušenosti s jistým interním systémem jistého operátora - mnohokrát kvůli chybám všude publikovaným :-)))
Zadáte konfiguraci objednávky a ono Vám to pořád píše "Chyba xxxx..." no dobře, to nějak člověk rozchodí, ale když Vám to pak hodí "Chyba: Neznámá chyba" :-DDDD To už byste to rozstřílel... No nakonec se Vám to nějak podaří a objednávka má status "Odesláno", o pár minut později "Realizace" a tak na ni mrknete jen tak pro jistotu následující den a ona má stutus "Stornováno"!!! Tak se díváte kdo ji stornoval a zjistíte, že systém automaticky... a důvod? No přece "Chyba: Neznámá chyba!" :-DDDDDD
Tak to pošlete na HelpDeskIT a víte, že oni to vyřeší NEJDŘÍV se na to podívají nejdřív za 20 dní a pokud je to složité, tak vyřešení může trvat i dva měsíce...