Takže doby, kdy sice internetové bankovnictví funguje, ale omezeně - vložené převody se stejně provedou až následující pracovní den, žádné změny z jiných účtů se nepromítají. Pokud banka potřebovala skutečně provést odstávku serverů, byla to ideální příležitost, klinetům tím moc neublížila, a ani o nějakou jistotu, nebo reakční dobu (z hlediska funkčnosti a rychlosti převodu peněz ) nepřišli....
Ehm, prevody min v ramci banky funguji i o vikendech a v pripade byvale ebanky se projevovaly vzdy ihned. Navic termin konec mesice = vetsinou prave v tomto obdobi se zadavaji vsemozne platby a poplatky ...
Nějak jsem nepochopil onu větu z úvodu. Souvislost eCity se Second Life se vysledovat dá, ale co je propánajána na Second Life zastíněno Facebookem? Vždyť to jsou naprosto odlišné, vůbec spolu nesouvisející věci.
Ano, jsou to nesouvisející věci. Zkuste si ale spočítat, kolik článků a humbuku je v poslední době kolem SecondLife, kolik kolem Facebooku a jak to bylo před rokem či dvěma. Takže tak to bylo myšleno. Větší hloubku v tom nehledejte. :)
Chápu nutnost odstávky a bezpečnostních zásahů. Co mne ale nejvíce dostalo je, že se banka nesnažila informovat jiným způsobem, než na webu ekonta. Já na jejich portál tak často nechodím. Nechápu, že když s každou hloupou nabídkou mi volají, že nemohou o této věci napsat všem např SMS nebo poslat email.
Nj, to IMO vetsina lidi, jednou mesicne koncem mesice zadavaji platby, presne v obdobi, kdy si banka, vpodstate bez upozorneni, system odstavi. Poslat email by jiste stalo spoustu penez, stejne jako SMS (kterych si jen klikanim na autorizaci platby muzete poslat desitky).
mě by jenom zajímalo, jak si přišel na to, že VĚTŠINA lidí zadávají platby na konci měśice. Třeba já je zadávám na začátku, takže podle mě je většina lidí zadává taky na začátku (jen taková narážka, jestli si ji pochopil :-)).
RB na odstávku upozorňovala na titulce už od poloviny srpna, tj 6 týdnů předem. Taky mne to nepotěšilo, máme u RB účty pro všechny eshopy, ale věděli jsme o tom a mohli se podle toho zařídit.
By me zajimalo, kolik lidi leze na ucet pres ty jejich preplacany stranky. Moc jich neznam, vetsina jde primo a na ucte se to od 1/2 Srpna rozhodne nezobrazovalo, protoze 26/27 jsem daval prikazy k uhrade a zadne info tam nebylo.
Jelikoz jak sam rikate ma banka penez dost a sve sluzby si nechava primo kralovsky zaplatit, tak opravdu nevidim absolutne zadny duvod k trideni odstavce. I pokud bych aplikaci menil naprosto zasadne (dost pochybuju) tak si to muzu bastlit na druhem (tretim ...) zeleze, vsechno si pekne v klidu odladit a pak jedinym "kliknem" presunout provoz (klido i tak, ze to zakaznici vubec nepostrehnou).
Nevsim sem si, ze bych napr kvuli aktualizaci ssh musel odstrelit vsechny pripojene klienty, natoz restartovat cely stroj.
Banky si hrajou na profíky, přitom jednání v téhle bance třeba na Václaváku, to je něco úděsnýho. Kde je ta proklamovaná bezpečnost nevím, protože tam s několika klienty jednají naráz u 2 metry vzdálených stolů, tudíž každej slyší každýho (+ k tomu všichni ve frontě u pokladny).
Je to mor českých bank. Internetové bankovnictví slušný, zato pobočky parodie na bezpečnost, až by člověk blil.
Ukamenujte mě, ale zrovna tenhle poplatek chápu a klidně bych ho dal vyšší. Pokud mně někdo zaplatil v hotovosti a já jako klient banky si ty prachy jdu vložit na účet, protože na ty 4 případy do roka nemá cenu si zakládat noční trezor, a musím čekat ve frontě, než si 4 lidi přede mnou zaplatí elektřinu, telefon nebo nájem, to by mě šlak trefil. Jsou jiné a nesmyslnější poplatky, ale tenhle bych klidně ještě zvýšil.
Ne, nechápu to. Když po mě ČSp chtěla 50,- korun za vložení na účet MÉ ŽENY, tak jsem obratem zřídil konto u mBank a dal vale spořitelně. Až se mi tohle stane u eKonta ... a že ho mám někdy od 1999, tak prostě odcházím. Jiný způsob nefunguje.
Nemám zkušenosti s ČS, ale nefunguje to tak (aspoň to tak určitě funguje u KB a když jsem byl ondyno vkládat přítelkyni na účet u ČSOB, taky po mně nic nechtěli), že zpoplatněné jsou jen platby s variabilním symbolem a na účty, ke kterým nemám ani "podpisové právo"? Zpoplatňovat vklady na účty rodinných příslušníku samozřejmě blbost je.
Ad mBank - no jo ale když budu chtít vložit v hotovosti na účet mBank a budu ve středně velkém okresním městě, tak mám pešáka, bo nejbližší pobočka je nějakých 50 km. To je zatím velká nevýhoda mB, na druhou stranu protože si nedrží (neplatí nájem) ve stovkách budov a neplatí pojištění hotovosti a převozů, může být tak levná (pro občana v podstatě zadarmo).
no, já tedy nevím, ale ještě nikdy se mi nestalo, že bych platil za vklad v hotovosti na účet u ČSp... Ani svůj, ani nikoho jiného... A to prosím jak v Praze, tak kdekoliv jinde.. Tak je mi to záhadou... je fakt, že to neslyším poprvé...
Myslel jsem, že odstávka byla kvůli sjednocování systémů eBanky a RB. Což pravděpodobně znamená konverzi dat, případně i procesů. To si můžete natrénovat na jiném železe, ale nakonec nezbyde stejně nic jiného, než systém zastavit, udělat zálohu, konverzi, ověření, že je všechno správně, a systém znova spustit. Slučování dvou systémů do jednoho za chodu by bylo extrémně obtížné. Jsem radši, když banka jednou za deset let udělá odstávky na tři dny o prodlouženém víkendu, než kdyby odstávka byla na pár hodin, a pak se zjistilo, že zrovna na mém účtě se to nějak nepovedlo a něco tam chybí.
Aha :-))) No tak to bych rád někdy v praxi viděl :-DDD Pracoval jsem na oddělení zabývajícím se všemi možnostmi přímého bankovnictví u jednoho konkurenta eBanky a teď pracuju u nadnárodní IT firmy.
Každopádně takhle, jak říkáte, to NIKDY nefunguje! Přímé bankovnictví není chat, eShop nebo news server.
Narozdíl od obyčejného webu, je přímé bankovnictví jenom OVLADACI INTERFACE k dalším (někdy i desítkám) systémů. Takže mění-li banka webovou aplikaci, ano to se dá udělat bez problémů za chodu - právě tak, že si to dopředu odladí a vyzkouší "na druhém železe" :-DDD ale pokud banka mění samotný systém propojení interních ale i EXTERNÍCH subsystémů - tak to odladit nejde a udělat za chodu!
Protože některé systémy nejdou spustit duplicitně - například, když se bankovní subsystém připojuje někam na externí systém a má si s ním neustále vyměňovat nějaké informace. Tento externí systém, ale logicky dokáže komunikovat jenom s jedním subsystémem banky. Takže buď k němu může být připojený POUZE ten stávající a nebo NOVY - druhý musí být odpojený.
Když to přirovnám k uživatelskému PC - tak situace je stejná jako když máte např. ICQ a chcete si aktualizovat klienta, ale bez výpadku - tak aby Vám mohly neustále přicházet zprávy. Jak to uděláte, když on-line může být k účtu jenom jeden?!
Bez výpadku to prostě nejde i kdyby jste na to měl 10 milionů :-)
Jasne ... treba to ICQ se da vymenit (a je uplne sumak jaky klient) zachodu naprosto vpohode. Samo, chce to trochu prace a nejake ty znalosti => vetsinou je v takovym pripade rychlejsi a efetktivnejsi to restartnout, protoze to ICQ nepouziva milion lidi. Ostatne zachodu se da vymenit klidne i jadro OS (opet vyzaduje znalosti, takze byva jednodussi restart).
O externich systemech radsi nemluvte, predpokladem jakekoli zmeny je otestovat vse, vcetne komunikace s externim systemem a to rozhodne za vikend (ani prodlouzeny) udelat nelze, takze i ten externi system bude mit svoji testovaci verzi, kde si muzete komunikovat se svoji testovaci verzi ...
By me zajimalo, jak budete napr akcionarum automobilky vysvetlovat, ze musite na 14 dnu odstavit vyrobni linku kvuli aktualizaci nejake krabky.
BTW: V nopuzi nejvyssi nevidim problem v tom, aby bezela webova aplikace s nejakym upozornenim o pozdrzeni operaci a ladovala pozadavky do DB pro pozdejsi vyrizeni.
No zrovna automobilky maji pravidelne kazdy rok mesic a az dvoumesicni odstavky v lete, kdy se opravdu nevyrabi a predelavaji se vyrobni linky (celozavodni dovolena s tim byva spojena). Po teto odstavce se zacina vyrabet novy modelovy rok.
Tj, ale to je jasne, protoze tu linku predelavaji komplet na novy model. Ovsem pokud je potreba (jako ze to je bezna vec) neco vymenit/aktualizovat, tak se to dela vicemene zachodu.
Hahaha, zrovna AIMTEC, který dělá SW pro Huyndai na jejich linky, v minulosti donutil továrnu v Nošovicích vyhodit všechny auta na jedný lince, protože pokurvili sw robota, který tuším dělal výplně dveří nebo něco podobného. :-)
Tohle opravdu neni zadny chat nebo seznamka. Prirovnani k ICQ bylo sice nevhodne, ale brat prirovnani doslova a dale je rozvijet je, mirne receno, pip.
Při mém příměru s ICQ jsem ale nemyslel restartování PC, ale provést výměnu klienta tak, aby Váš účet na ICQ zůstal stále ON-LINE!
Je to neproveditelné, protože server nepřijme dva klienty pod jedním UIN zároveň. První musíte jeden vypnout a pak druhý zapnout. V čase mezitím jste OFF LINE!
--
Externí systém je mimochodem EXTERNI - to znamená, že pokud vy něco testujete, tak ale "testovací verze externího" systému NEEXISTUJE!!!! Opět příměr s ICQ - když si budete psát nového ICQ klienta, tak asi nemůžete počítat s tím, že ICQ nechá spustit speciální testovací server jen pro Vás :-D
Pokud si ho chcete vyzkoušet, musíte stabilní verzi odpojit, zapojit novou a testovat - samozřejmě po tu dobu to nelze normálně používat...
--
Ani jednotky JIP v nemocnicích nefungují 24/7/365 neustále, ale jsou případy, kdy JIP nefunguje a příjem se provádí do jiné nemocnice. Dokonce ani Slunce nesvítí neustále každý den na určité území, ale existují pravidelné a plánované "výpadky" v podobě zatmění.
Troufám si tvrdit, že bez jakéhokoli výpadku 24/7/365 nedokáže fungovat nic na světě.
Inteligentní člověk to chápe - navíc tady nefungovalo jen přímé bankovnictví a některé operace. Všechny operace platebními kartami byly třeba OK :-) Navíc se jednalo stejně jen o nepracovní dny.
Za 10mega ti dokazu napsat proxy server, ktery bude posilat prijata data na dve mista (za 20mega na tri). A muze to byt icq nebo rozhrani na bankovni service.
Me prijde, ze jim to takhle prislo jednodussi (coz je), a ze se nikdo z toho pres vikend nepodela, tak zvolili tudle cestu. IMHO je to na tuty spravne, pac je to ekonomicke. Mozna ale podelali informovanost, takze jim to uskodi negativni publicitou, na druhou stranu i negativni reklama je reklama...
nechci se rb zastavat ale asi vubec netusis jak slozity system maji a v nekterych pripadech nezmuzou nic ani penize ani velmi chytri a pohotovi lide. Proste museli udelat neco sloziteho co zabralo spoustu casu i testovani jak pred zmenou tak pri zmene. A pokud nevis jak to tam presne funguje tak tu strilis prakem jak maly kluk:}
Přiznávám, to že RB bude tři dny vypnutá jsem nepostřehl. Respektive asi postřehl, ale nějak mi v daném okamžiku nedošlo, že těmi třemi dny opravdu myslí 3 dny .-D Problémů s tím mám několik:
a) Termín odstávky na konci měsíce opravdu nebyl ideální. Zatímco první půlka měsíce je pro většinu lidí bankovně mrtvá, druhá půlka pak většinou znamená placení všech různých poplatků, složenek atp. (prostě necháme to "po výplatě" nebo na konec měsíce).
b) Byť informace o odstávce byly na webu, čekal bych větší informovanost. Web spousta lidí (včetně mě) jen prolítne. Pokud na mě banka má adresu, mobil, e-mail, proč mi nemůže dát vědět nějakou vhodnou formou - včetně toho že bych čekal SMS třeba ve čtvrtek, že mi "připomínají odstávku a ať všechny nutné platby provedu do XXX"
c) Ty tři dny v RB nefungovalo - z pohledu zákazníka - nic. Nejen e-banking, ale nešlo třeba ani vybrat z účtu na pobočce (pokud někdo potřeboval aktuálně vybrat částku větší, než kolik je limit na platebních kartách). Pokud jsem dobře pochopil, tak vlastně nešly ani vložit peníze (ty sice fyzicky na pobočku odnést šly, ale připsány byly až po odstávce), takže když někomu během zmíněných 3 dní dorazily peníze, neměl absolutně šanci s nimi disponovat.
Suma sumárum je moje blbost, že jsem odstávku nepostřehl. Na druhou stranu jsem na tom jako Eda - trochu to mou letitou důvěru ve služby Expandie - Ebanky - Raiffky otřáslo.
a) Termín odstávky na konci měsíce opravdu nebyl ideální. Zatímco první půlka měsíce je pro většinu lidí bankovně mrtvá, druhá půlka pak většinou znamená placení všech různých poplatků, složenek atp. (prostě necháme to "po výplatě" nebo na konec měsíce)."
Uvedomte si, ze to bylo v SO, NE, PO, tj. tri nepracovni dny. Je tedy uplne jedno, zdali by nekdo platbu chtel zadat v tyto dny, nebo az v utery, protoze mezibankovni prevody o vikendu a svatcich proste nefunguji...
a) ja teda nevim, ale ja a veskere me okoli ma prvni pulku mesice vice bankovne aktivni. Rekl bych vetsina lidi pracuje v mesicnim pracovnim cyklu, je zvykla nekdy druheho tretiho pracovniho dne v mesici, takze takove to "po vyplate" byva do pateho pracovniho dne.
zatim vsechny najemni smlouvy ktere jsem kdy videl ci byl jejich ucastnikem chteli placeni obvykle do desateho/patnacteho dne v mesici a ne na jeho konci.
Tak systém fungování "banky" má kořeny pár tisíc let - takže není to "moloch z minulého století" :-DDD
--
Ale naštěstí ji používat nemusíte - zaměstnavatel má povinost ze zákona Vám v místě pracoviště vyplácet na vyžádání mzdu hotově. Takže problém vyřešen :-))
Hotové peníze pak můžete vkládat na účty poskytovatelů služeb (zálohy za plyn, elektřinu, platba internetu, telefonu atd.) v jakékoli bance - no za jeden vklad zaplatíte 50-80Kč :-DDD
Každopádně bankovní účet nemusíte mít :-DDD
--
Mimochodem nezmizela banka, ale jen přímé bankovnictví.
--
Jen poznámka na závěr: Pokud jste o vikendu opravdu tak extranutně něco potřeboval - stačilo dojít k nejbližšímu bankomatu a transakci udělat z něj :-))
Sice nad délkou odstávky kroutím hlavou, ale budiž.
!! Problém je ale v tom, že ani 2 pracovní den po odstávce (středa, 30.9, 10:50) nefunguje odesílání dávek eKomunikátorem "Nemáte oprávnění podepisovat tuto transakci (22)") a pracovníci na infolince RB melou pořád dokola "Ano, o problému víme, naši specialisté na tom pracují..."!
A já jako firemní zákazník začínám být pěkně nasr..., protože opravdu nehodlám ručně zadávat a certifikovat několik desítek plateb přes web rozhraní.
Má někdo podobný problém, případně víte jěště o něčem, co jim v RB po update systémů nefunguje?
Ne nefungujue. Je středa před polednem a infolinka pořád ty samé kecy, že se na tom pracuje. V oficiálních informacích o odstávce na www.rb.cz nic, pouze drzé konstatování, že odstávka proběhla podle harmonogramu a od úterka 7:00 jsou veškeré účty dostupné.
Asi si myslí, že pečlivým mlžením a utajovaním problému se to vyřeší. No možná se to vyřeší, ještě chvíli a každej se jim na Ekomunikátor vy a půjde zkusit štěstí o dům dál.
Potvrzuji - utery ani streda nefungoval eKomunikator, dnes uz zacal fungovat, ale odpoledne jsem chtel na web a zase nefungoval. Ta vikendova odstavka by mi nevadila, ale ted uz to zacina byt neprijemne. Zjevne se neco nepodarilo. Na druhou stranu ty lidi trosku lituji, par tech lidi, co to programovali od zacatku eBanku znam (eCity byla reklamni akce, ale banka existovala uz nejakou dobu predtim, dokonce i ja osobne jsem mel uz par mesicu ucet) a vim ze jsou schopni, ale tohle je zjevne problem mezi RB a eKontem (nejspis snaha konecne udelat firemni eKonto pro klienty RB).
Tak mily pane,
co se takhle podivat na ostatni bankovni ustavy a zjistit si jak casto jejich "core" i "noncore" systemy maji vypadky at uz planovane ci neplanovane. Verte tomu, ze kdyby to slo asi udelat jinak, tak se to jinak udela. Howgh.
Tyhle filipiky jsou tak akorat k nasrani mily pane.
Lidi nadávají jen a jen proto, že je to baví, a tohle je dobrej důvod :-). To ale myslim smrtelně vážně. Já beru částečne tu výtku, že banka mohla napsat informaticni sms o odstávce pro ty, co nechodí tak často k nim na web, ale na druhou stranu - když tam nechodí tak často, tak si toho třeba ani nevšimnou, a nějaký 3 dny (víkend+svatek) jim nemůžou vadit!
PROSTĚ, to, že o víkendu nešlo webový bankovnictví není žádná tragédie, a kdo to vidí jako problém, tak je akorát prudič (jsou jen vyjímky, kterých se tenhle výpadek dotkne, který ovšem potvrzují pravidlo). Když nebyly takovýhle webový služnby, tak jste o víkendu taky nemohli podat příkaz nebo složenku, a najednou vám to vadí? Nikdo není na bance tak závislej aby o svátku bez ni nevydržel, a kdo je, měl by se nad sebou zamyslet.
A kritika, že se to děje na konci měsíce je tak trapná, že už víc nemůže bejt, za prvé zbývají ještě dva pracovní dny, a kdyby to bylo na začátku měsíce, zase by se ozvali jiní kterým vadí začátek, nebo prostředek, cokoliv... Banka jistě vidí statistiku kdy se nejvíc podávají platby....
Závěr:
nepruďte prudiči, zamyslete se jestli je to pro vás opravdu takovej problém, kterej vám zničil celej rok, nebo jenom hledáte problémy!
To mi připomíná, když jsem pracoval v ČS a na Internetbankingu jsme zaváděli nově povinou autorizaci SMSkami.
A volal mi jeden idiotek a prý že to nechce, že to nemá jak udělat a že nemá ani kam si tu SMSku nechat poslat - tak mu říkám, že třeba na ten mobil, z kterého mi volá :-DDDDD (Číslo bylo 606 xxx xxx). Strašně se naštval a že si na mě bude stěžovat řediteli :-DDDDD
Druhej týpek mi zase vykládal, jak nemůže autorizační SMS používat, protože jede třeba do Ruska na hory a není tam signál na mobil ani na nic jiného, chce se ale na vrcholku hory připojit notebookem a zaplatit letenky zpět do ČR :-)))
Tak jsem se ho jenom zeptal jestli má připojení přes satelit? Prý ne... Dovolil jsem se ho zeptat přes co se teda bude na vrcholku nějakého odlehlého ruského pohoří připojovat, když satelitní připojení nemá a na nic jiného nemá signál?! :-DDDD
Dozvěděl jsem se jen hromadu vulgarit :-DDDD
Lidi jsou někdy neuvěřitelní pohádkáři a kecky :-DDD
--
S "hroznými problémy" způsobenými výpadkem eKonta bych to viděl podobně :-)) Vzhledem k tomu, že veškeré karetní operace (takže výběry, platby, ale i převody z bankomatů, dobíjení mobilů, platby faktur atd.) fungovaly i v době výpadku - se jednalo opravdu o detail.
Protože to by někdo musel mít nějakou urgentní platbu, která nepočká na konec prodlouženého víkendu - ještě by se ji musel dozvědět v průběhu víkendu a ještě navíc by se nemohl dostavit k žádnému z několika tisíc bankomatů v ČR. :-DDD Takové malé české sci-fi :-DDD
Aby byly splněny veškeré tyto podmínky to asi nejde vymyslet ani hypoteticky :-DDDD
Protože to by někdo musel mít nějakou urgentní platbu, která nepočká na konec prodlouženého víkendu - ještě by se ji musel dozvědět v průběhu víkendu a ještě navíc by se nemohl dostavit k žádnému z několika tisíc bankomatů v ČR. :-DDD Takové malé české sci-fi :-DDD
... stačí chtít zaplatit v e-shopu převodem z účtu (s tím že to zaplatím raději hned, a nemusím muset myslet na to abych za dva dny zadal platbu).
Fakt bych řekl že je víc způsobů jak něco zaplatit, než kartou nebo hotovostně :).
Nemusí nutně dodat, ale některé eshopy prodávají i během víkendu a je možné si zboží osobně vyzvednout. Běžně to dělám v alze - přes týden nestíhám, domácí opravy nechávám na víkend a už několikrát se mi stalo, že jsem v sobotu zjistil, že potřebuji nový díl (disk, grafika, paměť...) a tak jsem z domova objednal, přes ebanku zaplatil a dojel jsem si zboží vyzvednout. Platba eBankou mimo jiné proto, že tam mám firemní účet (jsem OSVČ) a pro účetní je jednodušší, když má všechny pohyby na výpise než abych si udržoval stále povědomí o stavu pokladny (hotovostní platby od zákazníků nemám žádné).
Pochopitelně to lze vždy řešit jinak, lze najít bankomat, vybrat, zaplatit hotově atd.
Jde spíše o to, že banka proklamuje nějaké bonusy navíc a když si na ně zákazník zvykne, tak je změna těžko přijatelná a to tím spíše, když selhala komunikace - také jsem se to dozvěděl jen náhodou.
Celý "problém" odstávky není pochopitelně žádná životní krize, je to "pouze" nemilé překvapení v podobě krátkého nepohodlí. Od doby, kdy eBanka spadla do náruče Raiffeisen banky těchto drobností ovšem přibývá. Hodně se změnil přístup lidí na pobočkách (o originálních pobočkách RB darmo mluvit, to je těžko uvěřitelný děs), internetbanking má krátkodobý výpadek minimálně každý měsíc (většinou večerní hodiny, kdy se nemohu přihlásit, nepřijde autorizační sms, rozpadne se spojení apod. - způsob mého připojení je různý, není to mou linkou) atd.
Kdyby nebylo internetové bankovnictví eBanky tak pohodlné a navíc dosud bez konkurenta, který by nabídl alespoň srovnatelný komfort, už bych u RB nebyl. Kašlu na mnohaletou historii i nostalgii, přístup banky je pro mne těžko stravitelný.
V alze jenom překliknete místo eKonto on-line na možnost platby "Kartou on-line" - zadáte číslo karty, kod CVC ze zadní strany karty a máte zaplaceno!!
Nemusíte ani zvednout pozadí od PC :-)
Takže jak říkám, aby to někomu způsobilo potíže, to už musí být opravdu "malé české sci-fi" - lidi nadávají jen proto, že je to baví!
Kdyz jsem se v pocatcich na internetu rozhodoval kam dal, eCity byla moje jasna volba :D Pamatuju, vzpominam. Za pametnika se jeste nepovazuju (ctvrt stoleti neni moc...), takze se nemusite strachovat, ze uz uplynulo tolik vody...
Je zajímavé, že eBanka po mnoho let takovou odstávku nepotřebovala. Služby Raiffeisenu se postupně zhoršují už delší dobu.
A co horšího. V srpnu začali účtovat měsíční poplatek za správu účtu. Ani se to nenamáhali oznámit - prostě se mi na výpisu objevila stržená položka 45 korun. Přitom stále ještě běží kampaň o "bance, která za vedení účtu platí vám".
Je to výsměch zákazníkům. Jen z lenosti jsem od nich ještě neodešel.
rád bych v reakci na článek i následnou reakci přidal několik postřehů a komentářů přímo z Raifky:
Tak především: proč byla nutná tak dlouhá odstávka? Nechci zacházet do technických detailů (i když většina z místních čtenářů jim určitě rozumí víc než já), ale budu stručný: tentokráte se nejednalo pouze o určitý upgrade softwaru, ale o kompletní přesun na nový hardware (na jinou platformu), což určitě není operace, která by se dala zvládnout za několik hodin. Také se nejednalo o pouhý upgrade webu, ale o upgrade hlavní části systému eKonto. Na přípravě této migrace pracovalo několik desítek lidí z banky poslední rok a jinou možnost než udělat takhle dlouhou odstávku jsme skutečně neměli. Bohužel akce nešla provést nadvakrát - nejdříve migrovat HW a poté SW.
Výsledkem této migrace má být především ještě vyšší spolehlivost a dostupnost eKonta než v minulosti. Právě kvůli tomu, abychom se nedostali do situace padajících systémů jako některé jiné banky, byla odstávka nutná. Snažili jsme se přitom vybrat termín, který klientům bude nejméně překážet a prodloužený víkend, kdy drtivá většina klientů nepotřebuje zadávat platby, byl ideální možností. Když jsme se podívali do kalendáře, letos na pozdim je bohužel takováto příležitost pouze na konci září a pak až o Vánocích či o Velikonoce. Zvolili jsme proto konec září i s vědomím, že jde o termín před koncem měsíce a čtvrtletí.
Ještě bych si dovolil komentovat narážky na nedostatečnou komunikaci. Kromě zmíněné zprávy na webu jsme každému klientovi několikrát poslali (poprvé téměř s měsíčním předstihem) informaci do jeho schránky v přímém bankovnictví, vydali jsme tiskovou zprávu, informace byla jak na hlavní stránce webu, tak i na stránkách eKonta.
Může si tedy banka dovolit takhle dlouhou odstávku? Řekl bych dokonce, že musí, pokud chce zachovat bezproblémový chod a vysoký standard svých služeb. Podobnou odstávku jsme v minulosti u eKonta (či ještě v eBance) nikdy nemuseli provádět. Tentokrát ale již nebylo zbytí. Znovu ale opkauji, že šlo o technickou nutnost, která nikterak nesouvisí s integrací obou bank.
Ještě jednou se všem omlouváme za případné potíže způsobené odstávkou.
a) temer mesic dopredu je jednoduse lez. Nehlede na to, ze pokud se takova akce planuje rok dopredu, tak muze byt taky rok dopredu anoncovana. Tiskove zpravy a plky na webu si bez pardonu strcte za klobouk. Klient elektronickeho bankovnicvi ocekava nalezitou komunikaci a ne vylepeni cedule na uredni tabuli v kotehulkach. Na ucet se prihlasuji +- 2x mesicne a o odstavce jsem se dozvedel cirou nahodou v Patek zde na Lupe (a honem sem bezel vyrobit prikazy k uhradam, ktere jsem chtel jako normalne delat o vikendu).
b) poslat mail by byl giganticky a neresitelny problem coz ? Predevsim kdyz posilat maily nebo dokonce volat s uzasne vyhodnymi nabidkami sluzeb problem neni (jen behem minuleho a tohoto tydne mi vasi lide volali 2x).
c) vetsina (nebo alespon znacna cast) mistnich ctenaru ma co docineni s HW/SW u ktereho se vyzaduje provoz 24/7
d) vetsine byvalych klientu e-banky se kupodivu za X let nestalo ze by sluzba byla odstavena nekolik hodin, natoz dnu. O naproste odstavce pobocek a fakticke nemoznosti nakladat 3 dny s vlastnim majetkem vubec nemluve. Tudiz argumentovat vyssi dostupnosti v situaci, kdy s dostupnosti zadny problem nebyl je minimalne zcestne.
e) neznam moc systemu pro 24/7 provoz, ktere by nebylo mozne migrovat z HW na HW za chodu (a to vcetne ruznych platforem).
ad e) - můžete zmínit pár retailových bankovních systémů z této kategorie (cross-platformní migrace bez přerušení služeb)? Jsem fakt zvědav. Rovnou vynechte systémy co používají čtyři největší banky v ČR, ty rozhodně za chodu migrovat nejdou a už nás o tom nejednou v minulosti přesvědčili.
Mám jen jednu rychlou reakci k bodu a): obviňujte mne klidně z neznalosti systémů, z toho, že "kopu" za svého zaměstnavatele, ale rozhodně ne ze lži. Zprávu ve svém internetovém bankovnictví jste měl 24. srpna, poté ještě jednou týden před odstávkou. Myslíte, že kdybychom Vám dali zprávu rok dopředu, že byste na to po roce myslel? Jestli jo, tak jste opravdu hodně velká výjimka...
Všimněte si jak pan Kofroň takticky neodpovídá na připomínku b), která je podle mě rozhodně nejzávažnější.
"Zpráva v bankonvnictví" je naprtosto nesmyslný komunikační kanál, mám jednou sakra email, který banka zná, odmítám sledovat další schránku se zprávami! (Tyto zprávy mají smysl v případě, že jde o něco citlivého, na cose mail nehodí, ale i tak by mělo přijít mailem alespoňj upozornění "přečtěte si to").
Informace na hlavní stránce RB je úplně k ničemu (PROČ bych tam chodil, účet v ebance-RB mám skoro 10 let, co se tam dozvím nového?), do bankovnictní chodím dost sporadicky, ale právě s vědomím, že když mě to napadne v nejšílenější chvíli, že se mzas něco zapomněl zaplatit, tak to VŽDYCKY jde.
Rvotně bych z toho výpadku nedělal problém, i s tímhle je eKonto jeden z nejlepších online produktů vůbec (nejen mezi účty, je to prostě v mnoha směrech vzor dobře koncipovaného rozhrraní), ale tyhle výmluvy mě dost vytáčejí.
Vy si snad děláte srandu.
Zaprvé:
Při zakládání eKonta v RB jsem bance udělil souhlas s využitím mých osobních údajů pouze v míře nezbytně nutné pro provoz systému. Měla s tím paní docela problém, ale nakonec to pochopila. Přes to mi tak co půl roku volají a posílají dopisy s nějakými přiblblými kreditkami. Z čehož vyplývá, že na nějaké klientovy preference v RB hodně zvysoka kašlou
Zadruhé:
Považovat informační mail o třídenní odstávce systému za "nevyžádanou obchodní nabídku", čili spam, na to musí být člověk buď notně velký debil nebo notně ožrán. Jinou možnost nevidím
Zatřetí:
Jak se p. Kofroň vymlouvá, co vyhodnotili a nevyhodnotili jako účelné. Kdyby šlo opravdu o kvalitní komunikaci, tak zprávu o výpadku nechají na titulní stránce bankovnictví a všem, co se do doby dejme tomu D-7 nepřihlásili, pošlou varování mailem nebo SMS. Jako to dělala svého času Živnobanka. A nikdy, nikdy jsem neslyšel, že by to někomu vadilo. Ale pravda, banku by to stálo pár peněz na SMSkách a to je lepší ušetřit a pak se v diskuzi vymlouvat, že klienti vlastně maily vůbec nečtou.
A když si pak klienti budou stěžovat, že nebyli informování, je to jen jejich problém, že si ten mail bez čtení smazali, jak se nám snaží pan Kofroň podsouvat. Takhle je to o tom, že banka klienty opravdu pořádně neinformovala a že je důvodem "pan Kofroň myslel, že" je dost irelevantní.
PS: To jsou mé výtky ke komunikaci. Odstávku jako takovou plně chápu a nevadila mi. Ale ty polopravdy a lži okolo, co zde z domény .ebanka.cz padly, už ano.
Ok, tady je komentář k bodu b), ale stejně mně nebudete věřit, že se zase nevymlouvám :-)
Samozřejmě jsme se dívali na různé formy komunikace, a přitom jsme se řídili chováním našich klientů. Zprávy ve svém internetovém bankovnictví podle těchto průzkumů čte výrazně více lidí než email od banky (který považuje za spam a významná část jej vůbec neotevře). Tzn, přišel by Vám mail, který byste hned smazal a opět byste se mohl rozčilovat, že Vám nikdo nedal vědět...
Osobně tedy jako klient eBanky mohu říci, že bych takový e-mail uvítal. Sice jsem o odstávce věděl od osobní bankéřky, ale v e-mailu bych jej zaznamenal mnohem spíš, než ve zprávách v internetovém bankovnictví. Zvlášť když je snadné zprávu poslat oběma způsoby. Možná by bylo možné do konfigurace účtu přidat nastavení "závažné informace o chodu eBanky (např. odstávky elektronického bankovnictví, nikoli komerční nabídky) chci dostávat: e-mailem, SMS, zprávou v el. bankovnictví". A každý by si zaškrtl, které volby mu vyhovují.
Byla to jen reakce na tvrzení, že jsme na tom stejně či hůře jako jiné banky. A nikoho jsem nejmenoval, tak snad ani nepomlouvám...ale máte pravdu, zapotřebí to určitě nemáme...