Vlákno názorů k článku Finanční správa by si měla hledat nového generálního ředitele od TIRO - Má někdo z vás tady vůbec EET? Teď...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 3. 2017 11:47

    TIRO (neregistrovaný)

    Má někdo z vás tady vůbec EET? Teď jdu od jednoho malého obchodníka. Náklady na zřízení 10 000 Kč. Žádný problém a EET mu nevadí. Půl roku hledám instalatéra který koupelnu udělá na fakturu. Jojo, je jich dost ale na ruku zálohu na materiál a práce bez faktury.

  • 6. 3. 2017 12:05

    Ivan Nový (neregistrovaný)

    No a z hlediska daní je to hned 2,5 miliardy minus, při hodně konzervativním výpočtu, výpočet je jednoduchý 250 000 x 10000. Pokud bychom počítali obchody, které něco váží, tak by k tomu ještě daňová ztráta 100 000 x 60000 = 6 miliard, takže letos dohromady stát získá na daních o 8,5 miliardy méně díky nákladům na EET.

    A daňový přínos? Ve hvězdách. Navíc EET vytvoří psychologický tlak na to, aby se mnoho malých věcí realizovalo v šedé ekonomice.

  • 6. 3. 2017 18:08

    krakonoš (neregistrovaný)

    Tiro:
    A co ti na tom vadí? nebo si myslíš, že kvalitní řemeslník, když nechce pojít hlady, má čas na nějaké Babišovo ouřadování? Navíc: když to vezmeš bez faktury, budeš to mít o DPH levnější. Já s autem také jezdím do garážového servisu a jsem spokojen. Objednám se, přijedu, vymění mi olej, přepíšou záznam v palubním počítači, zaplatím zlomek toho, co oficiálně a nejpozději za půl hodiny zase odjedu zase odjedu. A tak je to spravne, tak to ma byt. Pokud se má něco změnit k lepšímu, musí tenhle systém napřed zkrachovat.

  • 6. 3. 2017 22:23

    inst (neregistrovaný)

    Instalatéra si můžete objednat u větší firmy (TZB). Rádi vám záchod za 21.000,- (bez DPH) namontují - majitel, stavbyvedoucí, mistr, účetní a instalatér si vydělají a dostanete fakturu (později i s FIKem).
    Nebo si vezmete Frantu a ten to udělá v neděli za 1.500,-. Nepočítejte ale s tím, že Franta někdy půjde do EET.
    No a takto to chodí i na západ od nás, tam si také můžete vybrat mezi Intalateur gmbh a Przemyslem.

  • 6. 3. 2017 23:22

    TIRO (neregistrovaný)

    Srovnáváte nesrovnatelné. Franta do EET nepůjde, proto TZB stojí tolik. To je takový moderní podnikatelský model od "modrých". Bohužel. A Franta nakonec bude skuhrat, že má malý důchod protože melouchařil na nemocenské. A já ho budu ho v důchodu platit i když má plný strožok, poněvadž pí Marxová chce aby i všichni chudí si mohli na penzi slušně žít. Nevím, co je pro vás západ, ale v Rakousku to tak nechodí.

  • 7. 3. 2017 9:04

    Ivan Nový (neregistrovaný)

    I Vy fantasto, už dnes je jasné, že důchod nebude mít nikdo, důchody jsou už dnes projedené. Důchody jsou pravou příčinou úpadku. Žádná imigrace to nezachrání, ta zmar západní civilizace jen urychlí. Zachránit ji může jen zrušení důchodů a zavržení neúspěšného modelu sociálního státu. Musí zase platit přísné protestantské, jak si kdo ustele, tak si i lehne.

  • 7. 3. 2017 9:15

    fd (neregistrovaný)

    Presne takto to chodi vsude, jen na zapad od nas politici velmi dobre chapou, ze "neco s tim delat" = popudit si proti sobe 90% volicu (protoze to bude nejen znamenat, ze ten Franta proste skonci, ale take to, ze pro vsechny ostatni bude vse drazsi) a potom take chapou, ze ty penize, ktere doticni neodvedou statu utrati vedle, treba za sluzbu od Pepy, ktery jim vymeni okna, cimz padem maji hned dva, kteri sice nic neodvadi, ale take rozpocet nic nestoji, narozdil od nezamestnanych.

    V CR je zhruba milion zivnostniku. I kdyby ani jeden z nich neodvedl ani jedinou korunu (jako ze minimalni zdravotni a socialni pojisteni, coz je cca 5kKc odvadet musi), stale je to pro stat vyhodne, protoze prave tito lide jej nestoji (narozdil od zamestnancu) nic. Jsem toti z zvedav, kdy stat zacne zivnostnikum proplacet neuhrazene faktury, kdyz muze z tech dani (zaplaceny prave i temi zivnostniky) posilat miliardy krachujicimu OKD. Tomu OKD, ktere mr Sobotka daroval zdarma, tomu OKD, jehoz miliardovy majetek byl rozkraden. Tomu OKD, ktere za sve zamestnance neplati jiz ani ty povine odvody. Zkuste jako osvc nezaplatit socialni nebo zdravotni pojisteni.

    Zato miliardy a desitky miliard na rozdavani pozemku a budovani dalsich montoven neplaticich dane a zamestnavajicich ukrajnce se vzdy najdou.

  • 7. 3. 2017 15:52

    Jirka (neregistrovaný)

    "I kdyby ani jeden z nich neodvedl ani jedinou korunu (jako ze minimalni zdravotni a socialni pojisteni, coz je cca 5kKc odvadet musi), stale je to pro stat vyhodne, protoze prave tito lide jej nestoji (narozdil od zamestnancu) nic. "

    Máte skutečně zajímavé myšlenkové pochody. Nestojí? Takže živnostníci nepoužívají silnice, neposílají děti do školy, nepotřebují policii aby je chránila (nesmějte se, bez nich by tu skutečně moc bezpečno nebylo) atd.?

    Já tuto mantru často slýchávám a pak vidím, že živnostníci jezdí (skutečně jezdí, nechodí) na sociálku pro všechny možné podpory protože jsou mnoho let účelově ve ztrátě a proč si o nevzít, když to někdo dává. Sociálku mám kousek vedle a tak dobře vidím na parkoviště před ní.

  • 7. 3. 2017 15:58

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    vidím, že živnostníci jezdí (skutečně jezdí, nechodí) na sociálku pro všechny možné podpory protože jsou mnoho let účelově ve ztrátě a proč si o nevzít, když to někdo dává.

    Víte, co vám "sociálka" jako OSVČ ve ztrátě dá? No, to velké hnědé mazlavé, navrch ještě odvedete pojistné z minimálního vyměřovacího základu. Asi si pletete živnostníky s příslušníky nejmenovaného etnika, nebo to bude tím, že na parkovišti špatně poznáte účel jejich návštěvy.

  • 7. 3. 2017 16:16

    Jirka (neregistrovaný)

    Nepletu, vidím ještě docela dobře. Paninka často zůstane v autě dává v zrcátku obličej na ksicht a čeká až to pán domácí na sociálce vyřídí. To zmíněné etnikum je tam ale skutečně v převaze, to máte pravdu.

  • 7. 3. 2017 16:33

    fd (neregistrovaný)

    To by jste ovsem mel vyrazit k ocnimu lekari, nebot socialka nekomu, kdo ma aktivni ZL, nevyplati ani jedinou korunu. Naopak, jak jsem psal, dotycny musi platit socialni a zdravotni pojisteni i v pripade, ze nevydela ani haler.

    Aby dotycny neco dostal, musel by nejdrive minimalne pozastavit zivnostensky list (zrusit jej v nasem kocourkove stejne ani nejde). Pricemz pochopitelne, pokud by na nej byl napsan automobil, tak by jej socialka s jeho narokem odkazala na prodej automobilu (netyce se utlacovanych etnik). Totez pochopitelne plati pro libovolny nenulovy zustatek na uctech.

    Pokud pak vazeny neumite scitat, coz je dle vasich vyjadreni zjevne, pak pochopitelne nemuzete vedet, ze za kazdy jeden km ujety po silnicich zaplati nejmene 2Kc.

    Nebot, pri nakupu automobilu odvede temer 1/4 ceny na DPH. A pri nakupu paliva odvede vice nez 50% ceny jako dan spotrebni a ta je jeste zdanena taktez DPH.

    Pricemz bez agentury organizovaneho zlocinu se zcela jiste obejdeme. Bez armady dvou letadel a tri tanku za desitky miliard rocne urcite taktez. S radosti pak zaplatim i svuj podil na statnim dluhu, pokud mi stat da pisemne, ze po me uz nikdy nebude chtit ani jedinou korunu.

  • 7. 3. 2017 21:55

    Michal Kubeček (neregistrovaný)

    Nebot, pri nakupu automobilu odvede temer 1/4 ceny na DPH. A pri nakupu paliva odvede vice nez 50% ceny jako dan spotrebni a ta je jeste zdanena taktez DPH.

    Vážně? A není to spíš tak, že tohle všechno zaplatí jen zaměstnanec, který si ten benzín kupuje ze svého čistého platu? Zatímco živnostník si z poměrné části odpovídající služebním jízdám (pokud se vůbec bude obtěžovat vykazovat nějaké soukromé - já to třeba dělal a všichni okolo mi dávali najevo, že jsem se zbláznil) DPH nechá vrátit a zbytek si vykáže jako výdaj/náklad, takže se mu z něj de facto ještě vrátí část odpovídající procentní sazbě daně z příjmu, sociálního a zdravotního pojištění?

    Nechci tvrdit, že živnostník nemá u nás dost nevýhod. Ale zkusil jsem si oboje, takže znám dobře výhody i nevýhody. A argumentovat zrovna náklady na benzín je čirá demagogie, protože moc dobře vím, kolik mne fakticky stál kilometr cesty za zákazníkem coby OSVČ a kolik mne stojí kilometr cesty do práce jako zaměstnance. Přestože jde v podstatě o totéž.

    I kdyby ani jeden z nich neodvedl ani jedinou korunu (jako ze minimalni zdravotni a socialni pojisteni, coz je cca 5kKc odvadet musi), stale je to pro stat vyhodne, protoze prave tito lide jej nestoji (narozdil od zamestnancu) nic.

    A tohle je snad ještě horší příklad demagogie. Když si srovnám, kolik jsem při zhruba stejném reálném čistém příjmu odvedl coby OSVČ a kolik jako zaměstnanec, ten rozdíl je propastný. A zdůrazňuji, že je propastný i v případě poctivého živnostníka, který nezatajuje příjmy, nevymýšlí si výdaje a využívá jen těch výhod, které mu oproti zaměstnanci dávají naše zákony.

    Bohužel právě to, že je v některých oborech nemálo živnostníků, kteří si těchto výhod neváží a navrch k nim ještě podvádějí a zatajují příjmy, je přesně tím důvodem, proč takové hrůzy jako EET nebo kontrolní hlášení k DPH (které osobně považuji ještě horší) mohly Babišovi projít za jásotu většiny veřejnosti, stejně jako předtím Kalouskovi třeba institut nespolehlivého plátce.

  • 7. 3. 2017 23:27

    fd (neregistrovaný)

    Jisteze ... drobni zivnostnici, predevsim pak ti, kteri poskytuji sluzby, nejsou platci DPH, tudiz si zadne DPH nikde neodectou. Zadruhe, i platce DPH musi to DPH ... zaplatit. Jake prekvapeni ze? Nevsiml jsem si, ze by bylo mozne, zaplatit fakturu bez DPH, tedy pokud nenakupujete v cizine. Platce DPH odvadi to DPH, ktere naopak u svych zakazniku vybere sam. Zadalsi, nevsiml jsem si, ze by bylo mozne automobil "dat do nakladu", nebot jde o odpisovy majetek. Tudiz v pripade zivnostniku si jej vetsina z nich do podnikatelskeho majetku vubec nedava a kupuje jej soukrome. Pokud si pak zivnostnik chce resit nakladove automobil, musi z nej jeste navic platit silnicni dan. A to pochopitelne i v pripade, ze jde o vozidlo soukrome, ktere v principu muze byt majetkem nepodnikajici osoby. Dale musi v takovem pripade vest knihu jizd, a pripadne financni sprave naklady zduvodnovat. Obzvlaste povznasejici pak jiste bude zduvodnovani pripadne vratky DPH.

    Ano, o nakup paliva a odpisovou castku per km, lze ponizit danovy zaklad. Divne ze? V sousednim Nemecku nemaji financni urady zadny problem s 1/3 najmu a energii.

    To vse nemeni nic na tom, ze za kazdy jeden ujety km odvede statu 2Kc.

    Ad vase propastne rozdily ... takze, jakozto zamestnaci, vam pracovni urad(tedy stat) doplati mzdu, pokud vam ji napriklad z duvodu krachu nezaplati zamestnavatel. Kdopak zaplati zivnostnikovi neuhrazene faktury? Jako zamestnanec, muzete sveho zamestnavatel poslat do insolvence - gratis. Kdyz chce totez udelat zivnostnik, musi zaplatit kauci 50 000Kc. O kterou, pokud se majetek vypari, jednoduse prijde, takze pri dluzich v radove stovkach tisic Kc je vetsinou vyhodnejsi ... ty dluhy proste odepsat. Zde bych pripodokl, ze z tech nezplacenych faktur platce DPH samozrejme to DPH musi odvest, protoze stat nezajima ze ty penize nikdy nedostal. Coz mimo jine muze a obcas i vede obratem k insolvenci zivnostnika.

    A muzeme pokracovati. Pokud zivnostnik (platce DPH) zaplati dodavateli (tedy se chova naprosto korektne) a onen dodavatel (treba prodejce automobilu) ... zaplacene DPH neodvede ... tak dotycny, tak nejak aby rec nestala, zaplati jeste znova. Tentokrat statu. Proc by jako stat mel resit toho, kdo neplati, kdyz ty penize muze uloupit (protoze toto nic jineho neni) tomu troubovi, co jeste neco plati.

    Mam pokracovat? Grantovana placena dovolena? Garantovane zlate padaky?

    Uz se tesim, az tem zamestnancum sdelim, ze tentokrat to nebude za tisicovku na hodinu, ale za dve, protoze jsem si musel kvuli nim poridit eet. Nikdo jiny nez ta tupa verejnost to totiz nezaplati. Jiz nyni se mnozi z nich rozciluji, jak je mozne, ze vsude vse podrazilo.

  • 8. 3. 2017 7:11

    Michal Kubeček (neregistrovaný)

    Jisteze ... drobni zivnostnici, predevsim pak ti, kteri poskytuji sluzby, nejsou platci DPH, tudiz si zadne DPH nikde neodectou.

    To je jen a jen jejich volba, jestli se plátci stanou nebo ne (tedy samozřejmě pokud nepřekročí stanovenou hranici obratu, pak už plátci být musejí). Já jsem služby poskytoval, za nedrobného živnostníka bych se považovat neodvážil a plátcem DPH jsem byl, protože jsem si moc dobře uvědomoval, že se mi to vyplatí.

    Zadruhe, i platce DPH musi to DPH ... zaplatit. Jake prekvapeni ze?

    Rozdíl je v tom, že neplátce DPH zaplatí a hotovo. Plátce ji sice zaplatí, ale pak ji - pokud jde o výdaj související s podnikáním - dostane zpátky. Takže ve výsledku ji... nezaplatí. Tak jak je to s tím překvapením?

    Zadalsi, nevsiml jsem si, ze by bylo mozne automobil "dat do nakladu", nebot jde o odpisovy majetek.

    A (daňové) odpisy snad nejsou daňově uznatelným nákladem? A jaká je celková výše odpisů, nerovná se náhodou pořizovací ceně (resp. její poměrné části, pokud je automobil zároveň používán i soukromě)?

    Pokud si pak zivnostnik chce resit nakladove automobil, musi z nej jeste navic platit silnicni dan.

    Pro běžné osobní auto 3000 Kč ročně, přičemž do stáří 6 let se ta částka ještě výrazně snižuje. Při tom, co za ten rok ušetří na DPH, dani z příjmu, zdravotním a sociálním pojištění, se ta investice mnohonásobně vrátí.

    (dlouhé hořekování nad těžkým životem živnostníka)

    Nevšiml jste si, že jsem psal, že mám zkušenosti s obojím a že tudíž vím dobře i o nevýhodách? Nebo jste se to jen rozhodl ignorovat? Problém je v tom, že zrovna tak dobře vím i o těch výhodách - a zrovna u nákladů na benzín si živnostník opravdu nemá na co stěžovat (zejména ne v porovnání se zaměstnancem).

    Pokud zivnostnik (platce DPH) zaplati dodavateli (tedy se chova naprosto korektne) a onen dodavatel (treba prodejce automobilu) ... zaplacene DPH neodvede ... tak dotycny, tak nejak aby rec nestala, zaplati jeste znova. Tentokrat statu.

    To, že jsem institut "nespolehlivého plátce" ve svém příspěvku výslovně uváděl jako příklad leváren ze strany státu, jste (také) přehlédl, nebo jste se to (také) rozhodl ignorovat?

    Uz se tesim, az tem zamestnancum sdelim, ze tentokrat to nebude za tisicovku na hodinu, ale za dve, protoze jsem si musel kvuli nim poridit eet.

    Tak tohle už mi nedává žádný smysl... Vám vaši zaměstnanci platí tisícovku na hodinu? Nebo snad vy jim? A proč by to "kvůli EET" mělo najednou být dvakrát tolik? Ne že by EET byla v pořádku, to ani zdaleka, ale pohádky o tom, jak kvůli EET najednou všechno dramaticky podraží (nebo prý dokonce už podražilo), to je bohapustý nesmysl, stejně jako pohádky o tom, jak polovina hospod zkrachuje kvůli zákazu kouření.

    Jestli někdo bude muset opravdu dramaticky zdražit, tak jedině ten, kdo dosud podváděl a příjmy zatajoval. A někoho takového mi není líto ani trochu, to spíš těch, kdo mu doteď byli nuceni konkurovat za nerovných podmínek, protože oni platili daně z veškerých příjmů (po odpočtu výdajů), zatímco on jen z těch, které uznal za vhodné vykázat.

  • 8. 3. 2017 7:49

    Michal Kubeček (neregistrovaný)

    Ještě pro pořádek:

    To vse nemeni nic na tom, ze za kazdy jeden ujety km odvede statu 2Kc.

    Tak si to zkusme spočítat. Naposledy jsem tankoval (Natural 95) za nějakých 33 Kč za litr, spotřebu vezměme běžných 8 l na 100 km, to dělá 2.64 Kč na kilometr. Ty jako zaměstnanec zaplatím a zpátky z nich neuvidím jako haléř. Stát dostane 0.48 Kč na DPH a 1.03 Kč na spotřební dani, tj. celkem 1.51 Kč.

    Jako živnostník bych sice u pumpy zaplatil stejných 2.64 Kč, ale těch 0.48 Kč na konci kvartálu dostanu zpátky, takže stát dostane "jen" 1.03 Kč spotřební daně; je to sice dost, ale je to polovina toho, co tvrdíte vy. Když budu chtít počítat i silniční daň, tak při 25000 km ročně (což u mne byla typická hodnota) a 3000 Kč silniční daně (s novým či zánovním autem méně) dostane stát ještě 0.12 Kč/km, tj. celkem 1.15 Kč - tj. méně než 60 procent vámi uváděné částky.

    A můžeme pokračovat. Zbylých 2.16 Kč za "služební" kilometr je daňově uznatelným nákladem, takže můžeme ještě odečíst 15% daň z příjmu, (29.6 / 2)% sociálního a (13.5 / 2)% zdravotního pojištění, takže ve výsledku kilometr služební jízdy vyjde na 1.37 Kč, což je jen těsně nad polovinou toho, na kolik mne ve stejném autě vyjde kilometr cesty do práce, když jsem zaměstnancem.

    Takže jakkoli má živnostník nepochybně oproti zaměstnanci spoustu nevýhod (dovolená, neplatiči, nemocenské (ne)pojištění, administrativa, ...), zrovna u nákladů na palivo je krajně nefér předstírat, že stát živnostníky bere nějak drasticky na hůl, nebo dokonce tvrdit, že z nich tyje víc než ze zaměstnanců.

  • 8. 3. 2017 20:03

    fd (neregistrovaný)

    A ten automobil mate zdarma, tudiz z nej ani prodejce ani vyrobce ani pripadni dalsi prostrednici neodvedou dan ze zisku kterou vy nezaplatite. Stejne tak nikdo z nich nezaplati dalsi dane spojene s dopravou nejen automobilu, ale i jeho komponent a jejich vyrobou.

  • 9. 3. 2017 8:44

    Michal Kubeček (neregistrovaný)

    To už můžete těžko vydávat za "2 Kč z každého ujetého kilometru". Nemluvě o tom, že tyhle částky budou stejné bez ohledu na to, jestli si to auto koupí živnostník nebo zaměstnanec.

    Rozdíl bude ovšem, podobně jako u benzínu, v tom, kolik peněz dostane stát ze samotného nákupu auta. Živnostník dostane zpět DPH (případně poměrnou část) a během následujících let se mu vrátí i přibližně 36.5% základu DPH (případně poměrné části). Takže i tady dostane stát z auta, které si koupí (čistý) živnostník, méně (v krajním případě přibližně polovinu) než z auta, které si koupí (čistý) zaměstnanec.

  • 7. 3. 2017 16:50

    Rambo (neregistrovaný)

    Ano mám. Už od 1. prosince. Takže jednorázová investice je jedna věc a druhá jsou paušální výdaje, placené každý měsíc, o těch jste se zapomněl zmínit. Jak tady většina diskutérů píše, a z toho usuzuji, že se s EET přímo potkali, na rozdíl od Vás, který jste viděl jednoho malého obchodníka, tak největším neštěstím celého systému je arogance v podobě absence informací. Do poslední chvíle nikdo nevěděl, co pod EET spadá, co nikoli, programátoři stále přepisovali program podle neustále měněného formátu. Když vyšel ten "poslední" tak bylo sděleno, že ten je již konečný a byl změněn za tři dny. Navíc veškeré pokyny jdou nad rámec zákona a každý se jenom může třást strachy, zda dostane pokutu nebo ne, protože postupuje v rozporu se zákonem i když v souladu s pokyny. A poslední problémem jsou lži státní správy. Když jim EET vypadlo tak celý den lhali o tom, že jim funguje. Přitom kdyby to zveřejnili, tak by se obchodníci uklidnili a vyčkali až to spraví. Takto volali IT odborníky, ti přijeli, zjistili, že na straně obchodníka je vše v pořádku a obchodník zaplatit jejich zcela zbytečný výjezd. Mně osobně netrápí finance s EET, byť nejsou zanedbatelné, ale administrativa s tím spojená. Neustále je problém s právy pro zaměstnance, ti zase nepostupují podle předpisů. Nemohu jim dát práva aby stornovávali omyelem vystavené účetenky, protože to bych nad tím úplně ztratil kontrolu. Takže po večerech kontroluji správnost EET a opravuji to co zaměstnanci zkazili. Čas s tím strávený již určitě přesahl 100 hodin. Tento čas jsem mohl věnovat podnikání a následné fakturaci. Místo toho se hrabu v EET a odmítám zakázky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).