Já jenom nějak nedokážu pochopit tohle "pirátské myšlení", kdy by všechno mělo být legální sdílet nebo stahovat zdarma... Například v on-line videu na Connect byl zástupce pirátské strany a rozhovor vypadal nějak následovně:
Redaktor: "A jak by to tedy fungovalo? Takže já natočím film a bude mě to stát 150 milionů, což stojí slušný film běžně, pak si to všichni stáhnout a kde se mi tedy těch 150 milionů vrátí a kde je nějaký zisk... Jak to tedy bude fungovat?"
Pirát: "Noooooo..... táááák.... například na prodeji placek nebo triček a předmětů související s tím filmem..."
Redaktor: "To počítáte s tím, že se mi 150 milionů vrátí na prodeji placek?"
Pirát: "Tak.... ono je to rizko každého, když tak drahý film natáčí, TAK NEMA NATÁČET tak drahý film..." :-D
Takže piráti a zastánci volného šíření plánují, že nejspíš bude všechno grátis, ale jenom do roku schávalení jejich návrhu, protože pak už může každý natáčet jenom filmy maximálně kvality domácí oslavy narozenin kamerou z Okay ve výprodeji a když bude štěstí, tak to zaplatí prodej triček nebo placek :-D.
Vážně bych rád slyšel nějaký plán, jak by třeba šel natočit film kvality a rozpočtu Lord Of The Rings, který měl rozpočet výroby 285 milionů USD (5,7 miliardy Kč!!!) a jak by se to zaplatilo, když film jako takový by si každý všude mohl stáhnout zdarma a na nějakém souvisejícím obsahu (trička, placky, hrnečky, hračky) se to prostě nemá šanci vrátit...
Takové filmy by prostě nemohly být natáčeny a nemohly by vůbec existovat. Jako vážně sorry, ale nechci se dívat na filmy s cenovkou 20 000 Kč, které jsou nejlíp "one man show" v jedné místnosti a k tomu ještě špatně vybavené, protože na nákup květin už nezbylo :-D.
Tak nějak si z faktů vždy vyberete jen to, co se vám hodí. Ano, Lord Of The RIngs měl rozpočet 285 miliónů USD. Ale za těch 285M USD jsou TŘI celovečerní filmy (172+172+201 minut v základním sestřihu). Takže na filmařské poměry je to rozpočet víceméně spartánský. Celosvětově trilogie Pán prstenů utržila téměř tři miliardy dolarů - bez ohledu na všechny piráty světa. Jako vážně sorry, ale v angličtině natočený film si na sebe buď vydělá pouhým uvedením v kinech (a na to nabalenými "tričky"), nebo to je a bude beznadějný propadák, kterému distribuce BD a DVD už nepomůže a piráti neublíží - to totiž už udělali sami autoři.
Netuším, jestli redaktor z uvedeného rozhovoru je standardní žumpalista nebo jen plní bojový úkol "zničit krtka" (vlastně piráta), ale producenti prvního filmu z série Star Wars si možná rvou vlasy ještě teď - proto, že tehdy Lucasovi odkejvali veškerý příjem z prodeje "triček".
Nemel tady kokotiny ... remeslnik si taky musi koupit vercajk - za miliony, pokud chce neco realne delat, a taky mu NIKDO nerika, jak to ma udelat, aby se mu to vratilo. Pokud si mysli, ze se mu to nevrati, tak at to nekupuje, jak jednoduchy.
A uz vubec tu nejmenuj veledila sverakovcu, kteri pak davaji rozhovory na tema, jak jim ten stat na tu jejich sragoru dal "jen" 30% ... lol.
Nadto dobrej film se vpohode zaplati. Nevsim sem si ze by podle statistik nejstahovanejsi film historie (Avatar) byl ve ztrate. Nebo pan prstenu, avengers, .... to vsechno se stahuje na netu ve velkym a to vsechno tezce vydelava.
Vubec nemluve o tom, ze dobrej film lze natocit za par korun - na rozpoctu vubec nezalezi.
Tocit film za 230M pro max 1M divaku a ocekavat, ze se to vrati, muze leda debil. Ano, muzu si za !!!SVY!!! prachy delat co chci, spousta lidi ma nejakyho konicka a dava do nej spousty penez. Necekaji ze se jim to vrati. A taky nikde nechodi zebrat, aby jim nekdo prihodil...
To máte částečně pravdu, je jasné že by se to mělo rentovat, o tom žádná. Ale na druhou stranu by se takový film dal jistě natočit i za polovinu, nebo méně. Pak by ho bylo možné promítat v kině ne za dvě stovky ale za stovku a přišlo by tam o dost více lidí. Hodně lidí, zvláště dneska prostě cena kina odradí, je krize, s tím nic nenaděláme.
A i cena DVD by mohla být menší. Jenomže to by nemohli mít herci honoráře v řádu milionů nebo desítek mionů $. A producent by neměl zisk ve stovkách milionů...
Chápu rozčilení producentů že jim kšefty nejdou, ale když bude Škodovka dělat Fabie z platinovýcho plechu za deset či více mega, tak jí taky nepůjdou na odbyt... co jí pak je platný že nebudou korodovat. Je potřeba se na to podívat i z této stránky. Nebo ne a jít cestou exemplárních represí. Třeba i proti batolatům. Máš dudlík s padělaným kačerem Donaldem? Vyrvat z huby a řvi si klidně jak chceš! Že se pak bude dítě ze stresu pochcávat do desíti let? Ale co je nám do toho, neměli mu kupovat dudlíka nelegálního původu. Za chyby rodičů budou trpět do pátého pokolení... ne? ;-))
Připadá Vám to normální? Mě ne. To je totiž přesně ten opačný exces, který spíše vytváří vzdor. A - v důsledku - i to nelegální chování...
Staci po nich vyzadovat PROKAZANI skody - stejne jako musi kazdy prokazat jakoukoli jinou skodu. Pokud mi soused rozbije okno, musim dolozit ze to byl on, a stejne tak musim dolozit ucet za opravu toho okna - jinak mi soud zadnou nahradu skody neprizna. Pokud OSA a spol nejsou schopni dokazat, ze jim nejaka skoda vznikla, mel by je soud s podobnym pozadavkem rovnou vyhodit.
Cena vleznyho v Kine nema s naklady na natoceni filmu pratkticky vubec nic spolecneho. Z 80% jde do kapes provozovateli kina. Z prodejni ceny placky taky "autori" nedostanou prakticky nic - jen marze toho kramu ktery tu placku prodava je 30-50% ... (+distribuce ....)
=> cena downloadu by mela byt v radech jednotek Kc a prijem "autoru" by byll naprosto stejny.
Samo, pak se na tom nemuze zivit milion parazitu.
Opravdu se o tom nemá cenu hádat v diskusích protože to stejně nezměníte. Podle mě je ochrana duševního vlastnictví příliš malá. Mělo by se to i u nás týkat také stahování (nejen dalšího odesílání) a tresty by měly být tvrdší a úplně jiného druhu - například veřejně prospěšné práce a veřejná omluva (ovšem zveřejnění by si platil poškozený).
Zkrátka, aby pirátovi nebyl zlikvidován ekonomicky život (stát a společnost je v důsledku poškozena ekonomickou likvidací člověka), navíc trest má být POUČENÍM a ne úplným zničením provinilce.
Pro takové lidi jako byl třeba Nerez bych to viděl na 500 hodin služby pro stát + písemnou, audio a video omluvu tak upravenou, aby nebyla poznat identita.
Služba pro stát by nemusela spočívat jen v odklízení odpadků, ale klidně i v administrativě, práci v IT nebo třeba spolupráci s oddělením hospodářské kriminality policie :-D.
Podle mě je špatně současná situace, kdy pirát dostane sice jenom podmínku, ale pak v občanském řízení musí platit 10 mega nahrávacím společnostem. To je určitě příliš silné kafe... Bohatě stačí ta práce pro stát + omluva.
A na nějaké malé ryby by to bylo třeba jen jeden den práce + písemná omluva a dobrý :). Ono už samotné vyšetřování atd., je pro spoustu lidí dostatečné ponaučení...
Přece jen i když se to dá zkopírovat a nikde nic nechybí, tak někdo to musel vytvářet a měl by dostat zaplaceno. SW se dá chránit pomocí HW klíčů (ten už si nezkopírujete), ale audiovizuální díla jsou docela bezbranná.
„Vážně bych rád slyšel nějaký plán, jak by třeba šel natočit film kvality a rozpočtu Lord Of The Rings, který měl rozpočet výroby 285 milionů USD (5,7 miliardy Kč!!!) a jak by se to zaplatilo, když film jako takový by si každý všude mohl stáhnout zdarma a na nějakém souvisejícím obsahu (trička, placky, hrnečky, hračky) se to prostě nemá šanci vrátit...“
Budeme se bavit v českých poměrech. Jako vždy jste se vyjádřil – jak u zastáncl práv bývá – jednostranně.
To, že existuje nějaký autorský zákon, ve kterám je možnost stažení dána zákonem – a na oplátku platíme nedobrovolně tzv. autorské poplatky, to jste se SCHVÁLNĚ nezmínil.
O různých poplatcích na kinematografii.
O dotování českých filmů také ne.
Bojovníci pro trestání stažení mají proti sobě OSU a podobné organizace ustanoveé na základě českého autorského zákona, kteří svou existenci postavili na tom, že každého skásnou a za to bude stažení beztrestné a legální.
Když český zákon takovýto komunismus zavedl, považuje za manipulaci nejhrubšího zrna vyčítat někomu, že okrádá autory při stažení filmu. Neokrádá, v Česku není ani jeden člověk, který by okradl autory nějakého filmu či písničky o honorář. Všichni platíme nedobrovolně OSE a Dilie a dalším – která to dále přerozděluje autorům.
V tomto případě je Česko vzornou zemí, všichni do jednoho platíme autorům a na rozdíl třeba od USA u nás neexistuje jediný člověk, který by si stáhnul umělecké dílo bez toho, aby autorovi zaplatil.
Pokud mají autoři jiný dojem, mohou jednat ohledně konkrétní výše honoráře s organizací(cemi), které je zastupují – tedy s OSA, apod.
Připomínám, že před několika lety dosahovaly autorské poplatky tkaové výše, že nebyl problém dosáhnout běžně 40–60 % ceny z flašky či hard disku – a snížily se jenom proto, že hrozil krach prodejců, protože podniky začaly kvůli autorským poplatkům kupovat ve velkém ze zahraničí, kde neřádí OSA.
Pokud si autoři nevšímají základní zloděje, totiž OSY, pak se nesmí divit, že v Česku je to vnímáno poněkud komunisticky. Protože zákon a společenský konsensus hovoří jasně. Stažení je legální a legitimní, a zcela morální jako křídla andělů, protože platíme autorské poplatky.
V Česku je nejmorálnější národ, nikdo nestahujeme žádnou hudbu ani filmy, aniž bychom zaplatili autorovi. V takovém USA či jinde by se měli stydět.
Dobře, budeme se bavit o ČESKÝCH poměrech. Tmavomodrý svět stál 230 milionů korun. Z ČEHO plánují pirátí takový film zaplatit, když film jako takový by byl zdarma ke stažení?
(Podotýkám, že pokud by to bylo v zákoně, že je legální nejen stahovat, ale i sdílet, tak by se samozřejmě nestahovalo jenom z torrentu, ale klidně by mohla vzniknout řada celkem hodně kvalitních webů nabízejících filmy zdarma, ale nikdo by nemazal linky, mohlo by to být daleko propracovanější a pro uživatele mnohem pohodlnější, takže by už ani běžný Franta Neználek nemusel nic hledat, ale pohodlně by tahal vždy v nejvyšší kvalitě... Z toho důvodu se dá celkem logicky očekávat vyšší stahovanost než dnes).
Ano, autorské poplatky jsem zcela záměrně nezmínil, protože jsou zanedbatelné. Za pevný disk v PC je to 90 Kč, za externí disk 150 Kč, za 32 GB flashku je to 4,95 Kč.
Zdroj: http://www.cnews.cz/preventivni-autorske-poplatky-aneb-kolik-nas-stoji-odmena-z-rozmnozovani-dila
Takže mi opravdu, vážený piráte odpovězte na jednoduchou otázku:
Natočím film za 230 milionů, podobně jako Tmavomodrý svět, ale bude to například "Pražské povstání 1945" a film bude stát také 230 milionů. Bude legální sdílet i stahovat. Jak dostanu ty peníze i s nějakým výdělkem zpět?
A nemelte tady nic o komunismu, fašismu, socialismu, historii... Tohle je vyloženě kalkulačka - dám 230, ale všude bude za 0 Kč, tak kde se mi ty peníze vrátí? Pokud nikde, tak takový film prostě nemůže existovat! A přesně to bude důsledek volného sdílení - kvalitní filmy prostě nebudou existovat, protože na ně nebudou peníze!