Jo taky jsem s Centrem docela spokojený. Ale tato chybka není u Centra ojedinělá. Před nějakými dvěmi třemi lety to určitou dobu bylo na denním pořádku. Pak se dlouho nic takového nedělo a tohoto vánočního mišmaše jsem si nevšim.
tak to se musim omluvit, bohuzel uz jsem se na centru registroval tak davno, ze si opravdu podobne detaily nepamatuji (hned se jdu podivat a zmenit si to) ..
kazdopadne ale vidim porad docela "problem" v tom co jsem popsal .. zajimalo by mne jakym zpusobem na centru kontroluji(jete ;o) podvodne pridavani "kreditu", protoze si porad myslim ze se toho da docela dobre zneuzit (a taky se mi nezda uplne ok, ze implicitne je ta stranka pristupna vsem, myslim ze vetsina uzivatelu si toho opravdu nevsimne ..)
V době povodní jsem připravoval stránky http://havarie.arnika.org. Byl jsem na druhem konci republiky a ještě k tomu jsem byl každou chvíli někde jinde a všechny informace s kolegy jsem si vyměňoval přes e-mail. Zatímco ostatní mé e-maily tehdy fungovali špatně nebo vůbec (někdy to bylo třeba jen prastarým počítačem s prehistorickým prohlížečem v internetové kavarně IV. cenové kategorie), tak Centrum fungoval skvelě. Od té doby používám výhradně jej a zatím bez problemů.
Take bezne nepisi do podobnych for, ale tady proste musim ;-)
V predchozim prispevku popisovana situace je zadouci a pri registraci do centra je na ni uzivatel upozornen a muze si pristup prizabezpecit, popripade v nastaveni potom uplne zrusit. Toto chovani je popsane i v napovede k moje.centrum.cz. Kazdopadne timto zpusobem se nikdo nedostane o citlivym informacim, a take nemuze nic zmenit.
Staci aby si dotycny uzivatel zadal pri registraci nebo v nastaveni kod, kterym toto zakaze. Pokud to neudelali, jejich problem... (Treba stranka http://moje.centrum.cz/~lemming~/ nefunguje, protoze ja tam ten kod mam.)
Puvodne jsem tohle do zadnych for psat nechtel (i kdyz ja to vlastne taky vim z neceho podobneho), ale pote co centrum ani po nekolika dnech neprojevilo sebemensi reakci, tady to je:
Nevim jestli to je bug nebo feature, ale pokud zkusite napsat adresu "http://moje.centrum.cz/~login~/", kde login je libovolny login, dostanete se tak na uvodni stranku uzivatele "login" .. a to i presto ze jste nikde nezadavali zadne heslo nebo cokoliv jineho. Na teto strance se muzete dozvedet co daneho uzivatele zajima, jaxe jmenuje (z osloveni) nebo treba kolik zprav mu prislo a kolik z toho necetl. Jeste lepsi na tom je ale to, ze pokud kliknete na nektery odkaz z menu, uzivateli pribyde bod (nebo kredit nebo jaxe to jmenuje) .. a dalsi problem je na svete. V podminkach pouzivani centra totiz je, ze nesmite kredity ziskavat jinak nez poctivym pouzivanim (=no scripts) .. ale co kdyz se kdokoliv cizi rozhodne vam zrusit mailovou schranku tim, ze pusti takovy scriptik na vasi uvodni stranku .. v logu si toho nekdo z centra vsimne a mailbox vam bezmilosti zrusi .. pak mate docela problem ;o(
.. uz jsem bug reportoval na centrum, ale zatim se mi nedostalo zadnych reakci, treba s tim cetrumari (kterym mimochodem fandim a taky pouzivam freemail u nich) neco udelaji ..
(a jeste prelicka nazaver .. naprosto stejnou chybou trpi i centrum.sk :)
(doufam ze timhle prispevkem nezpusobim nikomu zadnou skodu (coz rozhodne nebylo mym cilem))
Email VOLNY pouzivam uz od doby jeho vzniku a jeste NIKDY, opakuji NIKDY, jsem se nesetkal s zadnym problemem. Vsechny dalsi mejly, ktere krome toho pouzivam, uz minimalne jeden vypadek mely. Jedinou nevyhodou VOLNYho je jeho ponekud "user enemy" interface, ale pro POP3 to tak nevadi :-)
Psal jsem si s kamoskou a najednou prodleva...za chvili mi zavolala, ze se dostala do schranky jakehosi chlapka. Byla z toho celkem vycvakla, a taky se ptala, jestli nekdo nemuze zrovna byt v jeji schrance. Tak jsem ji uklidnil, ze urcite to mozne je:-)))
Ale vazne - byla to chvilka, za par minut to fungovalo opet 100%.
To se asi autor nudil a rikal si do koho jsme si v posledni dobe nekopli a komu nasadime psi hlavu. Nebo sefredaktor nemel co pustit tak tam dal tenhle ulet. Nezlobte se na me, ale velmi rad bych vas videl jak sedite jako provozovatele jakekoliv sluzby nad planem plne zalohovane nesestrelitelneho serveroveho reseni schopneho obslouzit statisice uzivatelskych uctu ve kterem se nevyskytne problem a kazdy update si predem peclive nasimulujete. A jeste za to budete chti penize mensi nez velke. Jezis, trosku reality, tohle bych fakt ulet na entou.
I upgradovat se musí umět - ne jako většina českých instaletérů, že něco od někud někam natáhnou a potom ani neví, co všechno vlastně změnili.
Natož aby byli schopni odzkoušet, zda někde něco s něčím nefuguje.
Zásadní otázka pro provozovatele zní, zda a kdy je skutečně nezbytné aktualizovat a přitom riskovat (se svými instalatéry) možnou ostudu.
Proc se vubec ted pise o technickych problemech, ktere se projevily nekdy na prelomu roku? Kdyby clanek vysel pred mesicem, prijde mi to celkem normalni, ale takhle?
Přesně tak, kdo se pohybuje v této oblasti ví, že především u upgrade se takovéto drobné chyby objeví.
A k té poznámce v článku, že ...kdyby to bylo v pracovní den... Je ke cti Centra, že si vybral termín mezi svátky, kdy případné problémy postihnou co nejméně uživatelů.
Rad bych podotkl, ze pravdepodobnost, ze dojde k poskozeni indexu se rapidne zvysuje s velikosti databaze. Je tedy dost tezke podobne podminky nasimulovat na nejakem zkusebnim serveru. Reindexace tak velike databaze, jakou je databaze mailu centra spotrebovava nejaky cas, dobu, po kterou se s databazi neda pracovat, dobu po kterou je treba server odstavit, prakticky tedy to znamena z pohledu uzivatele nekolikahodinovy vypadek.
Provadeni takovychto operaci na ostrych serverech je vzdy pomerne rizikova zalezitost a pro administratory serveru tak trochu "adrenalinovy sport". Kazdy poskytovatel nejakych sluzeb musi podobne operace provadet, prave proto, aby zajistil uzivatelum dostatecne zabezpeceni na systemove urovni. Kazdy provozovatel se snazi o co nejvyssi spolehlivost svych serveru, tedy o co nejmensi dobu vypadku.
Je tedy logicke, ze administratori centra se snazili provest upgrade bez zastaveni databaze, aby sve uzivatele co nejmene obtezovali vypadky.
Minimalni doba po kterou problem s poskozenymi indexy trval je naopak znakem toho, ze si administratori byli vedomi rizika s takovymito operacemi spojeneho a stav serveru peclive monitorovali a zjednali napravu pri prvnich naznacich problemu...
Cetl jsem clanek se zaujetim, dokonce je z pocatku citit jakesi zmekceni celeho problemu, ale na monci to tak nevypada.
Kazdy obcas neco upgradujeme a pokud to nedelame za chodu, tak je to bez problemu. Pokud neco musite delat za chodu, je to problem. Stejne je to i v televizi - pokud se vysila zive melo by to byt 100%, ale jak jiste vsichni vime neni tomu tak.
Centrum.cz dle meho usudku jde rychlou cestou vpred. Sluzby nabizi zcela zdarma a neni jich malo. Problemy ma kazda spolecnost, jen nekdy nejsou videt. Urcite bych byl radsi, kdyby vse fungovalo na 100%, ale kdo dnes sveri e-mailovou schranku kritickym informacim je hloupy. Existuje mnoho zpusobu a neprimych der, jak se ke zpravam dostat.
Ale požadovat by jste ji mohl, mě by se to třeba moooc zamlouvalo, ale musím uznat, že chtít to zadarmo by mi zavánělo reálný socialismem. Netuším jaké náklady na takový freemail jsou a jaké přímy může vytvářet, ale společnost NetCentrum není státní příspěvková organizace a pohybuje se na konkurenčním trhu - to jsou fakta.
Mezi námi, za Lupy bych nebyl ochoten platit a v případě, že by byla zpoplatněna bych ji prostě přestal číst, ale i přesto nebo spíše právě pro to jsem ochoten tolerovat občasnou nefunkčnost či nedostupnost, špatně vytvořené reklamy, které lezou do textu (nemyslím ty, které tam lezou záměrně a lze je z textu dostat).
Při čtení článku mě napadly ještě okřídlené věty Microsoftu, že lidé dosud nebyli ochotni platit za bezpečnost. Co tak se na to podívat trochu jinýma očima?
Když už by kvůli nespolehlivosti nemohlo své služby zpoplatnit ani Centrum, tak který jiný freemail na české internetu? Chyba to určitě byla, ale není to atomová elektrárna, abych po freemailu požadoval 100% spolehlivost 24*7.
Nedá mi to, abych se freemailu Centra nezastal. Nechci tím omlouvat popisovanou chybu, ale vzhledem k jinak bezproblémovému fungování schránky (používám tři roky prakticky denně) by bylo snad proti přírodě, aby bezplatná služba fungovala bez sebemenší chybičky ;-)