A jsme u jádra problému. Google v podstatě všechny služby má, stačí je "jen" integrovat - ovšem i se stávajícími zákazníky, technologiemi, které vznikly na odlišných platformách, a přitom sjednotit různorodost, na kterou uživatelé poukazují.
To je velmi netriviální problém. Určitě by bylo jednodušší vše vyvinout "z čisté vody", tedy podobným způsobem, jak to udělal Facebook. To ale v době, kdy máme tolik uživatelů, nejde.
Takže hlavním nebezpečím je, že vznikne "zase další služba Google", která se bude překrývat s existujícími službami. Tím budou uživatelé jenom zmatení a Google bude mít další problém, jak integrovat data o stejných uživatelích do jednoho smysluplného pohledu a jak jim vysvětlit, kterou aplikaci mají používat pro které (překrývající se) potřeby.
Integrace probíhá vždy nad službou nebo nad řešením. Nelze propojit vše se vším. Tady si myslím má Google dobře našlápnuto a není třeba nic stavět od začátku. Na propojení služeb v UI se dle informací od Google už pracuje. Nedávno pokud vím se sjednotil např. datový prostor pro různé služby. Lze vybudovat i velmi úspěšná obchodní řešení, která budou slučovat v určitém SPECIFICKÉM cloudu technologickou i business platformu zahrnující cílenou inzerci, výběrová řízení, vizualizaci projektu, postupnou účast obchodních participantů na výstavbě projektu, účast souvisejících úřadů, referenční systém atd atd. až po další sérii služeb využívajících celkovou funkcionalitu specifického cloudu. Nemluvím o nějakém obecném schématu ale o účelově cíleném projektu ve svém principu portovatelném na další řešení. Možná, kdybych Vám tech projekt popsal detailněji pak byste věděl o čem mluvím ale nadhazovat někam do pléna finančně velmi výnosné know how pochopitelně nebudu ;)
cilovou skupinou rozhodne nebudou uzivatele, kteri chteji sdilet dokumenty v Google Docs.
oproti FB ma Google v kapse zbran, ktera by mohla rozhodnout - Picasu.
sprava alb, v porovnani s FB vysoka kvalita fotek, geo tagging, editace fotografii... proti tomu nema FB nic.
vyhodou FB jsou hry a z nich plynouci zisky. pokud Google nezahaji s sirokou nabidkou her (ale spoluprace s Zyngou se primo nabizi + pro pro Zyngu pristup k platforme Android), neuspeje.
Kde může Google uspět a převážit jazýček na vahách je oblast business aplikací ve vazbě na cloud computing. Již nyní existují mobilní business aplikace (většinou na platformě WinCE), které nějak používají mobilní terminály pracující v online módu s aplikačně-db engine někde na serveru (v cloudu). Tato řešení měla zatím zásadní omezení a to zejména v technických možnostech konektivity. Na GPRS to prostě moc dobře nejelo, pokrytí nebylo všude kde bylo potřeba a kvalita (UI) aplikací byla pod WinCE prachbídná. Když se blýskalo na zlaté časy tak MS přešel na WP7 což vyvolalo nejistotu vývojářů na této platformě a vzniklo jakési vakuum. Co bude dál ? Asi z tohoto důvodu jedou mobilní aplikace dále zatím jen na WiFinách a do GSM sítí se nějak netlačí. Pochopitelěn jsou i u nás vývojáři např. pod křídly Sunnysoftu, kteří zajímavé aplikace vytváří ale dělá jim problém na ty produkty "natáhnout" uživatele. Proto jsou ony aplikace i poměrně drahé. Musí se vykrýt náklady na vývoj, že ?! No a teď přichází Google se svým Androidem. Má široký okruh potenciálních zákazníků navázaných na své služby. Má vývojářský potenciál. Má perspektivní mobilní platformu. Nazrál dobrý čas pro mobilní řešení ve vztahu k technologiím (3G, LTE). Nejsem si jist možnostmi ve vztahu k db. Stihne Google vyplnit to vzniklé Vakuum nebo si uvedeného potenciálu vůbec nevšimne a na svůj trůn se vrátí MS ? Uvidíme.
V tomhle souhlasím - asi bude těžké budovat to na klientech, kteří jen LIKEují, posílají smajlíky jinak se na webu nudí. Google by měl využít lidí aktivních na všech svých službách a dát jim novou úroveň jejich využití. Tedy propojení.
A jsme u toho - pořád mi chybí skutečné propojení služeb do jedné (asi bych měl moderně říct cloudové) kuchyně. Při přecházení mezi googlími službami i malými fičurami musím často psát (!!!) adresu, protože služba není přímo propojena nebo hledat ve svých záložkách. Nemám ji v gůglí liště ani po nainstalování. Musím se do ní opět přihlásit. Musím si uvědomit, jaké že to má tahle služba ovládání a logiku (různé sloupce, různé barvy, různé menu atd.).
Tahle různorodost je daň za překotný vývoj (který se mi sám o sobě moc líbí), ale už dozrál čas vytvořit (a udržovat pro všechny služby) jednotné uživatelské rozhraní. A nové služby od začátku do něj zapojovat / napasovat.
A doplnit vše nějakým sdílením pro spřízněné uživatele je už vlastně relativní třešeň, odsouzená k úspěchu. Obtížnost (a důležitost) předchozích kroků ale ukazuje, že tohle bude právě ten ořech. Ukazuje to i chromovej prohlížeč - už tam zase vzniká ten galimatyáš pluginů a aplikací a odkazů a oblíbených a nejčastějších a... - tohle přece není sexy záležitost!!