Autor dila musi 100 let po smrti z neceho zit? A z ceho ziji vsichni neautori*, kteri chudaci dostanou zaplaceno jen jednou? Nevsiml jsem si, ze by stavitel po prodeji domu dostaval jeste 100 let po smrti poplatky za jeho uzivani. A nikoho nezajima, za kolik ten dum prodal. Muze se dokonce prohodit, ze dum proda a prodela na tom.
*Autorem je chte nechte kazdy, jen ti vyvoleni ovsem pobiraji penize za nic.
Já žádnou dnešní legendu velikosti Beatles neznám. Čili to znamená, že nic takového dnes neexistuje, protože se to ke mě nedoneslo, když se o to nezajímám. Legenda Beatles se ke mě dostala, přestože jsem se jí nikdy aktivně nezajímal. Dnešní svět je uzavřen do komunitních bublin, jejich kolektivní paměť zaniká s rozpadem té bubliny. A k rozpadu bubliny dochází s věkem, je to generační záležitost, přičemž pravděpodobnost, že se při náhodném setkání v běžném životě setkáte s někým ze stejné bubliny, je malá. Individualizovaná reklama bude tento trend ještě posilovat. A znáte někoho ze svého okolí, kdo by si dnes vyhledával písničky Beatles? A aktivně je poslouchal?
A zapomněl jsem napsat, že je to proto, že dnes se už nevytvářejí žádné mýty a ikony s nimi spojené, které by ve svém čase zasáhly podstatnou část populace, takže se v kolektivní paměti nevytvoří dostatečně silný paměťový otisk, aby přetrvaly. Jako mýtus Beatles. Například.
Že je něco těžko postižitelné, neznaméná, že to musíte dělat.
Ve válečném stavu je těžko vynutitelná spousta věcí, ale to neznamená, že se budu chovat jako zvíře. I když chápu, že Vás a sposutu jiných, by to potešilo, moci si znásilnit bez možnosti postihu je jistě lákavá představa, dotyčná prostě musela drasticky upravit cenu za pohlavní styk a přizpůsobit se novým podmínkám... (ps a dokonce jí vlastně ani nic neubilo, tak proč by si stěžovala, že :-D )
Ad pohádka, co umíte lépe a jinak na rozdíl od Vašeho předka před 500lety? Myslíte, že při imaginárním přesunu do té doby byste přežil lépe než on, protože umíte "kouzlit".
Ano, ale reálný svět funguje jinak, při tak silném tlaku, který vytváří snadnost kopírování, jsou autorská práva nevynutitelná, autoři si budou muset najít jiný způsob, jak svá díla prodávat. Obchodní model založený na prodeji kopií je reálně mrtvý. U software ho nahradil cloud (úhrady za software jsou součástí pronájmu), nebo úhrada za služby, jako jsou úpravy na míru. Nebo drastické snížení ceny, jako u aplikací na mobilní platformě. Ne tedy písnička za 40 Kč, ale za 0,04 Kč.
No kdybyste uměl kouzlit, tak byste si mohl vyčarovat například baterií kolik byste chtěl. Za kolik byste ty baterie prodával? Jak by se ustavila cena na trhu? No a kdyby čarovat uměli všichni? Jaká by byla cena baterie? Nula. Šlo by o znárodnění? No a dříve zvukové konzervy uměl udělat jen někdo, proto je mohl prodávat, dnes to umí každý a je třeba najít jiné způsoby prodeje. Autorské právo tento problém vyřešit nemůže.
Nezlobím se , protože právě odkazujete na autorské právo České. Autorské právo rozvíjejicí se od dob Marie Terezie . Spor se váže k autorskému právu Angloamerickému potažmo USA . Google a jemu podobní nemájí právní odpovědnost- provázanost k právům Kontinentálním (Evropským) jelikož meritum věci by bylo neprovázané a tedy neřešitelné, proto za odkaz děkuji.
Nezlobte se, ale hlásáte naprosté bludy. Viz http://autorske-pravo.info/majetkova-prava
Pravě že mohou a u Google je to skrytý standard už po mnoho let . Angloamerické právo - právo autorské je z povinnosti Autorským právem fixním a je vnimano oproti Kontinentálnímu právu pouze jako kšeft a Google vždy tvrdil a i přes prohry (má tu lumpárnu dobře spočítanou) bude tvrdit že jsou to veřejně přístupné kopie a spor prohraje a bude plati jen zlomek žalované částky . Takže ,, vlk,, se nažere a Google koza zůstane ,,celá,,
Jaké vyexpirování práv na Beatles??
většina písniček vznikla v šedesátých letech a první umřel JL v roce 1980 - i kdyby to zůstalo 50let, je to pořád s dost velkou rezervou :-D
A i kdyby to chtěl někdo protáhnout na tisíc let, tak vám to snad může být jedno nebo Vás snad mrzí, že právo na majetek neexpiruje nikdy?
Ano, protože tím brání objevování jiné hudby z tohoto období. Jinak vy znáte někoho, kdo by dnes poslouchal Beatles? Proč myslíte, že například obliba vážné hudby je se zpožděním 300 let. Taky částečně díky autorským právům, nikdo totiž nepůjde do rizika, aby si nakoupil drahé notové zápisy a zkoušel něco neprověřeného a neznámého. A nebo je to tím hodně ztížené. Zvláště v naší uspěchané době orientované na rychlé výsledky.
...kdo by dneska poslouchal Johna Lennona...hmmm a neni zvlastni,ze kdyz hrozilo vyexpirovani (nebo jak tomu ta banda loupezniku rika) prav na sklatby Beatles,doslo za mohutneho lobovani k prodlouzeni teto lhuty na 70 let?
Vsadil bych klidne botu,ze priste se budou snazit to protahnout na 100 :(
...ano vim,ze do te expiracni doby spada i spousta jinych dobrych kapel,ale vetsinou se mluvi hlavne o Beatles
To nemusí být tak jednoduché. Zákazník podobných služeb typicky očekává, že platí za přístup "ke všemu" a s každou chybějící kapelou/albem opadá zájem o placení nějakého paušálu.
Osobně platím od samotného počátku za Google Play naplno a z počátečního nadšení super, tady je snad všechno se dostávám do stavu, ku...., proč tu není Led Zeppelin, Rammstein, ... . V některých albech chybí písničky, protože vydavatel se z nějakého důvodu rozhodl, že je bude pouze prodávat jako součást celého alba. Nelze je koupit jako samostatné songy, nebo přehrát v paušálním streamingu.
Nejvíc mě může naštvat, jak mi Google připraví tématicky playlist, kterému říká rozhlasová stanice, s názvem např. Rammstein. Jeho vytvoření zdůvodní tím, že Rammstein rád poslouchám na YouTube a nakonec tam není jediná jejich písnička.
Kdybych to měl Spotify placené reklamou, nebo nějakou jinou podobnou službu "zdarma", tak mi to je fuk, ale tohle mi vadí čím dál víc. Jestliže se tyhle služby budou snažit sabotovat samotní vydavatelé, tak se může stát, že za to platit prostě přestanu. Na zvýšených výnosech z prodaných CD to ale nepoznají.
ti co ho znají si ho najdou jinde, a v té době vzniklo i spoustu jiných dobrých věcí, které nebyly doceněny, nyní je čas je vytáhnout na denní světlo, takže i fanoušci Johna Lennona mohou začít poslouchat něco jiného z té doby. Žádná doba není virtuálně mrtvá, pokud ještě žije její generace. A vkus se v čase proměňuje, takže populární se může dnes stát něco úplně jiného. Ikona Johna Lennona zůstává ikonou této generace částečně jen ze zvyku obnovovaného poslechem. Když najdou něco jiného z té doby, co ani v té době nikdo neznal, může se to stát nyní populární.