No zatím se Google chová velmi čestně a vstřícně k uživatelům.
Například lze na něm vyhledávat i Lynxem a skoro všechno přečtete. Dokonce převádí i jiné formáty do HTML, takže trochu tušíte, zda si kvůli obsahu máte shánět či pouštět příslušný software.
(A to nemluvím o tom, že v Lynxu není vidět žádná reklama.)
Oproti tomu je Microsoft tak akorát banda lumpů, protože ten schválně má třeba nepoužitelný Telnet. FTP je horší než v DOSu - vče si musíte vyhledat (zadarmo) přes Google a zadarmo sami nainstalovat.
A to již vůbec nemluvím o tom, že věčně máte problémy se zavirováním nespolehlivě naprogramovaných produktů od Microsoftu.
Proto se divím, že někdo jako D.D. může vlastně vítat spojení MS a Yahoo.
Jakmile ale Google pod Gmail zahrne všechny freemaily světa, jakmile přes něj půjde 95% vyhledávání a 98% reklamních kliknutí, tak se staneme rukojmími takového monopolu.
Prostě, tak jako se před 8 roky říkalo "Neznám nikoho, kdo by si novou verzi Office kupoval kvůli novým funkcím; všichni to dělají, protože jim přijde dokument z nové verze, který starou verzí neotevřou", tak se možná už za rok či dva bude říkat "Neznám nikoho, kdo by Gmail používal, protože chce; všichni ho používají, protože v ničem jiném nemůžou otevřít maily, co jim od Gmailařů chodí"
Vždyť jak bojoval Microsoft proti otevřeným formátům?? Uložte ve Wordu dokument jako RTF -- nebude to pravé RTF, bude tam microsoftí balast, se kterým mají ostatní balíky větší či menší problémy. Nebo HTML a CSS -- proč je Microsoft jediný, kdo "nedokáže" správně implementovat počítání marginů, proč Internet Explorer ignoruje hodnotu value u tagu Button... Jsou to miniaturní odlišnosti, které ale způsobují zbytečné extra náklady vývojářům a správcům (kolik webů má v hlavičce uvedeno "Když IE, načti dodatečné CSS styly..."? Kolik tvorba těchto zbytečných věcí stojí? O kolik to zvyšuje složitost údržby?)
A bohužel nikde nemáme záruku, že se stejně svinsky nezachová Google, pokud by například dospěl k závěru, že příliš mnoho uživatelů používá blokaci reklamy, nebo prostě dělají další věci, kterými Googlu snižují zisky.
Jenomže vy to pořád berete subjektivně. Tady nejde o to, čí je to vina, to si můžete zkoumat u ukradeného banánu v supermarketu.
V obchodu je to řešeno objektivně, prostě máš majoritu nebo dominantní postavení, a je úplně ukradené, jakým způsobem ses do té situace dostal, tak se musíš chovat tak abys neporušoval antimonopolní zákony.
Tady totiž nejde o potrestání google nebo MS, tady jde o ochranu zákazníků, kteří do toho nemohou mluvit, ale jsou tím ovlivněni, a v 99% případů samozřejmě negativně.
Antimonopolní zákony nebrání firmám mít zisk, ale brání jim aby ke zvyšování zisku používali praktiky, které jsou nefér vůči zákazníkům.
Fakt doporučuji si k problematice něco nastudovat, než se budete zbytečně rozčilovat.
"Pokud nechci používat MS Office, a MS Windows, mám (většinou) smůlu, protože moji kolegové v práci je používají"
A MS (Windows) Vám brání se s kolegy dohodnout?
"programy pro firmu jsou jen pro Windows"
Je vina MS (Windows), že vámi používané programy výrobce nedělá i pro jiné platformy?
Typický nesmysl: MS je vždy ten zlý, ale Google je vždy ten hodný a přitom mají postavení prakticky stejné.
Opět typický nesmysl - Google je úspěšný v tom, co dělá, tedy získá monopol a to je špatně.
Nesmysl je to proto, že monopol je špatný, pokud nějak "ubližuje" zákaznikovi. Tady nikomu neubližuje - pokud se já osobně rozhodnu hledat na Yahoo (Live,...), protože mi Google nevyhovuje, tak můžu. Pokud nechci používat MS Office, a MS Windows, mám (většinou) smůlu, protože moji kolegové v práci je používají a formáty jsou nekompatibilní, programy pro firmu jsou jen pro Windows atd.
To je zcela zásadní rozdíl - ekonomové tomu říkají network effects. U hledání jsou minimální (moje hledání tam či onam nedělá pro nikoho jiného život jednodušší či složitější), zatímco u Office, Windows atd. jsou zcela zásadní.
Podobný rozdíl je vidět v otevřenosti služeb - Gmail nabízí IMAP, POP3, přesměrování,export kontaktů atd., což jsou věci které mi umožnují odejit od Gmailu okamžitě, když mi nebude vyhovovat. Yahoo mail neumí forward, pokud za to nechcete zaplatit. Podobně API pro Google Maps atd.
Google vítězí kvalitou služeb, proto ho lidé používají, ne proto, že jim nezbývá nic jiného. A proto Google nemá faktický monopol, nemůže své zákazníky sedřít z kůže jako to děla MS.
Bohužel to není první případ, kdy pan Dočekal používá tento nesmysl argument, z jeho blogů mám už dokonce pocit, že se rozhodl vyhlásit Google(u) válku. Má na to právo, jen to trošku snižuje věrohodnost jeho komentářů. Škoda.