Velmi me prekvapuji az temer novinarske soudy a tendence dobrat se k absolutnimu vysledku a dekuji za tento clanek, ktery mozna nektere lidi dovede k premysleni.
Jako by bylo dulezite datum, kdy Google ve vyhledavani predbehne Seznam. Daleko podstatnejsi je trend. Myslite, ze hodnota Facebooku je dana jeho rocnim ziskem? Podobne to funguje u vsech velkych firem, ktere podnikaji online. V online byznysu lze hodne rychle vyrust, ale taky hodne rychle spadnout. My bychom se tu meli bavit o tom kam smeruje trend podilu vyhledavacu na ceskem trhu a co z toho lze vyvozovat.
Fascinujici jsou i lide z obou stran, kteri rikaji, ze je nejlepsi, kdyz tady bude jenom Google a nebo jenom Seznam. Ja mam radost z toho, ze tu jsou oba. Nuti je to k vetsi aktivite a z toho muzou profitovat jen uzivatele. Z pohledu Googlu jsme bezvyznamna zeme nebyt toho, ze tu nema vetsinovy podil na trhu. A z pohledu Seznamu jsme dlouho byli zeme, kde ma prece neotresitelne postaveni a staci mu nic nedelat a inkasovat zisky.
Bohužel tento ideální stav končí.
1. Pro Google rozhodně nejsme bezvýznamná země. Google se snaží pokrýt celý svět a už jen existence českého zastoupení a vynaložené úsilí na lokalizace do češtiny o něčem svědčí. Např. český slovník pro hlasové ovládání jistě nebyl malou investicí. Asi se to nakonec vyplatí. Jinak by do naší zemičky Google neinvestoval.
2. Seznam je pomalu vytlačován. Stačí se podívat na graf. Zisky budou klesat a Seznam může dělat co chce. Trend o kterém mluvíte sám, nezastaví
Princip "open" fungování googlu jej charakterizuje. MRAKY nových věcí z niichž některé zanikají. O tom zde již bylo mnoho článků. To ale nijak Google netrápí. Oni mají stále mraky dalších věcí. Zde je tedy na rozdíl od třeba Microsoftu na prvním místě kvantita a ta se následně dobrušuje v kvalitě. Určuje to dynamiku Googlua jeho zisky. Kvalita tedy s ohledem na některé subčásti nemusí být ohromující ale v celkové komplexnosti a nabídce stejně Google válcuje konkurenci. Začal jako vyhledávač a už má své mobilní OS s překotným růstem, Má své služby a cloudy a stále jde dál. Např. hlasové ovládání a převpd hlasu na text, Online navigace atd. atd. Růst Google je viditelný. To není jen můj dohad. O tom svědčí příslušné grafy. Nekvalita seznamu je něčím dána.
1. Klesající zisky a nepříznivá prognóza do budoucna přetvářející se v nedůvěru uživatelů = další pokles návštěvnosti
2. Strach z investic do nových projektů. Vyvinu něco, dám do toho svůj elán, čas a peníze a nakonec přijde Google s tím samým a zadara. Rozvoj v této fázi = příliš velký risk.
Vždyť i Petr Hejl říká, že svůj hledač prodá nejvyšší nabídce a ví, že to nebude nabídka od Seznamu, že ? Však on zástupce Seznamu na Vašich stránkách také moc důvěry v Petra Hejla nevyjadřuje. Pouze obecnou úctu k inovátorům ;)
No to by musel Ivoš vidět nejdřív těch 10% nad Googlem aby mohl tasit z kapsy tolary. Jenže jak je uvidí když je má Petr Hejl zatím jen v hlavě ? Hmmm ... Leda by se zeptal Petrovy vědmy ;)
No pro případ, že by tam opravdu byly tak bych Ivošovi doporučil Cimmermanovské "Střádej barde střádej a až budeš mít 20 miliónů přijď a zůčtujeme spolu" :-))
Z hlediska budoucnosti českých portálů si dovolím malou prognózu.
FAKTA:
1. Google postupně vytlačuje české portály z trhu z mnoha důvodů, jež jsem popsal výše.
2. České portály nejsou schopny konkurovat se svými omezenými investicemi nadnárodnímu gigantu.
3. Googel zastoupení v ČR je zatím jen menší partou nadšenců.
4. Googlu chybí někdo, kdo bude do větší hlouby administrovat lokální větev (zpravodajství z ČR, specifické ČESKÉ služby jako má např. seznam atp.)
PROGNÓZA.
1. Návštěvnost českých portálů bude dále klesat ve prospech Googlu.
2. Zisky českých portálů budou klesat stále více a sníží se prostředky na provoz a investice. Jakákoliv investice do nových projektů se bude jevit jako zbytečná, neboť bude PŘEBITA službami od Google. Projekty = riziko.
3. Vývoj českých portálů bude stagnovat a prostupně upadat.
4. Portály si tento stav uvědomí a začnou bojovat o možnost nechat se koupit GOOGLEM. Nabídnou svůj team a postaví se do role zatím chybějící správy lokálního obsahu - viz. výše.
5. Velmi pravděpodobně dojde na dohodu a každý z větších portálů si urve své malé místečko v řadách Google - CZ branch.
6. Petr Hejl pozve vedení Google na dovolenou na Moravu. Posedí v Lednici ve sklépku, popijou vínečko, pobékajů, spřátelí se a možná se v řadách Google najde i nějaká ta židle pro našeho geniálního inovátora a jeho HLEDAČ :)
No třeba se pletu ..