Google zveřejnil ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí, které vypadají poměrně optimisticky. Zajímavý je nárůst podílu zisku z mobilní platformy Android, který jen na reklamě vygeneroval zisk 2,5 miliardy USD ročně. Daří se také prohlížeči Chrome s 200 milióny uživatelů. To všechno byly ty dobré zprávy. Podívejme se na ně podrobně, ale porovnejme si je také s kontextem neúspěchu v sociálních sítích.
Když Google vyhlašoval výsledky (nejen ekonomické) za třetí čtvrtletí, byla ovšem řeč nejen o hospodářských parametrech, ale i o úspěšnosti některých projektů. Především je zajímavá informace o dvou stech miliónech uživatelů prohlížeče Chrome, který se tak postupně stal jedním z nejdůležitějších částí služeb Google, neboť přivádí uživatele k vyhledávání, což je (jak bude řečeno níže) stále zcela dominantní oblast příjmů společnosti. Za poslední čtyři měsíce tak jde o nárůst o čtyřicet miliónů uživatelů. Podle některých statistik se začíná pozvolna dotahovat na Firefox a pokud dále poroste tímto tempem mohl by se z něj brzy stát adept na prohlížeč číslo jedna.
Studie: Firmy v sociálních sítích?
Právě vyšla studie Lupa Premium věnovaná tomu, jak jsou české firmy aktivní v sociálních sítích Facebook a Twitter. Názory, zkušenosti firem. Podrobnosti o studii.
Finanční výsledky firmy
Pokud se podíváme na celkové hospodaření firmy, tak čtvrtletní obrat firmy byl 9,72 mld USD, což je 33% meziroční nárůst a je zajímavé, že roste na úkor amerického trhu. Příjem z mezinárodního trhu vzrostl o 55 %. Špatný nebyl ani čistý zisk, který dosáhl ve třetím čtvrtletí 2,73 mld USD. V hotovosti má pak společnost 42,1 mld USD, takže prostor pro případné velké nákupy jistě má. Otázkou je, zda by byly umožněny antimonopolními úřady.
Zajímavá je také informace o počtu zaměstnanců. Google má 31 353 zaměstnanců a za poslední 4 měsíce nabral 2585 lidí, což je relativně velké číslo. Někteří analytici hovoří o tom, že takové tempo je dlouhodobě neudržitelné, aniž by se podepsalo na firemní kultuře. Zdroje příjmů Google jsou již léta velmi podobné: 96 % příjmů generuje reklama a 4 % ostatní služby (Google Apps, licence Maps&Earth, GSA,…) – jde však o nárůst, dříve tato část tvořila pouze 3 %. Nárůst objemu je ale samozřejmě podstatně větší, neboť příjmy z vyhledávání rostou.
Google tak může být poměrně spokojený, protože jde o výsledky, které překonaly očekávání a trh na ně zareagoval 6% růstem. Ve zmíněném kontextu je pro akcionáře jistě potěšující fakt, že pomalu dochází k diverzifikaci zdrojů, což je ze strategického hlediska velice důležité. Ostatně ona položka s reklamou již není ani zdaleka vázána jen na běžné vyhledávání z desktopů, ale obsahuje také příjmy z mobilního vyhledávání (jen na Androidu 2,5 miliardy USD ročně, především z kontextové reklamy), reklamy na službách, soukromých webech nebo třeba v hrách a aplikacích.
Google Plus: 40 milionů laxních uživatelů
Pokud se podíváme na politiku Google, je možné vytušit dvě základní priority rozvoje, které do určité míry zastiňují vše ostatní. Předně je to mobilní platforma Android (s přibližně 190 milióny aktivovaných telefonů), která je v poslední době silně zatížena patentovými spory (ač se Google tváří, že o nic nejde), a sociální síť Google Plus, která se snaží být novou vlajkovou lodí mezi službami Google. Podle aktuálních dat má asi 40 miliónů uživatelů, které je jí podařilo získat za čtyři měsíce, což je poměrně dobrý výsledek. Je škoda, že se v oficiálních datech neobjevil údaj ohledně aktivních uživatelů (podle některých odhadů je to asi jen 40 %). Subjektivně zatím mohu říci, že struktura komunikace je podobná jako na Twitteru – obsah generuje jen velmi malá část uživatelů a zbytek jen čte, případně kliká na 1+. Ostatně právě tlačítko 1+ je jedním z rozšíření, které je dnes v Chrome masivně podporováno.
Google se také rozhodl, že se zbaví dalších projektů, které mají sociální potenciál a jež byly používány především v rámci iGoogle. Ten samozřejmě zůstává, ale bude výrazně omezený jeho sociální potenciál. Zřejmě nejvíce se mluvilo o konci Buzz (včetně Api), který v konkurenci s Plus nemá již žádný velký význam, neboť ten převzal všechny funkce – od sdílení odkazů po komentáře.
Končí také mikroblogovací služba Jaiku, kterou Google zakoupil v roce 2007 a která měla konkurovat Twittteru. Pravdou je, že celá její existence byla velkým hledáním a trápením a že jí nepomohl ani převod do open source podoby. Jde o jednu ze služeb, která byla na první pohled dobrá a kvalitní, ale z neznámých důvodů se vůbec neujala. Snad podobně jako Wave a další. Jaiku končí jednak proto, aby nekonkurovala Plus, a také pro nedostatečný zájem uživatelů.
Jistě bude zajímavé sledovat, jak Google naloží s Orkut, kterým by mohl do Plus dodat obrovské množství nových uživatelů. Jistě s rizikem migrace a dalšími případnými problémy.

Trafic Index pro Google Plus se nevyvíjí nijak skvěle. Může za to metodika sběru dat, nebo se Google Plus vývojem návštěvnosti svým konkurentům ani neblíží?
Ač mohou čísla Plus vypadat velice solidně a optimisticky, ukazuje se, že aktivita na síti není tak velká, jak by se mohlo zdát. Podle serveru ReadWriteWeb, dochází k tomu, že po počáteční vlně nadšení, prudce klesá provoz, který by Plus generoval. Jde o porovnání příchodů na stránky, spolu se užíváním doporučovacích tlačítek. U Plus došlo k propadu o 38 % od svého maxima, zatímco Facebook ve stejném období měl nárůst doporučení jsou až 67 % a Twitteru až 51 %. Také v článku zmíněná křivka Trafic Index nevypadá pro Google Plus vůbec příznivě.
Zdá se, že růst Plus je dán spíše módní vlnou, ale uživatelé zatím nevidí možnost reálného použití a zůstávají u klasických sociálních sítí a jejich nástrojů. A právě to může být pro Plus problém – přes všechny integrace služeb a konsolidace nedochází k příchodu uživatelů z Facebooku či Twitteru, ale jde o doplnění o službu, která je sekundární a možná je používána jako prohlížeč fotografií nebo něco podobného.
Ostatně například nabídka her či aplikací je na Plus na první pohled podstatně chudší. A je otázkou, zda své problémy zachrání zavedením hashtagů či vyhledávání v reálném čase. Jistě jde o zajímavé funkce, které doplní to, co mu ke konkurenci scházelo, ale stále zde chybí něco, co by uživatele přimělo ke konverzi z ostatních sociálních sítí.
Google ale boj o Plus ani v nejmenším nevzdává a přichází postupně s řadou vylepšení. Asi největším je možnost vytvářet firemní stránky, což byla asi největší slabina celého projektu. Že jde o řešení, které je zatím spíše polovičaté a syrové, je věcí druhou, nicméně z hlediska strategického jde o významný krok. Zatím ovšem jde o dohánění Facebooku, ne jeho překonávání.
Google se snaží síť podporovat také akvizicemi. Nedávno koupil Katango, což je společnost, která se věnuje tomu, jak zlepšit interakci v rámci sociálních kruhů, což je to co Plus aktuálně relativně intenzivně potřebuje. Mimo to je zde nákup další společnosti Apture, která se zabývá fúzováním obsahu z různých zdrojů na jeden web. Zda bude i tato koupě použita ve prospěch Plus není jasné, ale například pro vytváření osobních vizitek (à la identi.ca) by zřejmě použitelná byla.
Novinkou, která má síti pomoci je také větší integrace s Google Reader, která proběhla v rámci jeho redesignu, který mezi uživateli vzbudil nemalou kontroverzi.
Budoucnost?
V kontextu výše zmíněného je zřejmé, že Plus je sice prioritou Google, která v některých objektivních parametrech pěkně roste, ale že její problémy nejsou vůbec zanedbatelné. Na druhou stranu je třeba říci, že jde o velice mladý projekt, který si své místo na slunci teprve získává. Důležitá bude podpora Androidu, který se z Plus snaží udělat cloudové centrum a sociální síť v jednom. Jistě mu pomůže i plánované spojení s Picasa či Blogger.
Jeden zajímavý primát si Plus přece jen v posledních dnech připsal a to když jako první informoval o smrti Dennise Ritchiho. Půjde o první vlaštovku?