Autor předpokládá, že všichni mají zájem o vysoké rychlosti připojení. Ale je mnoho zákazníků, kteří uvítali fakt, že nástupem vyšších rychlostí mohou přejít na levnější variantu s relativně pomalejším připojením, které ještě postačuje pro jejich potřeby a je výrazně levnější. Zvyšování rychlostí posunulo všechny nabízené varianty o stupeň nahoru a tak se staly i levnější verze připojení dobře použitelné.
Ano, a proto je v tom vždycky nějaký háček. Minimálně musíte zaplatit za "downgrade", zvyšují jenom download a upload nechávají nebo nezvyšují adekvátně datové limity, případně všechno dohromady.
Je jsné, že by spousta zákazníků uvítalo například rychlost 256 kbps za čtvrtinovou cenu přípojky 2mbps. Problém ovšem je, že operátor má určité fixní náklady na službu, ať už je její rychlost jakákoliv, například nákaldy na fyzický port DSLAM, na zřízení a udržování záznamu v databázích, náklady na výjezd technika, který to jede nadrátovat, etc. Proto je nstavena určitá "minimální" cena služby (jiná otázka je, jaká je tathle minimální cena). Operátor má pak menší náklady s navýšením rychlosti na dvojnásobek než z provozovaním varianty s menší rychlostí za nižší ceny. Proto, aby si zachoval objem výnosů, radši zrychlí, než zlevní.
"nákaldy na fyzický port DSLAM, na zřízení a udržování záznamu v databázích, náklady na výjezd technika"
Jakýpak je asi celkový náklad na několik řádků v SQL tabulce? Opravdu to chcete vyčíslovat? To snad ne.
Až se u nás pořádně rozjede trh bržděný Telecomem, to teprve uvidíte, jaké budou akce.
Zatím těnu svými poplatky za postoupení místních smyček a přeprodeji vlastními DSL tarify jen vše brzdí, jak žába na prameni. Konkurence se rozjíždí pomalu ale jistě.
Konkurence se u nás tedy opravdu nechová jako konkurence. Buď jenom slepě kopíruje to, co dělá TO2, a nebo si hraje na svém písečku velkých koncentrací zákazníků (UPC, 802.cz, ...). Až konkurence začne opravdu konkurovat tak se možná něco začne dít.
Ne že bych chtěl TO2 hájit, to určitě ne, rozhodně se chová tak, jakou pozici na trhu má. Ale je to opravdu jenom její chyba?
"Jakýpak je asi celkový náklad na několik řádků v SQL tabulce?"
To je stejné, jako s nákladem na přenosovou kapacitu. Jeden zákazník navíc - pár kilobitů navíc - přeci nestojí nic. Ale to neznamená, že libovolné množství zákazníků nestojí nic. Až se nabalí kritické množství nových zákazníků nebo nových řádků v tabulce, je potřeba citelně změnit hardware nebo infrastrukturu.
A do plného autobusu MHD se mi taky ten jeden člověk ještě nejde, ale pokud jich je moc, tak musím koupit nový autobus a zaměstnat nového řidiče.
Takže má smysl rozpočítat náklad na hardware nebo infrastrukturu nebo na SQL tabulku na jednoho zákazníka a s tím operovat jako s přírůstkovým nákladem.
Ale no tak, vždyť to bude minimum. Lidi je něco stojí, konektivita je něco stojí, pronájmy a půjčky je něco stojí, ale řádek v SQL tabulce je stojí přece 0,00000000x obratu, to je naprosto směšná částka, i když danou databázi postavím na nějakém super výkonném IBM 16ti procesorovém CPU.
Hm. A na nej dam zadarmo Oracle nebo zadarmo DB2 nebo zadarmo Informix. Zadny enterprise cluster si taky nebudu muset platit. Disky jsou zadarmo, urcite se mi nestane, ze bych musel kvuli maxnuti kapacity zahodit soucasne pole a kupovat nove. Fiber Channel mezi diskovym polem a pocitacem ma neomezenou kapacitu, takze se mi nemuze stat, ze musim zmenit architekturu, protoze neutahnu datovy tok do databaze. Pamet je nejen zadarmo, ale dokonce ji do pocitace muzu narvat neomezene mnoho, takze se urcite nestane, ze by se mi aplikace zpomalila stokrat v okamziku, kdy se index databazove tabulky nevejde cely do cache. Zapomnel jsem na neco? Jo, den ma neomezeny pocet hodin, takze nevadi, ze mi denni backup trva 32 hodin.
Ale to preci clovek, podle nejz je pro vykonnost databazoveho systemu podstatny pocet CPU, davno vi, ne?
Provideři ze sebe dělali vždycky velké chudáky (a stačí se podívat na O2 poměr zisk/náklady).
Neznám žádnou jinou skupinu, kde se mi vyjednávala cena hůř, než u providerů. Všichni ostatní jsou vpohodě, jen provideři vždy odrbávají zákazníky a tváří se, jací nejsou chudáčci.
Káždý má náklady, já mám náklady, ty máš náklady, oni mají náklady.
Jen provideři koupí stará Pentia, nasadí je za routery a vyúčtují si 100k s výrazem ohrožené pandy. Pak koupí nějakou smešnou linku ven, 20* ji přeprodají a na závěr 5 let neupgradují vnitřní síť, hledají kde mají koho omezit, podpora stojí za starý pendrek a jen si čekají, jak se jim každý rok snižují náklady na konektivitu a ždímají dál lidi starými smlouvami.
Typický provider má polovinu vybavení starý šrot z bazaru, a tu zbylou si je nucen koupit zákazník sám, takže se mi tady nevylévejte, zajděte si pěkne do bazaru a kupte si, co je pro vás určeno a nasaďte si na to FoxPro, budete ve svém proudu...
Jako vylévat mi tady takové kecy, když většina důležitých systémů jede na starých šrotech s Linuxem a jak potřebují pár pořádnch mašin, tak si snad napíšou o podporu EU :(, to jsou věci.
A proč si myslíš? Podle mě je to normální velký ISP, který poskytuje i další služby (hlasové, mobilní, filmy a televize).
V čem se to tak liší? Sice to není jen "Internet" service provider. Ale prostě položí optiku, kabely, a jestli na tom běží hlas, televize a nebo cokoliv jiného (navíc skoro vše nad TCP/IP :) ), tak je to jedno. Je to jedeenvelký poskytovatel datových služeb.
Co treba penezovody ze statni kasy vznikle jako vyzva jednomu zajemci a nikoli radnou obchodni soutezi spolu se snahou maximalizovat cenu tohoto podniku pred prodejem do soukromych rukou? To tady vazne maji vsichni pamet kratkou jen do posledni tiskovky nebo nejakeho upadnuteho drobku od stolu?!
O2 je v kvalitě služeb a šíři služeb pro mě jen jeden velký ISP s přidanými aktivitami. Jistě, kdysi to bylo jinak, většina věcí byla nezávislá na Internetu. Ale dneska? Vždyť oni se snaží iž u volat přes Internet a můžou tak nabídnout lepší cenu, a tento trend bude podle mě jen sílit...
By mě zajímalo, co by fungovalo z O2 služeb za 10 let, při úplném výpadku jeho konektivity, jestli by se například člověk dovolal do zahraničí.
Pouzil jsem primer ve stejne logice jako Vy :-) Plne souhlasim, ze ten primer je pitomy.
A tak jiste po kratkem exkurzu do databazoveho sveta nahlednete, ze nejvetsi rozdil mezi O2 a beznym ISP je na te nejnizsi vrstve - tj. na vrstve fyzicke.
Sice je mým přáním ;), aby mi i telefon domů šel přes Cat 5E, ale jde jen přes dvoulinku, co se dá dělat.
Mě spíš vadí, že ISP nabízí mnohdy něco, co jde jinak zajistit zadarmo. Používají, nebo spíše zneužívají Internet k tomu, aby přes něj přenesli své zadraho prodávané hlasové a datové služby.
Kdyby vznikal Internet podle nich, tak ani nehci vědět, kolik by mě stál měsíčně email, instant messaging a další služby.
Jistě, nekdo to platit musí (já si taky platím svůj dedicated :) ), alo oni opravdu odírají (stačí se podívat na typicky "hospodské" rozdělení obratu k zisku...).