Vlákno názorů k článku HD VOIP - hlas ve vysoké kvalitě po telefonu od anonym - VOX 802.cz pouziva Phonet jako tranzitni ustrednu pro...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 9. 2009 8:42

    bez přezdívky
    VOX 802.cz pouziva Phonet jako tranzitni ustrednu pro prime propojeni firemni klientely SIP trunky a e.com pro koncove klienty. Tato architektura umozni obslouzeni cca 300tis koncovych klientu v nynejsi HW konfiguraci, jen se bude rozsirovat Phonet o potrebne propojovaci rozhranni k ostatnim operatorum. Nedovedu si predstavit administraci srovnatelne baterie AsteRISKu pro 300tis kliošů :-)
    A k HD VoIPu: nesdilim Vase nadseni ze 722, viz ostatni nazory Kokosky a ViRa, i kdyz VOX ho take umi.

    Vetsi ocekavani mam z VoIP v televizoru. Hovor, resp videokonference pres dalkovy ovladac hodne posune televizor jako komunikacni centrum domacnosti. Uvidime jak se s tim kluci z Plzne a Japonska poperou, zda zvitezi Skype nebo SIP.
  • 10. 9. 2009 9:12

    anonymní
    Dobrý den pane Pobořile,

    díky za upřesnění platformy, kterou používáte jako tranzitní ústřednu. Já kapacitní limity Asterisku (spíše teoretické) nijak nezpochybňuji, ale zajímalo by mě, kdo z operátorů/poskytovatelů, kteří se zde dohadují již dosáhl nebo v nejbližší době dosáhne těch úžasných 300 tis. aktivních klientů .-))

    Pokud jde o HD VoIP, ani já netvrdím, že to bude znamenat nějaký velký průlom. Jen říkám, že my HD VoIP využíváme zejména pro firemní zákazníky v našich ucelených firemních řešeních (služby + ústředna + zařízení + integrace do IS), tzn. tam, kde HD VoIP může být efektivně využito (když je infrastruktura uvnitř jedné firmy známá a HD VoIP podporuje). Nic víc, nic míň.

    Hezký den.
  • 10. 9. 2009 9:21

    ViR (neregistrovaný)
    Jen malá poznámka - Petr Pobořil již nějaký ten týden není ani jednatelem ani spoluvlastníkem Mattes AD ;-). Viz obchodní rejstřík...
  • 10. 9. 2009 9:41

    Petr Jadrný (neregistrovaný)
    Jak se to vlastně má s tou telefonií od Ipexu? Podle údajů v evidenci podnikatelů na webu ČTÚ jste poskytování veřejné telefonní služby ukončili už v roce 2006!
  • 10. 9. 2009 11:06

    kokoska.rokoska (neregistrovaný)
    Vazeny pane Kalabe,

    trochu me prekvapuje agresivita Vase prispevku, ktera se IMO mimo ciste hard-selling akce prilis nenosi, presto (nebo prave proto) rad pridam par slov k Vasemu komentari:

    1. Asterisk
    Jako pobockova ustredna je to urcite pouzitelne a rozumne reseni, o tom neni sporu, nicmene pro operatory je naprosto nevhodny a na tom trvam. A nejedna se zdaleka jen o me osobni pocity. Chcete-li nejake konkretni veci, nahlednete prosim do zdrojovych kodu Asteriska a melo by Vam by vse jasne. I prumerne zdatny jedinec by mel na prvni pohled poznat, ze to je neuveritelny "slepenec", plny deadlocku s krizovymi zavislostmi.
    Pokud by se Vam to nahodou nalezti nepodarilo, doporucuji k procteni i archivy vyvojarskych mailing-listu. Diskuse na tema, zda lze soucasny kod upravit do funkcniho stavu ci bude lepsi ho cely zahodit a zacit na zelene louce, nejsou vubec vyjimecne...
    K testum: internet je plny vysledku sipp testu, ktere hezky ukazuji moznosti chan_sip.c, nicmene samozrejme vim, ze toto testovani muze byt realite na hony vzdalene (zalezi na pouzitem scenari, topologii site, "topologii SIPu" atp.)
    Konkretni testy Vasi infrastruktury mate k disposici jen a pouze Vy. A nikdo jiny je legalne bez Vase vyslovneho souhlasu udelat nemuze.

    Mimochodem, pro zakazniky pouzivajici vlastniho Asteriska to ma samozrejme tu neprijemnou implikaci, ze moznosti operatora jsou stejne, jako moznosti uzivatele.
    A operator miva obvykle vice nez jednoho zakaznika...

    2. Aastra: Byla, je a zrejme jeste nejakou dobu bude low-end. A interni marketingove materialy tvrdici opak na tom nic nezmeni :-)
    A se Siemensem jste si docela zbytecne nabehl - to je totiz ve VoIP absolutni low-end (proti nemu je Aastra vlastne jeste stredni trida). Takze opravdu neni zadny duvod, proc by mel zminovat Snom (a zrejme ani Polycom atp.).

    Je to jako v jakemkoliv jinem oboru: jako Skoda Auto muzu tvrdit, ze jsem v EMEA nejvetsim dodavatelem aut do SME, ale i kdyz budu mit pravdu, Mercedes to ze me neudela.
    Ale urcite se nemalo majitelu skodovek bude hadat, jak je jejich auto nejlepsi na svete :-)

    A chcete-li do prikladu zatahnout jeste nejake "fuze", zamente slovni spojeni "Skoda Auto" za "VW". A mame totez v blede-modrem, je to stale low-end, ale ekonomicky mimoradne uspesny a nakupujici jine znacky.

    Hezky den!
  • 10. 9. 2009 16:31

    I.Fišer (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    můj známej si koupil Porche co umí jezdit přes 250 km/hod a má štěstí, že bydlí u plzeňský dálnice. Jednou za měsíc si udělá radost, dojede ve vší slušnosti za hranice a "sveze se" napříč Německem. Když mne pozval na svou vyjížďku, zjistil jsem, že je hodně špatnej řidič a že s ním už nikdy nikam nepojedu.

    Zdá se mi to dost podobný, jako když si koupím IP telefon s podporou HD zvuku, občas náhodou zavolám někomu, kdo ho má taky, ale moje uši starý přes 50 let to ani nepoznaj - navíc mám v kanceláři puštěný rádio.

    Ivo Fišer
    http://www.xphonet.cz
  • 10. 9. 2009 22:18

    Martin Vit
    Tak se nam tu sesla vyznamna cast smetanky ceskeho VoIP, takze tu nesmim chybet samozrejme :)

    Dovolim si take reagovat na tema Asterisk vs. SIP proxy (openser/kamailio).

    Zdrojove kody asterisku jsou mi dobre znamy (ostatne jako autor podpory jitterbufferu pro SS7(sifira) a mISDN by tomu tak melo byt). A mohu potvrdit, ze je to tak trochu slepenec, ktery se ale vyviji a uz hodne dlouho neplati to, o cem tady pisete (a co ani vetsina lidi nema tuseni co jsou deadlocky atp.). Dokonce verzi 1.2 jsme meli uptime kolem 350 dni, dokud nedoslo k vypadku proudu (v operatorskem prostredi, zadna pobockovka). Implementace SIP v asterisku je neco, co nepatri mezi hi-end, ale JE to funkcni a stabilni.

    Asterisk je v dnesni podobe schopny obslouzit tisice (SIP-SIP) hovoru na viceprocesorove architekture. Nicmene, jako centralni SIP proxy se to spravuje vyznamne hure, nez systemy zalozene na openser/kamailio, ktere jsou vykonnostne opravdu trosicku dale. Nehlede na to, ze je u openser/kamailio mozne oddelit SIP signalizaci a prenos hlasu. ALE, to neznamena, ze asterisk neni mozne nasadit v operatorskem prostredi. Lze, a to pomerne celkem uspesne.

    Vase tvrzeni, ze asterisk je "naprosto nevhodny" plyne patrne z vaseho selhani nebo nedobre zkusenosti. To ale neznamena, ze ostatni z asterisku nedokazi vyzdimat totalni maximum. Vase nazory nelze na internetovych diskuzich prehlednout. Nepochybuji, ze jste vyborny odbornik, ale nekdy to prehanite a zbytecne se chovate povysene nad ostatni reseni, coz me dohnalo k teto odvetne reakci :) Navic, neni mnoho znalych lidi, kteri by s vami mohli vest rovnocennou diskuzi a kdyz uz, tak se nebudou poustet do salodlouhych debat a tudiz Vas nazor zustava bez oponentury a mohl by byt bran jako fakt. howg! :)

    Nicmene souhlasim s vami, ze jsou lepsi reseni nez asterisk (coz neimplikuje, ze asterisk je nevhodny). Casem vsichni dokonverguji do reseni openser/kamailio a asterisk jen jako brana mezi E1/SS7 a SIP. Nekomu to bude trvat dele, nekdo uz tak jede od zacatku.

    2) Proc Aastry radite mezi low-end? Jsou nespolehlive/nekvalitni? Nebo kvuli cene?


    3) HD voice je nafouknuta bublina. Tohle lidi vubec nezajima, dokud je nekdo z marketingoveho nepresvedci, ze je to vec, bez ktere se neobejdou. Pokud by si meli vybrat mezi dvema operatory, kde A nema HD, ale je levnejsi nez B, ktery ma HD, co si asi vybere.


    4) Nekdo by mel ucinit pritrz tomu, ze IPEX je udajne prvni, ktery nabizi HD voice. Je to velka marketingova lez a divim se, ze se panove nestydi (omluvil bych je snad jedine, ze to vymyslel nekdo z marketingu, ktery tomu nerozumi). Jenomze dneska je i negativni reklama reklamou a vidite, sam tady tuto firmu propaguju :)
  • 11. 9. 2009 0:12

    kokoska.rokoska (neregistrovaný)
    Dobry den pane kolego Vite :-)

    Jen par kratkych poznamek:
    1. Ano, souhlasim, ze se Asterisk zlepsuje, ale rekl bych, ze to stale neni ono. Samozrejme respektuji nazor jinych.

    2. Na jednom 1.4.21 mame uptime 322 dni pri cca 400 uzivatelich, tretina vola nonstop (NOC), takze vim, ze to jde. Ale s vetsim CPS jsme meli zatim vsude problem.

    3. V chan_sip.c jsme pro nase interni potreby provedli pomerne hodne zmen, ktere jsou (alespon z naseho pohledu) velmi ucinne, ale stale to neni ono. Navic, mezi jednotlivymi "setinkovymi" verzemi vyvojari vzdy vse totalne prekopaji, takze na snahu udrzovat zmeny aktualni jsme jiz davno rezignovali.

    4. Mediace CDR je pro nas u Asteriska nocni murou :-) V podstate jsme neprisli na to, nastavit/upravit Asteriska, aby generoval pouzitelna CDR a to spolehlive a dlouhodobe.. Radsi pouzivame daemona poslouchajiciho ctouciho eventy z AMI a generujeme si CDR vlastni.

    5. Velmi casto se nam stava i u "pobockovek", ze nejaky vtipalek zkousi "sippeckem" co vydrzime. A tady vidim pomerne velky problem - upravit Asteriska tak, aby dustojne rozdychal desetitisice ci statisice sip zprav za sekundu (nez bude utocnik "odstrizen" firewallem) se nam proste nepodarilo.

    Abych to shrnul - pokud bych mel vsadit desitky milionu korun kreditu a desetitisice klientu posadit na Asteriska, tak bych mel hodne neklidne spani :-)
    Ale znovu opakuji, ze jako PBX (aka pobockova ustredna) je IMO velmi dobry.

    6. Aastra - musim po pravde rici, ze cenu vlastne vubec neznam, takze tu nemohu komentovat.
    Me hodnoceni vychazi z pruzkumu mechanicke konstrukce, ktera me moc nezaujala, kvality integrovaneho reproduktoru a mikrofonu (respektive jejich projevu - klasika: poustime do mikrofonu testovaci tony a "na druhe" strane zkoumame co presne prijde a vice-versa) a hlavne projevy sip-stacku. Ty me prisly pomerne prapodivne. Navic se telefon nekolikrat "zasekl" a pomohl jen restart.

    5. IPEX & HD Voice - to byl hlavni duvod me reakce (viz vyse). Upozornit (bez jmenovani onoho operatora), ze G.722 neni zadnou novinkou a jiz nekolik let se s ni lze bezne setkat - jak u VoIP TSP, tak v koncovych zarizenich.
    Pan kolega Kalab to bohuzel pojal jako utok proti jeho materske firme a to ponekud (a zbytecne) rozbourilo stojate vody diskuse (rozumej, vyvolalo nesmyslny flame o Asterisku).

    Diky za Vase nazory, pane kolego Vite, a hezky den vsem!

    kokoska.rokoska
  • 11. 9. 2009 0:33

    kokoska.rokoska (neregistrovaný)
    Jelikoz je muj predchozi prispevek pomerne dlouhy a, jak na nej ted koukamm, i trochu neprehledny, pro jistotu jeste vypichnu zaver:

    Oc vice si vazim Asteriska jako pobockove ustredny o to vice mam obavy o jeho vhodnost pro operatory.

    BTW: Nevim, co konkretne jste myslel "povysenym chovanim nad ostatni reseni", ale urcite jsem nikdy nic takoveho nemel v umyslu a muj celkovy postoj k Asterisku je stale velmi kladny.
    Kazdy me znamy sip server (proxy, B2BUA, SBC..) ma nejake "mouchy" (a to urcite o vetsine z nich vubec nevim :-), ale u (razeno abecedne; zamerne vynechavam vse, s cim jsem kdy mel neco spolecneho) Broadsoftu, Cirpacku, Snomu, Sonusu jsem jich "potkal", z pohledu potencialniho operatora, mene nez u Asterisku. Nic vice, nic mene :-)

    Hezky zbytek vecera!
  • 11. 9. 2009 2:28

    bez přezdívky
    lide si dnes za desetitisice porizuji HD televize, ktere jsou jim vzhledem k pouzitym zdrojum signalu take k nicemu a obraz je jeste horsi nez na nizsich rozlisenich. Znamena to, ze vsichni vyrobci HD televizi prestanou na kazdem letaku zminovat HD rozliseni nebo dokonce HD televize prodavat? vzdyt nikdo nikomu nebrani prezentovat veskere moznosti svych sluzeb a jestli to bude mozne vyuzit pouze v urcitych pripadech, znamena to, ze by se meli operatori snazit to z takoveho duvodu jakkoli bojkotovat?

    k tomu nejmenovanemu operatorovi, hledal jsem az jsem nasel tiskovou zpravu a v ni je uvedeno, ze spustili HD voice "oficialne" jako prvni a ted je otazka, zda je to nepravda, pokud to nikdo jiny predtim spusteni oficialne neoznamil ;-)
  • 11. 9. 2009 9:13

    anonymní
    4.) tohle me prekvapuje, kde byl/je hlavni problem?

    5.) na tyhle vtipalky pouzivame snort + firewall, ktery omezuje pocet paketu pro kazdou IP.

    Dobra, priste se budu mirnit :)
  • 11. 9. 2009 9:22

    Ondar (neregistrovaný)
    Tož si musím také přihodit k této plodné diskusi - zvláště pokud vidím známá jména :-)

    Pan Rokoska - pokud děláte čachry s chan_sip.c, možná by bylo lepší se rovnou přidat k vývojářům a dát patche k dispozici jim - dobré myšlenky by se určitě neztratily...

    A ohledně kvality kódu asterisku - težko srovnávat. Kdyby byly k dispozici kódy k Cisco Call-Manageru, možná bychom se také divili :-)

    Jinak mám jen menší ústřednu, ale můj subjektivní pocit je, že od verze Asterisku 1.4.21 se zlepšil a nepadá (předtím tak 2x do roka).

    Co se týče HD zvuku, tak si myslím, že to smysl má - já alespoď kolegům z Irska rozumím daleko lépe, pokud jej použiji. Trochu problém vidím ale s implementací G.722 je poměrně starý, takže mnozí přišli s vylepšenými ale bohužel proprietárními kodeky (viz Polycom) - takže výsledek je, že to funguje jen se zařízením stejného výrobce.

    Rád bych viděl otevřený širokopásmový kodek (buď G.722 nebo jakýkoli jiný) jako standard na kterým se všichni shodnou. Pokud si bude každý hrát jen na svém písečku, tak to nemá cenu a nakonec to skončí zpět na G.711.

    A naposled by mě zajímala možnost přenosu HD zvuku sítěmi ISDN (přeci jen, přípojka E1 je v našich končinách pořád ještě standard).

    Děkuji,
    Valoušek
  • 11. 9. 2009 10:18

    kokoska.rokoska (neregistrovaný)
    AD 4. Bylo by to na dlouhe povidani, ale uz jenom "donutit" Asteriska aby vygeneroval pouzitelne CDR pro tento pripad je IMO problem:
    A vola B (t0), B je IVR, zveda hovor (t1) a nasledne prepojuje na C (t2), C je cekaci fronta zdrzujici hovor (t3), ktera uspesne odesle hovor agentovi D (t4), ten prepoji hovor na E (t5), ktery "vyzvani" (t6), ale nezveda (t7)a ma nastaveno CFNR na F, ktery hovor vyzvedne (t8) a nasledne polozi (t9).

    A z toho musi vzniknout CDR obsahujici spravne casy startu, vyzvednuti a konce vsech hovoru, musi byt zrejme, kdo je volajici, volany a zaroven kdo hovor plati a take by nebylo "od veci" vedet kdo a proc hovor ukoncil.
    Jak by melo CDR vypadat je myslim zrejme a nechce se mi to rozepisovat, ale pokud "bude zajem", udelam to :-)

    Pro jednodussi priprady (kratsi call-flow) se da jeste jakz-takz pouzit CDR(userfield), ale vyse zmineny se do nej IMO nevejde :-)

    AD. 5. Jo, take to "resime" firewallem, ale velky problem jsou kratke "bursty" z "velkych" siti (tisice uzivatelu za jednim NATem). Nekdy z jara jsme na jednu ustrednu dostavali temer pravidelne kazdych 30 minut 10.000 INVITEu behem 3 sekund...
    Navic u firewallu je IMO velky problem "zariznout" komunikaci "inteligentne" - zakazat navazovani spojeni (REGISTER, INVITE, MESSAGE, PUBLISH...) a pritom nechat prochazet BYE abychom vubec byli schopni korektne ukoncovat hovory.
    Mimochodem, uz jsme take narazili na "vtipalka", ktery zkousel kolik BYE za sekundu "uneseme" :-)

    Diky za reakci a hezky den!
  • 11. 9. 2009 10:44

    Martin Vit (neregistrovaný)
    4) Myslel jsem prave v kontextu operatora. Na tyhle pripady jsou ty CDR vubec nevhodny format obecne podle me ale uz chapu. Do CDR muzete pridavat vlastni sloupce. Ja pouzivam modul cdr_custom, pomoci ktereho je mozne zapsat do CDR temer libovolny pocet sloupcu, cili nejsem omezen pouze userfield. Delam to ve stylu Set(CDR(mujsloupec)=xx).

    Nicmene pro delsi call flow jsou ty CDR skutecne nepouzitelne :)

    5) velke site a jeden NAT je problem. Docela jsem zvedav na novou implementaci firewallu v linuxu, ktera umoznuje stavet firewall retezove s pouzitim filtru pro layer7.
  • 11. 9. 2009 15:20

    kokoska.rokoska (neregistrovaný)
    Diky za reakci, pane kolego Vite.

    Jeste pridam par poslednich poznamek:

    4) O cdr_custom vim, ale ten IMO bohuzel problem neresi. At pridam sloupcu kolik chci, vzdycky nekdo zvladne vyprodukovat call-flow o jeden hop delsi :-)

    5) Priznavam, ze to jsem vubec nevedel - asi budu muset zacit "googlit" :-)
    BTW: My pro tyto pripady s uspechem pouzivame pike modul z SER ekosystemu. Velmi sikovna vecicka :-)

    Hezky den!
  • 14. 9. 2009 15:33

    Pavel Pistek, IPEX (neregistrovaný)
    Ano, je třeba se podívat o řádek níže, přesunuli jsme se ad 2.

    Veřejná pevná síť elektronických komunikací
    Územní rozsah: Česká republika

    Veřejně dostupné služby

    2. Ostatní hlasové služby
    Územní rozsah: Česká republika
  • 9. 9. 2009 17:52

    Dalibor KALÁB
    Dobrý den,

    jako zástupci v článku nejmenovaného cit. "prvního VoIP operátora proklamujícího podporu HD VoIP" (IPEX, www.ipex.cz) dovolte pár poznámek:

    1.) ani pan Fišer, ani kokoska.rokoska ani já nejsme nezaujatí: jak pan Fišer (ústředny PhoNet; jehož řešení dříve využívala 802.VOX), tak pan kokoska.rokoska (ústředny E.com PBX; jehož řešení dnes využívá 802.VOX) zde nevystupují jako nezaujatí odborníci (všechna sláva a čest jejich znalostem a zkušenostem), ale především propagátory sebou užívaných a nasazovaných řešení. Je tedy více než logické, že oba pánové budou plyvat na Asterisk PBX a budou propagovat své řešení. VoIP insideři mají svých zkušeností s PhoNet ústřednami a případně i s E.com PBX jistě dost.

    2.) Asterisk nebrat!? Rozumím tomu, že Asterisk dnes není nejvhodnější pro nasazení jako centrální operátorská ústředna (především z důvodu kapacitních omezení/nároků). Nicméně: jaká jsou ta omezení? Jaká jsou čísla? Jaký vliv to má na uživatele? Ocením, pokud svá tvrzení podložíte tvrdými daty - výzkumy, testy apod. (pokud možno nezávislými, prosím). Žádné jste nepředložili, pouze prezentujete osobní dojmy a pocity. Budiž, ale řekněme si, že jsou to pocity a přesvědčení, nikoliv exaktně dokázaná fakta.

    3.) HD Voice/HDSP: zcela souhlasím s Patrikem Zandlem - ve chvíli, kdy HD VoIP opustí podporovanou infrastrukturu, je ztracen. V segmentu firemních zákazníků, na který se my jako IPEX zaměřujeme především, je však HDSP/HD Voice často vítaným vylepšením. V jedné firmě máte jednu nebo více ústředen a často můžete zvolit taková koncová zařízení, která HD VoIP podporují. Výsledkem je, že všechna interní volání v rámci jedné firmy (i mezi více pobočkami, i mezinárodní volání) jsou ve znatelně lepším zvuku než s využitím jiného řešení, které HD VoIP neumí. A přitom HD VoIP nic nestojí (alespoň v případě řešení naší společnosti IPEX). Je pravdou, že v rámci low-cost VoIP služeb asi HD VoIP nemá příliš velkého využití (byť marketingově je to i zde zajímavé téma, které může přitáhnout pozornost).

    4.) zaujal mě také názor, že Aastra zařízení jsou low-end. Chcete říci, že jeden ze 3 největších dodavatelů komunikačních zařízení pro podniky v EMEA (http://www.nexspan.cz/O_spolecnosti_aastra.aspx), totiž právě ta low-end Aastra (kam ji zařazujete), je low-end? Zajímavé, že i konkurenční SIEMENS se ve své tiskové zprávě rovněž "otírá" o značku Aastra (http://www.hipath.cz/siemjet/cz/home/ic/enterpriseNetworks/press/releases/new/Main/54158.jet), zatímco vámi zmiňovaný Snom zůstává nezmíněn. Rozhodně nechci říci, že tyto 2 tiskové zprávy dokazují, že Aastra není low-end, ale minimálně výrazně nabourávají vaše označení Aastra zařízení za low-end. Kdo ví, jaké firmy dříve společnost Aastra pohltila nebo s nimi zfůzovala, ten se podobnému tvrzení patrně také pousměje (neříkám, že rovnou zasměje).

    Jestliže zde někoho téma HD VoIP ve firemních řešeních zaujalo, klidně mě kontaktujte na dalibor.kalab@ipex.cz.

    Více o HD VoIP včetně demonstrace rozdílu zvuku je k dispozici na stránce http://www.ipex.cz/sluzby-a-produkty/hlas/vysoke-rozliseni-zvuku

    S úctou zdraví
    Dalibor Kaláb
    IPEX a.s.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).