normálně jsem velkej fanda a propagátor novinek i moderních technologií (zejména v telefonii). Jsem původcem několika patentů v oblasti VoIP, myšlenkou paketové telefonii jsem se teoreticky zabýval už v roce 1994 a prakticky na ní velmi intenzivně pracuju už od roku 1996.
Nicméně k uplatnění HD telefonie jsem značně skeptickej (docela rád bych se spletl). Stačí si vzpomenou na mnohem atraktivnější úmysly v oblasti video telefonie nebo na snahy udat na trhu velké množství různých skutečně užitečných telefonních služeb (alespoň, že se lidé díky mobilům naučili používat přesměrování hovorů a hlasový záznamník).
Odhaduji, že HD telefonie zajde na nezájmu zákazníků. Už nějakou dobu je to používáno jako šikovná munice pro lidi z marketingu, praxe je ale taková: pásmo 300 až 3.400 Hz je zcela dostačující na to, aby bylo možné identifikovat známé osoby (např. rozpoznat manželku od milenky), určovat jejich citové rozpoložení (tj. jestli jsou naštvaný nebo jen žertují) a aby hlasová informace byla téměř dokonale srozumitelná (někdy je problém rozumět slovům i člověka stojícího metr od vás).
Jedním slovem - nevěřím. To však nic nemění na tom, že je to dobré (resp. nutné) téma k dikuzi. I negativní výsledek diskuze je dobrý výsledek.
Presli jsme na VoIP letos, ne na SIPu, ale na MGCP (Thomson). Nejdriv nam operator zapnul nejake ztratove kodeky, fuj, pak stary dobry G.711, a s tim jsem spokojen. Ano, asi bych mohl slyset ve sluchatku vic, ale hlas je cisty a jasny a to mi staci. Vzhledem k tomu, ze jak Patrik rika, problem nastane casto v jinych castech site (nesnasim kdyz volam nekam kde maji aktivni ztratove kodeky), tak me osobne by zcela stacilo, kdyby se vsude pouzivalo alespon G.711. A mobily, to je situace sama pro sebe - v idealnich podminkach je mozna kodek lepsi, ale lide casto telefonuji za jizdy a podobne, a pak stejne slysim prd.
Hlasový záznamník: Dobrá finta opearátorů jak inkasovat bez toho, abych se dovolal. Vždyť to taky každou chvíli zapínají znova a znova všem jak o úžasnou akci zdarma.
Ještě že jsou lidi soudní a hned si to vypínají.
V tomhle byla, zdůrazňuji byla, dobrá 802.cz s tarifikací 1+1.
tuhle fintu "geniálně" pojali v 80. letech japonci, kteří všem lidem k jejich pevnému telefonu "zdarma" rozdali záznamníky. Výsledkem bylo plošné zvýšení úspěšnosti volby z běžných cca 50% na téměř 90%, čemuž odpovídalo i velmi příjemné zvýšení tržeb. Jak se tenkrát v Japonsku tarifovaly hovory (tj. zda po 1+1 sec či jinak) ale netuším.