[V. Frič]
Milý kolego, děkujeme, že s námi komunikujete! I já z kontaktu s lidmi z branže tuším, že to ze strany "výroby" (a zřejmě ještě více postprodukce) bude hodně složité. (Naše série vzdělávacích programů vyráběná od r. 1993 z řady důvodů záměrně zůstává SD a dokonce 4:3...)
Od svých kontaktů vím, že profesionální řešení pro FullHD zatím není rozumně dostupné. Ovšem na druhé straně patřím k těm, kteří se na HD (1080i i p) doma mohou dívat. Přes 2 roky. I to nejproblematičtější je ohromným pokrokem oproti SD. (Skoro vždy ukrutně ošizenému oproti originálu.) Už vůbec nemluvím o tom, jak snadno je dostupný HD obsah v šedé, pololegální zóně. Já to nijak neschvaluju, pouze suše konstatuju fakta. Ti mladší se ke svému obsahu, pokud opravdu chtějí a mají zájem, celkem v pohodě dostanou. Ripovaný či z HD televize převedený materiál je nebetyčně lepší, v některých případech dokonce o poznání lepší, než oficiální HD vysílání (native HD). Nezdá se Vám ta situace neudržitelná?
Co si myslíte o možnosti přechodného řešení? Dejme tomu HDV? Stejně se obsah pro SD produkce dost často točí na HDV kamerách... Kdyby se aspoň některý článek/výrobní etapa archivovala v HDV do budoucna! A dotáhnout postprodukci v 720p/1080i by na férové úrovni pro momentální vysílací potřeby nešlo? Je to takový amatérismus, já vím, ale 100 000 uživatelů v našem malém rybníčku a tak brzo, to už je něco.
Michal
jasne, HDV je cesta, my nektere projekty vyrabime v tomto formatu. Jenze to neni ono "plne HDcko". Komprese tam je vetsi, problemy jsou s projekty, kde se klicuje atd atd. a klasicti TV inzenyri tento format neuznavaji.
Ale tak jak uvadite se relativne dost obsahu vyrabi. Stejne tak v SD se vyrabi hodne v DVcamu. Ja mel ale na mysli ty pozadavky na HDcam.
I já zdravím!
Nevím, jestli je to na místě, ale měl bych jeden dotaz. Pohybujeme se ve spodních patrech profesionálního videa (institucionální sféra, dodavatelská řešení). Jaké přechodné řešení byste doporučil pro dnešní dobu? Na reálnou a cenově realistickou dostupnost fullHD si musíme počkat, to je jasné. Dá se doporučit některý z formátů jako přechodné řešení? Nebo aspoň - jak jsme zvažovali - natáčet v HDV a archivovat nahrubo sestřižené kamerové záznamy?
Dík. Michal
Jen poznamku k formatum. Mam dojem, ze polovina diskuze k tomuto clanku vychazi ze vzajemneho nepochopeni oznaceni jedntolivych formatu. Napr. ten HDV ktery zminujete muze byt
720p, 1080i nebo dokonce 1080p. Mozna vetsina pouziva Sony a "mysli se" tim HDV 1440x1080i, nevim. Proste obecne v zaznamovych formatech, vysilacich formatech a formatech zobrazovacu je docela chaos a oznaceni "bla bla HD bla" znamena v kazde z techto tri skupin neco jineho a pro kazdeho neco jineho.:-) A jak je videt, situace se nezlepsi ani pouzitim oznaceni HDV, HDCAM atd. http://en.wikipedia.org/wiki/HDV http://en.wikipedia.org/wiki/HDCAM
Přesně tak! Proto se vlastně ptám. Pomalu to budeme muset řešit, nová produkce by měla standard zvednout. A nástupce DVCAMu/SD zatím v nedohlednu. Než se situace v TV branži ujasní, asi by to chtělo aspoň některý z formátů HDV (filmová branže je jinde).
Možná se lidi z (post)produkce právě proto brání "meziřešením" - situace je nejasná až chaotická, časový horizont spíš krátký a náklady poměrně značné na pár let užívání. Kdybych viděl na obzoru zásadní přezbrojení celého produkčního řetězce v profi kvalitě, také bych byl vyhýbavý :-).
Michal
Kdo by se branil, kdyz by tomu odpovidal rozpocet? Jenze ty tomu neodpovidaji a cela podstata je v tom, ze pote musite skrtat jinde nez v technice - tj. v obsahu. A to je dobre?
Presne tak, ono je pak dost unavujici, kdyz nekdo taha za slovo, protoze ve formatech je velky chaos. Plus casto lide take nemaji predstavu jak to funguje u broadcasteru, jejich podminky apod. (HDV je napriklad pro nektere defacto neuznavana platforma) - napriklad problemy s dodanym obsahem bez pulsnimku atd...