Vlákno názorů k článku Hrozba ukrytá v Googlu od Antonin Foller - Pro proběhlé flame war se musím přidat s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 2. 2003 10:03

    Antonin Foller (neregistrovaný)
    Pro proběhlé flame war se musím přidat s troškou do mlýna a souhlasit s autorem a podstatnou myšlenkou článku - že totiž ztráta návštěvnosti vyřazením z google může způsobit výrazné ekonomické problémy. A pokud by problém nebyl na straně výpadku serveru či nekorektní optimalizace, ale na straně svévolného rozhodnutí googlr, bylo by dobře to řešit nestranným soudem.

    Autoři a správci google mají v tuto chvíli ještě nasazenu svatozář - mají obrovské množství nekritických obdivovatelů, obrovský úspěch a ve většině oblastí trhu přes 50% podíl, někdy i přes 90%. Pokud je mi známo, chovají se převážně korektně. Pokud se však korektně chovat přestanou, může to být vážný problém.

    Pracuji v oboru, kde je velmi důležité získávat nové zákazníky, a kde návštěvnost stránek je sama o sobě přímým finančním výnosem. Ekonomická efektivita byla vždy primární. Nový klient na informačních stránkách má hodnotu v řádu korun a na prodejních v řádu desetikorun až stokorun, podle zacílení. Klienti přicházející z přesně cílených frází google (seznamu, yahoo, ...) mají několikanásobně větší hodnotu než ti z reklamy nebo přišlí jiným způsobem (kromě osobního doporučení).

    V čem je problém: v některých oborech mého zájmu až 90% klientů hledá cílovou informaci na google. Jak už tu bylo napsáno, buď budu optimalizovat pro google, nebo jsem snílek, idealista či hlupák. Ano, můžu vynechat 90% potenciální expanze a věnovat se rovnoměrné úsilí všem potenciálním částem trhu. Ale jsem naučený, že 90% trhu je dobré věnovat 90% námahy.
    V případě výpadku google pak opravdu ztrácíme 90% trhu a tento trh nejde z principu nahradit - v tom vidím problém článku, a v tom nesouhlasím - článek se tváří, jako bych oslovením zbylých 10% klientů mohl získat původních 90%... V některých oblastech neexistuje způsob, jak jinak získat klienty, kteří něco hledají na google než tak, že to opět na google najdou.

    Algoritmus google má i své trhlinky. Například pověstný pagerank, hodnotící pro vyhledávajícího "kvalitu" a "relevantnost" a "důležitost" stránek. Hádejte, kdo má v čechách nejvyšší pagerank. Seznam? Chyba lávky. Atlas, Centrum, Email, Idos, ... ? Ale kdeže... Microsoft.cz? Sms? Mobil? Lupa? Nenene... Pes? No, to už jste blízko. Už jste na to přišli?
    Naštěstí je pagerank také spojen s klíčovou frází, a tak není příliš velký problém, že web s nevětším pagerank má pro většinu uživatelů českého internetu minimální hodnotu.
  • 10. 2. 2003 16:10

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nelze rict jen "ekonomicka efektivita byla vzdy primarni". Klicove je i vedet, jestli se bavime o dlouhodobe efektivite nebo kratkodobe efektivite. Tu vis, ze mezi "velikosti mozneho zisku" a "rizikem, ze zadny nebude" je obvykle umera prima. Pri kratkodobem pohledu tak muze byt zajimave vrhnout se na Googloptimalizaci a ziskat tak zakazniky z jednoho zdroje pomerne lacino a byt pomerne zasadnim zpusobem zavisly na tomto zdroji. Z dlouhodobejsiho hlediska se to prave kvuli tomuto vysokemu riziku uz jako nejefektivnejsi reseni jevit nemusi a muze byt (prumerne a v dlouhodobem hledisku) efektivnejsi ziskavat zakazniky sice s okamzitymi naklady vyssimi, ale z vice zdroju. A Google jen tezko muze za to, ze se nekdo rozhodl pro cestu prvni. Tedy, samozrejme predpokladam, ze neporusuje pravidla, ktera zverejnil (neni ale povinen dostat ocekavanim lidi, ktera nejsou zalozena na jeho slibech).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).