Tohle nejsou hry. Ti lidé se nebaví. Jsou závislí.
Jsou závislí na něčem, co přišlo tak rychle, že se na to ještě žádné zákony nevztahují.
Tupcům tohoto světa přibyla další možnost, jak si ničit život. Cigarety, alkohol, drogy, automaty ... a teď i Facebook a jeho hry.
Opravil bych v clanku, ze veskere uspesne hry (mafia wars, farmville, travian atd) jsou velice velice primitivni. O zadne strategii skoro nemuze byt rec, na vyssi urovne se hrac dostava predevsim neskutecnym poctem klikani.
Sofistikovane hry sice jsou taky, ale maji nasobne mene uzivatelu, a take tahaji nasobne mene penez.
Neznam Mafia wars a farmwille, ale malou poznamku k Travianu si neodpustim. Rozhodne to je strategicka hra, o zadnem klikani nemuze byt rec - alespon na urovni, na ktere jsme to hrali my. Spis bych to prirovnal k takovym sofistikovanejsim sachum. Uplatni se velmi znalosti matematiky (planovani poctu a sily utoku). Jako velitel aliance clovek musi umet ridit (motivovat) svuj tym. Dale vyjednavat s ostatnimi hraci a podobne. Travian je super hra, bohuzel dost casove narocna, pokud chce clovek hrat nahore a je ve vedeni aliance. Nicmene "na duchod" si ji treba jeste nekdy zahraju.
Travian hraju, ale obrovský počet klikání tam potřeba je. Každá vesnice stojí stovky kliků, automatizace je zakázána a vylučuje se za ní z hry, funkce aby člověk mohl nakliknout alespoň několik levelů najednou jsou placené.
Také bývá třeba strávit spoustu času kontrolou, zda na člověka nejde nějaký útok. K tomu si člověk ještě může přidat vedení aliance, nebo dokonce hru na více serverech najednou, jak to někteří blázni dělají, a nestihne už ani chodit do práce.
Jediné, co považuji za rozumný způsob hraní Travianu, je hrát jeden účet tak ve čtyřech lidech, kteří se o něj podělí. Pak se o něj člověk nemusí sám starat 24 hodin denně a může ho hrát dobře.
Autor jistě umí napsat reklamní text. Uvědomte si, prosím, že tento způsob psaní čtenáře unavuje. U delšího textu, jako je tento, prosím nechte nás někdy vydechnout. Jedna šroubovaná věta za druhou, pořád napětí, pořád stres. Jednodušeji. Více prosím vysvětlujte nenátlakovým stylem.
díky
Nevím jak jsou na tom ostatní hry,ale část o Farmville je nadsazená-velmi mírně-úkoly jdou (někdy)splnit i bez kreditů.Zynga tahá peníze z kapes trochu jiným způsobem-uvidíte ve Farmville marketu hezkou dekoraci,zvíře,atd a -to musím mít.Většina je za kredity.Taky jde koupit Unwither-za kredity a obnovit shnilé plodiny,nebo rovnou něco nasadit a nechat hned vyrůst-za kredity.A co když je plodina limitovaná a vy chcete ocenění-ceduli.Zynga vsadila na kopii starší hry a vyplatilo se.No a taky na skvělé grafické zpracování hry.
Tak mě napadá, že by měl na vývoj ve společnosti zareagovat i sociální systém státu. Jak k tomu příjdou lidé ze sociálně slabších skupin, že jim umře virtuální křeček, jenom protože nemají dost vysoké příjmy? Myslím, že by se měl začít připravovat další pilíř systému sociálních dávek.
Pár komentářů. Nejsem na tyto hry "expert" (to by asi člověk nedělal nic jiného), určitě má někdo víc zkušeností a na některé z nich relevantnější názor.
- závisláctví: někdo ano, jinde ne. Hraje je půl miliardy lidí - myslím příliš velký počet lidí na to, aby byli skutečně závislí (tj. nemocní).
- otázka primitivnosti. Jde o to, jaké cíle si dáte. Jestli chcete v Travianu v klanu (či jak se to tam jmenuje) vyhladit společným úsilím soupeřící silný klan, lehké to vůbec není. A dokonce i v "pitomých" Mafia Wars chce trochu vědět, jak se vybavit, kde a jak vybavení získat (bez investování peněz), abyste v soubojích porážel silné hráče. Ale samozřejmě všecko to lze hrát i jako "klikačku". Každý si tam najde co hledá :)
- Microsoft a jeho 50 mil, atd.: žádné srovnání není dokonalé, to bychom také mohli hovořit o trhu (MS - prázdný, Zynga- již slušně obsazený). Uvedl jsem to proto, aby byl ten enormně rychlý růst Zyngy trochu vykreslen ve srovnání s dalšími známými firmami.
- kdo si kupuje virtuální zboží atd. V každé hře platíte za něco. V krabicovkách si vše koupíte hned s krabicí. V měsíčně zpoplatňovaných MMO máte plnou hru za to, že měsíčně platíte 14 EUR. Ve flashovkách si vlastně virtuálním zbožím dokupujete lepší možnosti hry. Nic zavrženíhodného na tom není.
- plnění úkolů bez kreditů: máte pravdu, ale trvá to často velmi dlouho. A když nejste schopni po pár týdnech splnit jeden "blbý" úkol, tak utratíte těch deset-dvacet korun a máte to hned. O to tu jde.
Závislost je pojem, který bych radši přenechal psychiatrům. Hrát casual hry je stejné jako luštit křížovky nebo sudoku nebo ztrácet čas a peníze sbíráním pivních tácků. Dělá to hodně lidí, přičemž někdo je "závislý" (komplikuje to život jemu a jeho rodině) a někdo ne. Pokud bychom měli zatratit vše, co potenciálně může vést k závislosti, zbyla by na světě jen práce a utrpení. :) Srovnání s kouřením je zcestné, protože kouření škodí zdraví i tehdy, když se nejedná o závislost.
Nejvetsim problemem techto her je narok na cas hracu. Pokud chcete byt dobri, musite se prihlasovat i nekolikrat denne a provadet akce anebo hlidat sve imperium. A to chce cas, more casu... Hra bezi i kdyz nejste prihlaseni, je to paralelni svet :-( Nejvetsi cenu kterou hrac plati je jeho cas, ne penize...
Podobne hry existovali uz drive, pro PDA, treba Plant Tycoon, Fish Tycoon anebo Village Sim pro PalmOS. Simulatory sveta v PDA, s realnym behem casu; vlastne rafinovanejsi podoba Tamagotchi. Na PDA bez on-line pripojeni hraci hrali jen proti PDA. Online hry prinaseji soupereni/spolupraci s realnymi hraci a penize za hrani se inkasi prubezne v mensich castkach.
Prekvapive je, ze on-line "textova" hra bez efektni grafiky muze vyprodukovat vice adreanlinu nez spickova 3D hra pro herni konzoli; kdo to nevyzkousel, neuveri... ;-)