Někdy v létě se v médiích objevily zprávy, jak hynou včelstva a nikdo neví, čím to je. A jaké že to způsobí problémy, protože bez včel mnohé rostliny prostě plody nevydají. A v těchto článcích se mimo jiné psalo i o tom, že v USA je včelařství business, kdy farmáři platí kočovným včelařům, kteří v kamiónech brázdí státy a zaparkují tam, kde jsou zaplaceni. Med už je jen něco navíc. Jen doufám, že se to z Ameriky nedostane sem. Ale my naštěstí nejsme takoví kočovníci a tolik včel, aby se úly zaplnil návěs kamiónu, tu snad ani nikdo nemá...
Tento web mě opravdu pobavil. Přirovnal bych ho k webu andele-svetla = zhruba stejná informační i pravdivostní hodnota (tj žádná), amatérské provedení, navís psaná forma budí dojem, že autor byl při psaní tohoto textu buď přiopilý, nebo se pokusil o nějaký výkřik do tmy. Ať tak či tak, mobily používají radiové signály, což je elektromagnetické vlnění. Toto vlnění je všude kolem vás, akorát má různé frekvence. Okolo každého elektrického vodiče, ba i ve vzduchu (rádiové/televizní signály atd).
A teď bych se rád vyjádřil k onomu desateru, které mě málem shodilo ze židle.
1 - Mobil je v dnešní době hodně důležitá věc, která je schopná zachránit život. Ve chvíli, kdy se stane třeba autohavárie, tak voláte sanitku, hasiče a policii. Ovšem pokud bychom se měli řídit touto radou, která má svým způsobem obsah "zpátky na stromy", tak bychom bez mobilního telefonu těžko zavolali rychlou zdravotní pomoc člověku, který ji potřebuje rychle. Ano, opravdu gratuluji ke skvělému úsudku autora této rady.
2 - Autor asi nechápe, že mobilní telefon vysílá neustále v určitých intervalech - komunikuje se sítí, takže pokud budu mít mobil pouze pasivně v kapse, tak je to sice z pohledu autora lepší než nic, ale stejně si tím nepomůžete
3 - Úplně jsem nepochopil. Do lednice v plastové misce asi proto, aby se mi voda, která je ve vzduchu zamrzla na všem v této nádobě. Navíc mobil, když nemá signál (má slabší) se snaží toto kompenzovat právě zvýšením svého vysílacího výkonu, což vede k jeho rychlejšímu vybití.
4 - viz. 2. Já osobně třeba čtu na mobilu knihy. Je to pohodlné, jelikož se mi velké množství knih vejde pohodlně do kapsy a nosím si je prakticky všude.
5 - viz bod 3 - umístěním mobilu do takového krytu docílíte zvýšením vysílacího výkonu a snížení intervalů v komunikaci mezi mobilem a sítí. Tato rada je kontraproduktivní.
6 - S tímto bodem souhlasím do té míry, že je zbytečné, aby malé děti měly mobil, jak je dnes běžné (běžně vídám sedmileté děti, které mají mobil). Nespavost nesouvisí nijak s mobilním telefonem, při nespavosti bych spíš zašel k psychologovi (potažmo doktorovi).
7 - tento bod mě rozesmál nejvíc :-D. Azbest je jedovátý, takže lidé, kteří se živí servisem těchto přístrojů by zemřeli mnohem dřív na rakovinu plic než na nějaký následek ostatního záření. A autora mohu ujistit, že když se mobil rozebírá, tak má vyjmutou baterii, je tedy vypnutý a nemůže nic vysílat.
8 - To co by způsobilo nesoustředěnost a případnou dopr. nehodu je spíše fakt, že se daný řidič více věnuje obsahu svého hovoru než dění na silnici
9 - Radši nekomentuji ;-)
Nechápu, co bylo autorovou snahou, tento bod mě ale utvrzuje v domění, že se jedná o stránky nějakého recesisty (obzvláště bod 10).
Q:"Where does that extra $10 on your album go?"
A:"That money's not going into my pocket, I can promise you that."
LOL :) klasika.
Tohle je taky dobré, jak mu lžou:
"
"Why is this the case?" He goes "Because your packaging is a lot more expensive". I know how much the packaging costs -- it costs me, not them, it costs me 83 cents more to have a CD with the colour-changing ink on it.
"
Sam vydavatel lže svému hudebníkovi a čeká, že to bude vymaštěný pablb :), to je super fakt, ještě si dočtu zbytek, ale je to perla za perlou.
Osvetlovaci nejlepe vedi, kam se ma svitit hodne a kde staci slabsi svetlo. Z nasich dani si nejdrive poridi mercedesy a kdyz neco zbyde, budou i zarovky. Tak, jako je to ve zdravotnictvi, skolstvi atd. I pro verejnopravnou televizi mame radu, ktera nejlepe vi, co je hodnotne umeni, t.j. kterym 'umelcum' se ma z nasich poplatku prispivat a pred kterymi nas ma chranit. To jsem rad, ze se tim nemusim zatezovat sam.
Autor se nám v úvodu vyzná z toho, že nemá rád přirovnání, protože jsou nepřesná a nevýstižná, načež vzápětí vymyslí a použije přirovnání a ještě se nás ptá, co si o tom myslíme.
Inu, myslíme si o tom, že autorovo přirovnání, ve shodě s autorovým názorem na přirovnání, je nepřesné a zavádějící, jako každé přirovnání, a že by bylo lepší se při psaní obejít bez nich.
I kdyby se hned zítra zvedl prodej CD a DVD desetinásobně, tak z toho mají kapely pořád velké kulové. Jediní, kdo by se smáli, by byli vydavatelé, kteří inkasují 98,5 procenta z ceny CD.
Tenhle článek je o ničem. Dnes už přece každý ví, že koupi CD si jen dělá dobře na duši, aby si mohl pohladit booklet, ale pokud chce, aby mu kapela neumřela na hlady, musí jít na koncert, kde má z něho drtivou většinu peněz kapela.
Jako, bavit se dnes o CD je opravdu mimo, CD a DVD se dnes staly už jen jakýmsi "platebním kanálem", pomocí kterého vydavatelé financují rozvoj svých nejlepších skupin a občas "po kamarádsku" dají zahrat v rádiu i ty menší, případně zaplatí nahrávací studio (taková větší fabrika od Chaplina (Moderní doba), kde se místo Chaplinů u pásu (nahrávacího studia) střídají kapely). Kapele a posluchači, je tedy naprosto jedno, kolik se CD prodá, není to jedno akorát vydavateli (a pak kapele, která si bude muset výdaje platit sama (a levněji :)).
Hudba se vrací ke svým počátkům, k živému hraní a to je dobře, protože pokud kapely nehrajou naživo, nemají prostě žádné peníze.
P.S.: Tento měsíc jsem za CD a DVD zatím utratil 1450Kč, takže vydavatelé nebrečte, prachy budou :) ...
Zajímavý je, jak mudrlanti potluokající se po diskuzních fórech přesně vědí, jak nevýhodné vydávat CD přes velké filmy, ale ty zabedněný skupiny to nevědí, ze všech sil se snaží se pod křídla nějakého vydavatelství dostat a pak se s radostí nechávají se od vydavatelské společnosti, původcem veškerého zla, vykořisťovat.
Je to prostě tak, že to pro ty skupiny je výhodné.
>Proč si místo toho nenajmou jednoho managera, který by je tlačil nahoru?
Co je to vydavatelství - to je vlastně megamanager, který to umí a má možnosti, které normální jedinec nemá. Normální manager nedá X stovek tisíců na natočení desky a klipu, případně to nenacpe do tolika rádíí a televizí atd..
Já se tě zeptám, proč, a ty mi prostě řekneš proto... No to je fakt super. A ty s podobnou argumentací si mě dovolíš kritizovat :), srandovní.
"Normální manager nedá X stovek tisíců na natočení desky a klipu"
Ale dá, pokud je někdo managerem větší kapely, má účet u banky, na kterém točí statisíce, tak má buď peníze a nebo dostane klasický úvěr od banky. Tohle opravdu není problém. Sám jsem podnikatel a moje banka mi podnikatelské úvěry doslova vnucuje, protože vidí, že točím nějaké peníze a že nebude problém úvěr splatit.
Však jde o podnikání, jako kterékoliv jiné, tak proč by si slušně prosperující kapela nemohla zaplatit studio a reklmaní kampaň? Podle mě mohla.
A pokud jde o managera (studio) nemusí dělat jen pro jednu kapelu, ale třeba dvě tři kapely se mohou domluvit...
>Já se tě zeptám, proč, a ty mi prostě řekneš proto... No
>to je fakt super. A ty s podobnou argumentací si mě
>dovolíš kritizovat :), srandovní.
Asi moc pečlivě nečteš to, co sám napíšeš, nebo jinak nechápu, jak bys moh jinak genrovat takový hlouposti. Ty ses ptal "proč to skupiny dělají?" a já odpověděl "protože se jim to vyplatí". To je zdůvodnění toho, proč skupiny vydávají pod velkými společnostmi, nevim, co bys chtěl víc.
Tvoje další úvahy, jsou taky nesmyslný (a to pomíjim absurdity, které tu třeba píšeš o studiu, je vidět, že vůbec nevíš, o čem je řeč):
Za prvé, ne každá kapela se prosadí a nikdo dopředu neví, která to bude. Jen blázen si pučí u banky třeba půl miliónu, aby záhy zjistil, že nemá na splácení, protže skupina se nechytla. To si právě může dovolit velká společnost, kde se jdena z desíti kapel chytne a zaplatí sebe i prodělky na těch ostatních. Všichni vědí, že to takle funguje a kapely na ty podmínky rády přistoupí, protože se jim to i tak vyplatí, a to přes to, že spoustu lidí na Lupě jim radí něco jiného.
A za druhé - Myslíš, že kdyby exsitoval nějaký jiný, pro kapely mnohem výhodnější model, který ty se tu snažíš s naprstou neznalostí věci vycucat z prstu, že by se dávno neprosadil?
Radiohead je dobrý příklad, ti se s tím opravdu neštvou a jdou opravdu proti proudu (svým vydavatelům atd.). To rozhodně nejsou nějací komerčáci, které by měli jejich vydavatelé pod palcem. Více takových...
1) Odpovědi typu "a já odpověděl "protože se jim to vyplatí"", "absurdity, které tu třeba píšeš o studiu", jsou odpovědi typu proč proto. Tedy typu kecáš blbosti ale neřeknu ti proč, jen ti řeknu, že kecáš. A tohle já prostě neberu.
2) "Asi moc pečlivě nečteš to, co sám napíšeš" :) to jako myslíš vážně, a nebo ti jen spadla cihla na hlavu?
3)
"Za prvé, ne každá kapela se prosadí a nikdo dopředu neví, která to bude. Jen blázen si pučí u banky třeba půl miliónu, aby záhy zjistil, že nemá na splácení, protže skupina se nechytla."
Hahaha, a viděl jsi vůbec někdy ty nějaké podnikání? Ukaž mi jediné podnikání, kde není žádný risk! Každé podnikání má v sobě určitý risk a většina začínajících podnikatelů zkrachuje. Jsem četl, že v Americe (kde s tím mají dlouhodobé zkušenosti a trh tam poměrně není deformovaný korupcí a dalšími vedlejšími vlivy) každý průměrný podnikatel třikrát zkrachuje, než si rozjede prosperující podnikání.
Je snad hudební průmysl nějaké nepodnikání, či zvláštní druh podnikání, nebo něco jiného?
Podle mě je to normální podnikání, takže je nějaký produkt, projekt a následuje půjčka a rozjezd podnikání...
"Jen blázen si pučí u banky třeba půl miliónu, aby záhy zjistil, že nemá na splácení, protže skupina se nechytla. To si právě může dovolit velká společnost, kde se jdena z desíti kapel chytne a zaplatí sebe i prodělky na těch ostatních."
Jako půl milionu, je schopná sehnat moje babička v penzi. Pro průměrného člověka to není přece žádný problém. Kde to proboha žiješ?
Tady si půjčují lidi na blbosti jako je televize a koberec a na rozjezd podnikání je jim líto jít do rizika? To ale nejsou podnikatelé ale žabaři, kteří to nikam nedotáhnou.
By ses měl probudit a podívat se na hudební skupinu, jako na jakékoliv jiné podnikání.
"A za druhé - Myslíš, že kdyby exsitoval nějaký jiný, pro kapely mnohem výhodnější model, který ty se tu snažíš s naprstou neznalostí věci vycucat z prstu, že by se dávno neprosadil?"
On možná už existuje a funguje, jen masa ho nepoužívá a tak není tak vidět.
To je stejné, jako, že si většina lidí spoří na důchod u státu, v penzijních fondech a životních pojistkách, jsou toho plné noviny a taky to není ta nejlepší, ani ta průměrně dobrá možnost. A pak tady jsou lidi, kteří to prostě dělají jinak a tak, jak se má. A stejně to je určitě i v hudebním průmyslu, je tam masa lidí, kteří jdou prostě s tím hlavním proudem a ti dopadnou většinou špatně, i když třeba hrajou dobrou muziku.
Já se necítím na to, abych někomu radil. Nejsem profík. Ale jen se mi zdá, že už trochu rozumím podnikání, jako takovému, a jak funguje aspoň v tom malém měřítku. A myslím si, že jestli máš malou pekárnu, květinářství, jestli zametáš chodníky, pokrýváš střechy a nebo jestli máš kapelu, tak je to prostě jedno... Máš nějaké příjmy, výdaje, účetního, právníka, bankéře, svůj FÚ, OSSZ, ZP a liší se to jen oborem činnosti... Ty v tom hledáš zbytečně vědu.
>1) Odpovědi typu "a já odpověděl "protože se jim to
>vyplatí"", "absurdity, které tu třeba píšeš o studiu", >jsou odpovědi typu proč proto. Tedy typu kecáš blbosti ale >neřeknu ti proč, jen ti řeknu, že kecáš. A tohle já prostě >neberu.
Už nějak nevim, jak ti to vysvětlit líp, zdá se, že schopnost myslet ti byla nadělena jen velmi spoře. Moje odpvěď nebyla Proto. Moje odpověď byla zdůvodnění. Chápeš? Odpověď "Protože se jim to vyplatí" znamená, že se jim vyplatí použít služeb nahrávací společnosti, protože tak vydělají/proslaví se více, než kdyby použili jiný způsob. Kdyby se jim vyplatil jiný způsob víc, použili by ten.
>2) "Asi moc pečlivě nečteš to, co sám napíšeš" :) to jako
>myslíš vážně, a nebo ti jen spadla cihla na hlavu?
Chacha, to se ti povedlo, cihla na hlavu, ty seš ale vtipálek, parádní fór.
>3) Ukaž mi jediné podnikání, kde není žádný risk!
Jenže jde o to, jak velký ten risk je. Pokud je pravděpodobnsot krachu 9/10 a není vyhlídka připadného astronomického zisku, tak do toho jde jen magor.
> že už trochu rozumím podnikání, jako takovému
To je právě jádro celé věci - nerozumíš mu vůbec. Kdyby totiž existovala taková díra na trhu, tak ji někdo dávno vyplní. Myslíš, že ty podnikání v oblasti hudby rozumíš víc, než ty tisícovky lidí, který se v tý oblasti pohybujou leta? Tak za nima jdi, seznam je se sym geniálnim utopicko-socialistickym plánem, jak se nenechat ožebračovat velkejma spoečnostma, a oni ti budou jistě neskonale vděční, že se našel konečně někdo, kdo jim ukázal cestu z temnoty.
Pleteš si socialismus s kapitalismem. Účelem podnikání je vydělat a já si myslím, že kapely, které si vše zafinancují vše samy, nakonec vydělají víc. To není utopický-socialismus, ale tvrdý kalkul v kapitalismu.
Jak je vidět nerozumíš ani základním pojmům, jako je socialismus a kapitalismus a chceš se tady jen blejsknout.
Navíc myslím, že to s kapelama není zas tak špatné. Člověk si nesmí dát za cíl splnění svých očekávání úroveň Rolling Stone, ale aby třeba kapela vydělala na CD a koncertech pro každého člena dejme tomu dvojnásobek průměrného platu u nás, a to je myslím reálné, pokud je kapela jen průměrně dobrá a koncertuje pořádně.
Ach jo. Směs naivity a blbostí.
Nejdříve k té blbosti :-)
Ve státech když někdo zkrachuje, tak mu zbyde dům, auto a 7letý záznam u bank. Ten záznam mu výrazně snižuje kredit u bank a tím pádem možnost získat půjčku na rozjezd podnikání. Nebo si myslíš, že banky jsou dobročinné instituce pro rozjezd podnikání? Ne, nejsou, proto neskončily jako ty české. Možná 3x ukončí podnikání, ale nezkrachuje.
Rozdíl mezi normálním podnikáním a vydáváním hudby je stejný jako v otevření obchodu s potravinami a ropným vrtem. Jsou určité oblasti kde se pilný člověk může snadno prosadit, ale pokud je trh obsazený, nepružný a vyžaduje velkou kapitálovou investici (ano, přesně příklad ropy a nebo hudby), tak se jednotlivec těžko prosadí. U hudby mohou fungovat lokální vydavatelství, jenže ty těžko prosadí hudbu v zahraničí. A i v dané lokaci, mají mnohem menší šanci že protlačí své kapely do médií. Zatímco velká nakladatelství protlačí (teď si číslo vymyslím) 2 z 10 kapel, malé protlačí jen 1 z 20. Pak jsou samozřejmě náklady někde jinde a racionálně uvažujicí skupina bude preferovat velké nakladatele kteří jim zaručí větší šanci. Lokální nakladatelství obvykle fungují na tom principu, že si najdou svůj tržní výklenek.
Trh funguje kapku jinak než si ty myslíš. Nabídka VÝRAZNĚ převyšuje poptávku a to co prodává většinu zboží (i hudbu), není kvalita, ale propagace. Samozřejmě, hudba potřebuje určitou kvalitu, ale na světě máš 10 000 kapel které hrají přibližně stejně kvalitní hudbu a jen kvalita propagace a štěstí rozhoduje o tom které se prosadí.
Zkrachovat je možné i třeba v Německu, jak je to u nás nevím.
Banky o nic samozřejmě nepříjdou. Pokud žádáš o půjčku na hypotéku např., tak se půjčuje jen na určitou část nemovitosti, pak jsi tu ty jako věřitel, a ještě další nezávislý člověk jako ručitel, no a navíc tu jsou samozřejmě úroky, kde se promítá rizikovost klienta (stejně jako v USA, kde se přímo stanovují úroky podle ratingu klienta). Takže banka je jištěna hned 4*.
Jistě možná jsem to napsal špatně z hlediska pojmu (ukončí podnikání/zkrachuje), jsem to bral, jako že nezkrachuje ON SÁM, ale jeho podnikání, tedy banka prodá zástavy, zahojí se na ních a ON jako podnikatel jede dál...
"Rozdíl mezi normálním podnikáním a vydáváním hudby je stejný jako v otevření obchodu s potravinami a ropným vrtem."
A pak, že já jsem naivní. Bavíme se tady pořád o rozjíždějících nových skupinách, že? Nechceme tady udělat za den nové Rolling Stones?
"Trh funguje kapku jinak než si ty myslíš. Nabídka VÝRAZNĚ převyšuje poptávku a to co prodává většinu zboží (i hudbu), není kvalita, ale propagace."
Já si naopak myslím, že je to o té těžké práci, o koncertech. I když jsi u velkého vydavatelství (a nejsi v TOP10), stejně pokud chceš prorazit v cizí zemi, tak tam musíš jet a udělat tam sérii koncertů, aby se na tebe lidé vůbec podívali.
Mě to připadá, že tady chce jít k velkému vydavatelství, aby v případě velkého úspěchu měl šanci se prosadit ven, ale to je myšlení, tak o tři kroky napřed. Lepší je začít od nuly a koncertovat (aspoň podle toho jak já sám se dostávám k novým skupinám, je to většinou na festivalech a nebo koncertech (jako předskokani), v rádiu se málokdy hraje něco dobrého).
Já si naopak myslím, že je to o té těžké práci, o koncertech. I když jsi u velkého vydavatelství (a nejsi v TOP10), stejně pokud chceš prorazit v cizí zemi, tak tam musíš jet a udělat tam sérii koncertů, aby se na tebe lidé vůbec podívali.
To snad nemůže bejt ani naivita ... To musí bejt blbost.
Ok, vykašleme se na rozdíl mezi krachem a ukončením činnosti. Nicméně zůstává fakt, že žádná banka ti nepůjčí na vysoce rizikový projekt. Banky mají za cíl zisk, ne podporu podnikání. Pokud bys ručil třeba barákem, pak ano. Jenže v případě že by ti risk nevyšel, šel bys spát pod most ... (obrazně řečeno)
Malé skupiny svoje managery mají. Buď to dělá někdo z kapely a nebo mají externího. Ten jim domlouvá koncery a různé administrativní věci. Průšvih je v tom, že ty to píšeš tak že stačí vylepit plakáty a lidi ti přijdou na koncert. Není to tak. Lidé jdou za značkou. Můžeš udělat obrovskou sérii koncertů, ale přijde ti tam 15 lidí co si do klubu skočili na pivo. Začínající kapela potřebuje hrát coby předkapela slavnějším skupinám, potřebuje být vidět a potřebuje zaujmout. V Čechách (a vůbec ve světě) máš strašně málo originálních skupin, které by byli schopny zaujmout masové posluchače. Třeba Jablkoň je vynikající originální skupina kterou si vždy strašně rád poslechnu, lidé na ně přijdou protože to je kvalitní skupina. Jenže tahle skupina ti nikdy nezaujme mainstream. A třeba takový Kryštof nebo Chinaski, které jsou dojné krávy hudebního průmyslu, by neprorazili bez pořádné propagace, protože se moc neliší od stovek podobných skupin.
Samozřejmě, i samostatný managor může prorazit s nějakou skupinou a udělat z ni českou/světovou megastar. Jenže na jednoho úspěšného by připadalo stovky/desítky tisíc neúspěšných. Prostě a jednoduše, příliš rizikové.
Na to, že nechodí lidi, i na kvalitní skupiny si stěžuje nejeden klub.
Jasně, myslím, že se shodneme, že je to riziko, ale to je snad jakékoliv podnikání. Kdo nechce riziko, jde dělat do banky a nebo se zaměstná u státu, jinak je všechno risk.
Mě se jen nelíbí, jak se každé podnikání "démonizuje", prostě je třeba začít od nuly, držet tři čtyři roky půlky u sebe a pak se uvidí. Pokud je jakékoliv podnikání aspoň trochu k světu, tak se prosadí.
Tady mi to ale připadá, že se uznávají jen dvě situace, a to buď nehrát a nebo hrát pro velké vydavatelství.
Ještě mě napadá jedna věc, jistě vydavatel pomáhá, dělá reklamu, ale někdy i škodí, si vzpomínám na několik skupin, kde i proti jejich vůli vydavatel dal na CDčka kaktus ochrany atd., nebo jsem teď četl o jedné skupině, která měla domluvené studio, ale vydavatel omezil projekty a žádné nahrávání se nekonalo. A hudba je umění, takže tohle všechno pěkně naštve, pak je otázka, jestli nejet sám za sebe a na sebe (i s tím, že člověk třeba vezme místo půjčky na nový gauč půjčku na natočení alba), a pak vím na čem jsem, a nic mě nemůže překvapit. To mám právě na podnikání rád, že nade mnou jsou jen zákony státu a jak si to člověk zařídí, tak to má...
Ani velká společnost nepujde do rizika, taky jedou na co největší zisk. Chtěl bych žít v tvém světě, kde se velké společnosti snaží protlačit začínající kapely do radií. Když si pustím 90procent radií, tak se na mě valí stále stejné "osvědčené" fláky od hudebních zombií.
Souhlasím s Jaromírem A., hudebni prumysl je jako každý jiny, musí počítat s rizikem a pokud si 4-5ti clena kapela nechce pujcit 500tis na rozjezd podnikani, tak at se na to radsi vykaslou, protoze 100tis ti pujci kazdy a ani ho nezajima proc to chces.
Kapely by si asi meli uvedomit ze se zacina postupne, urcite existuje vyhodnejsi model a dokonce skoro zadarmo - proste budete tak dobry, ze si o vas lidi budou povidat, volat do radia pri pisnickach naprani a budou chtit pustit VAS HIT a promoteri koncertu kapelu budou chtit na festival protoze budete mezi lidma oblibeny a vsude na Internetu budou v mailech kolovat odkazy na Vase sice jednoduchy, ale vtipne udelany videoklipy a mp3 :-D
Čau Martine, jo je to tak, ono jde vlastně jen o to podnikání, o nic jiného.
A mám naprosto stejný názor, co se týká půjček, pokud někdo nevěří svému projektu, aby si na něj půjčil a žádá to od někoho jiného, tak je to divné.
Ohledně rádií, jsem slyšel, že majoritní pop rádia "recyklují" průzkumy, co se lidem líbí a tak hrají jen to známe a velké, proto se je asi problém do rádií dostat, no ale máme tu Internet, koncerty tak co.
Z hlediska ekonomického modelu a podnikání vůbec, je fakt, že se nejvíce vydělává na koncertech super, protože tímpádem ma každá kapela šanci. Stačí jen jezdit po klubech/festivalech a koncertovat. A získají tak, jak hlavně ty peníze, tak i slávu.
Na rádia a TV se každý může vybodnout, ty příjdou samy. A skladby stačí ze začátku propagovat přes Internet a nechat si za 18 Kč vylisovat placky (klasický obal, CD s potiskem (mimochodem samotné vylisované CD potisknuté CMYK stojí jen 6 Kč!) a tuším 4 stránkový booklet).
Tak vo co jde. Kdo chce se prosadí, a že někdo nemá na nájem studia 20k Kč, tak ať si natočí promo doma na PC, na jakékoliv homemade zvukovce a vícestopém freeware zvukovém editoru, a může se tam vyřádit kolik chce.
Jsou to jen kecy prostě, jde to za draho, jde to za levno, jen stačí chtít. To jen velké společnosti pořádají hon na malé a snaží se tu nastolit takové povědomí, že bez velké společnosti se neprosadíte. Věřím, že jeden kvalitní, a dobře placený, manager toho zvládne víc, než celé BMI.
koukáš se na TV a poslouchal jsi někdy rádio v ČR? kolik tam slyšíš hudby, která by nebyla od interpretů důchodového věku nebo od superstar?
normální hudbu v TV uslyšíš jen na ČT2 a tam to jde asi natlačit bez vydavatelství, navíc v dnešním světě kompjůtrů není zas tak velký problém natočit klip, stačí ti nápady a šikovný soft
Ve Filtru si jeden jejich bývalý člen stěžoval, že Jagger musel být podepsaný, jako autor textu a hudby, pod každou písní, i když ji nenapsal, jen aby z ní pak měl poplatky. Taky zajímavá věc...
Ale Rolling Stones jsou úspěšní, je to nejziskovější kapela na světě. Takoví mají jistě speciální podmínky i u toho vydavatele a nemají z CD jen pár desítek centů.
Nevím, jestli jsem kdy četl větší snůšku nesmyslů. Autor nemá rád přirovnání, ale přirovnává muzikanty ke včelařům nebo "osvětlovačům". Používá ekonomické termíny, jenomže nešťastně nepochopené. Hudba není žádná externalita, proboha...
Je skvělé, že se někdo vzdělává v ekonomickém směru, takových lidí jen víc. Je ale vždycky zmarněné šance, když přestane příliš brzy, dokud ještě nepochopil souvislosti. A to je přesně tenhle případ, obávám se.
Doporučení pro autora - napsat znovu a pořádně - pomalu, každou věc vysvětlit zvlášť a do důsledku, pak až případně proškrtat. Tohle je jen skákání od jednoho k druhému, nic pořádně a výsledkem je pelmel polopravd.
Nepopírám, že označení hudebních nahrávek za externalitu není podivné. Nicméně použijme jednoduchou definici z Wikipedie: "Externalita je označení pro vnější účinek nějakého ekonomického rozhodnutí, resp. činnosti, tzn. část dopadů činnosti, kterou nese někdo jiný než její původce. Jako externality se označují náklady či výnosy jiných subjektů, za které se neplatí: původce si tyto výnosy (tzv. pozitivní externality) nemůže přivlastnit, příp. tyto náklady (tzv. negativní externality) od něj nelze vymáhat."
=> Vnějším účinkem "provozování hudby" jsou hudební nahrávky. Užitek z nahrávek má každý, kdo si je stáhne, hudebník nemá nástroj jim v tom zabránit a nahrávky prodávat, protože je každý může dostat i zadarmo.
Případně možná jasnější definice externality v tomto kontextu: "A non-market exchange, in which at least one party to the exchange is not compensated and may have little choice in the exchange."
zpívají někteří interpreti a toto přirovnání hodně sedí, pokud se týká ekonomického modelu, chudý pěstitel koky (hudebník)má také mizerné promile z prodeje svého "výrobku", stejně tak řadový dealer (obchod), největší zisk slízne vždy prostředník tedy narkomafie (major labels)
Vcelari sice prospivaji okoli, ale nekdy i skodi (obcas nekoho ze sousedu ta vcela bodne). Vcelar tedy svym sousedum dava nejakou tu lahev medu zdarma, aby si nestezovali.
A analogie s hudebniky? To mi reknete vy :-)
Hrozny clanek, utoci sice na spravne veci, ale naprosto debilnim zpusobem.
Mame zde nefungujici organizaci, ktera by mela fungovat, OSA. Pak tady mame vydavatelske spolecnosti. Bohuzel tyhle k..vy si do zakonu protlacili hrozne veci.
* Vsichni jsou zlodeji a tak se bude platit dan z ukradene hudby.
Podivejte se na velke obchodni retezce. Ty vedi ze x% zbozi se budto ztrati, nebo ho nekdo ukradne. Proto si tuto sumu zahrnou do nakladu. Nebo mate pocit ze by nekdo vybiral dan z tasek, protoze v nich se da nosit ukradene zbozi?
* Autori budou platit pokud chteji dat svoji hudbu volne k dispozici. (viz cennik OSA)
Ano, bohuzel to je fakt. Pokud dam nejakou skladbu na kterou mam autorske prava na svuj web, tak musim za kazde stazeni platit OSA.
* Verejnou produkci je mozne provadet pouze z originalnich nosicu.
To ve zkratce znamena, ze kdyz na nejakou akci donesu vypalene CD, na kterem je moje vlastni tvorba, tak zaplatim pokutu (neco kolem 15 tisic).
* Veskera verejna produkce musi byt nahlasena OSA a to i kdyz neni zadny z umelcu OSA zastupovan.
To neni reseni k nicemu, protoze svazautoru.org NENI (a nikdy nebude, protoze uz jeden je) statem uznany kolektivni spravce nemuze tedy legalne prevzit cinnost OSA. Umelci clenstvim ve svazautoru.org neziskaji krome dobreho pocitu absolutne nic, stejne tak provozovatele verejnych produkci se u kapel ze svazuatoru.org NEMUZOU zbavit jakychkoli poplatku OSA. Zakon narizuje platit kolektivnimu spravci a tim je pouze OSA, nikoli svazautoru.org.
Bohuzel :-(
V autorském zákoně není nic o JEDNOM kolektivním správci, takže pokud "Svaz autorů" požádá o registraci jako kolektivní správce, splní požadavky, které vyplývají ze zákona a bude státem uznán jako kolektivní správce, tak může vybírat poplatky místo OSA.
Mimochodem, OSA jen postupuje dle autorského zákona, ona nejedná svévolně a nešikanuje autory jen ze svého rozmaru, vše co dělá je vyžadováno zákonem. Že je zákon upravený na základě lobingu organizací, které z toho profitují je bohužel druhá věc.
Moc hezká úvaha. Úplně mě vytáčejí debilové, co přirovnávají stažení písničky ke krádeži auta. Dokonalé přirovnání asi nenajdeme, ale ta Vaše bych označil za inspirativní.
Já bych dokonce šel ještě dál, v práci včelaře i v práci osvětlovače jde najít veřejný zájem. Včelař na opylování příští úrody, u osvětlovače třeba na tom, aby si lidi ve tmě nelámali nohy a chodci měli aspoň nějakou šanci být viděni.
Ale komerční hudba, to je sakra tvrdej business, tam veřejný zájem není žádný. Velká nakladatelství mají prostě něco, co se dá zpeněžit, a tak to dělají všemi prostředky. Že na to mají státem exkluzivně schválený bič v podobě OSA a výpalného, to je trestuhodné zvýhodňování jednoho podnikatele oproti ostatním.
Ale abych to posunul do tvrdě komerční roviny, fungovat to bude tak dlouho, dokud z toho těm nakladatelům půjdou prachy. Evidentně to stále ještě funguje, když v tom pokračují, ale klesající tendence je zcela evidentní. Dokud to lidi budou svými penězi podporovat, tak to bude fungovat. To je podle mne jediné nezávislé a směrodatné měřítko.
Bez ohledu na další výhrady bych řekl, že pointa je jednoduchá, když jsou to srágory co se nedají poslouchat, a nestojí za nákup, tak to prostě neposlouchejte a nekupujte. Stejně to do nás perou rádia a televize, tak musíme to mít ještě i na CD/DVD doma? A pokud to za poslouchání a koupení stojí, tak proč si to nepořídit legálně? Ostatně nahrát si to z rádia nebo z TV je naprosto legální, stáhnout z internetu je také naprosto legální.
Já mám dobrou muziku fakt rád, ale že bych musel mít doma každu srágoru, kterou nás oblbují to fakt ne. 99 procent toho, co do mne hustí z rádia bych si dobrovolně ani náhodou nepustil.
Problem je v tom, ze kdyz ty pisnicky na CD nikdo nebude kupovat, tak vydavatelsvi nezacnou premyslet kde delaji chybu, ale budou tlacit na zvyseni poplatku z prazdnych nosicu, vetsi podporu kultury a buhvi ceho jeste.
Přirovnání stažení písničky ke krádeži auta je jistě trefnější, neř přirovnání, že hudba je jako vzduch. Ale to je jedno, už se to tu řešilo tisíckrát, nemá cenu tady sepisovat znova důvody. Kdo si chce svoje amorální chování omluvit, ten si vždycky důvod najde. Srovnáváním se vzduchem, pokuazováním na obrovské zisky společností atd. atd.
Vzduch opravdu nelze vlastnit. Ale lze vlastnit prostor, ve kterém se tento vzduch nachází. Práva k tomu prostoru jsou definována zákony na zemi a až po určitou výšku nad zemí, potom jsou definována mezinárodními úmluvami.
Takže dýchat můžete bezplatně, pokud jste v rozporu v souladu se zákony.
Nevidím žádný rozdíl oproti hudbě. Hudbu taky nikdo nemůže vlastnit, ale někdo (autor nebo ten, komu autor prodá práva) má právo regulovat používání hudby. Když ji bude chtít uložit do šuplíku, nikdo mu v tom nemůže zabránit. Když ji bude chtít prodávat, má právo si říct cenu, jako chce (a jakou mu trh akceptuje) a nikdo, zejména ne potenciální zájemci o hudbu, mu nemůžou říkat, za kolik smí prodávat.
Jestli vlastník práv nechce, aby si hudbu někdo kopíroval zdarma, je to stejné jako se vzduchem. Pokud ho budete chtít dýchat na mém pozemku a já to nedovolím, zavolám na vás policii, v některých státech vás můžu zastřelit rovnou nebo na vás poštvat psy. Totéž platí o hudbě. Pokud se vám to nelíbí, prosaďte změnu zákonů nebo si tu hudbu kopírujte někde, kde zákony na ochranu autorských práv neplatí (třeba v mezinárodních vodách na lodi neregistrované pod žádnou vlajkou, nebo uprostřed somálské pouště, jistě si najdete dost míst).
A k místní neoblíbenosti hudebních firem - jestliže budu chtít dýchání na mém pozemku zpoplatnit, tak je jen na mně, jestli se o to postarám sám, nebo si najmu firmu, co mi tam vybuduje posezení s restaurací a zájemce o dýchání na mém pozemku mi tam bude vozit. A je na mně, jestli na její provize přistoupím. Vy se jen rozhodněte, jeslti tu cenu zaplatíte, ale neříkejte mi, za jakou provizi mám prodávat, nebo neříkejte té firmě, jaké má mít ceny.
Jestli myslíte, že mně přesvědčíte, že mi zaplatíte dobrovolný poplatek, zkuste mi to navrhnout. Ale dokud budou platit současné zákony, tak nemáte žádné právo přijít a dýchat vzduch na mém pozemku, pokud já vám to nedovolím.
Sakra, dá se tu zobrazit náhled a stejně si to přečtu až to odešlu. V druhém odstavci mám chybu, chtěl jsem napsat: "Takže dýchat můžete bezplatně, pokud nejste v rozporu se zákony" Je samozřejmě možná i druhá naznačená varianta :-)
Vlastnit vzduch nejde. Půdu ano. Lze ji vlastnit proto, že je jí omezené množství. Množství vzduchu je de facto bez limitu. Množství hudebních nahrávek je bez limitu. To je fundamentální rozdíl, proč vlastníctví půdy, aut a nádobí má smysl a proč vlastnictví vzduchu a práv k hudebním nahrávkám nezbytně ne.
:-) to je jedna z nejroztodivnějších úvah, jakou jsem kdy viděl. Pokud by to byla parodie na argumenty zastánců kopírování, tak to beru. Pokud je to myšleno vážně, tak je to tagédie.
1. "Množství vzduchu je bez limitu"
Pokud by to tak bylo, tak množství vzduchu je de facto bez limitu úplně stejně, jako je de facto bez limitu množství půdy. Ale tak to není, obojího je hodně, ale rozhodně ne neomezeně (proto máme např. Zákon o ochraně ovzduší). Rozdíl mezi nima, který je příčinou toho, že někdo vlastní půdu, ale s vlastnictvím vzduchu se nesetkáváme, spočíva v něčem jiném a jistě přídete na to v čem.
2. "Množství hudebních nahrávek je bez limitu."
Myslíte tim kopií? To má být argument proti vlastnictví autorský práv (tj. proti zákazu volného kopírování autorských děl)? Množství kopií bankovek je taky bez limitu. Znamená to, že si každý může udělat kopií bankovek kolik chce?
Pro potřeby přirovnání je možné si myslet, že vzduchu je neomezeně. Jistě chápete jistý kvantitativní rozdíl v tom, kolik je k dispozici vzduchu a kolik pozemků.
Množství peněz je cíleně uměle omezováno proto, že ve skutečnosti nejsou žádným statkem samy o sobě, ale pouze reprezentantem jakési hodnoty. Pokud by je lidé chtěli vlastnit čistě pro jejich neobyčejnou krásu, určitě by bylo skvělé, kdyby se jimi mohl kochat každý. Pokud zavedete účetní systém, jehož jednotkou bude minuta Wagnera, pak bude snaha o omezení jejích kopií zcela logická. Pokud tomu tak není, je obecně v zájmu společnosti, aby hudební nahrávky byla dostupné co nejvíce lidem. Otázkou pouze je, jak kompenzovat jednorázové náklady na jejich vytvoření.
Nezlobte se, ale správná argumentace není vaše silná stránka. Ocituju váš původní argument, proč má smysl vlastnictví půdy a proč ne vlastnictví vzduchu a práv k hudebním nahrávkám:
Množství vzduchu je de facto bez limitu. Množství hudebních nahrávek je bez limitu. To je fundamentální rozdíl, proč vlastníctví půdy, aut a nádobí má smysl a proč vlastnictví vzduchu a práv k hudebním nahrávkám nezbytně ne.
Váš argument je založen na rozdílnosti množství. Tento argument je evidentně chybný a vyvrátil jsem vám ho protipříkladem. Nyní argumentujete "zájmem společnosti" - to je zcela jiná úvaha (na jinou diskuzi), která nemá s vaším původním argumentem operujícím s "fundamentálním rozdílem v limitech" nic společného.
Samozřejmě. Pokud byste si přečetl glosu, nevyvozuji z pouhé neomezenosti nutnost zrušit vlastnictví. Může z ní však vyplývat, že pokud mohu bez dodatečných nákladů nějaký statek poskytnout všem, je lepší tak učinit a náklady na jeho vytvoření kompenzovat netržní cestou nebo taky vůbec. Obávám se, že peníze jsou svými dalšími charakteristikami něčím kategoricky odlišný a je vůbec otázka, zda-li je je možné označit za statek.
>Samozřejmě. Pokud byste si přečetl glosu, nevyvozuji z pouhé
>neomezenosti nutnost zrušit vlastnictví.
:-) To je sranda. To je argumentace asi tak na úrovni "Není pravda, že jsem v cukrárně ukradl žvejkačku, protože drogerii jsem nic neukrad, jelikož jsem tam nebyl!".
Vaší glosu jsem samozřejmě četl (také obsahuje chybné úvahy). Jenže teď diskutujeme o vašem příspěvku z 15. 11. 17:55, který je nesmyslný. Poukázal jsem na chybnost vaší úvahy, nikoliv na chybnost vašeho závěru. To, jestli pomocí jiné úvahy v glose dojdete ke stejnému závěru je zcela lhostejné - nijak to nevyvrací chybnost vaší původní úvahy.
V tom případě si prosím povšimněte slovka "nezbytně" v onom komentáři, který Vám tak děsně leží v žaludku. Zdá se směšné vést tak dlouhou diskusi o pár slovíčkách, ale budiž. Odpovídal jsem na srovnání s půdou. Půda je však pro svou omezenost v ekonomickém smyslu jiná kategorie než vzduch a hudební nahrávky. Proto pokud v glose rozebírám kategorii "neomezených statků", není nic spojeného s půdou relevantním argumentem. To s drogerií nechápu ani po třetím přečtení. Hezký den.
Pokud slovo "nezbytně" znamená, že možmá existují nějaké jiné důvody, proč by vlastnictví práv k hudebním nahrávkám mohlo mít smysl. Nijak to ale nevnáší logiku do vaší nesmyslné úvahy.
Diksuzi nevedu o pár slovíčkách, vedu ji o příspěvku, který jste napsal. Pokud váš příspěvek byl jen plácnutí do vody, o kterém se nemá smysl bavit, tak jo, pak je směšné o tom vést nějakou diskuzi. Vlastně uznávám, že věnovat tolik úsilí do pokusů o argumentaci v rozhovoru s člověkem, pro kterého je smysluplná diskuze a uznání chyby zřejmě věc nemyslitelná, je směšné, a že v tomhle směru jsem se zachoval jako blbec.
Hele, vážně, proč pořád vymejšlíte nějaký krkolomný důvody, proč těm autorů neplatit? Nechcete jim prostě jednodušt to právo na odměnu přiznat? A né za pomoci fantastickejch konstrukcí vymejšlet, jak ospravedlnit nemorální chování, lidí, který museji mít všechno hned?
Právo na odměnu i právo na kopie pro vlastní potřebu definují platné zákony. Nejsou to žádná univerzální práva. Takže když si producenti hudby vylobují zrušení práva na kopie, tak o něj přijdete. Stejně tak když si stahovači prolobují, že za hudbu v mp3 se platit nebude, tak budou mít vydavatelé smůlu.
Neřeším, jaký to bude mít dopad na hudební průmysl, neřeším tu filosofický náhled na to autorská práva a licence k používání intelektuálního vlastnictví, řeším tu jen platnost zákonů a jejich dodržování.
Takže bez ohledu na filosofický názor bychom měli zákony dodržovat a jestli se nám nelíbí, tak řešení není jejich porušování, ale tlak na jejich změnu. Jen bych dodal, že samozřejmě si taky občas něco stáhnu, jako řidič taky často porušuju zákony, dělám to i v jiných případech, ale vždy si uvědomuji, že zákon porušuju a neospravedlňuju si to nějakým "právem", ale prostě tím, že se mi chce to tak udělat.