Vlákno názorů k článku Hudba je jako vzduch od Jaromir - I kdyby se hned zítra zvedl prodej CD...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 11. 2007 10:45

    Jaromir
    I kdyby se hned zítra zvedl prodej CD a DVD desetinásobně, tak z toho mají kapely pořád velké kulové. Jediní, kdo by se smáli, by byli vydavatelé, kteří inkasují 98,5 procenta z ceny CD.

    Tenhle článek je o ničem. Dnes už přece každý ví, že koupi CD si jen dělá dobře na duši, aby si mohl pohladit booklet, ale pokud chce, aby mu kapela neumřela na hlady, musí jít na koncert, kde má z něho drtivou většinu peněz kapela.

    Jako, bavit se dnes o CD je opravdu mimo, CD a DVD se dnes staly už jen jakýmsi "platebním kanálem", pomocí kterého vydavatelé financují rozvoj svých nejlepších skupin a občas "po kamarádsku" dají zahrat v rádiu i ty menší, případně zaplatí nahrávací studio (taková větší fabrika od Chaplina (Moderní doba), kde se místo Chaplinů u pásu (nahrávacího studia) střídají kapely). Kapele a posluchači, je tedy naprosto jedno, kolik se CD prodá, není to jedno akorát vydavateli (a pak kapele, která si bude muset výdaje platit sama (a levněji :)).

    Hudba se vrací ke svým počátkům, k živému hraní a to je dobře, protože pokud kapely nehrajou naživo, nemají prostě žádné peníze.

    P.S.: Tento měsíc jsem za CD a DVD zatím utratil 1450Kč, takže vydavatelé nebrečte, prachy budou :) ...
  • 13. 11. 2007 12:58

    mulat (neregistrovaný)
    Zajímavý je, jak mudrlanti potluokající se po diskuzních fórech přesně vědí, jak nevýhodné vydávat CD přes velké filmy, ale ty zabedněný skupiny to nevědí, ze všech sil se snaží se pod křídla nějakého vydavatelství dostat a pak se s radostí nechávají se od vydavatelské společnosti, původcem veškerého zla, vykořisťovat.
  • 13. 11. 2007 14:04

    Jaromir
    Já to prostě nechápu, můžeš mi to nějak vysvětlit, proč to skupiny dělají? Proč si místo toho nenajmou jednoho managera, který by je tlačil nahoru?

    Možná je to pro tebe stupidní dotaz, ale opravdu budu rád, když mi vysvětlíš, proč je pro malé skupiny ekonomicky výhodné jít pod velké vydavatelství.
  • 13. 11. 2007 14:19

    mulat (neregistrovaný)
    Je to prostě tak, že to pro ty skupiny je výhodné.

    >Proč si místo toho nenajmou jednoho managera, který by je tlačil nahoru?

    Co je to vydavatelství - to je vlastně megamanager, který to umí a má možnosti, které normální jedinec nemá. Normální manager nedá X stovek tisíců na natočení desky a klipu, případně to nenacpe do tolika rádíí a televizí atd..
  • 13. 11. 2007 17:56

    Jaromir
    Tak tomu říkám diskuse.

    Já se tě zeptám, proč, a ty mi prostě řekneš proto... No to je fakt super. A ty s podobnou argumentací si mě dovolíš kritizovat :), srandovní.

    "Normální manager nedá X stovek tisíců na natočení desky a klipu"

    Ale dá, pokud je někdo managerem větší kapely, má účet u banky, na kterém točí statisíce, tak má buď peníze a nebo dostane klasický úvěr od banky. Tohle opravdu není problém. Sám jsem podnikatel a moje banka mi podnikatelské úvěry doslova vnucuje, protože vidí, že točím nějaké peníze a že nebude problém úvěr splatit.

    Však jde o podnikání, jako kterékoliv jiné, tak proč by si slušně prosperující kapela nemohla zaplatit studio a reklmaní kampaň? Podle mě mohla.

    A pokud jde o managera (studio) nemusí dělat jen pro jednu kapelu, ale třeba dvě tři kapely se mohou domluvit...
  • 13. 11. 2007 22:41

    mulat (neregistrovaný)
    >Já se tě zeptám, proč, a ty mi prostě řekneš proto... No
    >to je fakt super. A ty s podobnou argumentací si mě
    >dovolíš kritizovat :), srandovní.

    Asi moc pečlivě nečteš to, co sám napíšeš, nebo jinak nechápu, jak bys moh jinak genrovat takový hlouposti. Ty ses ptal "proč to skupiny dělají?" a já odpověděl "protože se jim to vyplatí". To je zdůvodnění toho, proč skupiny vydávají pod velkými společnostmi, nevim, co bys chtěl víc.

    Tvoje další úvahy, jsou taky nesmyslný (a to pomíjim absurdity, které tu třeba píšeš o studiu, je vidět, že vůbec nevíš, o čem je řeč):

    Za prvé, ne každá kapela se prosadí a nikdo dopředu neví, která to bude. Jen blázen si pučí u banky třeba půl miliónu, aby záhy zjistil, že nemá na splácení, protže skupina se nechytla. To si právě může dovolit velká společnost, kde se jdena z desíti kapel chytne a zaplatí sebe i prodělky na těch ostatních. Všichni vědí, že to takle funguje a kapely na ty podmínky rády přistoupí, protože se jim to i tak vyplatí, a to přes to, že spoustu lidí na Lupě jim radí něco jiného.

    A za druhé - Myslíš, že kdyby exsitoval nějaký jiný, pro kapely mnohem výhodnější model, který ty se tu snažíš s naprstou neznalostí věci vycucat z prstu, že by se dávno neprosadil?
  • 13. 11. 2007 23:38

    Jaromir
    Radiohead je dobrý příklad, ti se s tím opravdu neštvou a jdou opravdu proti proudu (svým vydavatelům atd.). To rozhodně nejsou nějací komerčáci, které by měli jejich vydavatelé pod palcem. Více takových...
  • 14. 11. 2007 7:48

    Věra Pohlová (neregistrovaný)
    nebo už máme pár umělců, kteří se prosadili přes MySpace
  • 13. 11. 2007 23:34

    Jaromir
    1) Odpovědi typu "a já odpověděl "protože se jim to vyplatí"", "absurdity, které tu třeba píšeš o studiu", jsou odpovědi typu proč proto. Tedy typu kecáš blbosti ale neřeknu ti proč, jen ti řeknu, že kecáš. A tohle já prostě neberu.

    2) "Asi moc pečlivě nečteš to, co sám napíšeš" :) to jako myslíš vážně, a nebo ti jen spadla cihla na hlavu?

    3)
    "Za prvé, ne každá kapela se prosadí a nikdo dopředu neví, která to bude. Jen blázen si pučí u banky třeba půl miliónu, aby záhy zjistil, že nemá na splácení, protže skupina se nechytla."

    Hahaha, a viděl jsi vůbec někdy ty nějaké podnikání? Ukaž mi jediné podnikání, kde není žádný risk! Každé podnikání má v sobě určitý risk a většina začínajících podnikatelů zkrachuje. Jsem četl, že v Americe (kde s tím mají dlouhodobé zkušenosti a trh tam poměrně není deformovaný korupcí a dalšími vedlejšími vlivy) každý průměrný podnikatel třikrát zkrachuje, než si rozjede prosperující podnikání.

    Je snad hudební průmysl nějaké nepodnikání, či zvláštní druh podnikání, nebo něco jiného?

    Podle mě je to normální podnikání, takže je nějaký produkt, projekt a následuje půjčka a rozjezd podnikání...

    "Jen blázen si pučí u banky třeba půl miliónu, aby záhy zjistil, že nemá na splácení, protže skupina se nechytla. To si právě může dovolit velká společnost, kde se jdena z desíti kapel chytne a zaplatí sebe i prodělky na těch ostatních."

    Jako půl milionu, je schopná sehnat moje babička v penzi. Pro průměrného člověka to není přece žádný problém. Kde to proboha žiješ?

    Tady si půjčují lidi na blbosti jako je televize a koberec a na rozjezd podnikání je jim líto jít do rizika? To ale nejsou podnikatelé ale žabaři, kteří to nikam nedotáhnou.

    By ses měl probudit a podívat se na hudební skupinu, jako na jakékoliv jiné podnikání.

    "A za druhé - Myslíš, že kdyby exsitoval nějaký jiný, pro kapely mnohem výhodnější model, který ty se tu snažíš s naprstou neznalostí věci vycucat z prstu, že by se dávno neprosadil?"
    On možná už existuje a funguje, jen masa ho nepoužívá a tak není tak vidět.

    To je stejné, jako, že si většina lidí spoří na důchod u státu, v penzijních fondech a životních pojistkách, jsou toho plné noviny a taky to není ta nejlepší, ani ta průměrně dobrá možnost. A pak tady jsou lidi, kteří to prostě dělají jinak a tak, jak se má. A stejně to je určitě i v hudebním průmyslu, je tam masa lidí, kteří jdou prostě s tím hlavním proudem a ti dopadnou většinou špatně, i když třeba hrajou dobrou muziku.

    Já se necítím na to, abych někomu radil. Nejsem profík. Ale jen se mi zdá, že už trochu rozumím podnikání, jako takovému, a jak funguje aspoň v tom malém měřítku. A myslím si, že jestli máš malou pekárnu, květinářství, jestli zametáš chodníky, pokrýváš střechy a nebo jestli máš kapelu, tak je to prostě jedno... Máš nějaké příjmy, výdaje, účetního, právníka, bankéře, svůj FÚ, OSSZ, ZP a liší se to jen oborem činnosti... Ty v tom hledáš zbytečně vědu.
  • 14. 11. 2007 8:41

    mulat (neregistrovaný)
    >1) Odpovědi typu "a já odpověděl "protože se jim to
    >vyplatí"", "absurdity, které tu třeba píšeš o studiu", >jsou odpovědi typu proč proto. Tedy typu kecáš blbosti ale >neřeknu ti proč, jen ti řeknu, že kecáš. A tohle já prostě >neberu.

    Už nějak nevim, jak ti to vysvětlit líp, zdá se, že schopnost myslet ti byla nadělena jen velmi spoře. Moje odpvěď nebyla Proto. Moje odpověď byla zdůvodnění. Chápeš? Odpověď "Protože se jim to vyplatí" znamená, že se jim vyplatí použít služeb nahrávací společnosti, protože tak vydělají/proslaví se více, než kdyby použili jiný způsob. Kdyby se jim vyplatil jiný způsob víc, použili by ten.

    >2) "Asi moc pečlivě nečteš to, co sám napíšeš" :) to jako
    >myslíš vážně, a nebo ti jen spadla cihla na hlavu?

    Chacha, to se ti povedlo, cihla na hlavu, ty seš ale vtipálek, parádní fór.

    >3) Ukaž mi jediné podnikání, kde není žádný risk!

    Jenže jde o to, jak velký ten risk je. Pokud je pravděpodobnsot krachu 9/10 a není vyhlídka připadného astronomického zisku, tak do toho jde jen magor.

    > že už trochu rozumím podnikání, jako takovému

    To je právě jádro celé věci - nerozumíš mu vůbec. Kdyby totiž existovala taková díra na trhu, tak ji někdo dávno vyplní. Myslíš, že ty podnikání v oblasti hudby rozumíš víc, než ty tisícovky lidí, který se v tý oblasti pohybujou leta? Tak za nima jdi, seznam je se sym geniálnim utopicko-socialistickym plánem, jak se nenechat ožebračovat velkejma spoečnostma, a oni ti budou jistě neskonale vděční, že se našel konečně někdo, kdo jim ukázal cestu z temnoty.

    Čau.
  • 14. 11. 2007 8:58

    Jaromir
    Na útoky, na mě, nebudu reagovat.

    Pleteš si socialismus s kapitalismem. Účelem podnikání je vydělat a já si myslím, že kapely, které si vše zafinancují vše samy, nakonec vydělají víc. To není utopický-socialismus, ale tvrdý kalkul v kapitalismu.

    Jak je vidět nerozumíš ani základním pojmům, jako je socialismus a kapitalismus a chceš se tady jen blejsknout.

    Navíc myslím, že to s kapelama není zas tak špatné. Člověk si nesmí dát za cíl splnění svých očekávání úroveň Rolling Stone, ale aby třeba kapela vydělala na CD a koncertech pro každého člena dejme tomu dvojnásobek průměrného platu u nás, a to je myslím reálné, pokud je kapela jen průměrně dobrá a koncertuje pořádně.
  • 14. 11. 2007 8:55

    Mablung (neregistrovaný)
    Ach jo. Směs naivity a blbostí.
    Nejdříve k té blbosti :-)
    Ve státech když někdo zkrachuje, tak mu zbyde dům, auto a 7letý záznam u bank. Ten záznam mu výrazně snižuje kredit u bank a tím pádem možnost získat půjčku na rozjezd podnikání. Nebo si myslíš, že banky jsou dobročinné instituce pro rozjezd podnikání? Ne, nejsou, proto neskončily jako ty české. Možná 3x ukončí podnikání, ale nezkrachuje.

    Rozdíl mezi normálním podnikáním a vydáváním hudby je stejný jako v otevření obchodu s potravinami a ropným vrtem. Jsou určité oblasti kde se pilný člověk může snadno prosadit, ale pokud je trh obsazený, nepružný a vyžaduje velkou kapitálovou investici (ano, přesně příklad ropy a nebo hudby), tak se jednotlivec těžko prosadí. U hudby mohou fungovat lokální vydavatelství, jenže ty těžko prosadí hudbu v zahraničí. A i v dané lokaci, mají mnohem menší šanci že protlačí své kapely do médií. Zatímco velká nakladatelství protlačí (teď si číslo vymyslím) 2 z 10 kapel, malé protlačí jen 1 z 20. Pak jsou samozřejmě náklady někde jinde a racionálně uvažujicí skupina bude preferovat velké nakladatele kteří jim zaručí větší šanci. Lokální nakladatelství obvykle fungují na tom principu, že si najdou svůj tržní výklenek.

    Trh funguje kapku jinak než si ty myslíš. Nabídka VÝRAZNĚ převyšuje poptávku a to co prodává většinu zboží (i hudbu), není kvalita, ale propagace. Samozřejmě, hudba potřebuje určitou kvalitu, ale na světě máš 10 000 kapel které hrají přibližně stejně kvalitní hudbu a jen kvalita propagace a štěstí rozhoduje o tom které se prosadí.
  • 14. 11. 2007 10:03

    Jaromir
    "Ach jo. Směs naivity a blbostí."
    Leda tak tvojí.

    Zkrachovat je možné i třeba v Německu, jak je to u nás nevím.

    Banky o nic samozřejmě nepříjdou. Pokud žádáš o půjčku na hypotéku např., tak se půjčuje jen na určitou část nemovitosti, pak jsi tu ty jako věřitel, a ještě další nezávislý člověk jako ručitel, no a navíc tu jsou samozřejmě úroky, kde se promítá rizikovost klienta (stejně jako v USA, kde se přímo stanovují úroky podle ratingu klienta). Takže banka je jištěna hned 4*.

    Jistě možná jsem to napsal špatně z hlediska pojmu (ukončí podnikání/zkrachuje), jsem to bral, jako že nezkrachuje ON SÁM, ale jeho podnikání, tedy banka prodá zástavy, zahojí se na ních a ON jako podnikatel jede dál...

    "Rozdíl mezi normálním podnikáním a vydáváním hudby je stejný jako v otevření obchodu s potravinami a ropným vrtem."
    A pak, že já jsem naivní. Bavíme se tady pořád o rozjíždějících nových skupinách, že? Nechceme tady udělat za den nové Rolling Stones?

    "Trh funguje kapku jinak než si ty myslíš. Nabídka VÝRAZNĚ převyšuje poptávku a to co prodává většinu zboží (i hudbu), není kvalita, ale propagace."

    Já si naopak myslím, že je to o té těžké práci, o koncertech. I když jsi u velkého vydavatelství (a nejsi v TOP10), stejně pokud chceš prorazit v cizí zemi, tak tam musíš jet a udělat tam sérii koncertů, aby se na tebe lidé vůbec podívali.

    Mě to připadá, že tady chce jít k velkému vydavatelství, aby v případě velkého úspěchu měl šanci se prosadit ven, ale to je myšlení, tak o tři kroky napřed. Lepší je začít od nuly a koncertovat (aspoň podle toho jak já sám se dostávám k novým skupinám, je to většinou na festivalech a nebo koncertech (jako předskokani), v rádiu se málokdy hraje něco dobrého).
  • 14. 11. 2007 10:19

    anonymní
    Já si naopak myslím, že je to o té těžké práci, o koncertech. I když jsi u velkého vydavatelství (a nejsi v TOP10), stejně pokud chceš prorazit v cizí zemi, tak tam musíš jet a udělat tam sérii koncertů, aby se na tebe lidé vůbec podívali.

    To snad nemůže bejt ani naivita ... To musí bejt blbost.
  • 14. 11. 2007 13:02

    Mablung (neregistrovaný)
    Ok, vykašleme se na rozdíl mezi krachem a ukončením činnosti. Nicméně zůstává fakt, že žádná banka ti nepůjčí na vysoce rizikový projekt. Banky mají za cíl zisk, ne podporu podnikání. Pokud bys ručil třeba barákem, pak ano. Jenže v případě že by ti risk nevyšel, šel bys spát pod most ... (obrazně řečeno)

    Malé skupiny svoje managery mají. Buď to dělá někdo z kapely a nebo mají externího. Ten jim domlouvá koncery a různé administrativní věci. Průšvih je v tom, že ty to píšeš tak že stačí vylepit plakáty a lidi ti přijdou na koncert. Není to tak. Lidé jdou za značkou. Můžeš udělat obrovskou sérii koncertů, ale přijde ti tam 15 lidí co si do klubu skočili na pivo. Začínající kapela potřebuje hrát coby předkapela slavnějším skupinám, potřebuje být vidět a potřebuje zaujmout. V Čechách (a vůbec ve světě) máš strašně málo originálních skupin, které by byli schopny zaujmout masové posluchače. Třeba Jablkoň je vynikající originální skupina kterou si vždy strašně rád poslechnu, lidé na ně přijdou protože to je kvalitní skupina. Jenže tahle skupina ti nikdy nezaujme mainstream. A třeba takový Kryštof nebo Chinaski, které jsou dojné krávy hudebního průmyslu, by neprorazili bez pořádné propagace, protože se moc neliší od stovek podobných skupin.
    Samozřejmě, i samostatný managor může prorazit s nějakou skupinou a udělat z ni českou/světovou megastar. Jenže na jednoho úspěšného by připadalo stovky/desítky tisíc neúspěšných. Prostě a jednoduše, příliš rizikové.
  • 14. 11. 2007 14:27

    Jaromir
    "samostatný managor může prorazit"
    managor? :)

    Dík za náhled do fungování kapely.

    Na to, že nechodí lidi, i na kvalitní skupiny si stěžuje nejeden klub.

    Jasně, myslím, že se shodneme, že je to riziko, ale to je snad jakékoliv podnikání. Kdo nechce riziko, jde dělat do banky a nebo se zaměstná u státu, jinak je všechno risk.

    Mě se jen nelíbí, jak se každé podnikání "démonizuje", prostě je třeba začít od nuly, držet tři čtyři roky půlky u sebe a pak se uvidí. Pokud je jakékoliv podnikání aspoň trochu k světu, tak se prosadí.

    Tady mi to ale připadá, že se uznávají jen dvě situace, a to buď nehrát a nebo hrát pro velké vydavatelství.

    Ještě mě napadá jedna věc, jistě vydavatel pomáhá, dělá reklamu, ale někdy i škodí, si vzpomínám na několik skupin, kde i proti jejich vůli vydavatel dal na CDčka kaktus ochrany atd., nebo jsem teď četl o jedné skupině, která měla domluvené studio, ale vydavatel omezil projekty a žádné nahrávání se nekonalo. A hudba je umění, takže tohle všechno pěkně naštve, pak je otázka, jestli nejet sám za sebe a na sebe (i s tím, že člověk třeba vezme místo půjčky na nový gauč půjčku na natočení alba), a pak vím na čem jsem, a nic mě nemůže překvapit. To mám právě na podnikání rád, že nade mnou jsou jen zákony státu a jak si to člověk zařídí, tak to má...
  • 14. 11. 2007 14:37

    Jaromir
    Ještě ohledně toho kreditního hodnocení klienta ve státech, něco jsem o tom kdysi četl.

    Ty jsi byl ve státech? Jak veliké číslo jsi měl?
  • 14. 11. 2007 7:10

    Martin V (neregistrovaný)
    Ani velká společnost nepujde do rizika, taky jedou na co největší zisk. Chtěl bych žít v tvém světě, kde se velké společnosti snaží protlačit začínající kapely do radií. Když si pustím 90procent radií, tak se na mě valí stále stejné "osvědčené" fláky od hudebních zombií.
    Souhlasím s Jaromírem A., hudebni prumysl je jako každý jiny, musí počítat s rizikem a pokud si 4-5ti clena kapela nechce pujcit 500tis na rozjezd podnikani, tak at se na to radsi vykaslou, protoze 100tis ti pujci kazdy a ani ho nezajima proc to chces.
    Kapely by si asi meli uvedomit ze se zacina postupne, urcite existuje vyhodnejsi model a dokonce skoro zadarmo - proste budete tak dobry, ze si o vas lidi budou povidat, volat do radia pri pisnickach naprani a budou chtit pustit VAS HIT a promoteri koncertu kapelu budou chtit na festival protoze budete mezi lidma oblibeny a vsude na Internetu budou v mailech kolovat odkazy na Vase sice jednoduchy, ale vtipne udelany videoklipy a mp3 :-D
  • 14. 11. 2007 9:34

    Jaromir
    Čau Martine, jo je to tak, ono jde vlastně jen o to podnikání, o nic jiného.

    A mám naprosto stejný názor, co se týká půjček, pokud někdo nevěří svému projektu, aby si na něj půjčil a žádá to od někoho jiného, tak je to divné.

    Ohledně rádií, jsem slyšel, že majoritní pop rádia "recyklují" průzkumy, co se lidem líbí a tak hrají jen to známe a velké, proto se je asi problém do rádií dostat, no ale máme tu Internet, koncerty tak co.

    Z hlediska ekonomického modelu a podnikání vůbec, je fakt, že se nejvíce vydělává na koncertech super, protože tímpádem ma každá kapela šanci. Stačí jen jezdit po klubech/festivalech a koncertovat. A získají tak, jak hlavně ty peníze, tak i slávu.

    Na rádia a TV se každý může vybodnout, ty příjdou samy. A skladby stačí ze začátku propagovat přes Internet a nechat si za 18 Kč vylisovat placky (klasický obal, CD s potiskem (mimochodem samotné vylisované CD potisknuté CMYK stojí jen 6 Kč!) a tuším 4 stránkový booklet).

    Tak vo co jde. Kdo chce se prosadí, a že někdo nemá na nájem studia 20k Kč, tak ať si natočí promo doma na PC, na jakékoliv homemade zvukovce a vícestopém freeware zvukovém editoru, a může se tam vyřádit kolik chce.

    Jsou to jen kecy prostě, jde to za draho, jde to za levno, jen stačí chtít. To jen velké společnosti pořádají hon na malé a snaží se tu nastolit takové povědomí, že bez velké společnosti se neprosadíte. Věřím, že jeden kvalitní, a dobře placený, manager toho zvládne víc, než celé BMI.
  • 14. 11. 2007 7:47

    Věra Pohlová (neregistrovaný)
    koukáš se na TV a poslouchal jsi někdy rádio v ČR? kolik tam slyšíš hudby, která by nebyla od interpretů důchodového věku nebo od superstar?
    normální hudbu v TV uslyšíš jen na ČT2 a tam to jde asi natlačit bez vydavatelství, navíc v dnešním světě kompjůtrů není zas tak velký problém natočit klip, stačí ti nápady a šikovný soft
  • 13. 11. 2007 18:51

    erika (neregistrovaný)
    tak to je, herci se taky musí živit vystupovánim a ne CD. Chtít brát prachy jen za CD je přežitek. Na to přišly i "valící se kameny", a konzertují.
  • 13. 11. 2007 20:46

    Jaromir
    Ve Filtru si jeden jejich bývalý člen stěžoval, že Jagger musel být podepsaný, jako autor textu a hudby, pod každou písní, i když ji nenapsal, jen aby z ní pak měl poplatky. Taky zajímavá věc...

    Ale Rolling Stones jsou úspěšní, je to nejziskovější kapela na světě. Takoví mají jistě speciální podmínky i u toho vydavatele a nemají z CD jen pár desítek centů.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).