Nevím, jestli jsem kdy četl větší snůšku nesmyslů. Autor nemá rád přirovnání, ale přirovnává muzikanty ke včelařům nebo "osvětlovačům". Používá ekonomické termíny, jenomže nešťastně nepochopené. Hudba není žádná externalita, proboha...
Je skvělé, že se někdo vzdělává v ekonomickém směru, takových lidí jen víc. Je ale vždycky zmarněné šance, když přestane příliš brzy, dokud ještě nepochopil souvislosti. A to je přesně tenhle případ, obávám se.
Doporučení pro autora - napsat znovu a pořádně - pomalu, každou věc vysvětlit zvlášť a do důsledku, pak až případně proškrtat. Tohle je jen skákání od jednoho k druhému, nic pořádně a výsledkem je pelmel polopravd.
Nepopírám, že označení hudebních nahrávek za externalitu není podivné. Nicméně použijme jednoduchou definici z Wikipedie: "Externalita je označení pro vnější účinek nějakého ekonomického rozhodnutí, resp. činnosti, tzn. část dopadů činnosti, kterou nese někdo jiný než její původce. Jako externality se označují náklady či výnosy jiných subjektů, za které se neplatí: původce si tyto výnosy (tzv. pozitivní externality) nemůže přivlastnit, příp. tyto náklady (tzv. negativní externality) od něj nelze vymáhat."
=> Vnějším účinkem "provozování hudby" jsou hudební nahrávky. Užitek z nahrávek má každý, kdo si je stáhne, hudebník nemá nástroj jim v tom zabránit a nahrávky prodávat, protože je každý může dostat i zadarmo.
Případně možná jasnější definice externality v tomto kontextu: "A non-market exchange, in which at least one party to the exchange is not compensated and may have little choice in the exchange."