Názory k článku Hyperloop z Brna do Prahy? Město podepsalo dohodu, hlavní ale bude spíše výzkum

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 12. 2017 14:12

    ekologie (neregistrovaný)

    Je zajímavé jak všichni řeší kolik to bude stát. Já jsem velký fanda hyperloopu. Přineslo by to obrovské snížení automobilové dopravy a letecké taky. Měli by jsme se hlavně zamýšlet nad tím co to přinese budoucím generacím(aby tu neumřeli ve smogu) a co to přinese naší matičce zemi.

  • 1. 2. 2017 15:39

    2x4 (neregistrovaný)

    VMO Hlinky-Kníničská blokuje jeden jedinej spekulantskej šmejd Bittó a hromada neschopných úředníků proti němu. A takhle my tu žijeme.

  • 1. 2. 2017 11:37

    krakonoš (neregistrovaný)

    Připadá mi to smysluplnější a lepší, než investice do VRT. Podívejte se, co udělalo v Brně s veškerou dopravou momentální počasí! U hyperloopu něco takového nehrozí. Další výhodou je nulová interakce s okolím; na koleje, nebo silnici skočí sebevrah a je vymalováno, na přejezdu uvízne nákladní auto a doprava stojí. U hyperloopu něco takového nehrozí. Kapsle bude v potrubí levitovat, takže nulové opotřebení, čili nepatrná potřeba údržby. Mnohem nižší náklady na energii; pohyb ve vakuu znamená nulový aerodynamický odpor a pohon lineárními motory umožňuje obejít se bez trakčních motorů ve vozidle a tím i přívodu energie pro pohyb, vnitřní spotřebu, (klimatizace, osvětlení), zajistí baterie, trvale dobíjená indukcí z poháněcích elektromagnetů, uložených vně potrubí. A vzhledem k době přepravy i mnohem menší náklady na kulturu cestování.

  • 27. 1. 2017 13:16

    Standa

    Tady se vede diskuse, jako by to opravdu chtěli postavit. Ale já to spíš vidím na pokračovací projekt k Bémově Praze olympijské: podojit rozpočet na studiích proveditelnosti a omáčce kolem. Musk je maskotem hipsterů, a tak se o tom bude hodně psát. V lepším případě z toho bude multimediální show, kdy nám budou promítat cestu z Brna do Prahy. Nakonec v článku jasně píší o augmentované realitě.

  • 27. 1. 2017 10:52

    Tony (neregistrovaný)

    Na tohle jsem opravdu zvědavý. Nevíte někdo jestli už proběhly testy s lidmi?

    Tony
    http://how2db.com

  • 25. 1. 2017 9:27

    Archemone (neregistrovaný)

    minulý rok oslovili Bratislavu, či by nechcela hyperloop do Viedne, alebo do Budapešti, poprípade Budapešť-Viedeň cez Bratislavu. nakoniec vyšlo najavo, že táto nemenovaná firma hľadá v podstate skúšobného králika, ktorý by zainvestoval do výstavby hyperloopu na svojom území, kde by sa to v podstate skúšalo v praxi a vychytávali by sa na tom celom systéme chyby za ostrého chodu. takže celková investícia štátu nad 80% do testovacej verzie bez záruk, bez istoty, že to bude fungovať, bez istoty, že sa to nebude kaziť a bez istoty, že to nezabije kopu ľudí.

  • 23. 1. 2017 1:18

    Johan (neregistrovaný)

    Ku**a vzbuďte někdo toho Hyt**ra, Dostaví R-43 striktním příkazem až do Wroclavi... Magory co výmýšlej tyhle hyper hovadiny, pozavírá přinejlepším do Bohnic...
    Deportuje nazpět ty vandráky co maj pod prdelí ropu, ale raději si jí budou zapalovat navzájem.
    Ne já chci taky peníze ale na výzkum, výzkumu pochodových myšlenek těchto hypermagorú.
    Radní co má chalupu vedle budoucí R-43, to skrátka hodil k ledu jen proto že v podstaťe dálniční násep je prakticky hotov a stavoloby fyrmy by prakticky něměly za co hodit radnímu do kapsy. Možná by se musely předělat mosty u Jevíčka, ale myslím že budou v lepším stavu jak na D-1 mezi Ostravou a Bohumínem.
    Ne styďme se za tenhle přístup, Francouzi ani Němci jsem nezaznamenal že by krom svých plánů na VRT po kterých jezdí TGV nebo ICE, nějakou takovou koninu začaly studovat.

  • 22. 1. 2017 18:13

    Petr M (neregistrovaný)

    Osobní zkušenost z poslední cesty veřejnou dopravou přes Brno:

    Manželka podstoupila operaci v Praze. Jela na kontrolu po dvou měsících, auto v servisu po sestřelení srnky, tak nebyla jiná možnost. Do Prahy se dá od nás cestovat tímto způsobem jenom autobusem do Brna a dál vlakem nebo Studentem. Zvolili jsme vlak, pro malou je to vzácnost a furt chtěla vlakem, a udělali jsme si takový malý rodinný výlet. Jenomže cestou zpátky, i když jsme si nechali 1.5h rezervu na poslední autobus (ze Zvonařky), ČD samozřejmě dojely tak, že zbývalo na přestup s manželkou s bolavým břichem a tříletým děckem 12 minut do toho posledního autobusu. A je opravdu fajn běžet s baťohem a tříletým děckem pod paží v davech ve Vaňkovcea a překecávat šoféra, aby pět minut počkal...

    Vůbec se nemyslí na to, že by někdo hendikepovaný, nemohoucí, s děckama, ... přestupoval mezi vlakem a autobusem. Přitom jsou v JM kraji místa, kde je obsluha jenom autobusem (např. Hustopeče, Klobouky u Brna, Ždánice, Velká Bíteš, ...), kde moc na výběr není a pokud chceněkam člověk jet vlakem tak stejně musí do Brna na Hlavák.

    Proto je můj názor takový, že by si Brno zasloužilo nádraží od architektů Architekten Fellerer-Vendl, který tenkrát vyhrálo tu soutěž, kterou "ekologové*" zrušili a místo toho vymýšlí další orloje. Bylo toautobusový nádraží v místě nákladního vlakovýho u Zvonařky, nad tím vlakový nádraží na mostě. Příjezd může být vysokorychlostní i ze Severu, uleví se Židenicím, který jsou zpřetrhaný viaduktama, přestup na autobus tam je, stavět se může bez omezení současnýho hlaváku a až bude hotovo, jenom se přehodí výhybky. A když mohli přesunout nádraží ve Vídni, tak by to přežilo i Brno.


    *) přípona ...logie je od logos, tedy věda. To, co tyhle individua předvádí, nemá s jakoukoliv vědou, tedy logickou argumentací, analytickým myšlením a přehodnocením vlastní hypotézy na základě faktů, opravdu nic společnýho. Ale to je jedno, hlavně, že se dukáty kutálí do měšce...

  • 22. 1. 2017 17:39

    Petr M (neregistrovaný)

    Agresivní pumpičkáři? Ti neví jestli slavit, nebo brečet. Kusy cyklostezky odnikud nikam, vylepšený křižovatky jako na Hanojské (pardon, Olomoucké) u učňáku,...

    R43 neprojde do výměny primátora. Teď už si nepamatuju, jestli tam má dům nebo jenom chatu, ale R43 by ho podle jednoho ze zastupitelů, se kterým jsem mluvil, rušila a tak se o ní taktně nemluví. Ale aspoň kdyby už byl hotový kus VMO v úseku Hlinky - Kníničská, tak se to dá aspoň propálit z D1 Pisáreckým tunelem do Královopolskýho tunelu, za ním to švihnout na Svitavy (vím, původní 43ka se tím neřeší, ale aspoň Brnu by to ulevilo). 43 je fakt ostuda. (A bez ohledu na Brno, ať si ostatní postaví R43 jak jim vyhovuje a Brno se bude muset podřídit, když nekomunikuje).

    A co se VMO týká, oficiální stránky hrdě hlásají plán na rok 2014. Na okruh i na informování veřejnosti s..e pes. http://www.mestsky-okruh-brno.cz/plan-vystavby/

  • 22. 1. 2017 15:47

    Tomas Brno (neregistrovaný)

    A teď to vezměte z praktického hlediska opravdu denně dojíždějícího člověk (spíše asi z Prahy do Brna než naopak to bude).

    Dokud ten systém nebude otestovaný a v pravidelném provozu, tak je to nereálné, čili kolik? Za tři roky chtějí mít prototyp. OK. Pak nějaké testy atd. Výstavba tratě (potrubí). Jsme v ČR, kde opravit 200 km dálnice trvá 10 let nebo kolik. Takže i kdyby to zvládli za dalších 5 let. Na rozdíl od toho amíka, který si myslí, že jen tak postaví pylony všude kde si zamane, všichni víme, že to bude stejný opruz jako při jakékoliv jiné stavbě. A to neuvažujeme "lidi" jako je Patrik z Dětí Země a desítky dalších nátlakových sdružení. Takže reálně nejdřív za 20 let spíše později. Ale OK, bude to.

    Jízdné rozhodně nebude levnější než u "obyčejné" dopravy, promítané reklamy za 15 minut jízdy to nepokryjí. Už jen návratnost investice na stavbu, že... OK, takže to bude zajímavé pouze pro řekněme středněpřijmové a vyšší zaměstnance (denní dojíždění, ne výlet do Prahy, to neuvažuju).

    A teď, když to přestane fungovat, porucha, cokoliv, co se dá u nevyzkoušené technologie očekávat. To bude pak paráda dojíždění, 200 km denně... Pak, kde bude "nádraží"? Takže 15 minut pojedu z/do Prahy a pak se budu stejně dostávat hodinu domů, když nebudu bydlet na šalině. Auto je totiž pro tyto vizionáře fuj, takže tím to hypersuperloopu nepůjde a MHD se tu prakticky nezměnila za posledních 20 let a pokud se nepřesune nádraží, tak ani dalších 20 let se nic nestane (možná narovnají těch 500m na Dornych...). Nejreálnější "stanice" v Brně je tak možná někde na Výstavišti nebo v jižním centru (ovšem nádraží by bylo daleko na stejném místě) tak ať si každý spočítá. Nehledě při cestování při budoucím propojení více měst, jak to vyřeší, aby se nemusel přesedat. Na každou možnou trasu vlastní tunel? Těžko se to bude někde křižovat v těch rychlostech. Nebo při delší cestě budu 3x přesedat?

    Mně by se taky líbilo být v Praze za 15 - 20 minut, ale tohle je utopie, vzláště když vidím, kdo se okolo toho v Brně točí. Prostě tu chceme být za každou cenu světoví a v reálu budeme zase všem akorát pro smích jako s tím nádražím pro normální vlaky. To raději postavme rychlodráhu, napojenou na okolní země, sice pojedu z Prahy hodinku, ale bude to dřív, reálnější a praktičtější (tedy, až v Brně vymeteme tu současnou sebranku a aktivisty a pustíme se konečně do moderního nádraží a ne do současného pashttp://www­.lupa.cz/clan­ky/hyperloop-z-brna-do-prahy-mesto-podepsalo-dohodu-hlavni-ale-bude-spise-vyzkum/nazory/#ne­wIndex1kvilu, na které se ani vlak nevejde a pak je v oblouku metr díra mezi vlakem a nástupištěm. Doporučuju všem "nádraží v centru" takové cestování vyzkoušet s dětmi nebo zavazadly.

  • 22. 1. 2017 15:32

    Tomas Brno (neregistrovaný)

    Mě by jen zajímalo, jak přišli zrovna na Brno. To jednali se všemi v podstatě vesnicemi v Evropě (nedělejme si iluze, Brno je prostě v evropském měřítku maloměsto) a zrovna v Brně se zadařilo najít pár naivních (kupodivu) ANO úředníků, kteří se na to chytili?
    Oni asi neví, že tady nejsme schopni desítky let vyřešit ani obyčejné silnice, nádraží a vše co už tu ostatní psali a takové "partnera" si vizionáři z Hypeloopu vyberou?
    To znamená pouze dvě věci - buď jsou tak zoufalí, že berou kohokoliv, kdo jim na to skočí nebo naopak už teď ví, že je to nereálné (ostatně dnešní rozhovor na idnesu to potvrzuje), ale peníze se na tom na různých studiích apod. dají čerpat jedno od koho.

    Nebo je tady pravděpodobnější varianta, že je to opět "malá domů" a jde jen o kamarádkšeft pro obě strany. U prospěchářů z ANO na brněnském magistrátu ostatně nic nového - nic nedělají, jen se cpou do různých dozorčích rad atd., o primátorovi prakticky nikdo nic neví dokud neplácne zase nějakou blbost a nechává ve městě řádit zelené fanatiky a jejich "béčko" ŽB. A zatím hezky v pozadí se nám všem vysmívají i podporou takových nesmyslných projektů.

    Mimochodem, věta že u pylonů není potřeba řešit výkupy pozemků jako u stavby např. rychlodráhy, to mluví za vše, co jsou to za odborníky...

  • 21. 1. 2017 21:08

    Franta (neregistrovaný)

    No, celá Zvonařka má cca 100 x 110 metrů :-). Není to ale tak důležité jako Vaše *). Brnu (i republice) toho schází podstatně více, kvalitní městské okruhy, R43 (optimální trasou, tj. přes Bystrc), R52, atd, atd. Místo toho se podporují agresivní pumpičkáři.

  • 20. 1. 2017 15:07

    dino

    To je pádný argument, akorát si nejsem jistý, nakolik je relevantní cena jízdenky klasických rychlovlaků. Pokud se za dvě stovky dostanu z Prahy do Brna autobusem i vlakem, proč bych se tam musel dostat za dvojnásobek prostředkem, u něhož jsou náklady na mou přepravu nižší?

  • 20. 1. 2017 14:32

    dino

    OK, nějaké slučování poboček je pro mě podružné a psal-li jste to výhradně v tomto kontextu, tak beru. Mně to přijde zajímavější spíše z pohledu lidí než firem, tedy že by někdo mohl žít v Brně a pracovat v Praze, kde bude lépe placen (či má profesi, která se v Praze zaplatí, ale v Brně ne).

  • 20. 1. 2017 13:02

    Petr M (neregistrovaný)

    Řešilo se tady slučování poboček. Právě v případě prodavačky, kadeřnice, (kosmetičky, manikérky, ...) má ohromný smysl, když se všechny pobočky firmy přesunou do jednoho baráku. Už vidím, jak kadeřnice spěchá do práce 300km, protože za hodinu je k ní objednaná baba, co bydlí pět baráků od ní a dá si kvůli přelivu 600km výlet.

    A když je víc poboček na víc místech, stačí delegovat pravomoc na lokální vedoucí, urgentní věci řešit po telefonu nebo mailu, ostatní v domluveným čase (osobně každý druhý úterý 10:30). Cestuje jenom jeden zaměstnanec místo 10 a 2-3x za měsíc, ne každý den. Stejně by tam nějaký mistr nebo teamleader byl.

  • 20. 1. 2017 11:52

    fd (neregistrovaný)

    A prave takovy clovek zcela jiste bude denne jezdit za (kdyz malo) 500Kc tam a za dalsich 500Kc zpet. Podivejte se kolik stoji jizdenky do klasickych rychlovlaku v zahranici.

  • 20. 1. 2017 11:44

    fd (neregistrovaný)

    Jiste, stejne tak jsem zanedbal cestu na nadrazi v pripade autobusu a vlaku, do toho hyperloopu se teleportujete? A jeho stanice bude zcela jiste primo pred vasim domem.

  • 20. 1. 2017 11:21

    dino

    Ať si šéf sedí kdekoliv, na tom leckdy opravdu nesejde. Ale pokud tím podřízeným nebude ajťák, ale prodavačka, řemeslník, kadeřnice, dělník... tak tu práci vzdáleně fakt neudělá (tedy pokud si nepředstavujete, že všichni budou na dálku řídit nějakého robota jako ten chirurg, ovšem abych uvěřil, že se tak stane v této zemi výhledově v desítkách let, musel bych být opravdu velký (nejen techno-)optimista).

  • 20. 1. 2017 10:42

    Petr M (neregistrovaný)

    Dneska konferenční video hovor znamená zabitých 10 minut čekání, než všichni dojdou. Cenově? Webkamera v noťasu a sluchátka s mikrofonem za 200 jako jednorázová investice. A mimo hovoru nikdo neotravuje a člověk má klid na práci. Vlastní zkušenost, 6 let jsem měl šéfa v USA.

    A jenom tak mimochodem, opravdu musí manager jednat s podřízeným vždycky osobně, když i chirurg může operovat roboticky na 2000km? A opravdu nejde na dálku řídit geograficky rozhozený projekt typu Linux? Na to žádná přerostlá potrubní pošta vlastně ani není potřeba...

    To je jenom představa nemocných lidí, že všechno bude fungovat líp, když do open space místo 50 lidí narvou 150 a 2/3 z nich nedojdou do práce, pokud bude v tunelu výluka...

  • 20. 1. 2017 9:53

    Karel (neregistrovaný)

    Autobus i vlak jsou 2.5 hodiny a lepší to nebude. Auto má handicap v tom, že ho musíte vlastnit, musíte řídit, musíte projet ucpaným velkoměstem a musíte někde zaparkovat. Ale alternativa to bezesporu je. Letadlo nemá cenu brát v úvahu, to na tak krátké vzdálenosti takové rychlosti nedosáhne. Navíc doba odbavení znamená opět problém.

    Rychlovlak 400 km/h by ale řešením byl. Ty běžně jezdí v Německu, mají je i ve Francii, v Číně, v Japonsku. Právě Číňané před lety experimentovali s tím, ten vlak uzavřít do tubusu. Přišli na to, že je to mnohem horší, že vzduch tvoří bariéru a skoro to nejede. Tak je napadlo ten vzduch odsávat. A stal se zázrak, ono to najednou jezdilo i přes 700 km/h, aniž by se musel ten pohon nějak výrazně měnit. Zbývalo dořešit jen pár technických detailů. O kterých se ale časem zjistilo, že nejsou až tak triviální. Zkrátka se snažím říci, že před 5+ lety se očekávalo, že cenový rozdíl mezi rychlovlakem a tímhle bude malý. Takže proč budovat rychlodráhu na 400km/h, když za jen o málo peněz víc můžeme mít 700km/h? Jenže pak se zjistilo, že to tak snadné nebude.

    No a Hyperloop je ještě něco trochu jiného. To spíš připomína rocket train ze hry SWTOR. Vepředu to mělo nasávat vzduch a vzadu vytlačovat. Prostě proudový motor v trubce, kde je normální tlak vzduchu. Magnety tam měli jen k tomu, aby to levitovalo a nezavadilo o trubku. Pohon měl být "vzduchem". Jenže oni to každých pár měsíců překopávají, mění koncept atd.

    Jo a ještě cílová skupina a důvod, proč Brno a Praha. Ta města by to spojilo. Mohl byste bydlet v jednom a pracovat v tom druhém. Firmy by mohly propojit kanceláře. Dnes jedna služební cesta znamená zabitý celý den. Pokud jste z Brna a máte schůzku v Praze v 9:00 ráno, tak máte docela problém. Atd. atd. Prostě by se vyplatilo dostat cestu ze 150 minut a rizika jak bude ucpaná D1/výluka na dráze na 60 minut a jistotu, že tam budu.

  • 20. 1. 2017 7:39

    Petr M (neregistrovaný)

    No záleží taky na denní době (dá se projít Vaňkovka, nebo je zavřená?), při pozemní cestě je potřeba přejít Úzkou a přechod je bokem, protože autobusový zastávky,... A dojít jenom tak na Zvonařku nestačí, protože nejblíž k Vaňkovce jsou mezinárodní linky, na lokální je potřeba ke vzdálenějším, a to je hned dalších 300m v průměru.

    A k výskytu magorů - je jich vždycky tolik, kolik si město může dovolit zaplatit. Ve hře jsou pozemky pod starým nádražím, a není jich málo. Tam se vyplatí platit si "ekologickou opozici", dělat "kvůli nim" studie naoko s tím, že se vyplázne pár mega, přehodí pár odstavců a změní datum a tlačit nesmyslnou variantu v centru. Dokud neprojde nesmyslná verze*, neprojde nic.


    *) Muselo by se překopávat za běhu, u takové železniční křižovatky s takovou kapacitou to prostě nejde. Zatáčka u teplárny má omezení do 30km/h, není jak ji narovnat nebo přidat koleje, pokud se nezbourá část Křenové. A nehrozí kvůli kapacitě integrace s autobusovou dopravou, přitom co Brno opravdu potřebuje, naí samo nádraží, ale funkční dopravní uzel s dostatečnou kapacitou...

  • 20. 1. 2017 7:00

    Petr M (neregistrovaný)

    Je tady ještě jeden vliv. Když bych posílal vlaky, autyomusy, auta a letadla za sebou, jakou dosáhnu frekvenci? Silnice řekněme po 5-10s. U vlaku je trať dělená na úseky, tam už musím plánovat, abych jel plynule a nestál na návěšti, vyjde to třeba na 12 minut při zohlednění osobáků a nákladní dopravy. Letadla? při respektování odstupu řekněme po 10 minutách.

    Jak na to bude HL? Vyhnout se nedokáže, protože z tunelu nevybočí. Když se kapsle šprajcne a další do toho vletí 50m pod zemí rychlostí 800km/h, tak se stane co? Takže minimálně ze začítku jeden tunel = jedna kapsle. Pokud bude tunel tam a tunel zpět, cesta řekněme na 30 minut, (včetně rozjedu a brždění, aby uvnitř nebylo přetížení 20G), tak půl hodiny nemůže jet nic dalšího. Tím se, pokud to někomu ujede před nosem, cesta zdvojnásobí. A při panice z teroristů tam bude ještě 20 minut na odbavení,... Takže v součtu 0:50 až 1:20.

    A to vše s cenou trubek vyšší, než u rychlovlaku a pochybuju, že by se kapsle kapacitou dostala na tři vagóny rychlovlaku...

  • 19. 1. 2017 23:34

    Plyšák (neregistrovaný)

    Znám křišťálovou studánku, kde nejhlubší je les,
    tam zaplatí se studie a houby z toho jest :D

  • 19. 1. 2017 20:28

    rim (neregistrovaný)

    Letadlo to toho na krátkou vzdálenost nepleť!!!
    Tvůj výpočet je při průměrné rychlosti, což u letadla (~ 800kmh) je poněkud zcestné, zejména pokud se započítá doba odbavení, přesun na runway, vzlet, dosažení nízké letové hladiny, přistání, ... Nehledě na to, že letiště je "mimo" město, vlak, bus je v centru. Autobus jede min 2,5 hod protože se musí vyplantat z centra.

  • 19. 1. 2017 19:16

    Franta (neregistrovaný)

    Pokud tím přestupem z vlaku na autobus myslíte z hlavního nádraží na Zvonařku, pak je to cca 600 m. Jinak ale souhlas, samozřejmě. Čemu nerozumím je, proč zrovna v Brně je tak extrémní četnost výskytu magorů všeho druhu, sudeťátskými omlouvači počínaje přes všelijaké nesehnuté, blokovači veškerých větších staveb kromě cyklostezek atd.

  • 19. 1. 2017 17:58

    fd (neregistrovaný)

    Srovnavate nesrovnatelne.

    Pokud vezmu pouze Praha - Brno. Muzete se transportovat autem, autobusem, vlakem a letadlem (pesmo a pripadne konmo pomijim). Je to cca 200km

    Pojdme se bavit hypoteticky, v intencich mozneho.

    Autobus asi nikdy neprekroci +- 100km/h, tudiz jsou to 2 hodiny jizdy
    Auto by mohlo pomerne bez potizi absolvovat trasu 200km/h, tudiz hodina jizdy
    Vlak by mohl v nasich podminkach atakovat rekneme 400km/h, takze 1/2 hodiny
    Letadlo vas dopravi rychlosti rekneme 800km/h, takze za 15 minut

    Mysite si, ze ma smysl vubec uvazovat nejaky dalsi zpusob dopravy? Navic takovy, pro ktery je nutne vybudovat zcela novou infrastrukturu, zcela jiste nakladnejsi, nez postavit znova D1?

  • 19. 1. 2017 17:32

    Karel (neregistrovaný)

    Ono je to běžné a v lidských dějinách se to opakuje.

    Opravdu někdo věří tomu, že by se mohlo vyplatit stavět zpevněnou cestu z Říma stovky, nebo snad tisíce kilometrů někam na sever do lesů plných barbarů? Směšné.

    Stavět stovky přepřahacích stanic, každou se stájemi a zázemím, jen proto, aby mohl dostavník dopravit osoby a dopisy na vzdálenost stovek kilometrů mezi státy USA za pouhý den? Bláhové, nemožné, to se nemá šanci uživit!

    Představa, že někdo bude stavět koleje, investuje obrovské množství času a peněz za tisíců tun oceli, jen aby se svezlo pár desítek lidí? Směšné.

    Představa, že někdo bude stavět desetitisíce čerpacích stanic po celé americe tak, aby se pár lidí pomocí auta dostalo z jednoho konce USA na druhý? Směšné.

    Představa, že někdo bude investovat obrovské peníze a úsilí k tomu, aby vylil miliony litrů asfaltu na cestách tak, aby to pár vyvoleným méně drncalo na jejich povoze? Směšné.

    Pravdou ale je, že na každý z těchto splněných šílených nápadů připadá deset jiných, které jsou šílené dodnes. Já osobně na úspěch téhle dopravy věřím už od chvíle, co s tím začali experimentovat číňané.

  • 19. 1. 2017 16:38

    . (neregistrovaný)

    Ještě že se občas najde i někdo, kdo neuvažuje jako naprostá většina zdejších diskutujících. Protože to bychom ještě v jeskyních otloukali pazourky.

    To je přece osvědčené, věše ostatní je tunel...

  • 19. 1. 2017 16:18

    krakonoš (neregistrovaný)

    Někdy v 60. letech se v tehdejším Gottwaldově zkoušel pneumatický výtah; kabina fungovala stejně, jako píst ve válci, pohon obstarával kompresor, který vzduch nad kabinou odsával a hnal pod kabinu a ono to fungovalo. Hyperloop je v podstatě to samé, jen o hodně větší. Ale má, oproti klasice, pár výhod. Vysoká cestovní rychlost, minimální interakce s okolím, vysoká odolnost proti klimatickým vlivům a relativně nízká energetická náročnost v porovnání s klasickou železniční, nebo silniční dopravou. Při cestovní rychlosti kolem 900 km/h by cesta z Prahy do Brna, i kdyby to bylo nějakou menší oklikou, mohla trvat max. 30 minut. A pokud jde o natlakování, ono to bude spíš podtlakování a protože ta dopravní kapsle bude v té vakuové rouře levitovat, stejně, jako Maglev, nebude docházet k mechanickému opotřebení.

  • 19. 1. 2017 14:31

    lupa.cz jsou už jako čučkaři

    Ani nevim proc jsem si vzpomnel na stavbu Monorail v serialu Simpsonovi. Kazdopadne, pokud to se to bude stavet formou PPP projektu s provozni cenou nizsi nez vysokorychlostni zeleznice, tak at to zkusi.

  • 19. 1. 2017 14:27

    jenda

    Tak hyperloop je v podstate tunel, ne? ;-)
    A s tunelama tu jsou velke zkusenosti. :-D
    Samozrejme, ze je to nerealizovatelne, ale par studii proveditelnosti z toho nejaky prachy vydoji.

  • 19. 1. 2017 14:22

    TIRO (neregistrovaný)

    Super, živit se z peněz na studii za neproveditelný projekt bych taky chtěl. A až se to provalí, to už tu nebudu.

  • 19. 1. 2017 14:09

    EL.58 (neregistrovaný)

    Je to krásná myšlenka, jenže je tady ještě dlouhá cesta. Asi není zas tak velký problém vyřešit, aby to jelo. Problém bude vyřešit, když to nepojede...

  • 19. 1. 2017 13:51

    xls (neregistrovaný)

    Myslím,že v Česku by se měl právem vzhledem k našim zkušenostem začít tenhle největší tunel na světě stavět. Umíte si vůbec představit, kolik by se na tom dalo nakrást? No ono by se na tom dalo asi dost nakrást i bez stavění, stačí pár studií, sbírání zkušeností po světě od Japonska po Kalifornii,...

  • 19. 1. 2017 13:51

    Petr M (neregistrovaný)

    No koukám, že jsem je podcenil. Takhle genitálně vybrat Slatinu, na kopci, kam není spojení. 75ka jezdí jenom 3h denně ráno a 3h denně odpoledne. 76ka po 20 minutách to neutáhne. 77 má co dělat, že pobere zaměstnance z fabrik do centra a se 78kou si snad dělají srandu. Ta jezdí s periodou 20 minut a zpožděním 25 inut (vlastní šestiletá zkušenost, šest let jsem na tom kopci makal).

    A taky je fajn, že mezi Práglem a Slatinou leží centrum Brna. To chtějí vzít oklikou na Sever a kolmo z lomu na Hádech, nebo most nad Štatlem? Protože na Modřice to jaksi nejde, protože letiště... Jenom idiot by podhrabával runway.

    Btw, nejrychlejší cesta do centra, 77 z Řípské na Zvonařku, cca 20 minut. 20 minut na nalodění do kapsle, 20 minut to Blavy, 20 minut na vylodění, pak cesta do centra, řekněme taky 20 minut... 1:40, když to dobře jde. Neříkali náhodou, že autem po D2 je to za 1:30???

    Ale třeba ten kopec mají jako gravitační brzdu / urychlovač a někoho napadne, že když už je tam něco jako mezinárodní letiště a průmyslová zóna, tak by bylo fajn tam mít i MHD...

  • 19. 1. 2017 13:17

    Karel (neregistrovaný)

    Původní studie, stará více než pět let, z doby, kdy se Hyperloop nejmenoval Hyperloop, ale byl to "maglev v hermeticky uzavřeném tubusu s podtlakem", počítala s tím, že by to bylo poblíž Slatiny nebo Černovic. Kvůli dostupnosti dálnice a letiště. V centru nedává tahle věc smysl.

    Oslovení úředníci se tomu tehdy smáli, zejména proto, že šlo o neozkoušenou technologii původem z Číny. Teď, když je to technologie z USA, na to možná už slyší.

    Zjistěné problémy byly:
    1. Bylo by to ukrutně drahé postavit (plán byl dva tunely v zemi)
    2. Není zájem ze strany Brna ani Prahy - Brno nestojí o to, stát se předměsím Prahy, a Praha nechápe, k čemu by byl spoj do východních provincií
    3. Bezpečnost technologie. Jako u každé nové technologie (auta, letadla) se dá předpokládat, že dojde k nehodám. K nehodám, při kterých budou umírat lidé. Na to má málokdo žaludek, přitom se s tím musí počítat. Prostě někde něco rupne, vlak přijde o tlak a lidi se tam ve vakuu uvaří.
    4. Bezpečnost prostředku. S ohledem na množství lidí a (ne)bezpečnost technologie to vypadá, že to bude vyžadovat bezpečnostní opatření na úrovni letiště. A možná ještě větší, ono spadlé letadlo je pořád jen jedno spadlé letadlo. Tady je to na mrtvé podobné, ale škoda na dráze je větší, než co stojí letadlo, plus to znamená odstávku na několik měsíců. Je to prostě terč číslo jedna.
    5. Plynulost, kapacita, odbavení atd. To aby to díky času na odbavení netrvalo celé déle, než autobusem po D1. Mělo by to fungovat jako MHD, nebo chtít místenky, nebo jako letenky - na jméno? Při nutnosti dostavit se k odbavení dvě hodiny před odjezdem, cesta 15 minut a pak čekání půl hodiny na zavazadla, tím pojedou leda nadšenci.

    Hyperloop je technologicky o krok dál. Možná dokáží ty problémy vyřešit. Ale z těch marketingových řečí mi přijde, že jim o nic takového ani nejde. Přijde mi, že je to skupinka, co chce akorát dělat studie a získávat technologie, které se pak použijí jinde a na něco jiného. Ostatně i fakt, že mluví o Bratislavě, je podezřelý. Vídeň dává ekonomický smysl, navíc je to další velké letiště. S úctou ke Slovákům v Blavě chcípl pes a pohyb osob mezi Prahou a Bratislavou je malý. Z Bratislavy se do Brna ani Prahy moc nejezdí, mnohem větší provoz mají na jihovýchod (Maďarsko), na sever (Žilina, Polsko) nebo právě do Vídně. Dálnice Brno - Bratislava je vytížená zejména Čechy, co jedou z Brna do Vídně a nemají čas riskovat cestu po okreskách jižní Moravy.

  • 19. 1. 2017 10:14

    Petr M (neregistrovaný)

    Tak to se zapojím jako dobrovolník a udělám jim tu studii zadarmo. A hned.

    Ne, nejde to. Je to totální chvostovina. Ale jako záminka k platbě pár mega kamarádovi za vypracování studie z rozpočtu města, to už zas tak nesmyslný není.

    A proč je to blbina? Protože
    - By to stálo šílený prachy a to by nas... voliče a vyšli by do ulic, ať to dají na školky a bolavý místa v infrastruktuře (R43*, VMO,...) a ne na koniny.
    - Protože se na tom nedá udělat ostrá zatáčka a ať to pošlou kamkoliv, narazí to na výkup pozemku, protesty ekologů na Mušově kvůli rušení fóglů,...
    - Protože místní dopravní experty vykolejí i fakt, že pod pár desítkama centimetrů hlíny je ten kopec - skála! Kvůli tomu, že ten kopec není (kupodivu) jenom hromada hlíny, teď odpískali šalinu na Kamechy a začínají gómat nad lanovkou, šašci.


    * Z důvěrných zdrojů blízkých zastupitelstvu města jsem zaslechl něco o tom, že R43 je u ledu proto, že primátor, kterýho jméno se nevyslovuje, má blízko plánované trasy nemovitosti a jaksi by ho to obtěžovalo...

  • 19. 1. 2017 9:56

    polygon (neregistrovaný)

    Sice se ještě neví jak bude spolehlivě fungovat natlakování tak rozsáhlého systému, ale zato se ví, že tam bude pokemon.
    Sice není zřejmý ekonomický přínos projektu pouze vzhledem k vyšší rychlosti (viz concorde), ale zato už je jasné, že je nutno zpracovat studie, zapojit dobrovolníky, organizace, školy, města, kraje, vypracovat regulace a podpořit výzkum. Prostě spousta užitečné práce.

  • 19. 1. 2017 7:54

    hahaha (neregistrovaný)

    Borci z magistrátu nejsou schopni postavit pár km tramvajové tratě, ale hyperloop by chtěli. Neuvěřitelné.

  • 19. 1. 2017 7:35

    Starous (neregistrovaný)

    mezitím na radnici : "Byl tu Elon Musk, sice vůbec nevíme co chtěl, ale prý z toho bude hyperlup!"

  • 19. 1. 2017 7:21

    Petr M (neregistrovaný)

    Mluvíme o tom samým Brně, kde
    - Přestup z vlaku na autobus znamená 2km procházku, při použití šaliny 0,5km za delší dobu, než pěšky? (Hlavní nádraží - Zvonařka s a bez šaliny 12)
    - Křížení asi pěti tratí (z toho dvě, na Břeclav a na Třebovou jsou součístí koridoru) obsluhuje nádraží se šesti průchozíma kolejema a na jeho rozšíření a opravě se nedokážou dohodout už 50 let?
    - V centru zaparkuje auto tak, že trčí 10cm mimo parkovací místo a vznikne z toho kolona na 3/4 hodiny?
    - Se semaforům říká "světelný paralyzátory" a dokážou vyřadit nejenom auta, ale i chodce?
    - Vyjet od Zvonařky po Ostravské ven ve špičce (5 světelných křižovatek na hlavním čtyřproudovým tahu) nejde pod 50 minut?

    Pokud by stanice Hyperloopu byla v centru, tak se bude plánovat cca 300 let (soudě dle přesunu hlaváku). Pokud by byla mimo centrum v nějaké přilehlé vesnici, tak po přičtení času na cestu ze Svoboďáku to na Blavu vyhrává... tadá ... koloběžka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).