Ono je to běžné a v lidských dějinách se to opakuje.
Opravdu někdo věří tomu, že by se mohlo vyplatit stavět zpevněnou cestu z Říma stovky, nebo snad tisíce kilometrů někam na sever do lesů plných barbarů? Směšné.
Stavět stovky přepřahacích stanic, každou se stájemi a zázemím, jen proto, aby mohl dostavník dopravit osoby a dopisy na vzdálenost stovek kilometrů mezi státy USA za pouhý den? Bláhové, nemožné, to se nemá šanci uživit!
Představa, že někdo bude stavět koleje, investuje obrovské množství času a peněz za tisíců tun oceli, jen aby se svezlo pár desítek lidí? Směšné.
Představa, že někdo bude stavět desetitisíce čerpacích stanic po celé americe tak, aby se pár lidí pomocí auta dostalo z jednoho konce USA na druhý? Směšné.
Představa, že někdo bude investovat obrovské peníze a úsilí k tomu, aby vylil miliony litrů asfaltu na cestách tak, aby to pár vyvoleným méně drncalo na jejich povoze? Směšné.
Pravdou ale je, že na každý z těchto splněných šílených nápadů připadá deset jiných, které jsou šílené dodnes. Já osobně na úspěch téhle dopravy věřím už od chvíle, co s tím začali experimentovat číňané.
Srovnavate nesrovnatelne.
Pokud vezmu pouze Praha - Brno. Muzete se transportovat autem, autobusem, vlakem a letadlem (pesmo a pripadne konmo pomijim). Je to cca 200km
Pojdme se bavit hypoteticky, v intencich mozneho.
Autobus asi nikdy neprekroci +- 100km/h, tudiz jsou to 2 hodiny jizdy
Auto by mohlo pomerne bez potizi absolvovat trasu 200km/h, tudiz hodina jizdy
Vlak by mohl v nasich podminkach atakovat rekneme 400km/h, takze 1/2 hodiny
Letadlo vas dopravi rychlosti rekneme 800km/h, takze za 15 minut
Mysite si, ze ma smysl vubec uvazovat nejaky dalsi zpusob dopravy? Navic takovy, pro ktery je nutne vybudovat zcela novou infrastrukturu, zcela jiste nakladnejsi, nez postavit znova D1?
Letadlo to toho na krátkou vzdálenost nepleť!!!
Tvůj výpočet je při průměrné rychlosti, což u letadla (~ 800kmh) je poněkud zcestné, zejména pokud se započítá doba odbavení, přesun na runway, vzlet, dosažení nízké letové hladiny, přistání, ... Nehledě na to, že letiště je "mimo" město, vlak, bus je v centru. Autobus jede min 2,5 hod protože se musí vyplantat z centra.
Je tady ještě jeden vliv. Když bych posílal vlaky, autyomusy, auta a letadla za sebou, jakou dosáhnu frekvenci? Silnice řekněme po 5-10s. U vlaku je trať dělená na úseky, tam už musím plánovat, abych jel plynule a nestál na návěšti, vyjde to třeba na 12 minut při zohlednění osobáků a nákladní dopravy. Letadla? při respektování odstupu řekněme po 10 minutách.
Jak na to bude HL? Vyhnout se nedokáže, protože z tunelu nevybočí. Když se kapsle šprajcne a další do toho vletí 50m pod zemí rychlostí 800km/h, tak se stane co? Takže minimálně ze začítku jeden tunel = jedna kapsle. Pokud bude tunel tam a tunel zpět, cesta řekněme na 30 minut, (včetně rozjedu a brždění, aby uvnitř nebylo přetížení 20G), tak půl hodiny nemůže jet nic dalšího. Tím se, pokud to někomu ujede před nosem, cesta zdvojnásobí. A při panice z teroristů tam bude ještě 20 minut na odbavení,... Takže v součtu 0:50 až 1:20.
A to vše s cenou trubek vyšší, než u rychlovlaku a pochybuju, že by se kapsle kapacitou dostala na tři vagóny rychlovlaku...
Autobus i vlak jsou 2.5 hodiny a lepší to nebude. Auto má handicap v tom, že ho musíte vlastnit, musíte řídit, musíte projet ucpaným velkoměstem a musíte někde zaparkovat. Ale alternativa to bezesporu je. Letadlo nemá cenu brát v úvahu, to na tak krátké vzdálenosti takové rychlosti nedosáhne. Navíc doba odbavení znamená opět problém.
Rychlovlak 400 km/h by ale řešením byl. Ty běžně jezdí v Německu, mají je i ve Francii, v Číně, v Japonsku. Právě Číňané před lety experimentovali s tím, ten vlak uzavřít do tubusu. Přišli na to, že je to mnohem horší, že vzduch tvoří bariéru a skoro to nejede. Tak je napadlo ten vzduch odsávat. A stal se zázrak, ono to najednou jezdilo i přes 700 km/h, aniž by se musel ten pohon nějak výrazně měnit. Zbývalo dořešit jen pár technických detailů. O kterých se ale časem zjistilo, že nejsou až tak triviální. Zkrátka se snažím říci, že před 5+ lety se očekávalo, že cenový rozdíl mezi rychlovlakem a tímhle bude malý. Takže proč budovat rychlodráhu na 400km/h, když za jen o málo peněz víc můžeme mít 700km/h? Jenže pak se zjistilo, že to tak snadné nebude.
No a Hyperloop je ještě něco trochu jiného. To spíš připomína rocket train ze hry SWTOR. Vepředu to mělo nasávat vzduch a vzadu vytlačovat. Prostě proudový motor v trubce, kde je normální tlak vzduchu. Magnety tam měli jen k tomu, aby to levitovalo a nezavadilo o trubku. Pohon měl být "vzduchem". Jenže oni to každých pár měsíců překopávají, mění koncept atd.
Jo a ještě cílová skupina a důvod, proč Brno a Praha. Ta města by to spojilo. Mohl byste bydlet v jednom a pracovat v tom druhém. Firmy by mohly propojit kanceláře. Dnes jedna služební cesta znamená zabitý celý den. Pokud jste z Brna a máte schůzku v Praze v 9:00 ráno, tak máte docela problém. Atd. atd. Prostě by se vyplatilo dostat cestu ze 150 minut a rizika jak bude ucpaná D1/výluka na dráze na 60 minut a jistotu, že tam budu.
Dneska konferenční video hovor znamená zabitých 10 minut čekání, než všichni dojdou. Cenově? Webkamera v noťasu a sluchátka s mikrofonem za 200 jako jednorázová investice. A mimo hovoru nikdo neotravuje a člověk má klid na práci. Vlastní zkušenost, 6 let jsem měl šéfa v USA.
A jenom tak mimochodem, opravdu musí manager jednat s podřízeným vždycky osobně, když i chirurg může operovat roboticky na 2000km? A opravdu nejde na dálku řídit geograficky rozhozený projekt typu Linux? Na to žádná přerostlá potrubní pošta vlastně ani není potřeba...
To je jenom představa nemocných lidí, že všechno bude fungovat líp, když do open space místo 50 lidí narvou 150 a 2/3 z nich nedojdou do práce, pokud bude v tunelu výluka...
Ať si šéf sedí kdekoliv, na tom leckdy opravdu nesejde. Ale pokud tím podřízeným nebude ajťák, ale prodavačka, řemeslník, kadeřnice, dělník... tak tu práci vzdáleně fakt neudělá (tedy pokud si nepředstavujete, že všichni budou na dálku řídit nějakého robota jako ten chirurg, ovšem abych uvěřil, že se tak stane v této zemi výhledově v desítkách let, musel bych být opravdu velký (nejen techno-)optimista).
Řešilo se tady slučování poboček. Právě v případě prodavačky, kadeřnice, (kosmetičky, manikérky, ...) má ohromný smysl, když se všechny pobočky firmy přesunou do jednoho baráku. Už vidím, jak kadeřnice spěchá do práce 300km, protože za hodinu je k ní objednaná baba, co bydlí pět baráků od ní a dá si kvůli přelivu 600km výlet.
A když je víc poboček na víc místech, stačí delegovat pravomoc na lokální vedoucí, urgentní věci řešit po telefonu nebo mailu, ostatní v domluveným čase (osobně každý druhý úterý 10:30). Cestuje jenom jeden zaměstnanec místo 10 a 2-3x za měsíc, ne každý den. Stejně by tam nějaký mistr nebo teamleader byl.
A teď to vezměte z praktického hlediska opravdu denně dojíždějícího člověk (spíše asi z Prahy do Brna než naopak to bude).
Dokud ten systém nebude otestovaný a v pravidelném provozu, tak je to nereálné, čili kolik? Za tři roky chtějí mít prototyp. OK. Pak nějaké testy atd. Výstavba tratě (potrubí). Jsme v ČR, kde opravit 200 km dálnice trvá 10 let nebo kolik. Takže i kdyby to zvládli za dalších 5 let. Na rozdíl od toho amíka, který si myslí, že jen tak postaví pylony všude kde si zamane, všichni víme, že to bude stejný opruz jako při jakékoliv jiné stavbě. A to neuvažujeme "lidi" jako je Patrik z Dětí Země a desítky dalších nátlakových sdružení. Takže reálně nejdřív za 20 let spíše později. Ale OK, bude to.
Jízdné rozhodně nebude levnější než u "obyčejné" dopravy, promítané reklamy za 15 minut jízdy to nepokryjí. Už jen návratnost investice na stavbu, že... OK, takže to bude zajímavé pouze pro řekněme středněpřijmové a vyšší zaměstnance (denní dojíždění, ne výlet do Prahy, to neuvažuju).
A teď, když to přestane fungovat, porucha, cokoliv, co se dá u nevyzkoušené technologie očekávat. To bude pak paráda dojíždění, 200 km denně... Pak, kde bude "nádraží"? Takže 15 minut pojedu z/do Prahy a pak se budu stejně dostávat hodinu domů, když nebudu bydlet na šalině. Auto je totiž pro tyto vizionáře fuj, takže tím to hypersuperloopu nepůjde a MHD se tu prakticky nezměnila za posledních 20 let a pokud se nepřesune nádraží, tak ani dalších 20 let se nic nestane (možná narovnají těch 500m na Dornych...). Nejreálnější "stanice" v Brně je tak možná někde na Výstavišti nebo v jižním centru (ovšem nádraží by bylo daleko na stejném místě) tak ať si každý spočítá. Nehledě při cestování při budoucím propojení více měst, jak to vyřeší, aby se nemusel přesedat. Na každou možnou trasu vlastní tunel? Těžko se to bude někde křižovat v těch rychlostech. Nebo při delší cestě budu 3x přesedat?
Mně by se taky líbilo být v Praze za 15 - 20 minut, ale tohle je utopie, vzláště když vidím, kdo se okolo toho v Brně točí. Prostě tu chceme být za každou cenu světoví a v reálu budeme zase všem akorát pro smích jako s tím nádražím pro normální vlaky. To raději postavme rychlodráhu, napojenou na okolní země, sice pojedu z Prahy hodinku, ale bude to dřív, reálnější a praktičtější (tedy, až v Brně vymeteme tu současnou sebranku a aktivisty a pustíme se konečně do moderního nádraží a ne do současného pashttp://www.lupa.cz/clanky/hyperloop-z-brna-do-prahy-mesto-podepsalo-dohodu-hlavni-ale-bude-spise-vyzkum/nazory/#newIndex1kvilu, na které se ani vlak nevejde a pak je v oblouku metr díra mezi vlakem a nástupištěm. Doporučuju všem "nádraží v centru" takové cestování vyzkoušet s dětmi nebo zavazadly.
Osobní zkušenost z poslední cesty veřejnou dopravou přes Brno:
Manželka podstoupila operaci v Praze. Jela na kontrolu po dvou měsících, auto v servisu po sestřelení srnky, tak nebyla jiná možnost. Do Prahy se dá od nás cestovat tímto způsobem jenom autobusem do Brna a dál vlakem nebo Studentem. Zvolili jsme vlak, pro malou je to vzácnost a furt chtěla vlakem, a udělali jsme si takový malý rodinný výlet. Jenomže cestou zpátky, i když jsme si nechali 1.5h rezervu na poslední autobus (ze Zvonařky), ČD samozřejmě dojely tak, že zbývalo na přestup s manželkou s bolavým břichem a tříletým děckem 12 minut do toho posledního autobusu. A je opravdu fajn běžet s baťohem a tříletým děckem pod paží v davech ve Vaňkovcea a překecávat šoféra, aby pět minut počkal...
Vůbec se nemyslí na to, že by někdo hendikepovaný, nemohoucí, s děckama, ... přestupoval mezi vlakem a autobusem. Přitom jsou v JM kraji místa, kde je obsluha jenom autobusem (např. Hustopeče, Klobouky u Brna, Ždánice, Velká Bíteš, ...), kde moc na výběr není a pokud chceněkam člověk jet vlakem tak stejně musí do Brna na Hlavák.
Proto je můj názor takový, že by si Brno zasloužilo nádraží od architektů Architekten Fellerer-Vendl, který tenkrát vyhrálo tu soutěž, kterou "ekologové*" zrušili a místo toho vymýšlí další orloje. Bylo toautobusový nádraží v místě nákladního vlakovýho u Zvonařky, nad tím vlakový nádraží na mostě. Příjezd může být vysokorychlostní i ze Severu, uleví se Židenicím, který jsou zpřetrhaný viaduktama, přestup na autobus tam je, stavět se může bez omezení současnýho hlaváku a až bude hotovo, jenom se přehodí výhybky. A když mohli přesunout nádraží ve Vídni, tak by to přežilo i Brno.
*) přípona ...logie je od logos, tedy věda. To, co tyhle individua předvádí, nemá s jakoukoliv vědou, tedy logickou argumentací, analytickým myšlením a přehodnocením vlastní hypotézy na základě faktů, opravdu nic společnýho. Ale to je jedno, hlavně, že se dukáty kutálí do měšce...