Někdy v 60. letech se v tehdejším Gottwaldově zkoušel pneumatický výtah; kabina fungovala stejně, jako píst ve válci, pohon obstarával kompresor, který vzduch nad kabinou odsával a hnal pod kabinu a ono to fungovalo. Hyperloop je v podstatě to samé, jen o hodně větší. Ale má, oproti klasice, pár výhod. Vysoká cestovní rychlost, minimální interakce s okolím, vysoká odolnost proti klimatickým vlivům a relativně nízká energetická náročnost v porovnání s klasickou železniční, nebo silniční dopravou. Při cestovní rychlosti kolem 900 km/h by cesta z Prahy do Brna, i kdyby to bylo nějakou menší oklikou, mohla trvat max. 30 minut. A pokud jde o natlakování, ono to bude spíš podtlakování a protože ta dopravní kapsle bude v té vakuové rouře levitovat, stejně, jako Maglev, nebude docházet k mechanickému opotřebení.
Tak to se zapojím jako dobrovolník a udělám jim tu studii zadarmo. A hned.
Ne, nejde to. Je to totální chvostovina. Ale jako záminka k platbě pár mega kamarádovi za vypracování studie z rozpočtu města, to už zas tak nesmyslný není.
A proč je to blbina? Protože
- By to stálo šílený prachy a to by nas... voliče a vyšli by do ulic, ať to dají na školky a bolavý místa v infrastruktuře (R43*, VMO,...) a ne na koniny.
- Protože se na tom nedá udělat ostrá zatáčka a ať to pošlou kamkoliv, narazí to na výkup pozemku, protesty ekologů na Mušově kvůli rušení fóglů,...
- Protože místní dopravní experty vykolejí i fakt, že pod pár desítkama centimetrů hlíny je ten kopec - skála! Kvůli tomu, že ten kopec není (kupodivu) jenom hromada hlíny, teď odpískali šalinu na Kamechy a začínají gómat nad lanovkou, šašci.
* Z důvěrných zdrojů blízkých zastupitelstvu města jsem zaslechl něco o tom, že R43 je u ledu proto, že primátor, kterýho jméno se nevyslovuje, má blízko plánované trasy nemovitosti a jaksi by ho to obtěžovalo...
Sice se ještě neví jak bude spolehlivě fungovat natlakování tak rozsáhlého systému, ale zato se ví, že tam bude pokemon.
Sice není zřejmý ekonomický přínos projektu pouze vzhledem k vyšší rychlosti (viz concorde), ale zato už je jasné, že je nutno zpracovat studie, zapojit dobrovolníky, organizace, školy, města, kraje, vypracovat regulace a podpořit výzkum. Prostě spousta užitečné práce.