Souhlasím s váma, do nákladů se musí započítávat i "náklady ušlé příležitosti", a pak je to o zcela něčem jiném. Například Patrik si vydělá mimo 200 Kč / hod, na projektu strávil 100 hod, takže do něj investoval 20.000,- Kč.
Ale zase jsou tu skryté zisky, musím říci, že navštěvovaný web můžete tvořit jednak kvůli vysokému PageRank, tak kvůli jiným zájmům. Můj blog například prodělal těžké koruny, ale na druhou stranu plní svůj účel, naučil jsem se psát a zjišťovat reakce lidí. Jsou třeba zisky, co se vyčíslit nedají.
Ano, pokud bych vzal svou hodinovou sazbu atd, byl by hluboko ve ztrátě. Ale to je právě ta výhoda one-man show. Ty lidi to dělají jako svoje hobby a jsou zvyklí za to, že za své hobby většinou musí platit (když jdete do fitka, cvakáte za hodinu kilčo atd). Když to naopak nějaké peníze přinese, je to zajímavá změna.
Ano, je to amaterismus v té ryzí podstatě významu toho slova. Uvedené časové horizonty (1 rok a více) nedávají naději na to, že byste takhle mohl rozjet server ihned s vidinou okamžitého IPO. Ale prokazují, že se to dá později zhodnotit.
V tom druhém odstavci se očividně neshodneme
- už jen spojení "nekomerční projekt ziskový" mi přijde jako protimluv (oxymoron)
- do "zisku" se to dostalo jen trikem - když nezapočtete některé náklady, tak se samozřejmě ziskovosti dosahuje snadněji, ale to neznamená, že ta práce na tom nebyla vykonána, tedy že nemá hodnotu (sic tam neproběhly žádné skutečné peníze)
> tím, že píše JakPsátWeb (stránky+weblog+diskuse), tak posiluje svůj image experta v oboru a tím podstatně zvyšuje svou cenu na "trhu práce"
To je podle mého názoru jen vedlejší efekt. Když to otočím na Váš byznys, tak provozování vyhledávače z Vás teoreticky a ve Vašem případě i prakticky dělá experta na problematiku vyhledávačů. Přitom Jyxo asi neděláte kvůli tomu, abyste si zvyšoval svojí hodnotu na trhu práce :o).
Co se týče srovnávání nákladů u projektů nadšenců:
Počítat se mohou přímé náklady. Pokud si zvládnu udělat design, výměnou za reklamu vybarterovat logo serveru, naprogramovat vlastní skripty atd., nemusím tyto náklady fyzicky vydávat. Mám se dívat na TV, hrát počítačové hry anebo si naprogramovat další funkci do mého webu? Proto může být nekomerční projekt ziskový.
> Já bych se spíše zeptal, jestli bych ve volném čase udělal něco jiného, co by vydělalo více. Pokud ne, je otázka času stráveného na projektu vedlejší.
To bych se neptal - volný čas přece nemusí vydělávat :)
> Stejně tak si myslím, že v případě Chronomagu nešlo o nějaký kšeft. Jestli jsem to správně pochopil, služba vzniknula z nadšení pro nějakou věc.
Přesně tak - jen více takových projektů. Mám nadšenecké projekty rád. Ale poukazuju na to, že je nesmyslné je ukazovat jako příklady VÝDĚLEČNÝCH webů, protože ve skutečnosti kdybychom započítali všechny náklady, tak budou pravděpodobně vyšší než příjmy.
> Příkladem budiž Jakpsatweb.cz Dušana Janovského. Nemá z toho ani korunu, ale pomohl spoustě lidem tak, jako nikdo jiný.
Dušana trochu znám a také si troufnu tvrdit, že dělá JakPsátWeb nezištně (podobně jako pár jiných věcí). Ale podobně jako u toho předchozího příkladu bych si dovolil uvést i druhou stránku věci: tím, že píše JakPsátWeb (stránky+weblog+diskuse), tak posiluje svůj image experta v oboru a tím podstatně zvyšuje svou cenu na "trhu práce", když to řeknu nehezky. Což si mimochodem neprotiřečí s tím, že to dělá altruisticky.
Já bych se spíše zeptal, jestli bych ve volném čase udělal něco jiného, co by vydělalo více. Pokud ne, je otázka času stráveného na projektu vedlejší.
Mám-li to vzít ze svých zkušeností. Poskytuji už několik let on-line službu pro psaní vlastního blogu. Platím veškeré náklady za hosting, doménu a přitom mě můj vlastní projekt baví. Jsem rád, že mohu poskytovat prostor lidem jako je třeba politický komentátor Brudra anebo šestnáctiletá Elis či blogující farář Radek M.
Stejně tak si myslím, že v případě Chronomagu nešlo o nějaký kšeft. Jestli jsem to správně pochopil, služba vzniknula z nadšení pro nějakou věc. Ono se mnohdy ukazuje, že nadšení pro nějakou věc ve výsledku přináší kvalitu pro uživatele.
Příkladem budiž Jakpsatweb.cz Dušana Janovského. Nemá z toho ani korunu, ale pomohl spoustě lidem tak, jako nikdo jiný.
No, tady je třeba říci, že my jsme jakoukoliv propagaci dost bojkotovali. příkladem může být neúčast na asi jediném českém oborovém veletrhu. Když jsme konečně odepsali na nabídku mít zde presentaci a ukázat se (zdarma za mediální podporu), tak se ukázalo, že už je po veletrhu. A takových případů bylo více - peníze prostě nebyly na prvním místě a podle toho to vypadalo v jejich sbírání.
Nejvíce času zabral začátek, tedy shromažďování prvních materiálů a zdrojů. Veliké problémy byly s psaním odbornějších článků, protože člověk byl zvyklý na anglickou terminologii a českou hodinářskou neznal a nebylo kde ji na netu najít. Sepsat základní články pro začínající dalo nejvíce práce - ze začátku řekněme dvě hodiny v kuse za dva dny.
Velký prostor byl důležitý pro osobní schůzky nejenom s hodináři, ale i věrnými čtenáři, kteří si prostě chtěli pokecat o hodinkách a poradit něco. řekl bych, že tohle je něco jako "customer loayality building" - jak by to nazvala odborná publikace. Ze začátku řekněme dvě tři schůzky na kafe týdně - ale až po určité době, kdy už server lidi četli. Bylo to důležité i proto, uvést se do obrazu.
Většinu komunikace jsme řešil osobně nebo emailem. Trochu bacha bylo třeba si dávat na to, s kým se bavíte, protože jsem dorazil za jedním čtenářem, který chtěl poradit s hodinkami a pokecat o nich, abych zjistil, že je šéfem jedné z největších českých firem. Ze dvaceti minut, co na pokec měl se vyklubalo odložení firemní porady a více jak hodina. Takže i na to bacha - zjistit dopředu, s kým mluvíte:)
PR jsme neřešili. jistě by zabralo hodně času, ale dalo by se to zvládnout.
Podle mne nejdůležitější je chytnout se každého kontaktu a jít po něm. Napsal vám hodinář a pozval vás na schůzku a prohlídku krámu? Jděte tam, zajímejte se, poznamenávejte si co kde kdo s kým, ať jste v obraze. Ať máte přehled a jste partner v rozhovoru, ne dřevo. Tím budujete pověst sobě i serveru.
Nedá se říci, kolik času je minimum - prostě úspěšnému projektu musíte evidentně věnovat všechen čas, který máte. A jde jen o to, kolik se vám podaří si ho uvolnit a jestli se vašemu konkurentovi nepodaří uvolnit si ho více...
Patricku diky za super clanek, ktery se tady uz malokdy vidi. Hlavne diky za umprimny pohled na "prijmovou stranku" a co jsou kriticke veci pro prinos. V podobnem duchu by si ale taky mohl uvezt "vydajovou stranku". Jasne, mas tam napsano - staci redakcni system zadara a levny webhosting. Ale co ten tomu venovany cas? A ted nemyslim celkove, ale alespon trochu rozebrany (tzn. neco venujeme tvorbe vlastniho obsahu [5 hodin tydne?], komunikace s inzerenty nam ale zabrala strasne litani, emailu a telefonovani [v prumeru 4 hodiny tydne?], apod.)
Jo, predstav si, ze mohu z volneho casu venovat takovehlemu konicku 15 hodin tydne. Cemu je dulezite se casove podle tebe nejvice venovat?
Nejde mi opresny rozbor, ale aby si lidi mohli udelat predstavu, ze to neni jenom o tom nekde vystavit stranky a pak cekat...