Když vezmu jenom tu první informaci, že "98% lidí má zkušenosti s nákupem na Internetu", tak je to tak neskutečně zavádějící, až mě to děsí.
Je to 98% z lidí, kteří odpovídali na tento dotazník na Internetu. Nikdo nevyrazil mezi neinternetovou populaci a neptal se jich na online nakupování.
Pravda, že se článek zmiňuje o tom, že se nejedná o "zcela reprezentativní vzorek", ale to je jako říct, že voda v moři není příliš vhodná na pití.
U každého grafu je uvedeno, z jakých to je zdrojů. Tzn. první část je věnována obecnému vývoji, kde jsou použita data od APEK (což rozhodně nejsou malé eshopy, tvořící 10% podíl!), dále je Infografika doplněná pro srovnání úplně na konci daty z Google Analytics od spol. Effectix.com, která má ve svém vzorku z 90 % malé firmy a mikropodniky. Zajímavé bylo sledovat i e-commerce v širším pojetí, tedy online podporu pro jakoukoli konverzi - a nemusí jít pouze o nákup na eshopu a v kamenném obchodě, ale i telefonní kontakt, registraci pro newsletter, apod. Proto bylo vyhodnoceno i chování návštěv, které přicházely na 2.100 firemních webů z kategorií, jenž lze považovat za významné z pohledu e-commerce.
To ze nekdo neumi zaklady matiky nevokeca tim, ze bude resit kdo ma internet. Uplne stejne tak muzu prohlasit, ze
"100% lidi nema internet a nikdy nic na internetu nekoupilo, vpodstate sotva tusi, ze neco takovyho existuje" .... a je to zcela pravdivy vyrok .. ze ... protoze sem se prave zeptal svy babi.
Jsem rád, že jsem pobavil. Jenže je to pořád zavádějící. 98% lidí je celá populace, pokud nezrušíme ten zavádějící fakt slovy, že se jedná o lidi, kteří kdy vůbec přišli do styku s Internetem. Což samozřejmě taky nebude přesné, v tomto případě se jedná pouze o ty, kteří jsou na Internetu tak často, aby se někdy dostali k tomuto dotazníku.
Nicméně věřím, že člověk Vašeho rozhledu nemá problém pochopit, jak jsem to myslel.
A co se týká grafů v další části, kde grafy dohromady dávají několik set procent, to už jsem ani nechtěl komentovat, byť chápu, jak se k těm číslům dojde.
> Nikdo nevyrazil mezi neinternetovou populaci
To je svým způsobem vtipné, jít se ptát lidí co nemají Internet, jaké mají zkušenosti s nákupem na Internetu. Díky, pobavilo.
Jinak prosím rozlišujme data od APEKu (vož je například právě těch 98%) a data z Google Analytics (což jsou ony weby a grafy v druhé polovině).