Oni ty útoky na New York a Washington neměly zase až tak velký vliv, Infoservis o nich přímo neinformoval, spíš se později věnoval a věnuje válce v Afghánistánu.
Vyhledávače smysl určitě mají, protože denně přichází přes české katalogy minimálně deset lidí, podle aktuálních statistik zejména na dotazy "rasismus" a "neonacismus". Dotazy "Taliban" nebo "Afghánistán" už asi nejsou hitem, přestože na oba dotazy má Infoservis v katalogových vyhledávačích jako Seznam a spol. velmi dobré umístění. Zatím však stránky nejsou optimalizovány pro fulltextové vyhledávače.
Co se týče komunity - máme čtenáře s jasným profilem, spojuje je zájem o aktivity společnosti Člověk v tísni a obecněji zájem o lidská práva. Prostředky budování komunity vidím v individuálním přístupu ke čtenáři, v posilování vzájemných vztahů mezi tvůrci obsahu a čtenáři, podněcování obousměrné komunikace. V podstatě by se ze čtenáře měl stát spolutvůrce obsahu, čtenář musí mít pocit, že Infoservis je tak trochu jeho, musí mít možnost ovlivnit obsah, vyjádřit svůj názor - pro příklad nechoďme daleko, jsme přece na Lupě. Konkrétně to v ideálním případě znamená:
Jistě, návštěvnost úzce souvisí s obsahem i použitelností stránek - pokud bude navigace a struktura stránek naprosto matoucí, ani kvalitní obsah pak nic nezmůže. Obsah je ovšem dán a jak bylo řečeno, je v podstatě unikátní. Pro podobný typ obsáhlých analýz a komentářů si nezajdete na iDnes ani Lidovky. Přiznávám ovšem, že cílová skupina není vydefinována tak, jak bychom si asi představovali, ani žádný kvalitativní průzkum na stránkách neproběhl.
Co se týče současných návštěvníků: na detailní analýzu musíme ještě počkat, protože nemáme dostatek dat, ale zdá se, že již nyní je větší část návštěvníků pravidelných (vrací se přes bookmarky), část přijde přes vyhledávače a zbytek tvoří současná reklamní kampaň na SOS Afghánistán. Velmi výrazně se návštěvnost zvyšuje při umístění článku s odkazem na velký server typu Neviditelný pes, iDnes apod. Proto má určitě velký význam poskytování obsahu a navázání trvalejší spolupráce s velkým partnerem.
Ještě důležitá informace, veškeré statistiky Infoservisu (bohužel teprve za 3 dny) jsou veřejně přístupné zde.Každý server má určitě svůj strop v návštěvnosti. Otázka je, zda usilovat pouze o ten strop nebo se pokusit strop ještě zvýšit, což znamená konkrétně prohloubit pasivní zájem lidí o problematiku, které se Infoservis věnuje. Je to trochu idealismus, ale bez nadšení se podobná práce dělat nedá :-)
Třeba jednou z cest, jak zvyšovat ten strop, je právě odkazování/přebírání článků na velkých serverech s masovějším cílením, např. Novinky.cz. Hodně si slibuji také od serverů typu Právě dnes.
Nevím, jak sledovat individuální uživatele. Máme (resp. budeme mít) pouze agregované statistiky (viz HitBox), např. doba strávená na serveru apod.
Kvalitní registrace v katalogových vyhledávačích (lze obsáhnout cca 5-10 dotazů podle míry konkurence) a optimalizace stránek pro fulltextové vyhledávače se vyplatí. Kompletní statistiku z HitBoxu máme jen za včerejší den, počítal jsem to a celkem přišlo přes vyhledávače 22 prokliků (12 ze Seznamu, 7 na dotaz "rasismus"). Nevím, na kolik je to objektivní číslo, ale z celkového počtu 203 návštěv to představuje téměř 11% ...
Je až neuvěřitelné, jak moc se od sebe liší statistická čísla získaná různými metodami. Na serveru www.stranypotapecske.cz používáme tři různé způsoby sběru dat. Nejbanálnější je počítadlo, počítající server sessions (dle MS IIS). Další statistiku máme z navrcholu.cz. No a nakonec klasické serverové logy, ze kterých lze zjistit prakticky všechno. Počitadlo s logy docela sedí (aby také ne), navrcholu.cz registruje tak asi polovinu až dvě třetiny návštěv.
Co se potenciálu zvýšení návštěvnosti týče, náš server má velmi omezený a jasně definovaný strop (česky mluvících potápěčů zase není tolik). Ale velmi se nám osvědčilo kromě informací, které lidi "pouze" chtějí, věnovat také jisté úsilí informacím, které lidi nutně potřebují. V našem případě to je velká sbírka nejrůznějších kontaktních údajů. Myslím, že podobná věc by serveru infoservis.net velmi slušela.