Letos jsem poprve po asi osmi letech na Invex nejel. Rikal jsem, ze po trech zklamanich uz neni duvod zazit ctvrte. Jsem technik - na Invex jsem jezdil kvuli technickym novinkam - tedy v dobe, kdy se s uvedenim novinek na Invex cekalo. Jiste, i na setkani s lidmi, ktere do te doby clovek vida malokdy. Jenze, Invex je pro pratelska setkani pomerne nevhodny - rachot, spousty lidi, proste nikoli klid a dost casu na dany ucel. Nasel jsem si jine prilezitosti jak se potkat s e-mailovymi znamostmi (uz par let jezdim na konferenci EurOpen) a Invex k tomu uz nepotrebuji. Soucasne myslim, ze Invex ztratil (nebo rychle ztraci) image "plesu v opere" - tedy neceho pro danou spolecenskou tridu zcela nevynechatelneho. A jelikoz ani novinky se na Invexu nepestuji neni nejmensi duvod tam jezdit. Invex se zmenil a z technicke vystavy se uz davno stalo a cim dal tim vic stava marketingove divadlo. Ano, lidem z naseho marketingoveho se Invex libi rok od roku vice - i to je dukaz, ze Invex dnes a Invex pred lety ma spolecny jen nazev.
Slyšel jsem, jak se v rozhlase ptali Petra Koubského, co říká tomu, jak kvalita Invexu klesá. Odpověděl samozřejmě, že neklesá, že se jen mění zaměření. Velmi kulantní odpověď!!! Jaké zaměření měl asi na mysli?
Na začátku devadesátých let to bylo místo, kam se chodilo pro informace - především technické, ale i informace o trendech a nových subjektech na trhu, o tom, co kdo dělá a kde co najít. Potom se toho chopili marketýři velkých firem a Invex rostl do gigantických rozměrů, kdo měl větší stánek, tak byl nej- (tj. měl největší náklady = ztráty). Přesto (a díky tomu) se tam scházeli všichni, kdo v IT něco dělali (resp. byli nuceni prostě být na jednom místě v jeden čas) a to byla ve skutečnosti hlavní hodnota, která se držela po několik let.
Od chvíle, kdy Compaq a postupně někteří další giganti spočítali ztráty vs. přínosy a Invex začali ignorovat, se ztrácí i tato hodnota. Informace člověk sice sežene kdykoliv na webu, ale potkat se s lidmi z branže tak snadno a efektivně není čas.
Novou hodnotu jsem na Invexu letos nenašel. Z těch pár klíčových lidí, které jsem tam potkal, se všichni dušovali, že už jsou tam letos opravdu naposled.
Pouťové atrakce pro týnejžry (všimli jste si, že kdo neměl taneční skupinu, nebyl letos dost cool?) nejsou novou hodnotou, i když bylo narváno, ale v tzv. odborné dny některé pavilony zely zcela prázdnotou. Na jedné straně příležitost pro menší firmy, ale tomu by musela odpovídat cena plochy.
Tak kam tedy jdeme s Invexem?
Snad neprozradím tajemství, když řeknu, že pult v Internet Hall stál letos 6,5 tis. Kč.
Je pravda, že oproti minulým ročníkům tam bylo poskytovatelů obsahu minimum. U sloupů (letos to byly pulty) byly akorát servery Lesnictvi.cz, Města a obce a Škola kybernetiky.
Nezapominejte ani na to, ze pocitacove vystavy po roce 1990 byly necim uplne novym. Informace se jinde, nez z pocitacovych casopisu, tezko sehnaly. Ta doba je pryc se vsim, co k ni patrilo a na cem vyrustala.
Ted by me na vystavu vypocetni techniky (zvlaste jako je Invex) nikdo nedostal ani heverem. Vsechno je na Inetu. Z nej (ze serveru a z konferenci) se dozvim vsechno potrebne, rychle a tak, jak se to na vystave nikdy nedozvim. Jedine, kam rad zajdu, jsou zasvecene prednasky a diskuse - a to kdykoli a bez vystav.
Mimochodem, nevite, proc se tyhle vystavy vlastne jeste poradaji?:)
Uvazte, ze mate vystavu, ktera ma povest vystavy pro inovatory a skutecne se dostane do faze, kdy je "spolecensky neunosne" se takove vystavy neucastnit - Invex se do takove faze dostal. A vy jste spolecnost, ktera se letos ale opravdu nema cim (opravdu inovativnim) pochlubit - pak mate pouze jednu moznost - nejakou inovaci si vycucat z prstu (coz vzdy jde, ale je to na takove inovaci samozrejme poznat - neco jako kdyz propisovacky do te doby vyhradne modre zacnete inovativne vyrabet cervene), nebo velkym humbukem zastrit, ze nic nemate. Nejlepe spojit oboji. Tim se casem povest vystavy casem posune s tim, ze neni vyslovene nutne mit nejakou skutecnou inovaci - a tim se otevre moznost vyslovene "marketingovym" ucastem. Povest vystavy jako prezentace inovaci nadale upada, roste pocet firem vystavujicich "kancelarsky papir", firmam se prestane vyplacet s uvedenim inovace na vystavu cekat a jelikoz kredit vystavy nadale klesa, dostava se do faze, ze nekterym spolecnostem ucast na takove vystave nevyplati. To mi pripada jako neodvratitelny kolobeh vyvoje kazde podobne uspesne vystavy. Organizator to muze jen podporovat nebo brzdit, ale zastavit se to prakticky neda ...