A k tomu ja mam zasadni pripominku, ktera se vubec netyka specificky Internetu. Kdokoli, kdo pouziva jakekoliv "cokoliv" by mel o "tom" vedet tolik, aby dokazal dostatecne dobre odhadnout nasledky toho, ze se "to" prave pokousi nejakym konkretnim zpusobem (po)uzit. Nevedomost nemuze byt omluvou pro pachani skod nebo obtezovani jinych (napriklad). Kazdy clovek JE odpovedny za sve ciny. A to je dostaceny duvod proc kazdy uzivatel ma mit zajem alespon letmo tusit jak vec, se kterou pracuje funguje - protoze si je teto odpovednosti vedom a protoze nechce nikomu ublizit a nechce nikoho obtezovat. Uprimne, jen tezko se mi dari uverit tomu, ze by autor myslel to svoje "proc taky" skutecne vazne, kdyz odpoved je naprosto zrejma ...
Nebo jsme my, technokrate, opravdu tak dalece odtrzeni od reality bezneho zivota, ze i tak zcela zakladni pozadavek muze byt otazkou, ktera ma vic nez jednu odpoved ?
Bohužel. V případě mobilních telefonů to pak vede k tomu, že se operátor marně snaží vysvětlit zákazníkovi, že shromáždí-li se na jednom místě mimořádně 10000 lidí, těžko se mohou dovolat všichni najednou. A v případě Internetu... darmo mluvit.
Zrovna tak si nemyslím, že by měl každý uživatel Internetu vědět, jak funguje fragmentace nebo k čemu slouží příznak PSH. Ale základní povědomí o fungování Internetu by mít měli. Jinak nebudou chápat, že e-mail není interaktivní služba, že položkám v hlavičce mailu nemohou věřit nebo že komunikace pomocí POP3 není ani trochu bezpečná.
Samozrejme, ze zajem provozovatelu sluzeb je, aby sluzby byly co nejmene zneuitelne a co nejlepe bezpecne pouzitelne - ale to neni proto, ze by to byla nejaka jejich zvlastni povinost - to je proste a jednoduse proto, ze je to jejich ekonomicky zajem - jednodussi a bezpecnejsi sluzbu proste moze pouzivat vic uzivatelu, protoze ji mohou pouzivat i ti "tupejsi". Ekonomicky strany jedne nijak nesnizuje odpovednost stranu jedne.
A neni pravda, ze nam (nam, tim myslim ty, co dokazou poskytovat placene sluby smerujici k prevenci ci naprave takovych skod) tato situace vzdy nahrava do ruky. Samozrejme, ze nam to casto prinasi kseft, ale ne vsechno lze ucinne resit technickym zasahem na strane "obeti" - odpovednost na strane utocnika nebo, prinejmensim, schopnost (a povinnost) kvalifikovane reagovat na informace o pusobeni skod se mi jevi jako zcela nezbytna ...