Tak zrovna se zminenou kvalitou mne Mike napadl taky. Pokud si vzpominam jedno jeho album vyslo extra jenom na cd nebot jine medium(mozna by gramodeska zvladla) by zkratka nedokazalo zaznamenat ta triskani ruznych predmnetu dostatecne verne. Safra jak se to album menuje...
Mno nic. Kdyz si obcas poustim klasiku tak tam je nutné zachycovat takzvané vyšší harmonické kde nejde ani tak o frekvenční rozsah jako o dostatečnou jemnost. A to nejsou schopny ztrátové formáty dostatečne zachytit-jestli vůbec. A jde to poznat. Nejsem audiofil ale poznat to jde. Hudba je pak taková slitá nevýrazná. Navíc to že jaksi haprují vyšší harmonické poznáte i na kdejakých chrastítkách.
Kamarád který se zabývá taneční hudbou ten rozdíl mezi MP3 bezpečně pozná. Pak slyším jeho nářky. Ty vole tři kila to stalo a voni tam pouštěli mp trojky. Stejně tak poznám když jeden můj sourozenec rodu ženského zapne rádio Dragon. A už jde slyšet šustění mp trojek ,,úžasných hitovek."
O cem je tu vlastne vedena diskuse? O rozporu mezi ciste online distribuci nahravek versus krabicky , nebo o kvalite distribuovanych nahravek? Vy zjevne chybne predpokladate (ted reaguji spise na mnohych v celem threadu), ze distribuce online nutne znamena nizsi kvalitu nahravky, to je vsak nesmysl. Nahravky muzete k uzivateli dostat v bezstratovych formatech (FLAC apod.), ktere maji take velmi nizky bitrate a jsou tak vhodne pro online distribuci - kvalita tak muze byt v porovnani s dnesnimi CD naprosto identicka! Konkretne format FLAC pouziva pouze pokrocile bezstratove kompresni technologie) viz http://en.wikipedia.org/wiki/Flac a neni narozdil od pseudo technologii jako DVDAudio zatizen horentnimi licencnimi poplatky ktere zase komplikuji spotrebiteli tolik zadany pokles cen na unosnou mez.
Klientska aplikace hudebniho vydavatelstvi (nejaka obdoba iTunes) by pak mohla dodatecne po stazeni poskytnout jednu z metod jak s takovymto HQ zaznamem (byt jen jednorazove nalozit), pricemz prevod do MP3 ci vypaleni na CD (ve skutecne CD kvalite) by byly jen jedny z mnoha moznych.
Rec byla o trhu. Trh dela tech 99%, ne to jedno procento :-)
Cili trh je jiz zcela pripraven opustit stara dobra CDcka. Pro audiofily halt mozna bude existovat neco jineho, ale rozhodne to nebude levna zalezitost. :-(
Na pop staci tranzistak :-)))
Jinak stejna situace je u kazdeho media, staci kdyz si zajdete do nektere z novych prodejen levnych knih. Tam je zpatlanych CD remixu (nebo kazet) na tuny... IMHO u jde prave o to 1 procento veci, ktere maji dobu pouzitelnosti delsi nez ten tyden, kdy neco "letí", ale defakto se prosadi a zaplati soubezne pres masu uzivatelu, ktera nevi co vlastne ma a ani to neumi vyuzit :-)
Konzumni zbozi odedavna dotovalo narocnejsi nebo minoritni projekty, proc by tomu melo byt jinak v pripade DVD-Audia?
To by nejdriv musel nekdo presvedcit ty lidi ve studiich, ze na jednu pisnicku je potreba vic nez 5 minut casu a na mixu je potreba obcas necim pohnout :-)
DVD audio je prima vec, ale krmit se musi signalem, ktery za to stoji. A toho je, troufam si rict, mene nez 1 procento vydavanych titulu popu.
O klasice se nebavim.
I kdybych pripustil, ze 192kb MP3 je prijatelny po zvukove strance, tak velikosti souboru uz v zadnem pripade ne, zejmena v dobe vsudypritomne FUP. Stahovanim nerkuli streamovanim!!! MP3 v tomto bitrate mam po limite uz za 2-3 dny. Odpovidajici soubor nebo stream ve formatu AACPlus bude mit bitrate 32-40kb a OGG 56-80kb a to uz je sakra rozdil, o 5.1 zvuku, ktery ma vetsina dnesnich her a DVD filmu ani nemluvim :-/
To DVD-Audio myslim jako jednu z alternativ (resp. nejlepsi) k MP3, vedle formatu jako jsou FLAC/OGG/AACPlus nebo MPC. Naprosto idealni by bylo, pokud by slo o DVD-Audio kombinovane s datovou stopou a za prijatelnou cenu. Cili pokud bych si titul koupil na internetu, tak jen tu datovou stopu, v kamennem obchode by medium obsahovalo oboji.
Ano, MP3 má svá nejlepší léta za sebou, protože máme k dispozici Ogg Vorbis, MPC a další formáty. Nicméně rozumně zkomprimované audio na 192 Kbps a výše už většině lidí stačí. Ne každý má velký byt a kvalitní aparaturu a hudbu spousta lidí poslouchá ve svém přenosném přehrávači, PDA, z počítače do sluchátek, v autě, jak zmiňoval Michal Krsek apod. DVD audio má jednu podstatnou nevýhodu v tom, že musíte měnit média. Když si narvete svoji hudební sbírku na disk (a na velký disk se toho vejde hodně i v bezztrátovém formátu), tak máte vystaráno. DVD audio apod. rád přenechám fajnšmekrům. Zombies rock and rock is cool. ;-)
Je jim to jedno, protoze jim to nikdo zatim nevysvetlil. Od toho jsou kampane (PR osvetove atd.), aby se lidova masa nechala presvedcit o prednostech krasnych novych veci :-)
Jinak bychom totiz jeste lezli po stromech a honili zver v bushi :-)
Prece nemuzete byt tak samostredny, ze si muzete myslet ze ty miliony lidi co po poslouchaji MP3 vi neco o tom, ze vy jste vyteklej z DVD-AUDIO. Lidi normalne funguji, poslouchaji MP3, zerou spekacky z Hypernovy a je jim uplne jedno ze slysite jasny rozdil.
Nerozumim..., o co se chcete vsadit? Ze se nechate vysetrit u usare? :-))) Co se tyka MP3 a zaznamu na CD, to prece nemuzete myslet vazne :-( Pouzivam pro kodovani do MP3 linuxovy Lame a jeste pri 140-160kbps (VBR) slysim jasny rozdil. Proste a jednoduse, MP3 ma sva nejlepsi leta za sebou a v dnesni dobe, kdy tady mame napr. DVD-Audio je to uz jen zombie :-)
Tak ja bych si to predstavoval treba takhle: krabicku s bookletem a 8cm CD nebo DVD s ulozenymi soubory FLAC/OGG (event. AAC+ s 5.1 zvukem) a MP3 pro kompatibilitu se starsimi flash prehravaci nebo mobily, a dale nekolik datovych souboru s fotkami, texty a dalsimi vychytavkami pro fajnsmekry.
Problem zpackanych MP3 prikladne nehrozi pri enkodovani do OGG Vorbisu, kde se nastavuje kvalita, ktera je jednoznacna (-q=-2...9), takze hned vite, na cem jste. Tak jak se enkodery zdokonaluji, tak pri stejne kvalite mohou byt soubory vytvorene o par roku pozdeji i o dost mensi, ale z hlediska zvukove kvality budou stejne (tj. vetsinou o dost lepsi nez u obstarozni MP3) :-)
Ano, pod tenhle prispevek bych se klidne podepsal. MP3 apod. je pro me absolutne neprijatelne (vadi mi ztratovost, bez ohledu na to, jestli ji slysim nebo ne), sance na FLAC/APE je minimalni - a i kdyby se nahodou neco v techto formatech distrbuovalo, asi bych za to nebyl ochoten moc zaplatit, protoze pro me je dulezite i to okolo (booklet, hezky potistene CD atd.).
Jenomze slyset rozdil je o nicem. Ja totiz neposloucham rozdil. Jde o to kolik lidi dokaze rict, kdyz jim naslepo pustit tutez pisen z cd a z mp3 zda jsem pustil mp3, nebo cd? Nekteri to poznaji, jini poznaji jen to ze se to lisi a dalsi neslysi rozdil vubec.
Frekvencni analyza samozrejme rozdily odhali. Ale opat ucelem mp3 je poslouchani, ne frekvencni analyzovani.
Ale my se tu nebavime o piratskym CDcku pro Mati s 50ti CD v MP3, ale o originalu, ktery vybaleny z plastiku "voni" novotou a jehož první přehrávání je rituál.
Nemyslim, ze mate uplne pravdu, samotny bitrate je pouze jedna slozka informace o MP3ce. Velmi dulezity je pouzity kodek a jeho nastaveni - lze zjistit napriklad pomoci programu Mr. QuestionMan, ktery dekoduje hlavicky MP3. Tubular Bells II v Lame 3.90.3 s extremni kvalitou ve 256kbps zneji "subjektivne" stejne jako na CD.
Hodně záleží také na obsahu skladby. U některých při 128kbps a při běžném poslechu není poznat moc velký rozdíl (i když je tam). Zkuste například Mike Oldfielda a jeho Tubular Bells II na 256kbps a je to málo. Ve srovnání s originálem (na CD) je to poměrně hodně znát.
Nj, ale dnes neni problem udelat si vlasni CD s MP3, bude tam treba kompletni diskografie (pripadne to muze byt DVD), udelat si na nej vlastni potisk (staci solidni inkoustova tiskarna), bookled se seznamem alb/skladeb vytisknout na kvalitnejsi lesteny papir a mate za par korun neco, co koupit neni vubec mozne. Kdyz date toto nekomu jako darek, tak ho nejen potesite tim darkem, ale take tim, ze ma neco co nikde koupit nelze.
Udelal jsem mati DVD s MP3, uz ho ma 1/2 roku a jeste si nestihla prehrat vsechno. Je to jedna placka => nemusi se prehrabovat v 50ti CD.
To už se ale bavíme o MP3kách "vyrobených" tak, aby byly maximalně kvalitní. Což pochybuji, že hudební vydavatelství půjdou právě touto cestou.
Nemám "zlaté uši" ale rozdíl mezi CD a MP3 slyším i na lehce nadprůměrné aparatuře. Subjektivní pocit lze ověřit frekvenční analýzou - teď mám na mysli porovnávání rádoby CD kvality z P2P sítí, kde jediným vodítkem je 192kbps, případně info v headru souboru.
"Právě proto, aby si mohl odnést tu krabičku s bookletem, musí zaplatit takový prachy. Cena té "hudby" na CD není 400, ale mnohem méně."
Nechci zde zabíhat do polemiky, kolik by vlastně měla hudba stát, a když výrobní náklady na CD jsou cca 18Kč, tak vše ostatní je nestydatý zisk hudebního vydavatelství a prodejců. Každopádně Vaše citovaná věta, vysvětluje celé ladění Vaší glosy a nic proti tomu. Je to Váš názor.
Aby byly vysledky testu objektivni alespon pro toho jednoho ucastnika testu. Musel by mu nekdo prepinat zdroje a on by nesmel vedet co zrovna hraje. Pokud predem vim, ze ted si pustim pro porovnani mp3 verzi, tak je ten rozdil ktery slysim o nicem, nebot muze byt zpusoben i mym ocekavanim.
>Lze také přihlédnout k tomu, že člověk od přírody rád >vlastní, takže když vysolí cca 400.- za CD, tak ten pocit, >že si odnese krabičku, CD, booklet má také něco do sebe. >Narozdíl o "pár" stažených souborů, na které si nemůže >šáhnout.
Právě proto, aby si mohl odnést tu krabičku s bookletem, musí zaplatit takový prachy. Cena té "hudby" na CD není 400, ale mnohem méně.
Asi jsem jinej, ale pro mě je na CD nejdůležitější především hudba, booklet považuju jen za marketing (což zvyšuje opět cenu CD). Ale chápu, že leckdy i booklet má svou hodnotu.
Nicméně CD tu mají nezastupitelnou roli v případě, chcete-li někoho obdarovat. To jsem chtěl vlastně dodat ještě do glosy, ale už jsem jí nechtěl natahovat. Ale stejně tak, si dovedu představit, že hudbu stáhnu z netu a daruju jí na paměťové kartě do mp3 playeru. Ta má oproti CD výhodu přepisu. Čili jsou to vlastně dva dárky v jednom. :-) Mám dojem, že dokonce Robbie Williams již vydal nějaké své album i na paměťové kartě.
Osobně jsem proti zrušení klasických CDček. Přece jenom nehrozí, že vůbec někdy bude hudba distribuovaná v bezeztrátovém formátu (APE, FLAC, atd...) a u vážné hudby, jazzu atd je rozdíl mezi CD a MP3 opravdu znát. U ostatních stylů sice 192kbps stačí, ale ... schválně si zkuste poslechnout "CDčko", které znáte jenom z MP3 v jeho originální podobě, na dobré aparatuře, možná se budete divit :) Nehledě na to, že hodně MP3jek v P2P jsou sice 192kbps, ale rozhodně ne v nejlepší kvalitě (Lame 3.90.3, -APE/-API), o re-encodovaných 320kbps, které šustí ani nemluvě.
Lze také přihlédnout k tomu, že člověk od přírody rád vlastní, takže když vysolí cca 400.- za CD, tak ten pocit, že si odnese krabičku, CD, booklet má také něco do sebe. Narozdíl o "pár" stažených souborů, na které si nemůže šáhnout.
O zkostnatělosti hudebního průmyslu nemůže být žádných pochyb, ale 100% přechod k online distribuci není řešení. A kdyby to bylo opravdu tak jednoduché, jak se snaží nastínit autor glosy, proč to již nepoužívá některé z "indies" vydavatelství, která jsou mnohem pružnější...