Jit cestou specializovanych dotaci z ruznych zdroju na ruzne ucely je naprosty nesmysl. To bychom mohli nakonec skoncit u toho, ze EU a MS budou skolam posilat tydne 50 Kc na kridy, 1000 Kc na topeni(jen v zimnich mesicich), 1000 Kc na uklid, 100 Kc na mydlo, 500 Kc na vodu...a kazdou tu castku zvlastnim prevodem aby se napapaly chudaci banky na poplatcich. Proc se na konci IDOSe proste nereklo ze skoly dostanou mesicne o nejakou castku navic(formou navyseni standartni dotace) a jejich povinnosti je zaridit slusne pripojeni a pocitace vlastnimi silami? Kazda skola zna sve potreby nejlepe. Nebylo by potreba prace stovek uredniku kteri vymysli sve centralizovane plany rozdelovani penez na konkretni ucely a nasledne zajistuji kontrolu, jestli skola dotaci utratila za IT, nedochazelo by k tomu, ze skola by nucene vynakladala na IT vice nez by bylo potreba jen aby nemusela vracet dotace atd.
Sám jste si odpovědel:
Nebylo by potreba prace stovek uredniku kteri vymysli sve centralizovane plany rozdelovani penez na konkretni ucely a nasledne zajistuji kontrolu...
RedHat to nezastírá:
The company (pozn. Redhat) has been lobbying government officials at both state and federal levels on the benefits of open-source software.
In his first trip to Australia, Red Hat global chief executive Jim Whitehurst said he would be meeting federal government officials in Canberra, and other key customers.
Tak proč v české verzi je - cituji:
Představitelé australské pobočky Microsoftu zatím s vyjádřením váhají, zlí jazykové nicméně poukazují na skutečnost, že ve státě New South Wales, který poslouží pro pilotní projekt, má s místní samosprávou velmi silné vztahy Red Hat, jedna z linuxových ikon současnosti.
Nastala doba, kdy děti doma naopak od internetu a TV odháníme, protože to začíná být spíše degradací a ne pokrokem v jejich vzdělání. Je nutné se cíleně zaměřovat na obsah. Pokud někdo chce investovat do "internetu do škol", měl by nejdříve jasně říci, k ČEMU a JAK se bude ve školách používat. To v celé dlouholeté diskusi velmi postrádám.
Spravne. A hlavne KDO ho tam bude pouzivat pri vyuce.
Tak trochu mi to pripomina kdyz se za socialismu do zakladnich skol nakupovali kalkulacky, protoze to v te dobe bylo pro mnoho lidi luxusni nedostupne zbozi. Vsechny nase polistopadove vlady sice delali maximum, aby se totez stalo z Internetu, nastesti se jim to v posledni dobe uz prilis nedari a Internet pronika do domacnosti. Je opravdu nutne jej zavadet plosne (tedy draze) do skol ? Nemelo by se prave tam vyuzit kontaktu s "zivym" ucitelem a Internet nechat spis na doma ci do nejakych zajmovych krouzku ?
Internet do skol rozhodne patri, prece jenom na ZS chodi kazdy, ale zdaleka kazdy zatim nema moznost mit doma PC s internetem. Tim ze se umozni pristup k internetu ze skoly se umozni detem z nizsich socialnich vrstev udrzet krok s ostatnimi a zvysi se tak sance ze to nekam dotahnou..spis je otazka jestli je potreba tuhle vec resit plosne..to uz by mohlo ministerstvo plosne vyjednavat/dotovat nakupy sesitu, krid, atd jak jsem psal vyse.
Dobrá, pokusím se to rozštípnout :-)
Jsem samozřejmě PRO, aby se do školních předmětů PC/internet více dostaly, ale jít na to přes "indoš" je postup odzadu a zjevně velmi nekoncepčně pojatý.
Asi by vše mělo začínat obeznámením s PC (+ výuka psaní všema 10..? Nebo budou vyrůstat nové a nové generace "zoufalých datlů", jakými jsme my?), základními aplikacemi (textové editory, spreadsheety, práce se soubory, práce s grafikou, s multimédii, atd.), periferiemi apod..K tomu vůbec internet není potřebný a učivo by to bylo minimálně na rok, ne-li dva. Internet bych pak probíral ve "vyšších" ročnících a zaměřil bych se především na výuku znalostí o bezpečnosti a základech principů fungování sítí (se zaměřením na praktické využití právě s PC). Poté by teprve přišly na řadu kapitoly zabývající se obsahem, výukou třídění informací, vyhledáváním na netu, webovými aplikacemi, atd atd...
Konkrétní rozpracovaný obsah výuky se pak přepočítá do potřebného množství hodin/PC/konektivit a z toho na závěr vyplynou také konkrétní nároky na příslušné HW/SW/konektivity.
Budu rád, když mě někdo opraví a ujistí, že se k tomu takto někde přistupuje. Můj dojem je, že se zatím postupovalo zcela opačně, stylem "hlavně ať máme nějaká PC a ten internet a pak se uvidí, co s tím provedeme" - a to nemůže mít dobrý výsledek.
Díky za radu, zvážím to :-) Osobně si sice jako zoufalý nepřipadám, píšu docela rychle. Ale vždy je co zlepšovat, a tak se zeptám: Máte nějaký konkrétní tip na nějaký dobrý prográmek?
Ja Vas rad opravim. Je videt, ze jste teoretik, ktery byl ve skole nekdy davno nebo to vnimate jen z druhe strany. Neni mozne cekat "az se bude probirat internet", internet proste decka pouzivaji bez ohledu na osnovy, ja jako ucitel pouze muzu nacasovat, kdy se dozvi neco navic, co jejich praci urychli nebo zefektivni, ale nemuzu rict, ze internet bude v osmicce a tak zatim hledejte informace jen v knihach. Prece informace mohou hledat decka okamzite, kdy umi cist a ma pocitac.
Vyuziti internetu by melo byt zejmena v predmetech MIMO
informatiku at uz humanitnich ci prirodovednych.
Internet ve skole musi byt tak samozrejmy a dostupny jako voda z kohoutku, zaciu musi mit maximalni mozny pristup k internetu a nezapominejte na zaky, ucitele samozrejme taky, idealne v kazde ucebne v kombinaci s dataprojektorem. PAK taky muze dojit k urcite technologicke i pedagogicke reforme naseho skolstvi.
To jste mně moc neopravil, to se prosím také neuražte :-)) Sice říkáte "A" (= že internet do školy je potřebný, že je všudypřítomný, jako voda z kohoutku = hezký příměr..), s čímž já vůbec nepolemizuji, ale vůbec neříkáte "B" = a to je to, na co se ptám a co tu i asi amatérsky (podle vás) "řeším": CO s internetem ve škole???
Pokud ho totiž necháte ve škole proudit volně jako tu vodu z kohoutku, nezlobte se (vidím to doma :-)) - stráví pak Vaši žáci (aniž byste to napsal, čiší z Vás, že jste učitel) veškerý čas na netu hraním (báječných!!) her, chatováním, ti odvážnější a starší začnou zasvěcovat ty mladší do porno-stránek atd...Čímž celý "přínos internetu ve škole" skončí. To asi není to, co chcete docílit, ale mezi řádky to z vašeho příspěvku tak vypadá. A zkuste vyvrátit tvrzení (nikoli mé), které tady v této diskusi už také zaznělo, že internet ve školách je dobrý tak a akorát pro browsing a zábavu pár učitelům.... ;-)
No jiste ze jsem ucitel, tezko bych asi psal jak je to s internetem ve skole, to pak vypada jako tady v diskusi, kde kdo si ce umi s pocitacem, ale o skole vi pendrek.
Ja bych rekl, ze neumite cist mezi radky, jak z meho textu vyplyva, ze to skonci hranim her a pornem, to mi neni jasne.
Napsal jsem: Vyuziti internetu by melo byt zejmena v predmetech MIMO informatiku at uz humanitnich ci prirodovednych.
Co mam asi tak rozepisovat? Na co pouzivate internet Vy sam? Logicky muzou zaci hledat informace, a taky je muzou zpracovavat, existuje rada webu, ktere jsou pouzitelne pro vyuku cehokoliv z ruznych hledisek, obsahujici bud pasivni ssranky nebo aplety.
A k tomu poslednimu - dokazte... Kdyz napisu, ze jste osel (ted to beru jen pro prirovnani, nemyslim, ze byste byl), dokazte, ze nejste. Chapete ten problem? Jak tady na relativne omezenem prostoru budete jako jedinec dokazovat nekomu, kdo o Vas nic nevi, ze nejste osel. Stejne tezko muzu ja tady DOKAZAT lidem, kteri jsou mimo skolstvi, casto predem zaujati, ze internet ve skole je pro mne jako ucitele i pro zaky naprosto nepostradatelny a lepsimu vyuziti brani prave nedostatek vybaveni.
To je smutné čtení, kroutíte se tady jak nevědomý žáček 4-5 třídy před tabulí při zkoušení. Ach jo, chudáci děti, které učíte. Svým projevem jen ukazujete, kde je achylova pata našeho školství.
Ja se kroutim? Proboha proc? Proc zrovna ja mam byt achilova pata? Ja ktery internet zrovna se zaky pouzivam nejen v IT (tam je to logicke, ale i ve fyzice - jiste ne kazdou hodinu, zalezi na veku a latce) mam byt achilova pata?
Mam vlastni aseznam úpouzitelnych apletu, ktere deckam poustim pred dataprojektor, co je na tom pane boze spatneho?
Jakym projevem? Ze nehodlam rozepisovat desitky konkretnich apletu a webu, kter pouizivam, ze nebudu na stranku rozepisovat, jake prezentace a jak a proc je mi zaci tvori? Lituju, ze ztracim cas s nekym, kdo aniz by vewdel co delam se svymi zaky, ze mne dela "nevedomeho zacka".
Sbohem pane a nepreju Vam, aby Vase deti chodily do skoly, kde by zbytecnost jako internet nebyla.
Nenapsal jsem, že VY osobně jste achillova pata..Omlouvám se za osobní tón, ale Váš projev k tomu vybízí. Možná, že Vy si při výuce najdete nějaká zajímavá a pro žáky dokonce užitečná témata, které však zřejmě vyplývají čistě z vaší osobní iniciativy a znalostí. To je sice na jednu stranu dobře, ale nemám ale dojem, že by to bylo podložené jakoukoli cílenou, všeobecně odsouhlasenou a všeobecně uplatňovanou koncepcí. Jen spíše dokazujete, že vše je ponecháno náhodě a tomu, jak k tomu kdo přistoupí. A to se snad shodneme, že není dobře. Ještě jednou se omlouvám, pokud jsem se Vás nějak osobně dotkl, nebylo to mým cílem.
"To je smutné čtení, kroutíte se tady jak nevědomý žáček 4-5 třídy před tabulí při zkoušení. Ach jo, chudáci děti, které učíte" - jak jinak si to chcete vylozit?
Internet ve skole musi byt tak samozrejmy a dostupny jako voda z kohoutku
V tomto pripade by mel byt ovsem tak samozrejmy predevsim v domacnostech. Jenze to je v tehle zemi stale nesplnitelny sen, kdyz 30% domacnosti zije "z ruky do huby" a ceny vetsiny zbozi jsou zde vyssi nez v Nemecku, pri nekolikanasobne nizsi kupni sile (nejsem levicovy volic, ale neustale omilane reci o nizke produktivite prace jsou po dvaceti letech zkratka uz unavne).
Rekneme ze jsme tim vyresili problem CO s Internetem. Pak nam zbyva jeste druhy problem KDO. Jak zde jiz padlo, vetsina zaku ma daleko lepsi znalosti a predevsim lepsi vztah k pouzivani Internetu nez jejich ucitele. Skolstvi bohuzel nema tak dobrou lobby jako ruzni dodavatele betonu na predrazene statni zakazky, takze prostredky jsou znacne omezene. Kdyz neni ani na to zaplatit ucitele, tezko muzeme uvazovat o tom, ze Internet bude neco bezneho, kdyz "bezny" neni ani dobry (dobre zaplaceny) ucitel.
To co dnes ve skole chybi je prave zamereni na vyhledavani informaci, to ze ne vzdy musi byt duveryhodne apod. Stejne tak by neskodila jakasi zakladni osveta o bezpecnosti, komunikace s urady apod. Praxe je ovsem takova, ze v mnoha pripadech pri jednani s urady to zase skonci u vyplnovani nesmyslnych papiru a umorneho opisovani neustale stejnych udaju.
Aha, takze proto, ze cast zaku (rozhodne to neni tak jak se casto prezentuje, ze co zak, to specialista na IT), tomu rozumi lip nez ucitele, zabranime tem ucitelum, kteri jsou schopni a ochotni se neco ucit a neco menit pristupu k internetu, protoze cast ucitelu to nevyuzije. Bomba.
Jak chcete docilit zmenu a pokrok v uziti PC a internetu ve skole, kdyz tady budeme debatovat, jestli teda tem pripitomelym ucitelum ten internet ma cenu zavadet?
To je jako byste uvazoval nad tim, jestli ma cenu kupovat deckovi kolo, kdyz na nem prece neumi jezdit...
Vybaveni skol a internet je prvni a NEZBYTNY krok k tomu, aby byli ucitele schopni s technikou vubec pracovat, musi mit moznost ji pouzit v praci a kdyz ji maji, je motivace daleko vyssi. Ucim 13let, ucim IT, delam spravce site na dvou skolach, vidim to okolo sebe, ten pokrok (i kdyz na verejnosti pretrvava obraz ucitel-debil vcetne schopnosti pracovat s PC)v IT je evidentni a taky vidim, ze je ale vazan prave na moznosti, ktere ta ktera skola ma.
Skoly bez pocitacu a bez pristupu k internetu maji jednoznacne mene informaticky gramotne ucitele, nez skoly, kde se neresi vyse uvedene dilema (IMHO neskutecne nebezpecne) - jestli to ma cenu.
Nikdo nic - to bude realita. Co by taky kdo moh chtit po duchodkyni, ktera na klavesnici sotva hleda pismenka, aby ucila deti.
Co by se melo delat ? Ukazat jak se daji na netu hledat informace, ukazat ze ty informace vubec nemusi byt pravdive, ukazat, ze net neni zdaleka jen web, ukazat ruzne zpusoby textove/hlasove komunikace, upozornit na ruzna rizika ... to by samo vyzadovalo vyucujici, kteri vedi "vocogo". Takovych bude promile.
Rozhodne by to ale nemela byt ta zhuverilost z indose, kde se na net vlastne ani nedalo dostat, aby nahodou nase nebohe deticky nevideli nejake nepatricne informace (videl sem na vlastni oci indosi ucebnu, kterou nikdo nepouzival, skola mela sve vybaveni a vyucujici po zjisteni ze se dostane tak maximalne "na seznam" a prekonfigurovat to nesmi narovnal stroje pekne podle zdi a nikdo na ne od te doby ani nesah). Ostatne, vzdyt ten internet je jen same detske porno na kazdem rohu.
V situaci kdy 90% zaku umi a zna vice nez jejich vyucujici je snad lepsi takovou parodii zrusit uplne. Ale i to by mohlo mit reseni, umoznit skolam si proste najmout externistu. Jiste by se naslo alespon omezene mnoztvi nadsencu, kteri by za nejaky mrzky peniz obetovali nejakou tu hodinu sveho casu. To je ale v nasem bananistanu naprosto nerealizovatelne, uz jen kvuli pozadavkum na papirove vzdelani vyucujicich (to vite ze mistr odborneho vycviku v oboru automechanik/zednik/... musi mit VS titul ?).
Prectete si, oc jsem napsal vyse, tady vubec nejde o samotnou (nebo nejen o ni) vyuku "internetu" a "pocitacu", je videt, ze lide mimo skolu si toto vubec neuvedomuji.
Jenze presne o tom je INDOS. Indos neni o tom, ze budete mit v kazde tride 2-3PCcka na kterych si budou decka v ramci vyuky dohledavat informace.
Mimochodem, uz jen to, ze ctete LUPU = jste extrem.
Mam zkusenost zprostredkovanou mladsimi spolusitari, kteri ZS dokoncili relativne nedavno. K PC se dostali vyhradne ve vyhrazenych hodinach, "nesmeli na to sahat" (na vypalovackach si ucitelky kopirovaly audio, ale deckam nedovolily ani si vypalit jejich skolni vytvor = nosili diskety). Vyucujici si koupila knizku ala "zaciname s pocitacem", z te jim kazdou hodinu precetla kapitolu (sedeli u vypnutych PC) nacez psali pisemku na tema "naucte se zpameti kapitolu 1-10".
Nez tohle, to uz radsi vazne nic.
Jiste, take znam nekolik extremistu. Sami si zajistili sponzory na nakup HW, zaridili si konektivitu (vetsinou za porizovaci cenu nejakeho wifi spoje), nainstalovali, umoznuji deckam pristup i mimo hodiny vyhrazene pro informatiku (prestavky, odpoledne, ...). Dokonce znam takovy extrem, ktery dovoluje ! pri pisemkach ! pouzivat libovolne zdroje informaci (i ten net) vcetne vzajemne spoluprace. Jenze postavit test tak, aby nebyl o prostem memorovani informaci je mnohem narocnejsi. Drtiva vetsina vyucujicich se spokoji s prozkoumanim pameti bez ohledu na to, zda decka rozumi o cem to je.
No extrem, mam na starosti 120 pocitacu s 800 uzivateli a delam to jako "k praci ucitele", kterou mam prakticky na plny uvazek, takze castecne mate asi pravdu (a 4 weby k tomu na starosti).
Jezne, jestli relativne nedavno je pet let, tak opravdu je to rozdil a je to dost. Ze skol starsi pomalu odchazeji a jsou pomalu nahrazovani mladsimi.
Dale je problem opravdu v tom, ze nemuzete proste na zaklade "blbe" ucitelky informatiky odriznout skolu od IT. Co kdyz ma sikovnou anglictinarku nebo fyzikarku, ktera internet dokaze pouzit i pri vyuce s zaky?
Jak prilakate ty mlade, kteri zkousnou almuznu a treba by i zustali, kdyz jim nedate podminky pro vyuku? To utecou tim tuplem a jeste driv. Diskety u nas ve skole nenosi skoro nikdo, decka si nosi flashky, I UCITELE ne-it pouzivaji flashky (jasne, vsichni ne), mame dva digitalni fotaky, fotak si ucitelky pujcuji na akce a foti s nim. Pritom kdyz se podivam o pet a nedej boze deset let zpet, tak to bylo opravdu neporovnatelne, proto neni mozne moc dat na "zkusenosti" nedavno vyslych zaku. Vzdyt pred temi 13 lety jsem i ja byl uplny zacatecnik (do 23 let jsem o PC nevedel prakticky nic nevedel).
Takze jestli neco skolam (a tedy detem muze ublizit), je to predcasne hazeni flinty do zita. Kdyz nekomu techniku nedate, NIKDY ji nebude vyuzivat, protoze ji proste nema a nikdy se to nezlepsi.
Jezisi internet ve skole uz davno neni proto, ze jej nemaji decka ze socialne slabych rodim doma!
Internet je ve skole proto, ze slouzi k tomu samemu, co doma a k tomu samemu, k cemu ho pouzivaji vsichni ostatni zde.
Ke komunikaci a jako zdroj informaci. Nemuzete to srovnavat s nakupem sesitu!
Jojojo, měli jsme ho. Ve dvou počítačových učebnách, kam jsme chodili jednou týdně na matematiku (jen jeden půlrok) + cca 2 roky s výukou "informatiky". Bez možnosti navštívit učebnu ve smysluplnou dobu a ještě jsme si museli sehnat dozor(třeba i studenta s oprávněním sedět tam jak buchta a to na to musel udělat pěkně "dementní" zkoušku). Výsledek byl že na škole s 700+ žáky měli toto oprávnění 3 jedinci z řad studentů. Učitelé tam samozřejmě nehodlali sedět ve svém volném čase. A ještě byl na třech 486-kách na chodbě.
Za celých 8 let na střední škole jsme internet v rámci výuky skoro nepoužili. Ale byl tam a v kabinetu si stahovali filmy/warez.
Hlavně že se mohla ředitelka chlubit dvěmi PC učebnami a internetem ve škole.
No nic, byl to internet do škol. Nikdo se neptal jestli ho použijete, stejně jako traktůrek na sníh za 100 000 pro líného školníka.
Napiste ve kterych letech, to, ze u Vas to neslo, neznamena, ze je to vsude stejne. 486 treba u nas nejsou v provozu necelych 10let. A 10 let (ale i 5let) je v teto oblasti i ve skole strasne dlouha doba.
Taky muzete napsat, ze W95 padaji, proto jsou ostatni win na pytel - taky takova podobna fama, drzici se neco pres deset let, stejna jako s tema pocitacema ve skolach, a stejna, jako ze decka vi o PC vsechno a ucitele jsou naopak vsichni pocitacem negramotni.
Chjo, vy pro zmenu nechcete pochopit, ze skola se schopnymi lidmi si zajisti IT ve vlastni rezii a skola, ktera si IT zajistit neumi ma lidi neschopne == i kdyz jim stat ty kompy doda, tak tam budou lezet ladem.
Pro info, SS mezi roky 90-95, neprve consul (!v siti!, respektive bylo to propojeno nejakou seriovou linkou a melo to spolecne tusim 8" floppy), pak PC386 , nasledne pentia. Nekdy v roce 95 se objevila konektivita k internetu. V r95 mela skola min 3 pocitacove ucebny. Nebyl problem chodit brzo rano/zustavat do pozdnich vecernich hodin. Skola si vse zajistovala ve vlastni rezii. Konektivitu poskytla zdarma nedaleka VS (puvodne to bylo proste WiFi).
Moment, ja se tu nebavim o tom, jestli centralne neco planovat nebo ne. Rozhodne neobhajuju zadne indose. Jenom reaguju na to, ze se tu tvrdi, ze skoly nepotrebuji internet a pocitace.¨Nevkladejte mi do ust, co jsem nenapsal.
"... skola se schopnymi lidmi si zajisti IT ve vlastni rezii a skola, ktera si IT zajistit neumi ma lidi neschopne ..."
Pekne kravinium. Takove, dalo by se rici, bolsevicke ...
FYI: Penize ve skolstvi nejsou, resp. na skoly se nedostanou. Zbyvaji sponzori - rodice (viz tez film Vratne lahve) nebo firmy v okoli. A kdyz v okoli bohata firma proste neni, tak co?
Pujde "neschopny ucitel" nekam vydelat na PC, aby mel na cem ucit, nebo se na to vykasle? Co byste udelal Vy? Za 15 kKc hrubeho?