Článek samotný je snůškou rádoby odborných a zasvěcených názorů spojených se zkušeností. Jako provozovatel několika vlastních a tvůrce eshopů pro jiné partnery mám samozřejmě úplně jiný názor. Kdybych pracoval ve firmě, která se snaží podnikat v prodeji informací, asi bych se snažil prosadit svůj názor taky. Ale v první řadě si musíme říct, co je internetový obchod. Asi se shodneme na tom, že je to místo, kam chodí zákazníci nakupovat produkty provozovatele resp jeho dodavatelů. Firmy, které se chtějí dnes prosadit a přežít, musí reflektovat nové nákupní potřeby svých zákazníků, tedy i těch B2C nebo B2B. Vše dělají proto , aby usnadnili svým zákazníkům nákup. Pokud se díváme na elektronický obchod jen skrze optiku spotřebního zboží a eshopů jako je a....cz cz...cz nebo ¨ma..cz, tak je jasné že podobných nebude přibývat denně 10. Ale jen tak mimochodem, internotové obchodování vlastně ještě ani nezačalo, jsme tak 5 let před našim letopočtem v internetu :-)
Podívejte se na to, kolik činností internetový obchod musí zvládat, aby dokázal nabízet zákazníkovi konkurenceschopnou službu - smlouvy s dodavateli, sklady, logistika, komunikace se zákazníky, reklamační řízení, příjem a výdej zboží... a to vůbec nemluvím o internetovém rozhraní - plnění databáze, správa produktů, uživatelská přívětivost, internetetový marketing... Sám to určitě dokážete vyjmenovat mnohem lépe.
A jak sám píšete, internetové obchodování je 5 let před naším letopočtem, to znamená, že se pravděpodobně shodneme v tom, že stav vůči zákazníkům není ideální. Věřím, že tento proces se bude neustále zlepšovat už jen na základě tržních mechanismů. To co jsem se snažil naznačit, že pro internetové obchody je neefektivní dělat všechny tyto činnosti najednou, ale aby mohli zákazníkům nabídnout co nejkvalitnější služby, musí se specializovat. A nemám teď na mysl sortiment, ale především služby.
Proto si myslím, že některé internetové obchody nebudou muset provozovat internetové stránky, protože jejich správa pro ně bude ve finále až příliš drahá. Budou místo toho využívat ostatní prodejní kanály – aukce, nákupní rádce či tržiště, které jim zajistí dostatek zákazníků. U velkých internetových obchodů rozhodne, zda-li jejich značka bude natolik silná, aby se v této konkurenci dokázala prosadit.
Je vidět, že s vlastním obchodováním nemáte vůbec žádné zkušenosti, jinak by ste nemoh napsat takovou blbost.
On mně snad někdo to mé zboží sám od sebe přidá z dlouhé chvíle na ukce, nebo do nákupních rádců? No asi ne, zboží si tam musim přidat sám, takže nevidim jediný důvod proč bych si zboží nepřidal sám do svého obchodu, nebo to udělá zaměstnanec, kterého mam na prodejně a následně z tohoto obchodu toto zboží pouze vyexportoval pro nákupní rádce, vyhledávače a aukce. Nevidím v tom žádný rozdíl. Kdo jiný než obchodník by měl získávat od svých zákazníků a od návštěvníků poznatky o spokojenosti nákupu, přehlednoti obchodu atd. Každý sortiment pro jinou klientelu vyžaduje i jiné specifické prostředí nákupního místa a to můžu opět zajistit jen vlastním internetovm obchodem a nikoliv jednotným rozhraním nějakého univerzálního webu. Rozhodně se obchodníkoj finančně nevyplatí nechávat kdejakou službu dělat u externí firmy, ale je finančně méně nákladné zajistit toto vlastními prostředky. Ve Vašem podání si představujete obchodníka jako jednu osobu dělající všechno, ale takto většina fungujících obchodů nefunguje a mají když nic jiného brigádníky na přidávání zboží do obchoud a balení zásilek. Smlouvy s dodavateli, logistiku to řeší jen na začátku, není to každodenní práce. Jedinou denní prací je příjem objednávek, vystavení účetních dokladů, expedice, objednávky u dodavatele a komunikace se zákazníky a to není takový problém zvládat pokud firma funguje na plný úvazek a neprovozuje takový obchod člověk, který to má jako bokovku. Když něco usnadnit, tak leda tak expedici zboží a na to lze využít služeb některých firem, které se postarají o kompletní zabalení, distribuci i reklamace zboží, což se některým může vyplatit. Provoz internetového obchodu je tou nejlevnější položkou celého obchodování a dává obchodníkoj osobitou image. Když se podívám na Vámi zmiňované aukční servery v zahraničí, tak většina seriozních obchodníků, které to mají jako hlavní činnost mají i své internetové obchody. Důvod proč někteří rádoby obchodníci obchodují na Aukru a podobných je jen v tom, že nechtěj aby úřady věděli kdo to zboží prodává a neplatěj z toho vě většině případů ani daně a nemají na to živnost. To co píšete je dobré akorát tak pro mlaé nebo specializované obchodníky, kteří mají ve své nabídce jen několik málo produktů (cca do 30ks). Samotná propagace obchodu pro mnoho obchodníků není tak jednoduchá a využijí klidně služeb vámi zmiňovaných serverů, ale i tak se jim vyplatí mít své obchody protože čím úspěšnější budou na vašich serverech, tím budou více v povědomí i jejich obchody a budou si tak budovat svou značku a jak sem již psal, to zboží stejně musej někde vložit.
Samozřejmě. Ale jediné co jsem se snažil říci, že správa takového internetového obchodu, který bude zákazníkům poskytovat dokonalý komfort, není tak levná, jak naznačujete. Stránky obchodu lze provozovat s minimálními náklady, pokud ale chceme mít internetový obchod jako konkurenční výhodu, budeme se muset pohybovat ve zcela jiných číslech. A o to více, pokud říkáte, že "Každý sortiment pro jinou klientelu vyžaduje i jiné specifické prostředí nákupního místa". Úprava obchodu pro specifický sortiment pak stojí další peníze, a to musíme počítat, že specifika sortimentu by se měla projevit i v dalších procesech prodeje.
Nákupní místa se na toto budou specializovat a budou moci mnohem lépe reagovat na potřeby zákazníka ve fázi výběru zboží. Vy jako obchod se můžete zase více specializovat na samotný prodej, takže zákazníkovi dodáte zboží rychleji, nabídnete mu lepší služby a o to lépe můžete reagovat na jeho požadavky v této fázi. Tím internetové obchodování dostává jiný rozměr a jeho oblíbenost může růst ještě rychleji.
I tak vám ale právo prodávat zboží i přes svůj vlastní obchod vůbec neupírám. Pokud si vybudujete dobrou značku, budete úspěšný. Některé obchody to ale nedokážou, proto budou více využívat těch "alternativních" prodejních kanálů a jejich používanost tím bude růst.
Jako koncový zákazník mohu říct, že radši nakoupím v internetovém obchodu, než na nějakém aukčním serveru. Jednak vidím tyto servery jako možnost podnikání pro různé "výkuky" a navíc si nedokážu představit, že by všichni prodávali přes jednu službu (aukční síň, whatever), to by byl pěkný monopol a když by jich bylo více - to už se můžou rovnou zachovat normální Eshopy. Značka je velice důležitá, když mám s obchodem dobré zkušenosti, tak tam při příštím nákupu půjdu jako první a je větší šance, že znovu nakoupím. Jen to chce větší komfort při nákupu - sledování zásilek, reklamací, bonusový program (opravdu to funguje) atp.
K Heurece a podobným - občas recenze hledám, a tak mě neskutečně štve jejich plevelení vyhledávačů. Co takhle zboží do katalogu přidávat až tam opravdu k němu bude nějaká informace/recenze? Jinak je to projekt dobrý, v zahraničí jich funguje několik. Prostě to chce obsah...