Obchodníci vědí, že ideální by bylo koupit od každého druhu zboží jeden exemplář, ten mít vystavený v obrovské prodejně, u něj by stál prodavač, který by o výrobku všechno věděl a zákazníci by jen přišli, všechno si osahali, všechno si vyzkoušeli, na všechno se vyptali a pak by se rozhodli pro jeden výrobek a ten by si odnesli.
Jenže to stojí peníze. Spoustu peněz. A když místo posledního kroku zákazník odchází domů a objedná to z internetového obchodu s nejnižší cenou, tak ten model tak nějak přestává fungovat.
Kdyby zákazníci nebyli svině a dokázali dokonalý obchod odměnit koupí výrobku za zvýšenou cenu, pak by se nebylo o čem bavit. Jenže k tomu je potřeba vysoká životní úroveň. Například v USA jsem v takovém výše popsaném obchodě (nekonečné řady výrobků k osahání, všechno zapnou - i pračku, mixér cokoliv (!!!), všechno nechají zkusit) byl. V ČR ani omylem.
Aha, takze kdyz se obchodnik chova racionalne (= pro nej vyhodne) v ramci vymezenych moznosti, tak je to asi v poradku. Kdyz se tak chova zakaznik, tak je svine. Dekuji za "prinosny nazor".
Vidim, ze vinika jste nasel rychle, takze nemusim moc hadat, na ktere strane (obchod/zakaznik) stojite.
Na zaver Vam dam jednu panskou radu (jakych se mi par uz v ruznych diskuzich dostalo): mily obchodniku, pokud Ti prestal fungovat Tvuj obchodni model, tak bud najdi jiny, nebo se ziv jinak.
Loucim se pozdravem: Neviditelna ruka trhu s Tebou!
Jenže vtip je v tom, že zákazník se nechová racionálně. Racionální úvaha by byla "pěkně jsem si to všechno vybral, stálo to peníze, zaplatím si to v ceně výrobku, obchodník se o mě takhle pěkně postará i za rok". Neracionální úvaha je: "podtrhnu obchodníka a koupím to jinde o něco levněji".
Český zákazník se rozhoduje neracionálně a proto nechal zkrachovat řadu obchodů, které se o podobný model snažily. Americký zákazník se rozhoduje racionálně a proto v USA takových obchodů najdeme mraky.
Ona neviditelná ruka trhu funguje, ale jen v případě, kdy si zákazník opravdu vybere objektivně nejlepší alternativu. Pokud si vybere horší alternativu (a pak na ni nadává v hospodě), trh nezmůže vůbec nic!
Cože? Koupit někde to samý zboží levnějc je "podtrhnutí" obchodníka? To je teda pěkná blbost :-)
Obchodník má bejt nejen kvalitní ve všech ohledech (rychlost, kvalita zboží, reklamace), tak i v ceně, to dá rozum. Nemusí bejt absolutně nejlevnější, ale musí to bejt max. v řádu desetin procenta nebo procent, jinak u něj budou nakupovat jenom extra skalní, resp. skoro nikdo. To je snad logický a naprosto racionální.
Vezměte si jenom "souboj" Alza a Czech Computer. Ceny se mnohdy liší i o těch pár procent. Ale je tu v těchto obchodech stále dost velký rozdíl. Dám příklad. Alza má mnohem víc věcí přímo na skladě, takže tam jdu, když chci něco krapet méně běžnýho a masově prodejnýho HNED (včetně rychlosti zaplacení a odběru na skladě), zato Czech Computer má zase kvalitnější a férovější jednání v rámci reklamací, takže když jde o výrobek, krerej nemusím mít HNED, a u kterýho je předpoklad i reklamace (kdo se pohybuje v IT, tak segmenty a typy takových výrobků zná), tak Alzu, i když se možná v poslední době i v tomhle zlepšila, neriskuju. Ale pokud by jedna nebo druhá strana zdražila o procenta až řekněme 10 procent oproti konkurenci, už se to projeví velmi výrazně na odlivu zákazníků, i kdyby se kvalitou snažili sebevíc. I cena je v rámci kvality důležitá (u stejného výrobku). Musí prostě odpovídat situaci na trhu a hlavně konkurenci.
2. příklad rozdílu je např. v tom, že Alza má mnohem zajímavější otevírací dobu (včetně neděle), a Czech Computer zase velkou komunitu sdělující názory ke všem výrobkům (kde Alza naprosto zaspala).
A já bych mohl dát jednu o tom, jak Alza bez řečí vzala výrobek zpátky(myš nepadla do ruky), zatímco CZC se dost cukal(vadný HDD+graf.deska). Cukal = pošleme to na opravu místo výměny.
Jsme na netu, takže to přirozeně nemá jakoukoliv vypovídací hodnotu.
Už je načase aby evropská unie udělala zákon na podporu obchodníků, který by kriminalizoval levné nákupy, že? Ceny se budou stanovovat v Bruselu a budou závazné pro všechny, naplánují se vždy na příští pětiletku, a kdo něco prodá pod cenou, tomu Sarkozy osobně naplácá na holou!
Téměr dvacet let po sametové revoluci nejsou velcí prodejci schopni nabídnou příjemný způsob toho prodeje, který zmiňujete - přijdu, všechno si osahám, je to zapnuté v elektrice a mám na to klid. Tady přijdu do Elektroworldu nebo Datartu, všechno je vypnuté a furt kolem slídí prodejce.
V poslední době alespoň zapínají notebooky, to už by asi fakt nešlo prodat bez toho aby blikaly šetřič windows.
Prakticky jde o paletový prodej za nejvyšší možné ceny!
Faktem však zůstává, že existuje sorta lidí, kteří mají peníze a nemají čas. Ti přijdou, zeptají se prodejce, pak jeho odpověď zkorigují přes svůj vlastní názor, vytahují keš a kupují! Většinou jde o majitele firem. Koncák prostě chodí a čmuchá, co pak koupí vzápětí na netu. Taková je realita.
Co je však velkým problémem na českém internetu? Malý obchodníci. Je jich desítky tisíc. Všichni všechno prodávají a nikdo nic nemá skladem! Neskutečný chaos a neskutečně mnoho agentů s teplou vodou!
Je pro ně velký problém udržovat katalog aktuální a to nejen s ohledem na produkty, ale především na ceny! Když nabízíte něco za cenu dnes, za pár týdnu je situace jiná a vy zjistíte, že dolar posílil o 30% a už nemáte na to, abyste vytvořil zisk mezi nákupem a prodejem, protože Váš dodavatel má cenu vyšší než je prodejní na Vašem eshopu.
Navíc se rozmohl např. v IT nešvar, že spousta lidí, kteří patří do skupiny "rozumí počítačům" si pořídila živnosťák, pronajmula si eshop, nerozumí byznysu, a prodávají za 1% marže přes webové řešení dodavatele, které řeší i logistiku. Často z řad studentů a nefachčenků. Tak sice ten prodejce skoro nic neřeší a jen kliká (jen reklamace a odpovídá na maily), ale nevytváří ani žádnou přidanou hodnotu. Tím však boří byznys firmám, které nabízí služby, a mají např. 10% marži. U takových ubývá zákazníků, protože v seznamu si vyjedou zboží podle ceny a jdou jinam. Navíc se rozmělňuje obrovským počtem nových prodejců trh.
Bublina jak svět.
Omlouvám se za hrubku ve slově malý :) jsou to samozřejmě malí obchodníci. Když jsem psal tužkou na papír, tedy o hodně pomaleji, tak mi to stihlo projít v hlavě i gramatickou korekcí, což na klávesnici občas nesihne tento port zaregistrovat :-]
Skvěle !!! Naprosto souhlasím. A řekněme si hned, kdo to tady celý zkurvil. Takže první přišli Alza a CZC a Mironet a ukrojili první největší ještě nějakou marži prodejcům v tzv "kamenných prodejnách". Nyní se jim ale zvětšují režie a ono vystačit s 4% není jednoduché. Navíc se snaží mít zboží skladem a to taky něco stojí. Pak ale přišli distributoři IT se skvělou věcí - pronájmem svých obrovských databází svým dealerům za směšně nízké měsíční poplatky. Starat se o sortiment, mít aktuální obrázky a ceny a popisy a parametry a..., to stojí peníze. Někdo to musí naklapat nebo zkopírovat :-). Takže mít eshop se sortimentem 35 tisíc položek ve stále aktuálních cenách... a bez starosti , to stačí jen to 1%, oni vše vyřídí. Ano, vyřídí. Nejdríve vyřídí malé prodejce a pak začnou prodávat koncákům sami, koneckonců, je to jenom logitika, žádný know-how.
Alza/CZC/Mironet našli díru na trhu, zákazníky kteří o kamennou prodejnu ani prodavače nestojí, vědí co chtějí, a chtějí to levně. Je jich zjevně dost, a svými nářky je nezměníte.
Pokud si myslíte, že je ti zájem o pěknou kamennou prodejnu, otevřete si jednu, je-li váš úsudek správný, pak vyděláte.
Hlasujete svou peněženkou, pokud jste si vybral v Datartu a nakoupil na nejlevnějším eshopu, řekl jste právě Datartu ať se na kamennou prodejnu s prodavači vykašle, že o ni nestojíte.
To jste nepochopil, o co mi šlo. Alza/czc/mironet začali jako eshopy, dnes mají více osobních odběrů a tím pádem větší režie a už nejsou nejlevnější. Ano, našli mezeru a zachovali se tržně, ale cena nemůže být jediný argument. Na druhou stranu, když má někdo kamennou prodejnu a chodí mu tamlidi očumovat a zkoušet a pak si to koupí na eshopu, tak to mi přijde hodně vychcaný a nepodporuju to.
Vážený pane, o tomto hlasujete svou peněženkou, pokud si vyberete ve vámi popisované prodejně, a pak si výrobek koupíte v té co ho má o 10% levněji díky tomu že nemá kamennou prodejnu, tak jste právě tomu komfortnímu obchodníkovi řekli "fu** you, nejsem ochoten zaplatit za tvé služby".
Ten pak ve svém vlastním zájmu zruší kamennou prodejnu, propustí personál a sníží ceny.
Mě to tak třeba vyhovuje, mám raději zboží levnější, a nejsem ochoten platit za pitomce který mi o výrobku blábolí nesmysly. A takových lidí je asi spousta, kdyby to tak nebylo, kamenná prodejny by se vyplatila a měli by jí všichni.
Tak funguje trh, capisci?
Ještě jednou - pokud by se prodejcům vyplatilo udělat příjemnou prodejnu s kvalifikovaným personálem, už dávno by to dělali. Zjevně nevyplatí, a v takovém případě je jediný prostředek nátlaku nákup u těch, kteří ten příjemný obchod mají.
U "velkého" zboží (pračky, ledničky, televize) to ani jinak nebude, když je rozdíl i několik tisíc, tak tolik lidi nejsou ochotni zaplatit. Navíc tady není tak důležité si to osahat, člověk většinou vybírá podle specifikací (šířka, výška, hloubka, výkon, spotřeba, rozlišení, funkce).
Kde by to mohlo fungovat je drobné zboží. Na novou TV si počkáte, ale když se vám rozbije holicí strojek nebo žehlička, tak jí obvykle chcete IHNED. (Aspoň já mám tu zkušenost). Zkuste ale přijít do obchodu a podívat se kolik tam mají značek a druhů žehliček nebo holicích strojků. Většinou tak 3 značky, od každého kousku pár modelů. Sehnat např. holicí strojek na baterie (ne akumulátor) pokud jedete na dovolenou někam, kde netušíte jak je to tam s napětím, zásuvkami a elektřinou vůbec (a nebo třeba do nemocnice), je problém (pokud "nepřistoupíte" na žiletky). A tam mi bude buřt, jestli bude stát 1400 nebo 1600 (u eshopu to stejně dám za dopravné a ještě na to budu čekat).
Celkem jsem šel do kolen, když jsem v OKAY chtěl po prodavačce k žehličce návod. Zeptala se mě PROČ? Samozřejmě se ukázalo, že funkce, o kterých mi tvrdila, že žehlička má vůbec neměla.