Vazeny pane anonyme, obavam se, ze pate pres devate tu michate hlavne vy. Vynecham fakticke mezery ve vasi argumentaci, ktere lze snadno vyresit studiem zakladni literatury, a prejdu rovnou k podstatnemu. Objektivita neni stav nebo vec, kterou muzete mit, je mozne o ni pouze usilovat. Jednou z cest, kterymi tak cinime, je i pluralita nazoru. Vyvola-li tento text reakci v protinazoru, radi mu dame prostor. Nepujde jiste o nic vice ci mene "objektivni clanek" nez ten puvodni, dulezita je pro nas ale dlouhodoba rovnovaha pohledu.
A ano, o etickem kodexu jsem opravdu mluvit nemusel, stejne jako to nedela velka cast pracovniku v mediich. Stejne jako oni bych dokonce nemusel reagovat na prispevky v diskusich, natoz nabizet prostor pro publikovani protinazoru v redakcni casti obsahu. Nepochybuji o tom, ze mate vlastni nazor na to, proc to vsechno delam(e), a ze bude ponekud odlisny od toho meho. Inu, objektivita je nekdy orisek, ze... :-)
Já bych jenom podotkl, že zaklínadlo "neexistuje objektivita, pouze poučená subjektivita" se začíná stávat nebezpečně častou výmluvou. Sice nemám vystudovanou žurnalistiku, ale osobně bych tento výrok četl spíš jako varování novinářům, aby se snažili k objektivnímu vyznění co nejvíce přiblížit, než jako omluvu pro fakt, že se o to ani nepokusí.
Přijatelné je kdyby pan autor napsal článek porovnávající např. obchody vs. aukce.
Nepřijatelné pro mě je, když jako zaměstnanec nákupního rádce říká potenciálním zákazníkům, že investovat do nákupního rádce je lepší než investovat do obchodu. Nemá k tomu prostě objektivní postoj, stejně jako kdyby zaměstnanec banky napsal srovnání např. hypoték které vyhrála hypotéka jeho banky.
Je mi trapně za Vás, že takový diletant, který nechává psát autory, aby si honili triko s vlastními projekty, chce dělat etický kodex. No ještě že je v popisku autora odkaz na heureku a ještě že nám tenhle autor v komentáři, který ani jako komentář označen není (Vy mluvte o etickém kodexu!!!), předkládá názor, který podporuje jeho projekt.
BTW Žádný publicistický útvar "článek" neexistuje. Pokud se chcete bavit o publicistických útvarech/žánrech, tak hovořme o zprávě (objektivní), komentáři, sloupku (subjektivní) atd.
Problém Lupy - tedy kromě toho, že zde píšou dilentanti, vedení diletantským šéfredaktorem - je právě v neujasněnosti toho, jaké texty jsou zde publikovány. Mícháte páté přes deváte, autoři jako Macich, Wolf a další (vyjma pana Peterky, který jedinýn umí psát) neumí napsat ani zprávu, ani komentář a pachtlají tak útvar, který je slepencem všeho možného.
Autorsky popisek s vyjadrenim autorovy firemni ci projektove prislusnosti je na Lupe dlouholetou tradici a pozadavkem, ktery klademe na autory bez vyjimky. Za skryte PR by bylo mozne text oznacit spise v opacnem pripade. Na zurnalistice se uci mj. o tom, ze objektivni clanek neexistuje (v podstate jde o oxymoron, clanek je publicisticky utvar, nikoliv zpravodajsky). Pro Lupu je dlouhodobe vyznamna komunita autoru, schopnych psat zajimave clanky z oboru, ve kterem pusobi. Pripadne konflikty zajmu se resi ruzne a jiste ne vzdy idealne, nasi snahou je vsak maximalni transparentnost ve vztahu autor - objekty a subjekty v textu. V tomto pripade nemusel byt tento vztah patrny ze samotneho autorova popisku, proto jsme na konec clanku pridali jeste redakcni dovetek.
Až teď jsem si všiml:
"Nákupní rádci si musí uchovat svou nezávislost, důvěryhodnost a kvalitu poskytovaných informací."
"Autor ... pracuje ... na projektu nákupního rádce Heureka.cz"
Jak má být SEO spamming site bez obsahu (už jste někdy na heureka viděl recenzi?) nezávislé, důvěryhodné, a mající kvalitní informace? A co říká novinářská žurnalistika o PR vlastní firmy vydávaném za objektivní článek? To už se na žurnalistice neučí?
(A proč Lupa v článku o webexpo raději smazala vlastní link, než aby uvedla link na Špinarouvu H1.cz, a vy zde v patičce házíte linky na své vlastní projekty?)
A jinak, z matematické logiky si pamatuji, že pokud můžeme říct o výroku (či článku), že je pravdivý a jeho negace také, pak neříká vůbec, ale vůbec nic. Je prázdný. Má nulovou informační hodnotu. Nada. Obrazovka popsaná zbytečnostmi. Prostě nic.
Internetové obchody, tak jak je známe, zahynou.
Internetové obchody, tak jak je známe, nezahynou.
... na přání PR pisálka z Lupy se lidstvo rozhodne že desetitisíce let starý vynález zvaný obchodování je zbytečný a všem bude lépe když se jen tak komunitně podělíme, každému dle jeho potřeb, že?
A jestli autor nechce takovéhle reakce, nemá psát bulvární titulky!